Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 01:07
  #24337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva mener du?

Tror du ikke at politi og påtalemyndighet har tilstrekkelig med tid til å sørge for at de har alle formaliteter i orden før de fortsetter ransakingen?

Vanskelig å forstå hva du mener.

Les det fra denne artikkelen angående tredjemannsransaking:

Leste du siste avsnitt i sitatet?

"Jusprofessor ved Universitetet i Bergen, Ørnulf Øyen, mener at lovteksten ikke er tydelig nok til klart å si om politiet har lov eller ikke lov til ransake i medhold av reglene om tredjemannsransaking, og dermed nekte Hagen tilgang til sitt eget hus.

Tredjemannsransaking av bolig, rom eller oppholdssted for å sikre bevis kan foretas «hos andre», forutsatt at det er skjellig grunn til mistanke om at det har funnet sted en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff.

– Dersom man ser på det språklige, er det ikke helt klart ut ifra loven hvordan ordet «andre» skal tolkes. For meg virker det språklig sett ikke helt klart om ordet «andre» også omfatter personer som er mistenkt, men ikke så sterkt at det er skjellig grunn til mistanke, sier han.

Kan påvirke funn av bevis.

Professoren har selv ingen bestemt oppfatning om hva som er riktig tolkning av bestemmelsen, men han mener at det ikke er kurant å prøve dette direkte i en straffesak.

– I den grad man finner bevis, kan spørsmålet om ransakingen var ulovlig komme opp. Det kan ha betydning for adgangen til å bruke eventuelle bevis som er funnet, sier han."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-en-graasone
__________________
Senast redigerad av POlROT 2020-05-10 kl. 01:10.
Citera
2020-05-10, 01:07
  #24338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva mener du?

Tror du ikke at politi og påtalemyndighet har tilstrekkelig med tid til å sørge for at de har alle formaliteter i orden før de fortsetter ransakingen?

Vanskelig å forstå hva du mener.

Det virker nesten som POIROT håper at evt beviser blir ugyldige.
Citera
2020-05-10, 01:08
  #24339
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Et raskt spørsmål, selv om det ikke er direkte knyttet til denne saken.
Jeg ser alle (inkludert meg selv, fordi jeg har sett det) skriver navn på mistenkte med initialer eller eksempelvis Tr*m. Er det ulovlig hvis noen skriver navnene fullt ut, eller er det forumet som gjør noe ulovlig og kan bli stengt?

Det är nätetikett att inte skriva ut namnen på icke dömda personer. Det är onödigt att göra folk sökbara på nätet, utan att man vet om de ens har begått ett brott.

Alltför många oskyldiga har drabbats av att deras namn kommer upp på Google från bland annat Flashback (ihopkopplat med mord, våld och knark, bland annat), bara för att folk spekulerat fritt.

Det kan hända vem som helst, även dig och mig. Och det vill man ju inte.

Nej, skriv förkortningar (typ TH) eller använd stjärnor i namnen (typ T*m H*gen), så att oskyldiga och icke dömda skyddas.

Mvh
/FS
Citera
2020-05-10, 01:08
  #24340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Men, se innlegget mitt over, selv om han knyttes til hva han har medvirket til "bortføring i følge brev og krypto", så må han vel ha visst hva utfallet kunne bli?

Det blir jo som å si hvis du sender en bombe i posten til noen, så blir du bare sikta for å oppbevare noe ulovlig og sende noe i posten, men utfallet ble at noen åpnet pakken senere, men du blir ikke sikta for drap? Skal du da si at du ikke kunne vite at noen kom til å åpne pakken?

Jeg skjønner ikke forskjellen?

