Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-31, 19:29
  #1693
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JahLove
Om ca 18min öppnar de sista luckan som skiljer Dragon från ISS.





De har förberett de mest kritiska moment, det som de inte kan göra på förhand innan de har dockat är att tryckutjämna i slussen mellan Dragon och ISS.

För att svara på din tidigare fråga om ceremoni:


Ja, de sa precis på radion att de kommer ha en liten ceremoni när de går ombord på ISS.

Detta var ett viktigt steg.

För nu lär väl persontrafiken till rymden öka? Biljettpriset har ju gått ner rejält nu när ryssarna inte kan ta betalt som de vill.

Nu blir det en rymdstation till, mellan månen och jorden samt en permanent månbas vid månens sydpol.
Citera
2020-05-31, 19:53
  #1694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Jaha?
Vad är det speciella med detta då? De landade ju på månen för 50 år sedan.

Det speciella med SpaceX Falcon-9 och Falcon-Heavy är att allt på raketen går att återanvända. Spacex har flugit med återanvända raketer ganska många gånger och en del har även flugit 3 gånger. Dragon-modulen kan också återanvändas och gör det också. De som säger att detta var den första Dragon-modulen har inte kollat, för varje flygning till ISS (för underhåll) görs med Falcon-9 med Dragon-modul. Men detta är den första flygningen med en skarp Crew-Dragon-Modul, därav heter flygningen Crew-Dragon demo 2, för demo 1 var en krockdocka.

Problemet med raketerna är att de tenderar att hamna i vattnet och på andra roliga ställen, så de allra flesta går inte att använda för att de har kraschat. Men det är inte teknikens fel, utan mer hur man hanterar återinträdet.


Tittar på NASA-TV och irriterar mig grovt på det politiska flödet de har vid denna ceremoni. Vi vet nu att NASA-directören är Trump-anhängare av hög rang.
Citera
2020-05-31, 20:06
  #1695
Medlem
KarlFarbmans avatar
Men ändå jävligt coolt att det här kan vara startskottet för att kollonisera månen och sätta människor på mars!
Great times we are living in.
Jag skulle förövrigt ge båda mina njurar för en resa ut i rymden.
Citera
2020-05-31, 20:18
  #1696
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Jag skulle förövrigt ge båda mina njurar för en resa ut i rymden.

Med rådande priser för njurar i USA och Elons uppskattning om att en resa till Mars skulle kosta 500 000 dollar så skulle du till och med få lite växel över.

https://www.seeker.com/how-much-are-...792475763.html
Citat:
and kidneys fetch about $262,000 each.

https://www.extremetech.com/extreme/...st-just-500000
Citat:
Musk Says Tickets to Mars Could Cost Just $500,000
Citera
2020-05-31, 20:43
  #1697
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Med rådande priser för njurar i USA och Elons uppskattning om att en resa till Mars skulle kosta 500 000 dollar så skulle du till och med få lite växel över.

https://www.seeker.com/how-much-are-...792475763.html


https://www.extremetech.com/extreme/...st-just-500000

Då är det ju klart, jag åker!
Älskar dig ändå lite för att du kollar upp det!
Citera
2020-06-01, 00:16
  #1698
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver i en artikel idag att Rysslands rymdorganisation Roscosmos ska ha kritiserat USAs president Donald Trumps "hysteria" gällande NASAs första rymdfärd från amerikansk mark sedan 2011. Man ska dock under söndagen ha sagt att man var glada att det fanns ytterligare ett sätt att resa ut i rymden.

SpaceX, det privata rymdraketbolaget som ägs av miljardären Elon Musk, ska under lördagen ha skjutit upp två amerikaner upp i omloppsbana i rymden, med destination Internationella rymdstationen ISS (International Space Station). Det innebär att Rysslands monopol vad gäller att skicka upp rymdraket upphävdes.

SpaceXs kapsel ska sedan under söndagen ha dockat med ISS.

Trump, som under lördagen observerade uppskjutningen på plats i Florida, ska ha sagt att USA hade återtagit sin plats som ledare vad gäller frågor rörande rymden, att amerikanska astronauter snart skulle landa på planeten Mars, och att Washington snart skulle ha "det kraftigaste vapnet som man någonsin hade kunnat föreställa sig i historien."

"Den hysteria som har skapats efter den lyckade uppskjutningen av rymdraken Crew Dragon är svår att förstå," ska Vladimir Ustimenko, talespersonen för Roscosmos, ha skrivit på Twitter efter att ha hört Trumps uttalande.

"Vad som skedde borde ha ägt rum för länge sedan. Nu är det inte längre endast ryssar som flyger till ISS, utan även amerikaner. Det är ju fantastiskt."

Ustimenko ska även ha sagt att Ryssland planerade att testa två nya raketer i år, och att man nästa år planerade att återuppta sitt månprogram. "Det kommer bli intressant," ska han ha sagt.

Man skriver att NASA tidigare, sedan 2011, har behövt tillförlita sig på Roscosmos för att kunna skjuta upp raketer till ISS. 2011 var det år man senast sköt upp en raket till ISS från amerikansk mark. Trump ska ha sagt att från och med nu så behövde USA inte vara beroende av andra nationer vad gäller uppskutningar.

Den amerikanska framgången kan enligt artikeln eventuellt försämra förutsättningarna för Roscosmos, som har drabbtas av korruptionsskandaler och ett flertal tekniska problem. Man riskerar dessutom att missa stora inkomster från de avgifter som man tagit av USA för att skicka upp amerikanska astronauter upp till ISS.

Roscosmos chef Dmitrey Rogozin ska ha gratulerat NASAs chef Jim Bridenstine för framgången. "Bravo! Jag vet hur nervös du var gällande denna stora händelse och hoppfull att den skulle bli framgångsrik," ska Rogozin ha skrivit på Twitter.

