2020-05-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Rent principiellt och moraliskt har jag inga invändningar mot ditt resonemang. Du har däremot fel i sak. Det ÄR arbetsgivarens skyldighet att förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs enligt 3 kap. 3 § arbetsmiljölagen:
Arbetsgivaren skall se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden, under vilka arbetet bedrivs, och att arbetstagaren upplyses om de risker som kan vara förbundna med arbetet. Arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. Arbetsgivaren skall se till att endast arbetstagare som har fått tillräckliga instruktioner får tillträde till områden där det finns en påtaglig risk för ohälsa eller olycksfall.

Arbetsgivaren skall genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet. Vid arbetets planläggning och anordnande skall beaktas att människors förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika.
Lag (2002:585).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1977-1160#K3P3

Om arbetsgivaren åsidosätter sina skyldighet måste facket och Arbetsmiljöverket agera.

Det är vid denna punkt som regeringens ansvar kommer in enligt mitt synsätt: Regeringen måste säkerställa att Arbetsmiljöverket agerar adekvat. Motsvarande gäller för IVO när det gäller patientsäkerheten.

Löfven har satt äldreboendechefer i en rävsax som hur dom än gör sitter där med Svarte Petter. Orsaken är helt och hållet Löfvens som hänvisar till Arbetsmiljölagen som han spelar ut mot desperata äldreboendechefer som tvingas trolla med knäna för att få verksamheten att gå runt. Arbetsmiljölagen och anställnings/utbildnings och lönesättning måste gå hand i hand, då hade aldrig detta hänt, men det sket Löfven fullkomligt fan i. Det är därför äldreboenden har problem och det är bara Löfven som är orsaken och själv måste stå för följderna.
Citera
2020-05-12, 17:22
Medlem
Yttersta ansvaret för att man inte stängde ned direkt och räddade människoliv trots att man inte visste om viruset var farligt eller inte har ju regering och statsministern. Ansvarig är även Folkhälsomyndigheten som inte sett till att beredskapslagren var fyllda.
Citera
2020-05-12, 17:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtinine
Löfven har satt äldreboendechefer i en rävsax som hur dom än gör sitter där med Svarte Petter. Orsaken är helt och hållet Löfvens som hänvisar till Arbetsmiljölagen som han spelar ut mot desperata äldreboendechefer som tvingas trolla med knäna för att få verksamheten att gå runt. Arbetsmiljölagen och anställnings/utbildnings och lönesättning måste gå hand i hand, då hade aldrig detta hänt, men det sket Löfven fullkomligt fan i. Det är därför äldreboenden har problem och det är bara Löfven som är orsaken och själv måste stå för följderna.
Verksamhetscheferna har satt sig själva i en rävsax genom att strunta i sina skyldigheter. Klarar de inte att efterleva lagkraven är det en avvikelse som MÅSTE rapporteras enligt ett tydligt regelverk. Kan inte problemen lösas MÅSTE IVO informeras. Problemet är att verksamhetscheferna och IVO har satt fusk i system. De har struntat i allvarliga avvikelser i många år. Coronakrisen har tydliggjort problemen för den stora allmänheten.
Citera
2020-05-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Yttersta ansvaret för att man inte stängde ned direkt och räddade människoliv trots att man inte visste om viruset var farligt eller inte har ju regering och statsministern. Ansvarig är även Folkhälsomyndigheten som inte sett till att beredskapslagren var fyllda.

Det är Statsministerns ansvar och skyldighet att se till så hans beslutade verk under sig är synkront samspelta så den ena handen vet vad den andra gör. Det går inte att lägga ansvaret på Äldreboendechefer som inte alls sysslar med utbildning i någon form, inte heller av nyanlända analfabeter. Ansvaret ligger på den myndighet som tar kontakt med äldreboendet att garantera att dom är rätt utbildade. Det är bara oansvarige Löfvens ansvar att se till så hans regelverk fungerar. Klart slut.
Citera
2020-05-12, 17:33
Medlem
Citat:
Om det är systematiska lagbrott inom offentliga verksamheter som orsakar de problem som du beskriver så kan det vara samma sak. Jag uppfattar dock inte att vi har sådana problem i Sverige. Starta gärna en tråd för sakfrågan.

Det är det som är min poäng, jag anser inte att det är lagbrott av polisen att de inte har personal nog att förhindra fortkörningar och andra brott.
Jag anser inte det vara lagbrott av trafikverket att de inte har resurser nog att säkra alla vägar.

På samma sätt anser jag det inte vara lagbrott att IVO med sina 700 anställda inte kan upptäcka alla brott inom deras tillsynsområde.

