2020-05-11, 06:09
Medlem
Tjenna, jag har haft slemhosta i 6-7 veckor. Jag hostar upp massa slem varje dag och det vägrar att släppa. Slemmet är grönt och ibland gult.

Vad ska jag göra för att få bort det och vad kan slemhostan bero på?
Citera
2020-05-11, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Tjenna, jag har haft slemhosta i 6-7 veckor. Jag hostar upp massa slem varje dag och det vägrar att släppa. Slemmet är grönt och ibland gult.

Har du testat att kontakta vården? Trots allt har de nog större möjligheter att avgöra vad det beror på och därmed också föreslå en lämplig åtgärd.

Notera att de troligen då kommer ställa en massa frågor som du kommer behöva svara på som ger dem ytterligare ledtrådar. Även detta gör att de har långt mycket mer att gå på än att du haft slemhosta i 6-7 veckor som är allt vi kan gå på.
Citera
2020-05-11, 07:11
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag har haft liknande sedan januari så jag kan vara trygg att det inte är corona iaf, annars hade jag kontaktat vården. Väldigt irriterande och jobbig hosta, typ som torrhosta fast med segt slem som bara kommer upp lite åt gången.
Citera
2020-05-11, 07:55
Medlem
Om TS i likhet med allas vår herr Hendrix i TS avatar ofta har en giftpinne i munnen, så skulle det kunna vara en del av förklaringen. Jag gissar dock att TS sannolikt vore medveten om den sannolikheten om denne röker (det anges inte i trådstarten)?

Edit: Det tog dock ett par årtionden av kedjerökande för mig förrän jag började få långvarig slemhosta. Däremot har jag sedan jag var liten ofta haft en irriterande torrhosta på vintern, men det brukade vara mer mitt i vintern.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-11 kl. 07:59. Anledning: Edit
Citera
2020-05-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Om TS i likhet med allas vår herr Hendrix i TS avatar ofta har en giftpinne i munnen, så skulle det kunna vara en del av förklaringen. Jag gissar dock att TS sannolikt vore medveten om den sannolikheten om denne röker (det anges inte i trådstarten)?

Edit: Det tog dock ett par årtionden av kedjerökande för mig förrän jag började få långvarig slemhosta. Däremot har jag sedan jag var liten ofta haft en irriterande torrhosta på vintern, men det brukade vara mer mitt i vintern.
Jag röker cigg lite då och då. Men nu har jag inte gjort det på ett tag men hostan är precis lika jobbig.
Citera
2020-05-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag har haft liknande sedan januari så jag kan vara trygg att det inte är corona iaf, annars hade jag kontaktat vården. Väldigt irriterande och jobbig hosta, typ som torrhosta fast med segt slem som bara kommer upp lite åt gången.
Ja så är det, men ibland får man upp mycket slem! Lite störande för jag får typ problem med andningen för att jag har så mycket slem i lungorna..
Citera
2020-05-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ja så är det, men ibland får man upp mycket slem! Lite störande för jag får typ problem med andningen för att jag har så mycket slem i lungorna..
Jag har haft så i 11 månader, får bara mediciner. Ingen diagnos utan bara jaha lite astma. Kan inte ens ligga och sova. Fick inte komma till läkare nu i coronatider utan skulle få samtal med astmasköterska, när nu det blir. Nån gång i sommar kanske.
Citera
2020-05-11, 15:31
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:

Hej
Brukar säga oftast nu mera, men tillbaka till din fråga, är det missfärgade upphostningar så beror det nästan alltid på en bakterieinfektion, virus har inte den egenskapen.
Så nästa fråga, har du barn som går på dagis etc så är chansen att du själv blivit smittad.
Fördelen med bakterier så går de nästan alltid att bota med penicillin/antibiotika men orkar du stå ut några dagar till så kommer det gå över.
Men eftersom du haft detta i 6-7 veckor så skulle jag ändå råda dig att gå till vårdcentralen, är lite för lång tid för en slemhosta som är missfärgad.
Så boka en tid, så får du svar och ganska lång tid du gått med detta så det skulle nog lugna dig.
Mvh
Citera
2020-05-11, 17:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Långvarig hosta bör alltid föranleda ett läkarbesök, oavsett man är rökare eller ickerökare, då det kan vara ett tecken på sjukdom i luftvägarna.
Citera
2020-05-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Hej
Brukar säga oftast nu mera, men tillbaka till din fråga, är det missfärgade upphostningar så beror det nästan alltid på en bakterieinfektion, virus har inte den egenskapen.
Så nästa fråga, har du barn som går på dagis etc så är chansen att du själv blivit smittad.
Fördelen med bakterier så går de nästan alltid att bota med penicillin/antibiotika men orkar du stå ut några dagar till så kommer det gå över.
Men eftersom du haft detta i 6-7 veckor så skulle jag ändå råda dig att gå till vårdcentralen, är lite för lång tid för en slemhosta som är missfärgad.
Så boka en tid, så får du svar och ganska lång tid du gått med detta så det skulle nog lugna dig.
Mvh
Jag har inga barn som går på dagis. Om slemmet är gulgrönt, är det en missfärgning?
Citera
2020-05-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Jag har haft så i 11 månader, får bara mediciner. Ingen diagnos utan bara jaha lite astma. Kan inte ens ligga och sova. Fick inte komma till läkare nu i coronatider utan skulle få samtal med astmasköterska, när nu det blir. Nån gång i sommar kanske.
Jobbigt! Jag har också astma och pollenallergi. Det är kanske därför jag får slemhosta?
Citera
2020-05-12, 00:42
Medlem
Citat:
Jobbigt! Jag har också astma och pollenallergi. Det är kanske därför jag får slemhosta?
Kan det mycket väl vara. Jag fick Acetylcystein utskrivet och det löser upp slemmet jättebra plus Bricanyl som öppnar upp. Lite Mollipect på det så hostar man lite mindre, men botar verkar det inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in