Känns som att vi behöver en tråd om detta eftersom det här ämnet ofta tar över andra astronomitrådar som handlar om någon nyligen upptäckt och konstig signal i rymden osv.
Har länge nu sagt att vi kan vara ensamma i hela universum. John Michael Godier laddade häromdagen ett podcast klipp på hans YouTube kanal där han diskuterar med astrobiologen David Kipping varför så kan vara fallet, och Kipping verkar ha räknat ut en ny ekvation för att uppskatta förekomsten av intelligent liv osv, oklart hur bra hans ekvation är.
Why We May Be the Only Intelligent Life in the Universe with David Kipping of Cool Worlds:
https://www.youtube.com/watch?v=AC-6okOWXLs
Det är mycket Drake equation, Fermi paradox, SETI, rare earth hypotesen, månens ovanlighet osv. Har precis börjat lyssna och inte kommit så långt i deras diskussion.
Vad tror ni, är vi helt ensamma i universum?
För egen del är det inget jag är säker på, men jag är öppen för att vi faktiskt kan vara helt ensamma, med tanke på att vi hittills inte har hittat några som helst spår av liv.
Sedan behöver vi inte vara ensamma i universum, liv kan finnas men det behöver inte vara intelligent liv, och vi kan vara den enda planeten med intelligenta livet på. Dock är det ju så att om det finns andra planeter med liv, så bör der finnas en och annan planet med intelligent liv också.
Återkommer med längre och djupare tankar när jag kollat klart efter frukosten.