Citat:
Ursprungligen postat av
Toto80
Tack! jag känner att vi behöver iaf göra något, vi kan tyvärr inte göra något för Esmeralda längre vilket hade varit min högsta önskan men alla som varit delaktiga i att detta kunnat ske ska inte få det för enkelt, så det vi kan göra, åtminstone försöka göra tycker jag att vi borde göra.
Hade varit så önskvärt och gett litet hopp om mänskligheten att de som upplevt hot i ärendet Esmeralda hade trätt fram, för E:s skull!
De krav vi gärna sett funnits tex vad som måste bevisas för att häva ett omhändertagande finns med som punkt i lagändringen lexEsmeralda så det jobbas redan på. IVO granskar Socialtjänsten. Förhoppningsvis vill advokatsamfundet granska Martin Bengtsson, jag har lämnat ett klagomål dit men hade gärna sett att fler gjorde det. Jag hade önskat att någon granskade polisen och deras brister på juldagen, vet inte vem som granskar dem?
Finns det någon här inne som har journalistkontakter? Hade velat få ut detta i internationell media.
Just nu ska jag skriva ihop Jo-anmälan, kan förhoppningsvis skicka den nästa vecka. Försöker hitta en länk ut till internationell media. Vågar knappt skriva det men jag har även mailat Europadomstolen för att fråga vad som krävs för att de ska ta upp ett klagomål, jag anser att Kammarrätten stridit mot de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, barnperspektivet och barns rättigheter.
Vet inte vad mer vi skulle kunna göra? Någon som har tips?
Du är grym!
Jag undrar också var alla grävande journalister är just nu, detta borde väl vara högintressant. Funderar lite på kammarrättens mailtrafik, detta är ju allmänna (offentliga) handlingar som skulle kunna begäras ut. Kan det finnas något av intresse där?
Om man kollar lite snabbt på barnkonventionen är det solklart att kammarrätten brustit där. Bara tex:
”Artikel 3: Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.” - hur är det ett litet barns bästa att flyttas från sin trygga, välkända hemmiljö till en miljö med föräldrar hon inte ens känner, med instabilitet, psykisk ohälsa och aggressionsproblem?
Artikel 19: ”Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.” - detta har man inte säkerställt eftersom man inte har följt upp beslutet med tex täta kontroller. Man har lämnat barnet vind för våg.
Artikel 33: ”Barn ska skyddas från narkotika.” - ändå lämnar man barnet hos vuxna med tidigare missbruksproblem utan att kräva regelbundna drogtester.
Dessa är inte de enda artiklarna som kammarrätten brutit mot! Läser man sedan på Barnombudsmannens hemsida står det såhär:
”Vem måste följa barnkonventionen?
Barnkonventionen förbinder i första hand staten att säkerställa rättigheter barnet har enligt konventionen. Även aktörer som staten har delegerat makt och ansvar till är skyldiga att följa konventionen. Detta gäller till exempel olika statliga myndigheter, kommuner och regioner.”
Varför i helvete gör ingen något åt detta NU?! Ja, vi har lex Lilla hjärtat men ska vi verkligen låtsas som att kammarrätten gjort rätt? Ska alla titta åt andra hållet IGEN?