Att IVO bryter mot lagen är något du och andra här påstår, det är dock inget ni har presenterat bevis för.
Att missförhållanden existerar innebär inte på något sätt att personal på IVO inte gör sitt jobb, det vore inte ens teoretiskt möjligt för dem att upptäcka och förhindra/beivra alla missförhållanden och fel som uppstår inom vård och omsorg i landet, inte ens med obegränsade resurser vore det möjligt.
Citera
2020-05-12, 17:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
[…]
Att IVO bryter mot lagen är något du och andra här påstår, det är dock inget ni har presenterat bevis för.
Att missförhållanden existerar innebär inte på något sätt att personal på IVO inte gör sitt jobb, […]
Faktiska förhållanden inom äldrevården/omsorgen (som tråden handlar om) bevisar att verksamhetscheferna åsidosätter sina skyldigheter.

När IVO får kännedom om detta ska de enligt 7 kap. 23 § patientsäkerhetslagen vidta åtgärder så att verksamhetscheferna börjar fullgöra sina skyldigheter och vid behov göra anmälan till åtal. Detta åsidosätter IVO, vilket alltså bryter mot lagen.

Dessa problem har pågått under hela tiden som IVO har funnits, alltså sedan 2013. Innan dess fanns samma problem hos Socialstyrelsen som då var tillsynsmyndighet. Regeringen är givetvis fullt medveten om detta.
Citera
2020-05-12, 18:05
Medlem
Citat:
Faktiska förhållanden inom äldrevården/omsorgen (som tråden handlar om) bevisar att verksamhetscheferna åsidosätter sina skyldigheter.

Inte alls, som redan förklarats så kan IVO omöjligt förhindra/upptäcka alla missförhållanden inom vård och omsorg.
Vi talar om miljontals patientbesök per år, tiotusentals anmälningar och många tusen verksamheter som skall granskas.
Till detta har IVO ungefär 700 anställda. De kommer missa saker och utredningarna tar tid vilket innebär att det tar tid från anmälan innan ett ärende ens kan granskas.

Inte ens med obegränsade resurser skulle alla missförhållanden kunna upptäckas eller förhindras.

Citat:
När IVO får kännedom om detta ska de enligt 7 kap. 23 § patientsäkerhetslagen vidta åtgärder så att verksamhetscheferna börjar fullgöra sina skyldigheter och vid behov göra anmälan till åtal. Detta åsidosätter IVO, vilket alltså bryter mot lagen.

Vad har du för belägg för detta? IVO utreder tusentals anmälningar och gör åtgärder då det anses behövas.
Det som sker nu under Corona-tiderna kommer efterhand som IVO får information att utredas och åtgärder vidtas.
Men det kommer ta tid, redan i vanliga fall ligger IVO efter och nu kommer de hamna ännu längre efter.

Att det tar tid att hinna med alla utredningar är inte att åsidosätta sina skyldigheter.

Citat:
Dessa problem har pågått under hela tiden som IVO har funnits, alltså sedan 2013. Innan dess fanns samma problem hos Socialstyrelsen som då var tillsynsmyndighet. Regeringen är givetvis fullt medveten om detta.

Ja IVO har varit underfinansierat sedan starten, precis som i princip alla våra myndigheter.
Det finns ingen lagstadgad skyldighet för regeringen att se till att myndigheter har nog med resurser.
Det är för övrigt riksdagen som röstar om statsbudgeten, inte enbart regeringen/ministrarna.
Skulle sådant ansvar finnas så som du tror skulle det gälla för samtliga riksdagsledamöter.

Det är som jag redan poängterat ett orealistiskt krav, det finns inte pengar till det.
Du skulle ju aldrig rösta för ett parti som gick ut och sade att vi anser att vi har en skyldighet att finansiera all myndigheter fullt ut, därför måste skatten höjas väldigt mycket(vi talar om enorm skatteökning för att täcka alla myndigheters behov).
Citera
2020-05-12, 18:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion som rimligen är OT. IVO:s skyldigheter framgår av patientsäkerhetslagen. Socialdepartementet måste tillse att IVO fungerar i enlighet med sina skyldigheter. Regeringen måste tillse att socialdepartementet fullgör sina skyldigheter. Punkt.

Har du några JURIDISKA synpunkter på det?
Citera
2020-05-12, 18:25
Medlem
Citat:
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion som rimligen är OT. IVO:s skyldigheter framgår av patientsäkerhetslagen. Socialdepartementet måste tillse att IVO fungerar i enlighet med sina skyldigheter. Regeringen måste tillse att socialdepartementet fullgör sina skyldigheter. Punkt.

Har du några JURIDISKA synpunkter på det?

Mina juridiska synpunkter har jag förklarat flera gånger.
IVOs skyldigheter framgår som du säger i PSL. Där står också eventuellt straffansvar, det finns inget straffansvar för brott mot dessa skyldigheter(vilket du kan se i kapitel 10 PSL). PUNKT.

Det finns ingen lag som stipulerar skyldighet under straffansvar för Socialdepartementet att tillse att IVO Fungerar i enlighet med sina skyldigheter. PUNKT.

Inte heller finns någon lag som stipulerar skyldighet under straffansvar för regeringen att tillse att socialdepartementet fullgör sina skyldigheter. PUNKT.

