2020-05-14, 19:41
Medlem
informaticss avatar
Innehållsförteckningen för Star Nutritions Supreme BCAA (Vanilla Pear) listar bla. ”L-leucin (innehåller emulgeringsmedel (solroslecitin))”. Men tittar man på samma tillverkares Supreme EAA så listas L-leucin fast utan solroslecitin. Är detta en garanti att EAAn inte innehåller detta emulerginsmedel, eller är det en förenkling/förkortning av innehållsförteckningen då EAA innehåller många fler substanser än BCAA?
Förstår inte varför samma tillverkare skulle ha samma aminosyra i två olika produkter, men där den ena innehåller något som den andra inte gör.

Jag vill bara veta om någon har koll på detta, eller har erfarenheter från adra märken?

Sedan undrar jag även vad som egentligen skiljer deras produkter som kallas Supreme mot de som kallas Ultimate.
Citera
2020-05-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Innehållsförteckningen för Star Nutritions Supreme BCAA (Vanilla Pear) listar bla. ”L-leucin (innehåller emulgeringsmedel (solroslecitin))”. Men tittar man på samma tillverkares Supreme EAA så listas L-leucin fast utan solroslecitin. Är detta en garanti att EAAn inte innehåller detta emulerginsmedel, eller är det en förenkling/förkortning av innehållsförteckningen då EAA innehåller många fler substanser än BCAA?
Förstår inte varför samma tillverkare skulle ha samma aminosyra i två olika produkter, men där den ena innehåller något som den andra inte gör.

Jag vill bara veta om någon har koll på detta, eller har erfarenheter från adra märken?

Sedan undrar jag även vad som egentligen skiljer deras produkter som kallas Supreme mot de som kallas Ultimate.

Man tar det väl för att man ska få stora muskler och inte för vilka ämnen de innehåller? =)
Skämt o sido. Tycker du ska mejla dem och fråga.

Kunde du inte bara skickat till dem och kollat?
Citera
2020-05-14, 20:41
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kunde du inte bara skickat till dem och kollat?
Absolut, men jag tror det finns endel kunnigt folk här så jag chansade på att det skulle gå snabbare att få hjälp här en torsdagskväll.

Dessutom, angående min sistnämnda fråga, tror jag inte att jag får något vettigt svar från ett företag som kallar sina produkter "Ultimate" och "Supreme", för jag misstänker att detta bara är något form av föräljningsknep. Med detta inte sagt att produkterna inte innehåller exempelvis 2500 mg L-leucin, eller vad det nu kan vara..
Citera
2020-05-15, 06:03
Medlem
jpettersson1991s avatar
Namnet på en produkt så som ultimate, extreme, supreme m.m är enbart för att det ska låta "coolare", marknadsföring. Där t.ex extreme kan innehålla någon ytterligare ingrediens beroende på vad det är för produkt. Båda produkterna du länkar innehåller stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel, vilket inte jag inte ser något problem med. Varför ena produkten inte innehåller samma som den andra får du nog fråga tillverkaren om.
Citera
2020-05-15, 09:57
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Namnet på en produkt så som ultimate, extreme, supreme m.m är enbart för att det ska låta "coolare", marknadsföring. Där t.ex extreme kan innehålla någon ytterligare ingrediens beroende på vad det är för produkt. Båda produkterna du länkar innehåller stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel, vilket inte jag inte ser något problem med. Varför ena produkten inte innehåller samma som den andra får du nog fråga tillverkaren om.
Jo, antagligen är det så. Men jag har mailat dem och frågat nu.

Däremot innehåller inte båda produkterna jag nämner stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel. Ingen av dem ska innehålla stabiliseringsmedel, och endast deras BCAA-produkter listar emulgeringsmedel. Som jag förstår det i alla fall. Och jag ser det som ett problem när kosttillskottstillverkare använder lecitin från exempelvis soja eller solros.
Citera
2020-05-15, 12:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo, antagligen är det så. Men jag har mailat dem och frågat nu.

Däremot innehåller inte båda produkterna jag nämner stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel. Ingen av dem ska innehålla stabiliseringsmedel, och endast deras BCAA-produkter listar emulgeringsmedel. Som jag förstår det i alla fall. Och jag ser det som ett problem när kosttillskottstillverkare använder lecitin från exempelvis soja eller solros.
EAA produkten du syftar på innehåller kiseldioxid.

Vad är problemet med det?
Citera
2020-05-15, 13:59
Medlem
informaticss avatar
Citat:
EAA produkten du syftar på innehåller kiseldioxid.

