2020-06-01, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag håller med dig i frågan. Desto mer jag tänker på detaljerna kring lagens utformning och vilka möjliga konsekvenser den "erbjuder" så håller jag med helt och hållet. Innan vacklade jag lite fram och tillbaka.
Alltså, att förbjuda både köp och sälj är bäst alternativ, även om man nu trampar vissa på fötterna (de som råkar tillhöra klicken som gärna säljer sex frivilligt).

Tack, det värmer.
Citera
2020-06-01, 20:30
Avslutad
Citat:
Jag anser att kostnaden för att avkriminalisera sexköp i Sverige idag är för hög. Med all kriminalitet människor från div. länder i Europa, Mellanöstern och Afrika dragit hit så är det en katastrofal idé att avkriminalisera.
Det är lika med att servera business på silverfat åt dem, och nu är det människor de handlar med.

Sedan tycker jag att det sätter en felaktig norm i samhället då jag personligen inte anser att det är rimligt att köpa sexuella tjänster. Om nu så många hade velat arbeta med detta och det är ett jobb som vilket som helst annat så hade det..

1. Varit betydligt fler inhemska kvinnor som arbetat med det

2. Det hade troligtvis inte blivit förbjudet till att börja med

3. Det hade inte varit så mycket droger/knark inblandat i branschen

4. Det hade inte främst varit kvinnor från fattigare länder i Europa alternativt kvinnor från socialt utsatta förhållanden eller med beroendeproblem som arbetar med det

Tror du själv på ett samhälle fullt av horor och torskar i var och vartannat gatuhörn?

Sant. Hade det varit en 'sund' 'business' hade fler lokala aktörer / horhus vart synliga på arenan. Nu ser det inte ut så. Du har också rätt vad gäller om att gå från dagens lag till avkriminalisering. Att bara släppa på det blir bara en Holländsk modell med red lights och en underkultur där den gamla tidens kriminella gör precis bara vad som krävs för att undgå lagens / myndighetens långa arm.

OM ni ska avkriminalisera vill jag se en fullt reglerad marknad med både fysiska och psykiska tester och licenser. Att sälja sin kropp är fanimej inte samma sak som att jobba på ICA's lager...
Citera
2020-06-01, 20:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag anser att kostnaden för att avkriminalisera sexköp i Sverige idag är för hög. Med all kriminalitet människor från div. länder i Europa, Mellanöstern och Afrika dragit hit så är det en katastrofal idé att avkriminalisera.
Det är lika med att servera business på silverfat åt dem, och nu är det människor de handlar med.

Sedan tycker jag att det sätter en felaktig norm i samhället då jag personligen inte anser att det är rimligt att köpa sexuella tjänster. Om nu så många hade velat arbeta med detta och det är ett jobb som vilket som helst annat så hade det..

1. Varit betydligt fler inhemska kvinnor som arbetat med det

2. Det hade troligtvis inte blivit förbjudet till att börja med

3. Det hade inte varit så mycket droger/knark inblandat i branschen

4. Det hade inte främst varit kvinnor från fattigare länder i Europa alternativt kvinnor från socialt utsatta förhållanden eller med beroendeproblem som arbetar med det

Tror du själv på ett samhälle fullt av horor och torskar i var och vartannat gatuhörn?

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Sant. Hade det varit en 'sund' 'business' hade fler lokala aktörer / horhus vart synliga på arenan. Nu ser det inte ut så. Du har också rätt vad gäller om att gå från dagens lag till avkriminalisering. Att bara släppa på det blir bara en Holländsk modell med red lights och en underkultur där den gamla tidens kriminella gör precis bara vad som krävs för att undgå lagens / myndighetens långa arm.

OM ni ska avkriminalisera vill jag se en fullt reglerad marknad med både fysiska och psykiska tester och licenser. Att sälja sin kropp är fanimej inte samma sak som att jobba på ICA's lager...

Tack!

Det här är exakt min hållning i frågan. Varken mer eller mindre.
Citera
2020-06-01, 21:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jaså.

Exempel:

Så då pratar du och jag antagligen om samma "ni/vi", eller hur?

Jo, det är mycket konstigare eftersom det alltid finns en förövare vid våldtäkt, misshandel, mord, rån, bedrägeri men det finns ingen förövare och inget offer vid en ömsesidig och frivillig affärstransaktion förrän den anses olaglig. Alltså, en blir förövare först efter att ni har bestämt att den ena parten är förövare.

Det är inte okomplicerat, korrekt.

Då hjälper det ju inte när ni helt seriöst kommer med nonsens som att samtycke mellan vuxna myndiga människor inte kan förekomma om pengar är involverat, tex.

Och det är ändå ett av de bättre argumenten i tråden.

Jag har överhuvudtaget aldrig yttrat att samtycke inte kan förekomma vid pengar inblandat.
Jag tycker överhuvudtaget att du bedriver en riktigt tråkig debattstil och har gjort ett tag. Du hittar ju på grejer. Var vänlig sluta med det.

Jag har sagt att det är ett problematiskt område och att bara för att någon betalar så betyder det inte att samtycke finns eftersom det i sexuella sammanhang handlar om om att vilja. Och det vet vi inte om personen vill. Troligtvis vill hon inte när det gäller andra eller tredje kunden för kvällen.
Säg mig, varför tror du att någon skulle vilja suga av främmande män för några hundralappar? Tror du på det där själv egentligen?

Jag har haft flera vettiga argument på samhällsnivå men du verkar inte riktigt befinna dig på samma nivå i debatten, så det kan ju vara därför du inte tar dem till dig alternativt inte förstår dem.
Citera
2020-06-01, 22:50
Medlem
Citat:
Jag har överhuvudtaget aldrig yttrat att samtycke inte kan förekomma vid pengar inblandat.
Jag tycker överhuvudtaget att du bedriver en riktigt tråkig debattstil och har gjort ett tag. Du hittar ju på grejer. Var vänlig sluta med det.

Jag har sagt att det är ett problematiskt område och att bara för att någon betalar så betyder det inte att samtycke finns eftersom det i sexuella sammanhang handlar om om att vilja. Och det vet vi inte om personen vill. Troligtvis vill hon inte när det gäller andra eller tredje kunden för kvällen.
Säg mig, varför tror du att någon skulle vilja suga av främmande män för några hundralappar? Tror du på det där själv egentligen?

Jag har haft flera vettiga argument på samhällsnivå men du verkar inte riktigt befinna dig på samma nivå i debatten, så det kan ju vara därför du inte tar dem till dig alternativt inte förstår dem.
Det är ju här det blir absurt. "Troligtvis vill hon inte 3e kunden". Enligt vem? Hur bedömmer ni svenska superhjältinnor andras viljor? Har ni diplom i det?

Lärarinnan som inte vill gå till jobbet men tvingar sig dit, bör hennes elever kriminaliseras?

Säg som det är, det borgerliga samhällets "moral" vill inte se att sex är en transaktion så direkt. Men var åtminstone konsekventa och kriminalisera horan. Annars är det "könsmaktsordning", manshat, radikalfeminism. Fatta! Ni kan inte gömma er bakom annat, era j-a autistiska idioter!
Senast redigerad av totalattack 2020-06-01 kl. 22:53.
Citera
2020-06-01, 23:03
Medlem
Citat:

Det är ju just det du säger här som sätter det hela på sin spets o är kärnfrågan ”Jag har sagt att det är ett problematiskt område och att bara för att någon betalar så betyder det inte att samtycke finns eftersom det i sexuella sammanhang handlar om om att vilja.." Varför?
Vad är det med sexuella sammanhang som gör att vilja så extremt annorlunda mot bokstavligt talat alla andra former?
Exakt vad gör sexuellt samtycke så magiskt annorlunda
Blir lite tokig här, seriöst vad är det vad sex som fullständigt ändrar allt?!?

Bara för att någon betalar för att (låt oss fortsätta med rövar) torka diarré rumpor så betyder inte det att samtycke finns eftersom att det i torkande sammanhang handlar om att vilja.
Och vi vet inte om personen ville

Det går inte att särskilja för det finns inget att särskilja

Eftersom scatplay finns så kan ju sjukvårdarna tom redan sägas vara sexarbetare
Senast redigerad av LupesVulpus 2020-06-01 kl. 23:06.
Citera
2020-06-01, 23:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Det är ju här det blir absurt. "Troligtvis vill hon inte 3e kunden". Enligt vem? Hur bedömmer ni svenska superhjältinnor andras viljor? Har ni diplom i det?

Lärarinnan som inte vill gå till jobbet men tvingar sig dit, bör hennes elever kriminaliseras?

Säg som det är, det borgerliga samhällets "moral" vill inte se att sex är en transaktion så direkt. Men var åtminstone konsekventa och kriminalisera horan. Annars är det "könsmaktsordning", manshat, radikalfeminism. Fatta! Ni kan inte gömma er bakom annat, era j-a autistiska idioter!

Om du hade läst vad jag skrivit i övrigt så hade du sett att jag skrivit just precis det flera gånger, alltså att både sälja och köpa sexuella tjänster bör vara förbjudet av div. olika anledningar.
Jag har inget som helst behov av att sätta dit män i frågan, det har aldrig handlat om det.
Citera
2020-06-01, 23:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Det är ju just det du säger här som sätter det hela på sin spets o är kärnfrågan ”Jag har sagt att det är ett problematiskt område och att bara för att någon betalar så betyder det inte att samtycke finns eftersom det i sexuella sammanhang handlar om om att vilja.." Varför?
Vad är det med sexuella sammanhang som gör att vilja så extremt annorlunda mot bokstavligt talat alla andra former?
Exakt vad gör sexuellt samtycke så magiskt annorlunda
Blir lite tokig här, seriöst vad är det vad sex som fullständigt ändrar allt?!?

Bara för att någon betalar för att (låt oss fortsätta med rövar) torka diarré rumpor så betyder inte det att samtycke finns eftersom att det i torkande sammanhang handlar om att vilja.
Och vi vet inte om personen ville

Det går inte att särskilja för det finns inget att särskilja

Eftersom scatplay finns så kan ju sjukvårdarna tom redan sägas vara sexarbetare

Enligt lag så ska det vara så, samtyckeslagen. Den bygger på frivillighet och att man visar det. Hur kan man någonsin gardera sig om frivilligheten/villigheten när man betalat någon för att ha sex? Man vet ju inte vad orsaken är till att vederbörande säljer sex.

Och, jovisst kan man klyva ord här och diskutera om frivillig och att faktiskt vilja är samma sak, men jag förutsätter det i detta fallet.
Citera
2020-06-01, 23:21
Medlem
Citat:
Om du hade läst vad jag skrivit i övrigt så hade du sett att jag skrivit just precis det flera gånger, alltså att både sälja och köpa sexuella tjänster bör vara förbjudet av div. olika anledningar.
Jag har inget som helst behov av att sätta dit män i frågan, det har aldrig handlat om det.
Utelämna gärna dina funderingar på hur du bedömer andras fria vilja bättre än de själva, om du inte vill hamna i fascistmarxistträsket.
Citera
2020-06-01, 23:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tack!

Det här är exakt min hållning i frågan. Varken mer eller mindre.

Min med.
Dock så tycker jag att det verkar som att de flesta man diskuterar med här inte vill ha en legalisering med reglerad marknad, psykologtest, licens, nykterhetskoll o.s.v, utan att de vill ha det fritt. Det kan man verkligen undra varför, om de nu bryr sig om kvinnorna i sådan hög grad som de vill få det att verka.
Citera
2020-06-01, 23:28
Medlem
Citat:
Enligt lag så ska det vara så, samtyckeslagen. Den bygger på frivillighet och att man visar det. Hur kan man någonsin gardera sig om frivilligheten/villigheten när man betalat någon för att ha sex? Man vet ju inte vad orsaken är till att vederbörande säljer sex.

Och, jovisst kan man klyva ord här och diskutera om frivillig och att faktiskt vilja är samma sak, men jag förutsätter det i detta fallet.
Själv anser jag att köp av sex är det tydligaste samtyckandet, man har diskuterat och kommit överens om vad som ska hända. De flesta onenightstands sker nog betydligt luddigare. Vad fattas dig?
Senast redigerad av totalattack 2020-06-01 kl. 23:34.
Citera
2020-06-01, 23:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Utelämna gärna dina funderingar på hur du bedömer andras fria vilja bättre än de själva, om du inte vill hamna i fascistmarxistträsket.

Nu är det ju så att jag får tycka och tro vad jag vill. Jag har heller inte påstått mig tala för alla prostituerade.
Det är inte fråga om att tro någonting här, vi vet om att det finns en klick kvinnor som är utsatta som tvingas på olika sätt att arbeta med prostitution, och det räcker för att jag ska vara emot att avkriminalisera hux flux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in