Du påstår återkommande att "Socialdepartementet måste", "Ministrar måste", "Statsministern måste".
Men det finns inga lagar som stipulerar dessa måsten under straffansvar så som du påstår.
Det är måsten du anser borde finnas, men det är inte med straffansvar lagstadgade skyldigheter hur mycket du än önskar att så vore fallet.
Citera
2020-05-12, 18:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mina juridiska synpunkter har jag förklarat flera gånger.
IVOs skyldigheter framgår som du säger i PSL. Där står också eventuellt straffansvar, det finns inget straffansvar för brott mot dessa skyldigheter(vilket du kan se i kapitel 10 PSL). PUNKT.

Det finns ingen lag som stipulerar skyldighet under straffansvar för Socialdepartementet att tillse att IVO Fungerar i enlighet med sina skyldigheter. PUNKT.

Inte heller finns någon lag som stipulerar skyldighet under straffansvar för regeringen att tillse att socialdepartementet fullgör sina skyldigheter. PUNKT.

Du påstår återkommande att "Socialdepartementet måste", "Ministrar måste", "Statsministern måste".
Men det finns inga lagar som stipulerar dessa måsten under straffansvar så som du påstår.
Det är måsten du anser borde finnas, men det är inte med straffansvar lagstadgade skyldigheter hur mycket du än önskar att så vore fallet.
Då föreslår jag ÅTER att vi slutar med den rundgång som du driver fram. Det är självklart att ministrar har ett ansvar för sitt fögderi.

Hittills har jag redogjort för de väsentliga delarna av den lagstiftning som gäller för verksamheterna och tillsynen. Det som återstår att klargöra är vilket ansvar politiken har baserat på VERIFIERBAR FAKTA. Presentera gärna dokumentation som styrker dina påståenden och åsikter om att politiken inte har något ansvar.
Citera
2020-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Då föreslår jag ÅTER att vi slutar med den rundgång som du driver fram. Det är självklart att ministrar har ett ansvar för sitt fögderi.

Det är på inga sätt självklart att det finns någon skyldighet med straffansvar för de saker du påstår.
Varför är det så? Därför att det finns ingen lag som stipulerar det.
Ingen lag, inget straff. Det är extremt simpelt.

Citat:
Hittills har jag redogjort för de väsentliga delarna av den lagstiftning som gäller för verksamheterna och tillsynen. Det som återstår att klargöra är vilket ansvar politiken har baserat på VERIFIERBAR FAKTA. Presentera gärna dokumentation som styrker dina påståenden och åsikter om att politiken inte har något ansvar.

Du har visat vilken lag som stipulerar IVOs skyldighet, jag har visat för dig att dessa inte är belagda med straffansvar. Det framgår tydligt i PSL kapitel 10.

När det gäller politikers avsaknad av straffansvar kan jag inte belägga det med dokumentation.
Därför att lagen fungerar inte så, man listar inte allt som är lagligt, lagen listar ansvar, skyldigheter,brott, straff.
Det som inte är förbjudet enligt lag är tillåtet, det som inte är straffbelagt enligt lag kan man inte straffas för.
Det finns ingen lag som anger straffansvar för politiker för de saker du påstår, därmed finns inget straffansvar.

Ungefär som det finns ingen lag som säger att du får hoppa på ett ben. Eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det är det lagligt.
Det finns ingen lag som säger att jag måste jobba ideellt inom vården, därmed måste jag inte det.

Du kan inte belägga med dokumentation att du får hoppa på ett ben, det finns ingen lag som säger att du får göra det.
Du kan inte belägga med dokumentation att du inte måste jobba ideellt inom vården, finns ingen lag som säger att du inte måste det.
Citera
2020-05-12, 19:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är på inga sätt självklart att det finns någon skyldighet med straffansvar för de saker du påstår.
Varför är det så? Därför att det finns ingen lag som stipulerar det.
Ingen lag, inget straff. Det är extremt simpelt.

Du har visat vilken lag som stipulerar IVOs skyldighet, jag har visat för dig att dessa inte är belagda med straffansvar. Det framgår tydligt i PSL kapitel 10.

När det gäller politikers avsaknad av straffansvar kan jag inte belägga det med dokumentation.
Därför att lagen fungerar inte så, man listar inte allt som är lagligt, lagen listar ansvar, skyldigheter,brott, straff.
Det som inte är förbjudet enligt lag är tillåtet, det som inte är straffbelagt enligt lag kan man inte straffas för.
Det finns ingen lag som anger straffansvar för politiker för de saker du påstår, därmed finns inget straffansvar.

Ungefär som det finns ingen lag som säger att du får hoppa på ett ben. Eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det är det lagligt.
Det finns ingen lag som säger att jag måste jobba ideellt inom vården, därmed måste jag inte det.

Du kan inte belägga med dokumentation att du får hoppa på ett ben, det finns ingen lag som säger att du får göra det.
Du kan inte belägga med dokumentation att du inte måste jobba ideellt inom vården, finns ingen lag som säger att du inte måste det.
Departementens ansvar för att tillse att lagstiftningen efterlevs är fortfarande oklar i tråden. Därmed går det inte att bedöma om politikerna har agerat försumligt eller vårdslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in