Vad är problemet med det?
Klumpförebyggande (i detta fall kiseldioxid) är inte samma sak som stabiliseringsmedel eller emulgeringsmedel. Det är helt och hållet du som tagit upp de två förstnämnda.

Emulgeringsmedel (det enda jag pratat om) - Hjälper till att blanda flera ämnen som inte lätt blandas med varandra.

Klumpförebyggande medel - Är till för att undvika klumpar.

Stabiliseringsmedel - Används t ex. för att undvika emulsion.

Som sagt, helt olika saker. Och Star Nutrition har endast listat emulgeringsmedel. Så du blandar ihop saker. Om du vill veta vad problemet med emulgeringsmedel i form av Lecitin är så rekommenderar jag att läsa om Fytosteroler (eng. Phytosterols) och dess relation till sänkt testosteron.
Citera
2020-05-15, 23:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Klumpförebyggande (i detta fall kiseldioxid) är inte samma sak som stabiliseringsmedel eller emulgeringsmedel. Det är helt och hållet du som tagit upp de två förstnämnda.

Emulgeringsmedel (det enda jag pratat om) - Hjälper till att blanda flera ämnen som inte lätt blandas med varandra.

Klumpförebyggande medel - Är till för att undvika klumpar.

Stabiliseringsmedel - Används t ex. för att undvika emulsion.

Som sagt, helt olika saker. Och Star Nutrition har endast listat emulgeringsmedel. Så du blandar ihop saker. Om du vill veta vad problemet med emulgeringsmedel i form av Lecitin är så rekommenderar jag att läsa om Fytosteroler (eng. Phytosterols) och dess relation till sänkt testosteron.
Länka till studien/studier ifråga, angående sänkt testosteron. Om det är en blogg eller artikel så ska referenser finnas. Tack på förhand.
Citera
2020-05-29, 12:19
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Länka till studien/studier ifråga, angående sänkt testosteron. Om det är en blogg eller artikel så ska referenser finnas. Tack på förhand.

Det verkar som att du inte är den enda som är kapabel att blanda ihop saker och ting , så jag kan väl inte göra annat än att be om ursäkt. Misstänker att jag råkat läsa "phytoestrogen" istället för "phytosterol". Fytoöstrogener behöver jag väl inte bevisa har påverkan på testosteron/östrogen i människan. Fytosteroler å andra sidan, som är det jag borde ha läst om, sänker enligt en artikel kolestorol (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15166807/), och enligt en annan kan det indirekt ha negativ verkan på testosteron genom att modulera GnRH- och GnIH-hormonerna (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29294112/)

Men! Det är svårbedömt...

Citat:
Furthermore, we found soy lecithin to be strongly estrogenic.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21801783/

Citat:
However, later laboratory analysis revealed that lecithin contains no phytoestrogens.
https://journals.lww.com/epidem/fulltext/2011/05000/Lecithin_Supplements_and_Breast_Cancer_Risk.33.asp x
Citera
2025-08-24, 19:34
Medlem
Citat:
Det verkar som att du inte är den enda som är kapabel att blanda ihop saker och ting , så jag kan väl inte göra annat än att be om ursäkt. Misstänker att jag råkat läsa "phytoestrogen" istället för "phytosterol". Fytoöstrogener behöver jag väl inte bevisa har påverkan på testosteron/östrogen i människan. Fytosteroler å andra sidan, som är det jag borde ha läst om, sänker enligt en artikel kolestorol (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15166807/), och enligt en annan kan det indirekt ha negativ verkan på testosteron genom att modulera GnRH- och GnIH-hormonerna (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29294112/)

Men! Det är svårbedömt...

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21801783/

https://journals.lww.com/epidem/fulltext/2011/05000/Lecithin_Supplements_and_Breast_Cancer_Risk.33.asp x

Du citerar sojalecitin men oroar dej över en produkt med solroslecitin. Soja i sig är östrogeniskt men inte dess lecitiner. Och solroslecitin saknar helt isoflavones så det kan inte påverka testosteron alls.
5 år senare kanske du lärt dej något.

Chatgpt:

Citat:
Soy Lecithin & Testosterone

Isoflavones (plant estrogens in soy) are what people worry about. High intakes of whole soy protein or soy flour can modestly influence estrogen/testosterone balance in some men.

Lecithin, however, is different – it’s a fatty extract from soybeans, and contains only trace or negligible amounts of isoflavones. The refining process removes almost all of them.

Research shows soy lecithin does not significantly affect testosterone levels, fertility, or estrogen in men at normal supplemental doses.

Sunflower Lecithin

Naturally isoflavone-free, so it avoids even the theoretical concern about phytoestrogens.

