• 1
  • 2
2020-05-14, 09:08
Medlem
brajzillas avatar
sen är inte klimatet på arbetsplatserna till för att folk ska trivas och stanna länge nuför tiden heller som det var förr...

Bara maximera vinsten ---> utnyttja släng bort----> anställ en ny person----> börja om på nytt
Citera
2020-05-14, 11:33
Medlem
lone stars avatar
Jag kan förstå om man byter. Men enligt min mening förstår jag inte riktigt de som byter till ett jobb där deras potential kommer mindre till sin rätt. Har varit med om att personer som jobbat länge bytt till en tjänst som mycket sämre stämmer överens med deras starka sidor. Det är för mig en gåta att de inte efter x antal jobb inser deras egen potential och vilka arbetsgivare som kan få ut max av ens potential. Jag trivs där jag är idag men vet också vilka typer av arbetsplatser som passar mig. Arbetsplatser med någon typ av processer och där de gärna uppstår lite krissituationer där man kan få pumpa ur sig många timmar i sträck på samma sak. Hoppa mellan många pågående saker passar inte mig alls. Utan har en uppvarvningsfas, sen kan jag bara bita fast och pumpa på. Älskar ge 110% o lösa en uppgift. Alltså skulle jag inte söka en tjänst där saker blir halvhjärtat gjort, sen får man gå tillbaka till dem. Medans andra gillar denna variation. Presterar sämre på monotont.
Du har ju också aspekten av att på många jobb kan du inte utföra ditt jobb bra utan många års erfarenhet på den arbetsplatsen. Har sista 2 åren varit med om situationer där det inte blivit bra löst om jag inte haft flera års erfarenheter på just den arbetsplatsen. Många mindre privata firmor läggs ner nu pga att de inte får in personer som vill lära sig jobben, kan ta 10 år å bli någorlunda erfaren. Så varför ska ett gäng gubbar på 55-65 år ta in nån 25 åring som snart drar? Då är det bättre hålla ut o sen lägga ner. Än att tappa tempo för å lära nån som drar inom kort just när han börjar bli lite självständig.
Citera
2020-05-14, 12:13
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag kan förstå om man byter. Men enligt min mening förstår jag inte riktigt de som byter till ett jobb där deras potential kommer mindre till sin rätt. Har varit med om att personer som jobbat länge bytt till en tjänst som mycket sämre stämmer överens med deras starka sidor.

Det har du rätt i men det jag upplever idag från förr är att många arbetsgivare ljuger i sina annonser idag, dvs när du signat kontraktet och börjat så visar sig tjänsten inte alls vara den du sökte i annonsen.

Har hänt mig flera ggr, motivet till detta är att arbetsivaren är så desperat hitta arbetskraft så att man översäljer annonsen för att få flera att söka, och vi pratar stora företag med över 100 anställda detta sker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in