2020-06-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Ursäkta. Men HERREGUD hur R såg ut vid gripandet. I FUP finns en bilder från kroppsbesiktningen. En bild på Rs ansikte. P finns bara ögonen med på bild.
Laddade upp bild på R här:
http://www.laddy.se/visa-bild/851/

Hon ser ju verkligen inte fräsch ut om man säger så... Många dagars pundande måste ligga bakom detta....

Jag såg inga bilder förutom på lägenhet i FUP. Kräver det någon slags behörighet/licens?
Citera
2020-06-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
En sak till. Haha min hjärna går i ett med händelsen men det är så svårt och släppa.

Jag anser även att socialtjänsten som var på juldagen har gjort grova fel bedömningar. Även BVC har inte sett till händelser och barnets bästa utan gått på föräldrarnas ord och kommentarer.
Juldagen. Där sitter dem och säger att barnet sitter i knät på mamma i vardagsrummet och inte verkar rädd.
Alltså för det första, Esmeralda vad knappt 4 år och är i en underlåtenhet hos 2 personer. Hennes föräldrar. Där hon ständigt jagar deras bekräftelse och uppmärksamhet. Får hon då sitta i knät på mamman så är nog barnet glad. Är hon också hotad så gör man nog inte mycket till ljud. Är man lovad saker så gör man inte mycket till ljud.

Jag anser även här att man inte sett till helhetsbilden alla utan gått på föräldrarnas ord. Och vilka föräldrar erkänner att dem misshandlar och drogar sina barn?
Dagen innan fick dem känslan att andra barnet var svår att få kontakt med, mamman såg sliten och blek ut och pappan skrek sin rappakalja som vanligt.
Ena sekreteraren fick en dålig vibb.
Ändå så tycker dem inte att något är fel?
Kan man på allvar göra en sådan bedömning på 20 minuter mot 2 personer som har haft LVU på sig och 3 andra orosanmälningar?

Så min fråga till socialtjänsten i Norrköping är. Hur många orosanmälningar behövs gör att ni ska se till barnet först och föräldrarna sen?
Även BVC som säger i rättegången att hon har varit med familjen sen några år har inte heller gjort sitt jobb korrekt. Här har hon gått på relationen till mamman te.x och inte sett dem varningar framför henne. Hennes professionella hantering av ärendet är under all kritik för jag kan inte se att man missar att en snart 4 åring väger som en 1 åring. Jag kan inte heller se att man missar hur föräldrarna ser ut, hur barnet ser ut (hår vikt mm) och sedan göra en helhetbedömning av hur det faktiskt ÄR och inte vad föräldrarna säger att det är.
"Jag blev lite förvånad över hur mycket hon åt"

Men allvarligt?

Så när man tar sin personliga relation till föräldrarna kan man då göra ett professionellt beslut att barnet mår bra?
Hur är hennes missbrukserfarenhet?
Om hon inte har utbildning i missbruk kan hon då vara den som socialen ber titta på felaktigheter? Och får då den här personen göra ett uttalande i rättegången att dem inre såg drogade ut? Om hon inte har utbildning i ämnet får hon göra ett sånt utlåtande som ett expert vittne? För hur vet hon det gentligen isåfall? Hon kunde ju inte ens avgöra att barnet var kraftigt underviktig.

Alltså jag är så chockad av hur lite människorna som hanterar våra små egentligen vet.

Jag tycker att det borde granskas hur man faktiskt bedömer att hon inte var i fara. Och sen gärna komma fram till hur man inte kunde göra en bedömning som vi alla andra som inte jobbar inom soc kunde göra med samma info (innan fup)
Bara deras utseende borde vara grund för obligatoriska drogtester! Men svensken/lagen anser väl att det är ett övertramp på deras integritet. Men deras historik borde va underlag nog för drogtester livet ut, efter de fått tbx A och lilla E!
Citera
2020-06-02, 19:56
Medlem
Isefises avatar
Citra.
Du så klok som skrev, bla detta, se nedan. Otäckt är det, att fler än en i förhör, uttalat sig ang frågan om de verkat påverkade, svarat nekande. Svaret, lika med okunskap om det, blir nog avgörande i rättegången.

Men allvarligt?

Så när man tar sin personliga relation till föräldrarna kan man då göra ett professionellt beslut att barnet mår bra?
Hur är hennes missbrukserfarenhet?
Om hon inte har utbildning i missbruk kan hon då vara den som socialen ber titta på felaktigheter? Och får då den här personen göra ett uttalande i rättegången att dem inre såg drogade ut? Om hon inte har utbildning i ämnet får hon göra ett sånt utlåtande som ett expert vittne? För hur vet hon det gentligen isåfall? Hon kunde ju inte ens avgöra att barnet var kraftigt underviktig.

Alltså jag är så chockad av hur lite människorna som hanterar våra små egentligen vet.
Citera
2020-06-02, 20:11
Medlem
Här är en bra sammanfattning av SVT över alla tecken på att föräldrarna inte mådde bra under hösten/vintern. RG hade mått väldigt dåligt hos psykolog och beskrivit nedstämdhet, ångest och gråtattacker. Så helt avstängd känslomässigt har hon uppenbarligen inte varit. Men så jävla sjukt att ingen av bio-föräldrarnas vårdkontakter gjorde orosanmälan för barnen!! Här sitter en blek, klen småbarnsmamma som går på psykofarmakan sedan länge, med Återkommande sjölvmordstankar, och säger att hon inte orkar...och har just fått hem sin dotter efter 3 års LVU. Rimligtvis inser en psykolog att en sån process är otroligt krävande psykiskt, särskilt när man har ett annat litet spädbarn Och en sambo som också han har psykiska problem och medicinerar, OCH att de båda är sjukskrivna.... smått ofattbart!! Psykologer och psykoterapeuter har ju uppenbara skyldigheter att rapportera till socialtjänsten om de misstänker att barn fr illa, vilket de verkligen måste ha insett i någon mån....

Någon som vet varför de inte vittnar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ldas-foraldrar
Citera
2020-06-02, 20:12
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikkke
Exakt detta!
Kan Lex Esmeralda handla om att skaffa ett system för överblick (ex varje av dessa varningar blir poäng och kommer man över ett visst antal poäng gör en grundlig utredning. ( över tid samt ger mer rättigheter att ta sig in i lägenheten trots nekande, drogtester etc)
Plus detta med att anknytning inte väger in i beslutet att återföra E till föräldrarna. Anknytning borde vägas in och om ett barn ska till vårdnadshavare utan anknytning borde en treårig typ av anknytningsprogram sättas igång.

👏🏼👏🏼👏🏼👍🏼🙏🏼
Helvete så bra förslag!!!
Citera
2020-06-02, 21:08
Medlem
ÅH HELVETTES JÄVLAR. Är det Esmeraldas ansikte på en av bilderna med uppvecklade lakan eller ser jag i syne?
Citera
2020-06-02, 21:19
Medlem
Geraldines avatar
[quote=Citra

(...)

Sen en sak till.
I förhör säger P och R "Vi ringde inte 112 för vi var rädda att förlora DEM ANDRA barnen" eller?
Så. E's liv var så lite värt för dem att dem inte ringer 112 för att inte förlora dem andra barnen och söker sen på lån för att få henne gömd?

Dem VET om att dem har drogat henne och DÄRFÖR ringer dem inte 112. Inte för att det var en olycka utan för att det med medvetna handlingar har orsakat barnet direkt livsfara med att ge henne droger och sedan föll hon i badet för att hon inte kunde kontrollera sig eller inte hade kraft nog i sina muskler att kunna hantera ett slag eller drag från föräldrarna.
Dem orsakade alltså hennes död igenom att inte ringa 112. Hon dog. Ensam i sin säng instängd utan någon. Utan fina M3linda. Utan sina syskon. För att föräldrarna bara tänkte på sig själva och sina droger.
Helt jävla sjukt.
Och dessa tycker kammarrätten var bra föräldrar?
Ett sånt agerande växer inte fram på 10 månader. Ett sånt knarkar man fram under en väääldigt lång period.

(...)

[/QUOTE]

Ja och fyfan så galet dom tänkte utifrån sin sk ”olycka” sen..

Just att larma 112 är det enda som hade räddat åtminstone livet på HELA familjen!

Och så länge det finns liv finns det hopp.

Nu är halva familjen död och resten separerade ifrån varandra med laga tvångsmedel på obestämd framtid.

Som du så träffsäkert beskriver, ett sådant agerande (eller brist på) är knappast något som vanligen drabbar föräldrar i chock under en enda olycksalig natts händelse.

Bara detta i sig borde vara bevis på att alla farhågor, misstankar, frågetecken kring ens lämplighet som förälder varit välgrundade.

Därför känns även allt beklagande från R och P’s vittnesmål över att precis hela samhället alltid har ”bedrivit en häxjakt” på familjen, som totalt ogiltigt och därmed otroligt oanvändbart i en rättslig process. Särskilt med facit i hand...🙄🤦🏻‍♀️
Senast redigerad av Geraldine 2020-06-02 kl. 21:22.
Citera
2020-06-02, 21:29
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
ÅH HELVETTES JÄVLAR. Är det Esmeraldas ansikte på en av bilderna med uppvecklade lakan eller ser jag i syne?

Menar du i fup?

Inte ansikte väl??:/ Men på ena bilden verkar hon vara uppackad till hälften, man ser att huvudet är invirat och ihopknutet och längre ner syns en liten bit hud från ryggslut(?) och en blöjkant...😭💔
Citera
2020-06-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Sen har jag några frågor för jag verkar ha missat det och har inte möjlighet just nu att leta snabbt.