Nutritionally, it’s almost identical to soy lecithin: same phosphatidylcholine, phosphatidylserine, and other phospholipids that support cell membranes, brain function, and liver health.

Often preferred by people who want to avoid soy for hormonal, allergenic, or GMO reasons.

Då jag kör XLNA EAA (mmsports) som är mycket svårlöst i ljummet vatten så kör även jag en skopa ren solroslecitin från holistics. Men fortfarande lägger sig en del av mmsports EAA på väggarna i min shaker så även lecitiner har svårt att samla upp och binda EAA/BCAA i vatten.
Det enda BCAA/EAA som löste sig riktigt bra i vatten var EAA äpple och päron från Holistic - med stevia som sötningsmedel. Frågar du chatgpt så finns det inga bevis för att varken solros eller sojalecitin sänker testosteron i nån större bemärkelse på rekommenderad dos 1 matsked/dag.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33383165/
Neither soy nor isoflavone intake affects male reproductive hormones
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-08-24 kl. 19:50.
Citera
2025-08-25, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Du citerar sojalecitin men oroar dej över en produkt med solroslecitin. Soja i sig är östrogeniskt men inte dess lecitiner. Och solroslecitin saknar helt isoflavones så det kan inte påverka testosteron alls.
5 år senare kanske du lärt dej något.

Chatgpt:

Då jag kör XLNA EAA (mmsports) som är mycket svårlöst i ljummet vatten så kör även jag en skopa ren solroslecitin från holistics. Men fortfarande lägger sig en del av mmsports EAA på väggarna i min shaker så även lecitiner har svårt att samla upp och binda EAA/BCAA i vatten.
Det enda BCAA/EAA som löste sig riktigt bra i vatten var EAA äpple och päron från Holistic - med stevia som sötningsmedel. Frågar du chatgpt så finns det inga bevis för att varken solros eller sojalecitin sänker testosteron i nån större bemärkelse på rekommenderad dos 1 matsked/dag.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33383165/
Neither soy nor isoflavone intake affects male reproductive hormones

Risken finns ju att det sänker testot då det är ultra processat. Numera vet man att dagens unga killar på 25 år har rätt kast testo överlag pga av sin livsstil. Allt man äter som inte är bra tillför skada. Detta vet man idag. Sen när man kollar på allt enskilt så är inget farligt men tillsammans så blir det en hemskt cocktail i magen och för hälsan. Är väl därför det kommer varningar antar jag.
Att det kommer från mm sports är väl ett stort varningstecken i sig om man nu vill vara sådan. De tillverkar bara det som de tror konsumenten vill ha och bryr sig inte om vad som händer med konsumenten efter varan är skickad.
Citera
2025-08-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Risken finns ju att det sänker testot då det är ultra processat. Numera vet man att dagens unga killar på 25 år har rätt kast testo överlag pga av sin livsstil. Allt man äter som inte är bra tillför skada. Detta vet man idag. Sen när man kollar på allt enskilt så är inget farligt men tillsammans så blir det en hemskt cocktail i magen och för hälsan. Är väl därför det kommer varningar antar jag.
Att det kommer från mm sports är väl ett stort varningstecken i sig om man nu vill vara sådan. De tillverkar bara det som de tror konsumenten vill ha och bryr sig inte om vad som händer med konsumenten efter varan är skickad.

Skulle säga att antalet ungdomar i 25års åldern som nånsin tagit solroslecitin är minimalt. Och således är solroslecitin ingen anledning till lågt testosteron. Är 36 förövrigt och hade endast 12 i testosteron vid obehandlad sjukdom (hypotyreos) för ett år sen och nu efter behandlad hypotyreos 22 mol (visserligen tappat 16kg vätska och fett vilket påverkat könshormoner positivt). Stress och levnadsstil och brist på sömn (många ungdomar siterr uppe för sent på natten på telefoner i dating-appar - 18-20h skärmtid om dagen och sover praktiskt sett med mobilen i sängen) påverkar troligen testosteron mer än vad en matsked solroslecitin gör ... IMO. Ungdomar knarkar förövrigt mer än de dricker... och båda två är dåligt för testosteron. Alkohol dåligt för metabolismen - och höjer östrogen + fettinlagring.

Solroslecitin är processerat ja, men inte ultra processerat. Och nej, det är varken proöstrogenskt eller skadligt mot manliga könshormoner. Gått ner i vikt genom att ta solroslecitin förövrigt, trots dess 97% fett per 100g. 9.7g fett per daglig konsumtion - och inget säger att man måste ta en matsked. kan ta 1-2 teskedar
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-08-25 kl. 09:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in