2020-06-02, 14:40
Medlem
GalenSkånings avatar
Tragiskt, visst men man blir inte förvånad. Många ungdomar som tar körkort idag överskattar sin körförmåga och är inte så bra på riskanalysera situationer. Om man dessutom låter sig påverkas av grupptryck eller helt enkelt ska visa sig på styva linan och gasa på så anser jag att man inte är mogen för körkort. Jag hoppas att ungdomar tar lärdom av detta och tänker om en gång till.
Citera
2020-06-02, 14:42
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Något jag tycker mig se i filmen från ca 00:15 när vindrutetorkarna är igång är droppar/indikation på blöt ruta och det ser ut som att det kommer vattenstänk från bilen framför. Kanske regn eller att bilen framför rengör sin vindruta i hög hastighet = stänk från den?

Bara något jag noterade som sagt. Men jag kan ha fel.
Ser ut som att de är på väg att köra om och hastighets mätaren är på väg att stå rakt upp också.

Beroende på vilken Audi det är så skulle det kunna vara uppåt 150kmh?
Citera
2020-06-02, 14:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Visst är det tragiskt och framförallt en olycka som lätt hade kunnat förhindras. Jag förstår att skuldfrågan kanske inte är det första man tänker på när ens barn har dött och att det kan ses som okänsligt emot tjejen som körde. Men trots detta så ska ärendet utredas nån gång.

Hur synd det än är om tjejen så har hon precis som vi andra som tagit körkort inom de senaste 20 åren fått läsa i teoriboken om "påverkan och dess biverkan" av att inte låta sig bli påverkad av medpassagerare etc.
Föraren är alltid den som bestämmer och som har sista ordet. Hade hon levt efter det hon lärde sig i samband med när hon tog sitt körkort så hade förmodligen alla levt nu.

Visst, grabbarna var över 15 år och de är själva ansvariga för att ha bälte på sig. Detta kan inte tjejen åka på. Hade de varit under 15 år så är det dock förarens skyldighet att se till att man sitter bältad. Kan en skicklig försvarare hävda att ungdommana hade överlevt med bälte så kommer hon frias från delen om ansvarig till nån annans död. Förmodligen så kommer advokaten att hänvisa till detta.

Så man kan ju säga så här för att sammanfatta.

Grabbarna var över 15 år och har eget ansvar att använda de bälten som finns i bilen. Föraren har inget ansvar i den delen utan kan endast rekommendera dom.

En bra advokat får henne friad för skyldig till annans död med hjälp av det.

Hon har dock gjort sig skyldig till vårdslös körning, hastighetöverträdelese samt oaktsamhet. 3 punkter som kan ge mellan 2 månader till 6 månader beroende på grad.

I detta fallet tror jag hennes ålder spelar roll också . Hennes körkort kommer förmodligen att dras in ett par månader.

Vilket är korrekt. Hon valde själv att gasa. Hon kunde sagt nej om de hetsade henne. Hon kunde t o m stannat och hotat med att de får gå om de inte slutar att tjata. Hon valde dock att gasa och där blir hon fälld för vårdslös körning.

Helheten av allt ser jag ändå som att hon slipper undan med dagsböter ev samhällstjänst. Fängelse är det inte tal om.

Sen moraliskt hur vidare det är nån annans fel och orsak till att 4 grabbar dött är en annan sak. Men juridiskt sätt så var det en helt onödig olycka där det bara finns förlorare. Hennes liv oavsett straff är ju förstört. Det blir hennes straff. Att hon inte gjorde som läste på teorin utan istället lät sig påverkas och gasa.

Nu vet vi väl inte till 100% att hon blivit hetsade till fortkörning, men ska man gissa brett så klart grabbarna manat på henne.

Vi får trösta oss med att grabbarna hade druckit alkohol, var redan lite väck och förmodligen aldrig ens hann reagera på vad som hände. De dog pang. Lights out, över and out.

Många kids som inte ska ha körkort. I den änden man ska börja för att förebygga. Höj åldersgränsen till 21 för att köra bil. Ha kvar elmopedbilen så kan de köra runt i den tills de är 21.

Nja. Detta bör ju bli tal om minst vållande. Med tanke på hastigheten. Jag tror inte rätten bara kommer släppa det till dagsböter med fyra unga döda. Inte minst borde man ju se till att det blir ett ordentligt straff sett till varnande exempel.
Citera
2020-06-02, 14:47
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123skurhink
Men nä Lovisa är 19... lånat pappans bil!!
Uppdatering från Gobiten om du inte litar på det jag skriver!

Uppdatering gällande trafikolyckan vid Sörfors, Sundsvall.

Sex personer färdades i olycksbilen. Fyra pojkar, samtliga 16 år, avled i samband med olyckan.

Ytterligare två personer, en 14-årig flicka och en 19-årig kvinna, vårdas fortsatt på sjukhus för svåra skador.

Två personer var hemmahörande i Medelpad och fyra i Hälsingland.

Bilen var på väg från en cruising i Hassela för att lämna av personer i Stöde då olyckan inträffade.

Polisen har fått kännedom om och har tagit del av filmmaterial som spelats in i den aktuella bilen. Filmen visar dock inte olycksförloppet.

Polisens utredningsarbete av trafikolyckan fortgår. Under måndagen har polisen varit på olycksplatsen för att fotodokumentera den, bland annat med hjälp av drönare.

Polisen Västernorrland
Vilken sorts Audi hade de lånat?
Citera
2020-06-02, 14:48
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Vem körde?
Fjortisen eller 19-åringen

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sannolikt 19-åringen. 14-åringen skrev att dom skulle åka till Sundsvall och käka på MAX (runt 5 mil), i tidningen står det att dom skulle lämna av kompisar i Stöde. Jag tror på det första....

Återigen L körde L, 19å.
J 14, som nu ligger i Uppsala, postat sista bilden från bilen 10 min innan olyckan, där hon poserar i med E, (kolla solglasögon som hon hart på huvudet). L kör, inga solglasögon.
Senast redigerad av autostoperka 2020-06-02 kl. 14:58.
Citera
2020-06-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nja. Detta bör ju bli tal om minst vållande. Med tanke på hastigheten. Jag tror inte rätten bara kommer släppa det till dagsböter med fyra unga döda. Inte minst borde man ju se till att det blir ett ordentligt straff sett till varnande exempel.

Rätten brukar ta hänsyn till om man skadat sig själv också. Om hon ens överlever
Citera
2020-06-02, 14:51
Medlem
RetniskEnsnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Vilken sorts Audi hade de lånat?
Det framgår längre bak i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname78
Inga spår av det innan kurvan. Första spåren efter bilen/bromsspår eller däckspår vad man nu vill kalla det är i höjd med där varningstriangel/konan står.
Se bild. Om du tänker på det svarta mitt i vägbanan är det inte från denna olycka.

bild innan kurva

Det strecket följer med ned i diket hela vägen på filmen och går parallellt med de kraftigare spåren senare (samt blir kraftigare mot slutet ned i diket).

På filmen är det väldigt tydligt.
Citera
Medlem
Alltså jag vill bara att hela den här tråden ska raderas och börja om på nytt för det är så många idioter som öppnar munnen innan de ens läst ett enda inlägg.
VAD HAR NI FÖR PROBLEM? DET HAR NÄMNTS SÄKERT 50 GÅNGER NU ATT :

J*LIA SOM ÄR 14 ÅR KÖRDE INTE BILEN. HON ÄR PASSAGERARE.
Samt att hon:
1. Är inte sminkad på sina snapchat uppdateringar, har ni hört talas om fransförlängning? De är permanent i ett par veckor och sitter som 'egna' ögonfransar
2. Hon är 14 år och får uppdatera sin snapchat som är riktad till sina KOMPISAR hur fan hon vill. Klaga på vuxna idioter som uppdaterar sina sidor stup i kvarten innan ni går på ett barn.

L*VISA SOM ÄR 19 ÅR KÖRDE BILEN. BILEN TILLHÖR HENNE/HENNES FAMILJ
Samt att hon:
1. Inte är vaken än, är i ett mycket kritiskt läge och ligger inne på Umeås universitetssjukhus

Jag visste att det finns idioter här, men den här tråden tar nog priset. Fattar inte, är ju mycket jobbigare att gå in och skriva långa idiotiska inlägg än att bara bläddra tillbaka eller SÖKA i tråden? Det finns ju en sökfunktion? Orkar inte med er
Citera
2020-06-02, 14:53
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Ser ut som att de är på väg att köra om och hastighets mätaren är på väg att stå rakt upp också.

Beroende på vilken Audi det är så skulle det kunna vara uppåt 150kmh?
Varvmätarn har en fyra uppåt så det kan vara en sån här
Citera
2020-06-02, 14:54
Medlem
autostoperkas avatar
bilen
https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa88

L håller i ratten precis som i filmen från olycksnatten
https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa8c
Citera
2020-06-02, 14:54
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
hur länge sedan tog Du körkort? Har Du uppdaterat dig på NÅGOT sedan dess. Tio i Två övergavs för många år sedan till förmån för kvart i tre, du vet, det har kommit airbags med de flesta nya bilar..

Ok då vet jag det, men airbags ska man inte förlita sig till. Det fanns väl o också bilbälte men ändå hamnade passageraren fram halvvägs ut genom fönstret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in