Skall vi vara pedantiska här, så är det ju lätt att tänka att du ovetande kan råka skicka ett paket med dödligt innehåll. Vafan, jag skickar dagligen en massa brev/paket med posten eller andra förmedlare; men det är inte som att jag personligen kan ta ansvar för deras innehåll! (Vanligen är det trycksaker; men jag bläddrar verkligen inte igenom dem för att se om där döljer sig en bomb någonstans!)
Citera
2020-05-10, 01:09
  #24341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det virker nesten som POIROT håper at evt beviser blir ugyldige.
Jeg håper da ikke det. Men politiet må følge lovene.
Citera
2020-05-10, 01:09
  #24342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det virker nesten som POIROT håper at evt beviser blir ugyldige.

POIROT har holdt på med dette i hele går og fortsetter med de samme gjentagelsene dagen etter.
Citera
2020-05-10, 01:10
  #24343
Medlem
pescadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Et raskt spørsmål, selv om det ikke er direkte knyttet til denne saken.
Jeg ser alle (inkludert meg selv, fordi jeg har sett det) skriver navn på mistenkte med initialer eller eksempelvis Tr*m. Er det ulovlig hvis noen skriver navnene fullt ut, eller er det forumet som gjør noe ulovlig og kan bli stengt?


”Viktigt att veta innan ditt konto aktiveras”
.....
«Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten»


https://www.flashback.org/regler
Citera
2020-05-10, 01:11
  #24344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg håper da ikke det. Men politiet må følge lovene.

Gjør de ikke det eller håper/antar du at de ikke gjør det ?
Citera
2020-05-10, 01:12
  #24345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
POIROT har holdt på med dette i hele går og fortsetter med de samme gjentagelsene dagen etter.
Hva har jeg holdt på med? Det er jo viktig at politiet bruker de rette lovene når de sikrer bevis slik at de ikke risikerer at eventuelle bevis ikke kan brukes? Hvem er tjent med eventuelt bortkastet arbeid?
Citera
2020-05-10, 01:13
  #24346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hva har jeg holdt på med? Det er jo viktig at politiet bruker de rette lovene når de sikrer bevis slik at de ikke risikerer at eventuelle bevis ikke kan brukes? Hvem er tjent med eventuelt bortkastet arbeid?

Har politiet brutt loven eller bare antar du det ?
Citera
2020-05-10, 01:14
  #24347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Gjør de ikke det eller håper/antar du at de ikke gjør det ?
Om du leser det som sto om tredjemannsransaking i de artiklene som jeg linket til i natt og i går kveld, så ser du at politiet ikke kan ransake THs eiendommer nå og kalle det tredjemannsransaking.
Citera
2020-05-10, 01:15
  #24348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Les det fra denne artikkelen angående tredjemannsransaking:

Leste du siste avsnitt i sitatet?

"Jusprofessor ved Universitetet i Bergen, Ørnulf Øyen, mener at lovteksten ikke er tydelig nok til klart å si om politiet har lov eller ikke lov til ransake i medhold av reglene om tredjemannsransaking, og dermed nekte Hagen tilgang til sitt eget hus.

Tredjemannsransaking av bolig, rom eller oppholdssted for å sikre bevis kan foretas «hos andre», forutsatt at det er skjellig grunn til mistanke om at det har funnet sted en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff.

– Dersom man ser på det språklige, er det ikke helt klart ut ifra loven hvordan ordet «andre» skal tolkes. For meg virker det språklig sett ikke helt klart om ordet «andre» også omfatter personer som er mistenkt, men ikke så sterkt at det er skjellig grunn til mistanke, sier han.

Kan påvirke funn av bevis.

Professoren har selv ingen bestemt oppfatning om hva som er riktig tolkning av bestemmelsen, men han mener at det ikke er kurant å prøve dette direkte i en straffesak.

– I den grad man finner bevis, kan spørsmålet om ransakingen var ulovlig komme opp. Det kan ha betydning for adgangen til å bruke eventuelle bevis som er funnet, sier han."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-en-graasone

Ja det er uklart hva som gjelder. Men jeg regner jo med at politi og påtalemakt vil sørge for at det ikke finnes tvil rundt innhenting av beslag og eventuelle beviser.

Politiet må jo følge loven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback