Resultat: Finns det liv utanför solsystemet?
Ja
81,34%
327 röster
Nej
8,21%
33 röster
Osäker
10,45%
42 röster
2020-05-23, 08:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Känns som att vi behöver en tråd om detta eftersom det här ämnet ofta tar över andra astronomitrådar som handlar om någon nyligen upptäckt och konstig signal i rymden osv.

Har länge nu sagt att vi kan vara ensamma i hela universum. John Michael Godier laddade häromdagen ett podcast klipp på hans YouTube kanal där han diskuterar med astrobiologen David Kipping varför så kan vara fallet, och Kipping verkar ha räknat ut en ny ekvation för att uppskatta förekomsten av intelligent liv osv, oklart hur bra hans ekvation är.

Why We May Be the Only Intelligent Life in the Universe with David Kipping of Cool Worlds:
https://www.youtube.com/watch?v=AC-6okOWXLs

Det är mycket Drake equation, Fermi paradox, SETI, rare earth hypotesen, månens ovanlighet osv. Har precis börjat lyssna och inte kommit så långt i deras diskussion.

Vad tror ni, är vi helt ensamma i universum?

För egen del är det inget jag är säker på, men jag är öppen för att vi faktiskt kan vara helt ensamma, med tanke på att vi hittills inte har hittat några som helst spår av liv.

Sedan behöver vi inte vara ensamma i universum, liv kan finnas men det behöver inte vara intelligent liv, och vi kan vara den enda planeten med intelligenta livet på. Dock är det ju så att om det finns andra planeter med liv, så bör der finnas en och annan planet med intelligent liv också.

Återkommer med längre och djupare tankar när jag kollat klart efter frukosten.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-23 kl. 08:53.
Citera
2020-05-23, 08:52
Medlem
Mullrets avatar
Om nu universum är oändligt så faller tesen på vi är ensamma. Intelligent liv på jorden? Knappast. Bara se hur den förstörs.
Citera
2020-05-23, 09:13
Medlem
Hackenbush55s avatar
Bara för att vi inte kan se galaxer som är för långt borta så innebär inte det att alla andra galaxer inte har liv på någon planet.
Citera
2020-05-23, 09:30
Medlem
arcsins avatar
Jag köper utan tvekan att vi för stunden är den enda intelligenta livsformen i Vintergatan, men inte i hela universum.
Citera
2020-05-23, 09:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om nu universum är oändligt så faller tesen på vi är ensamma. Intelligent liv på jorden? Knappast. Bara se hur den förstörs.

Ja intelligent liv är inte tillräckligt intelligent för att inte utrota sig självt. Kanske finns vår civilisation i 500 år till men sedan tar enklare livsformer över. Under en extremt kort period av solsystemets fortlevnad har det funnits intelligent liv och så kan det givetvis ha varit på många andra platser i vår vintergata tidigare och senare men inte samtidigt med oss.

I miljontals galaxer självklart måste det uppstått livsformer som kan utvecklas bli intelligenta men avstånden isolerar oss effektivt från varandra.

Å andra sidan vad är det för något som kommer upp ur havet, upp ur sjöar tar en tur i vår atmosfär och försvinner ner igen. Lever de i en egen dimension i havsdjupen motsvarar den för dem vår atmosfär? Hur mycket intelligentare är dom, hur länge har de funnits eller har de kommit hit och hittat en planet passande för dem. Varför vill de inte kommunicera med oss. Varför är de så rädda för våra kärnvapenbaser att de visat att de kan blockera dem totalt.

Vi ska inte bara leta efter liv i avlägsna rymder utan i andra dimensioner.
Citera
2020-05-23, 09:47
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Intelligent liv på jorden? Knappast. Bara se hur den förstörs.

"Bara se hur vi förstör den." Du hör till de som siktar ned.
Citera
2020-05-23, 09:59
Medlem
Mullret
Citat:
Om nu universum är oändligt så faller tesen på vi är ensamma.
Jaha, och varför skulle vi inte kunna vara ensamma?

Jag tror varken på gud eller på något intelligent liv i universum förutom vi på jorden.

Men det är ju helt ointressant vad jag tycker.

Vad jag däremot vet, det är att ingen vet.
Citera
2020-05-23, 10:05
Medlem
Stenballes avatar
Jag är övertygad om att det finns gott om liv i universum, allt annat vore högst osannolikt.
Däremot är det nog sällsynt med planeter där liv har utvecklats till vad vi i brist på annat kan kalla civilisationer.
För att nå dit krävs det bokstavligt talat miljarder år av väldigt goda förutsättningar för livet att frodas och utvecklas.

Kanske är vi den enda livsformen i vår galax som kommit så långt att vi kan lämna vår egen atmosfär, men tittar vi på hela universum med närmast oändligt med alternativ så tror jag att det finns ett antal civilisationer där ute.
Citera
2020-05-23, 10:32
Medlem
Nej, vi är inte dem enda vilken person med ett iq över 10 förstår det.
Citera
2020-05-23, 10:51
Medlem
Jag undrar om man kan tillämpa den induktiva metoden i detta sammanhang?
"Vi har ej funnit liv(utomjordiskt) idag, och inte heller någon dag tidigare än det. Därför hittar vi aldrig liv.
Citera
2020-05-23, 11:30
Medlem
Det finns miljoner livsformer utanför vårt solsystem.
Dom befinner sig förmodligen på jorden just nu, det finns massa filmer på aliens på youtube.

Att påstå något annat är att säga jorden är platt.
Citera
2020-05-23, 11:38
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag skapade en tråd för många år sedan där jag tog upp samma fundering. Det jag tycker de flesta glömmer bort är hur ungt vårt universum är. Mogna galaxer med lämpliga stenvärldar har existerat under en extremt kort period sett till universums ålder idag men framförallt universums potentiella livsspann.

(FB) Människan är den första tekniska civilisationen i universum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in