2020-05-31, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Just så, dom ser vad du har för fasta utgifter, kontra din lön och snor resterande. Har du en vanlig lön och inte allt för höga utgifter kommer det inte vara några problem. Nyckeln i det hela är att PRATA med dom. Det är inte så att dom vill dräpa dig. Tvärtom. Dom vill kunna hjälpa dig.
Nästan rätt. Förbehållsbeloppet finns fastställt, gäller i grunden städse. Sedan avräknas gl's boendekostnad, vanligtvis hyra och schablonmässigt vad som följer av antalet hemmavarande barn. Något som påverkas av andra "fasta utgifter" sker dock inte.
Citera
2020-06-01, 00:51
Medlem
Eldebrinks avatar
Klarar du inte av att reglera en skuld på futtiga 20K med en fast anställning?
Citera
2020-06-01, 01:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Ge aktierna till en god vän om du tycker det är värt besväret.
Varför ska skattebetalare betala din avkastning på aktier?
Du har köpt något du inte har råd med.

Tyvär kommer du nog inte undan.
Spelar ingen roll att det är dåligt sälj läge nu.
Det var dåligt köpläge när du handlade för någon annans pengar.

Så kommer deras resonemang lyda.

Varför uttalar du dig när du uppenbarligen inte har en jävla aning?

Nej, ingen kommer röra TS aktier eller något annat så länge som det räcker med att mäta ut lönen.
Citera
2020-06-01, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Omstart-
Hej,
Jag har det senaste året dragit på mig en oväntad skuld på ca 20 000 kr och har hamnat hos kronofogden i mer än 6 månader.
Just nu är jag fastanställd och med tankte på coronakrisen så handlade jag lite aktier som hade fallit i värde o ville ta vara på chansen.

Jag läste på kronans hemsida om utmätningsordningen, alltså i vilken ordning de utmäter någon, länken finns här nedan:
https://www.kronofogden.se/Utmatningsordningen.html

Enligt kronan ser ordningen ut så här,
1: pengar
2: skatteåterbäring
3: lön
4: semesterersättning
5: aktier
Osv.

Men under kategorin lön står det så här:
"Vi kan besluta att en del av din inkomst ska gå direkt till dina skulder. Om löneutmätningen leder till att du förväntas kunna betala din skuld inom tolv månader utmäter vi vanligen inte fler tillgångar."

Vid det här fallet vet jag att jag kan betala av denna skuld inom någon månad.
Min fråga är då, kommer kronis att bortse från mina aktier, och är det alltid så som det står på utmätningsordningen?

Varför jag undrar är för att det står "utmäter VANLIGEN inte fler tillgångar"
Och det är ordet "vanligen" jag blir orolig för.

Tack på förhand,

För att svara på frågan i rubriken - ja det kan de, inga konstigheter där. Dock kan deras beslut ju överklagas och de skall ju även se till dina intressen, de skall mäta ut så det gör så liten skada som möjligt. Det är lite därför ordningen ser ut lite som de gör.

I ditt exempel så kommer de nog nöja sig med att mäta ut på lönen. Även om aktierna skulle reglera skulden rakt av så kan de nog förvänta sig att det går snabbare att ta det via lönen då de annars har ett överklagande att vänta.
Citera
2020-06-01, 05:58
Medlem
Citat:

Låter som ett synnerligen okunnigt tips. För det första: hur ger man bort aktier idag? När man inte har aktiebrev? Förfarandet kommer ju lämna tydliga spår och man riskerar straffansvar utöver att behöva betala tillbaks skulden. Eller menar du faktiskt ge bort aktierna på riktigt? Ja då är man ju rätt korkad.

Rätt dåligt alternativ alltså? Och till vilken nytta när kronofogden inte lär röra hans aktier ändå.
Citera
2020-06-01, 06:50
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:

Jag citerar mig själv nu.
Jag hade missfötstått frågan helt och helt enkelt svarat på fel sätt.

Jag tar på mig all skuld och skall försöka se till att det inte händer igen.
Citera
2020-06-01, 10:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
I ditt exempel så kommer de nog nöja sig med att mäta ut på lönen. Även om aktierna skulle reglera skulden rakt av så kan de nog förvänta sig att det går snabbare att ta det via lönen då de annars har ett överklagande att vänta.

Man tar alltid löneutmätning före aktier och dylikt, det har inget med nåt hypotetiskt överklagande att göra.
Citera
2020-06-01, 10:19
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kontakta KFM och prata med dem istället, de brukar inte vara helt omöjliga. Framför allt med så pass liten skuld och att du har en anställning.
Citera
2020-06-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Man tar alltid löneutmätning före aktier och dylikt, det har inget med nåt hypotetiskt överklagande att göra.

Så varför menar du att man "alltid" tar löneutmätning före aktier?

Det där "alltid" menar jag inte alltid är det som gäller. Man väger fordringsägarens intresse av att få betalt snabbt och gäldenärens intresse av att få så liten skada som möjligt på sin ekonomi. Det är sådana övervägande som gör att man har den där ordningen, men det gäller ju bara i den omfattningen att de leder till rimligt avvägande.

Ett möjligt överklagande kan spela in för om det bara tar en eller två månader att driva in skulden på det sätt som gäldenären föredrar så blir det ju bäst för alla parter att man gör det på det viset också av den enkla anledningen att gäldenären kan förhala det så att det är just det som händer i slutändan.
Citera
2020-06-01, 10:53
Medlem
joceks avatar
Hmm, så du har alltså valt att köpa aktier istället för att betala kronkalle i sex månader och på så sätt skaffat dig en prick som omöjliggör för dig att ta lån, hyra något eller köpa något mot faktura.

Låter inte som en vinnande strategi.
Citera
2020-06-01, 14:01
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Så varför menar du att man "alltid" tar löneutmätning före aktier?

Det där "alltid" menar jag inte alltid är det som gäller. Man väger fordringsägarens intresse av att få betalt snabbt och gäldenärens intresse av att få så liten skada som möjligt på sin ekonomi. Det är sådana övervägande som gör att man har den där ordningen, men det gäller ju bara i den omfattningen att de leder till rimligt avvägande.

Ett möjligt överklagande kan spela in för om det bara tar en eller två månader att driva in skulden på det sätt som gäldenären föredrar så blir det ju bäst för alla parter att man gör det på det viset också av den enkla anledningen att gäldenären kan förhala det så att det är just det som händer i slutändan.

Man väger inte in ett skit. Kan skulden betalas av inom 12 månader med löneutmätning så kör man på det även om det finns tillräckligt med tillgångar för att betala samma dag.

Varför sitter du och fantiserar fritt för? Du har ju uppenbarligen ingen aning vad du snackar om.
Citera
2020-06-01, 14:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Om du kan betala inom en månad är det ju lugna gatan. Om du inte betalar kontant så har du ju jobb så det blir en kortare löneutmätning. Kronis kommer ju föredra det enkla. Bäst du betalar på egen hand, näst bäst löneutmätning. Att sälja aktier, ta saker och sälja. Det blir ju mer jobb för dom. Samtidigt som man helst undviker det pga värna om integritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in