Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Ha ha ha ha. Den klassiska kvantgåtan med hela Schrödingers katt och allt. Kollapsen sker antagligen inne i varje enskild observatörs skalle. Tror jag, är bäst att tillägga.
Det är ett intressant fenomen det där med vem som observerar observatören och "kollaps", eg. interaktion som blandar vågfunktionen hos den inkommande låt säga fotonen och summan av alla blandade våglängder i en klump materia som är en observatör. De får en gemensam historia så klumpen med materia kan säga att de har en gemensam historia, fotonen och denne själv. Fotonen blir en del av klumpen materias, observatörens världslinje, dess manifestationer(partikel, kvantvåg, eller annars inte alls) genom tidslinjen, alltså en partikel genom tid som är en linje eller en våg genom tid som är en sträng, eller ett fält genom tid som är ett membran. Alla vibrerar och interagerar i rum och tid.
Det är ett problem att skratta åt absolut, men det är ett seriöst problem om man ska ta det där på allvar. Och "skallen" är en sten. En komplex sten. Värdefull sten ska sägas. Resten tror jag också för stunden.

Det här problemet måste lösas för varje enskild punkt i den interagerande världen i rum och tid och för klumpar av materia, människan, jorden, varje världslinje tillbaka till BBs kanske singularitet. Det där problemet tillsammans med allt annat är ingen detalj för att säga det minst, om jag får säga så själv.