Citat:
Ursprungligen postat av
Zuul.
Hej,
1. Under 24 månader så kommer jag lägga undan 12,000 kr/mån för att spara ihop till en kontantinsats (170,000 kr) samt en motorcykel (120,000 kr).
Ska jag satsa på att föra över pengarna varje månad till mitt bankkonto som inte har någon ränta men som är säkra där eller satsa på något som ger lite ränta?
Kan inget om detta med sparande och är heller inte speciellt intreserad av det så jag har lite snabbt sökt runt lite snabbt och det verkar populärt med fondrobotar, men då det finns så mycket att läsa om det så tänkte jag kolla med er hur ni skulle lägga upp det?
2. Efter dessa 24 mån kommer jag varje månad lägga undan till en buffert, samt det allra viktigaste, till pensionen. Pensionssparandet kommer vara i +15 år. Kommer ha 8000 kr/mån att lågga på buffert och pensionssparand. Hur hade ni gjort här?
Tack på förhand.
/Zuul.
Sätt int pengarna på ett sparkonto, hos Avanza vet jag att man har sparkonto med lite ränta.
Även om räntan är låg så genererar det lite grann.
Fonder på den tidshorisonten är riskabelt.
2. Jag lägger 10% av lönen på pensionssparande i ett ISK som jag kan använda till annat om det skulle knipa.
Räkna efter lite vad du behöver buffert kontot för. Vad skulle du kunna få för oförutsedda utgifter.
Bor du i hyreslägenhet och inte har bil så är behovet lågt, då skulle det nog räcka att ha typ 10k kr på kontot.
Jag har ett boendekonto som jag sätter in en summa på varje månad som jag sedan använder för att betala räkningar relaterade till boendet så som elräkning mm.
För att kunna betala te.x elnätsavgiften som kommer kvartalsvis, hemförsäkring som kommer årsvis.