1. Varför får vi inte veta vilka droger hon fick långt innan och kort innan hennes död?
Det sades i rättegången att några droger tvingades hon i anslutning till döden medans andra tvingades hon i upp till ett dygn innan.
Det kan ju hjälpa med lite frågetecken.

Alltså detta får man väl veta när man läser FUP och beskrivning på själva proverna?

De flesta benso prepp. Hade E i hårprovet, men det som varit uppe på tapeten innan är ju att hon hade subtex i blodet men visa sig varken i urin eller hårprov - dvs att det gavs strax innan hennes död. Benso syntes på samtliga prover, det visar ju att det är något hon fått i sig konternueligt.
Citera
2020-06-02, 21:41
Medlem
OroligLantiss avatar
Jag läser i en del andra trådar, bla om nyårsmordet i Sundsvall.
Där har åtal väckts nu, och i stämningsansökan (?) står vittnen uppradade.

Där läste jag nu att de ska ha en professor som vittne, då även gärningskvinnan i det fallet lider av passande minnesförlust.
Citat:
Citat:
Angående minnet
-vittnesförhör med P*** A*** G****, professor i psykologi (videolänk), angående hans kännedom om minnesfunktioner m.m. till styrkande av att äkta minnesförluster till följd av berusning inte kan läka och till belysande av vad som är känt kring minnen av traumatiska händelser.”

Jag kan inte minnas att jag läst något om minnes-professorer i åtalet mot Rebecka, har ni?
Citera
2020-06-02, 21:51
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim

Tänker du på ”figur 24”?
Citera
2020-06-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Tack! jag känner att vi behöver iaf göra något, vi kan tyvärr inte göra något för Esmeralda längre vilket hade varit min högsta önskan men alla som varit delaktiga i att detta kunnat ske ska inte få det för enkelt, så det vi kan göra, åtminstone försöka göra tycker jag att vi borde göra.

Hade varit så önskvärt och gett litet hopp om mänskligheten att de som upplevt hot i ärendet Esmeralda hade trätt fram, för E:s skull!

De krav vi gärna sett funnits tex vad som måste bevisas för att häva ett omhändertagande finns med som punkt i lagändringen lexEsmeralda så det jobbas redan på. IVO granskar Socialtjänsten. Förhoppningsvis vill advokatsamfundet granska Martin Bengtsson, jag har lämnat ett klagomål dit men hade gärna sett att fler gjorde det. Jag hade önskat att någon granskade polisen och deras brister på juldagen, vet inte vem som granskar dem?

Finns det någon här inne som har journalistkontakter? Hade velat få ut detta i internationell media.

Just nu ska jag skriva ihop Jo-anmälan, kan förhoppningsvis skicka den nästa vecka. Försöker hitta en länk ut till internationell media. Vågar knappt skriva det men jag har även mailat Europadomstolen för att fråga vad som krävs för att de ska ta upp ett klagomål, jag anser att Kammarrätten stridit mot de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, barnperspektivet och barns rättigheter.

Vet inte vad mer vi skulle kunna göra? Någon som har tips?

Du är grym!

Jag undrar också var alla grävande journalister är just nu, detta borde väl vara högintressant. Funderar lite på kammarrättens mailtrafik, detta är ju allmänna (offentliga) handlingar som skulle kunna begäras ut. Kan det finnas något av intresse där?

Om man kollar lite snabbt på barnkonventionen är det solklart att kammarrätten brustit där. Bara tex:

”Artikel 3: Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.” - hur är det ett litet barns bästa att flyttas från sin trygga, välkända hemmiljö till en miljö med föräldrar hon inte ens känner, med instabilitet, psykisk ohälsa och aggressionsproblem?

Artikel 19: ”Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.” - detta har man inte säkerställt eftersom man inte har följt upp beslutet med tex täta kontroller. Man har lämnat barnet vind för våg.

Artikel 33: ”Barn ska skyddas från narkotika.” - ändå lämnar man barnet hos vuxna med tidigare missbruksproblem utan att kräva regelbundna drogtester.

Dessa är inte de enda artiklarna som kammarrätten brutit mot! Läser man sedan på Barnombudsmannens hemsida står det såhär:

”Vem måste följa barnkonventionen?
Barnkonventionen förbinder i första hand staten att säkerställa rättigheter barnet har enligt konventionen. Även aktörer som staten har delegerat makt och ansvar till är skyldiga att följa konventionen. Detta gäller till exempel olika statliga myndigheter, kommuner och regioner.”

Varför i helvete gör ingen något åt detta NU?! Ja, vi har lex Lilla hjärtat men ska vi verkligen låtsas som att kammarrätten gjort rätt? Ska alla titta åt andra hållet IGEN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in