Rogozin ska även ha sagt att hade uppskattat en pik från Musk, där denne hade refererat till en tidigare pik som Rogozin hade gjort 2014, om att USA borde försöka nå ISS med hjälp av en trampolin. Mausk hade på presskonferensen efter lördagens uppskjutning sagt att "trampolinen fungerade."
https://www.reuters.com/article/us-s...-idUSKBN2370EO
__________________
Senast redigerad av frank-costello 2020-06-01 kl. 00:27.
Citera
2020-06-01, 07:31
  #1699
Medlem
Hugo.Draxs avatar
And now back to our regularly scheduled programming

http://www.launchphotography.com/Del...h_Viewing.html
Citat:
The next SpaceX Falcon 9 rocket from Cape Canaveral will launch the eighth batch of Starlink internet satellites from pad 40 on June 3 at about 9:25pm EDT.

Vilket borde bli 03:25 Svensk tid.
Citera
2020-06-01, 19:31
  #1700
Medlem

Dags för Reuters att hitta en ny faktagranskare för den texten var ju inte helt korrekt:

I Flightmission CrewDragon Demo 2 använde man inte "raketen Crew Dragon" utan man använder tvåstegsraketen Falcon9 med PayloadModule CrewDragon istället för den normala Dragon.

USA har skjutit upp mängder med raketer efter den senaste Discorveryfärjan. Mestadels för satelliter, men även för underhåll till ISS.

NASA står givetvis bakom Boeing och SpaceX, ty det är på NASAs anläggning de skjuter upp sina farkoster och det är faktiskt i NASAs anläggning som de monterar ihop sakerna. NASA är även tillsynsmyndigheten så de håller i tillstånden. De har även allt underhåll för SpaceX och Boeing i form av väderforskning etc.



Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
And now back to our regularly scheduled programming

http://www.launchphotography.com/Del...h_Viewing.html


Vilket borde bli 03:25 Svensk tid.

Jisses vilken logistik, med tanke på att CDD2 behövde två försök. Så de har alltså parallellt förberett en närliggande uppskjutning medan medierna var fokuserade på CDD2

Så de skjuter upp en Falcon 9 den 3:e på P40. Sedan skall Atlas 5 skjutas upp den 17:e på samma P40, mellan där skall två till Falcon 9 skjutas upp (Early June, tolkar jag som före 17:e). Hur tätt kan de egentligen ha uppskjutningarna på samma platta? Och är Falcon 9 och Atlas 5 kompatibla med varandra när det gäller ställningen?
Citera
2020-06-01, 23:29
  #1701
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Dags för Reuters att hitta en ny faktagranskare för den texten var ju inte helt korrekt:

I Flightmission CrewDragon Demo 2 använde man inte "raketen Crew Dragon" utan man använder tvåstegsraketen Falcon9 med PayloadModule CrewDragon istället för den normala Dragon.

USA har skjutit upp mängder med raketer efter den senaste Discorveryfärjan. Mestadels för satelliter, men även för underhåll till ISS.

NASA står givetvis bakom Boeing och SpaceX, ty det är på NASAs anläggning de skjuter upp sina farkoster och det är faktiskt i NASAs anläggning som de monterar ihop sakerna. NASA är även tillsynsmyndigheten så de håller i tillstånden. De har även allt underhåll för SpaceX och Boeing i form av väderforskning etc.
Ahh, det var jag som slarvade. Så här stod det i Reuters artikel: “The hysteria raised after the successful launch of the Crew Dragon spacecraft is hard to understand,” Vladimir Ustimenko, spokesman for Roscosmos, wrote on Twitter after citing Trump’s statement.

Jag översatte det i all hastighet till raket. Nu googlade jag spacecraft, och det ska översättas som rymdskepp.

Jag testade att söka efter ordet rymdskepp i google news, och Dagens Industri använder det ordet för att beskriva SpaceX i en artikel från mitten av maj.
https://digital.di.se/artikel/sa-ser...-rymdstationen

Vad gäller att det var den första uppskjutningen sedan 2011, så var det även jag som slarvade här och inte gjorde det klart att det var den första bemanade uppskjutningen från amerikansk mark till ISS sedan 2011.
__________________
Senast redigerad av frank-costello 2020-06-01 kl. 23:38.
Citera
2020-06-02, 10:10
  #1702
Avstängd
wwrs avatar
Kinesernas senaste farkost ser också ut att kunna docka med ISS sägs det. Men USA har ju förbjudit kineserna att åka till den "Internationella"-(utom Kina)-rymdstationen. Kineserna har tidigare haft två egna mindre rymdstationer uppe och planerar en större.
https://www.space.com/china-new-spac...e-station.html

Det nya dockningssystemet som bl.a Dragon använder har en fördel om alla måste lämna ISS i ett nödläge. Med det gamla systemet var någon astronaut tvungen att offra sig och stanna kvar och lossa bultarna till kapseln eftersom man konstruerat dessa så de måste gängas upp från insidan! Det har jag läst i alla fall. Hålet att transportera utrustning genom blir dock mindre än med den gamla metoden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-02 kl. 10:39.
Citera
2020-06-02, 19:31
  #1703
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det här är en smula för nördigt även för mig. Men för den som är intresserad en live webcast där Falcon 9 B1058 är på väg in i hamnen. (Jag nöjer mig med att följa det via twitter https://twitter.com/SpaceXFleet)

https://www.youtube.com/watch?v=fKSWxZoIbsY
Citera
2020-06-02, 19:50
  #1704
Medlem
Peter77s avatar
Tack till alla ni duktiga skribenter, som håller oss andra uppdaterade med sammanfattad och bra info Det uppskattas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback