2020-05-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Hvem som vinner kampen om ransakingene i Sloraveien og på hytta på Kvitfjell. Blir det politi og påtalemakt, eller blir det Tom Hagen og Svein Holden.

Det er utrolig mye som skjer og utrolig usikkert alt sammen akkurat nå.

Tja, hvis de finner bevis risikerer de å ikke kunne bruke bevisene...

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Jusprofessor ved Universitetet i Bergen, Ørnulf Øyen, mener at lovteksten ikke er tydelig nok til klart å si om politiet har lov eller ikke lov til ransake i medhold av reglene om tredjemannsransaking, og dermed nekte Hagen tilgang til sitt eget hus.

Tredjemannsransaking av bolig, rom eller oppholdssted for å sikre bevis kan foretas «hos andre», forutsatt at det er skjellig grunn til mistanke om at det har funnet sted en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff.

– Dersom man ser på det språklige, er det ikke helt klart ut ifra loven hvordan ordet «andre» skal tolkes. For meg virker det språklig sett ikke helt klart om ordet «andre» også omfatter personer som er mistenkt, men ikke så sterkt at det er skjellig grunn til mistanke, sier han.

Kan påvirke funn av bevis.

Professoren har selv ingen bestemt oppfatning om hva som er riktig tolkning av bestemmelsen, men han mener at det ikke er kurant å prøve dette direkte i en straffesak.

I den grad man finner bevis, kan spørsmålet om ransakingen var ulovlig komme opp. Det kan ha betydning for adgangen til å bruke eventuelle bevis som er funnet, sier han."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-en-graasone
Citera
2020-05-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg leste det her tidligere, og leste hva Elden mente. Men jeg tenker jo at dersom han ikke har noe å skjule og er uskyldig, så burde det vel ikke gjøre noe for han at de undersøker der et par dager til? Han vil jo selvfølgelig ha tilbake huset sitt, men han kan vel vente litt.

Vi får jo også se om de pågriper flere personer, som de også nevnte i stad.

Kanskje han er både livredd og i helspenn akkurat nå, han vil hjem og undersøke om politiet har funnet ting og tang han har gjemt vekk på forskjellige steder. Da er han jo ikke mye uskyldig.

Og han gremmer seg sikkert over ødeleggelser i huset. Jeg tør ikke tenke meg hvordan det ser ut der inne nå.
Citera
2020-05-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Da må jeg tilføye hva Holden sa. Vi må revurdere om vi skal samarbeide med politiet.

Ut av det så antyder Holden at TH heretter ikke vil samarbeide med politiet, og hvis så skjer så kan vi anta at TH har noe å skjule.
Såpass ja, kan jo forsåvidt skjønne det hvis han har noe å skjule. Samtidig hvis han ikke har noe å skjule og de anklager han for mord, så kan jeg jo skjønne at han blir irritert og derav ikke vil samarbeide lenger.
Vi får se hva som skjer.
Citera
2020-05-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Går nog inte att säga hur kammat ett blod är, men det går att åldersbestämma blod genom att undersöka hur det är avsatt, ett exempel, blod bakom en tapet som sattes upp för 1 år sedan och så vidare. Om man nu läser tillbaka i tråden som man anser är fakta och i media får man en känsla av att TH har misshandlat sin fru både ekonomiskt, psykiskt och fysiskt och till slut ville bli av med henne för gott utan att dela med sig av förmögenheten. Ett av det vanligaste mord som brukar ske i familjer, mannen slår ihjäl kvinnan och försöker komma undan brottet. Tror detta brott inte nu längre är svårt att lösa då man släppt kidnappning hypotesen och kvar är ett hustrumord där andra har fått städa och stått till tjänst med alebi, villospår till en rimlig summa pengar. Det kommer att finnas någon som golar.
Takk for opplysninger om aldersbestemming av blod!
Citera
2020-05-10, 00:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Han bruker ord som "absurd". Hvis han ble konfrontert med ugjendrivelig bevis, så hadde han vel ordlagt seg annerledes.
Jo, men så säger väl de flesta som blir gripna? Att det är galet / absurt /fel / you have the wrong guy/ det var inte jag etcetera Dessutom kändes det som att det var hans advokats ord...
Citera
2020-05-10, 00:54
Medlem
wwrs avatar
Så det finns alltså bevis att någon i THs närhet sysslat med kryptovalutor, innan hustrun försvann?
TH borde väl även ha bett polisen om hjälp med betalningar och koder, knappast frågat någon han kände.
(OK, jag kan inte detaljerna.)
Senast redigerad av wwr 2020-05-10 kl. 01:09.
Citera
2020-05-10, 00:55
Medlem
Et raskt spørsmål, selv om det ikke er direkte knyttet til denne saken.
Jeg ser alle (inkludert meg selv, fordi jeg har sett det) skriver navn på mistenkte med initialer eller eksempelvis Tr*m. Er det ulovlig hvis noen skriver navnene fullt ut, eller er det forumet som gjør noe ulovlig og kan bli stengt?
Citera
2020-05-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja selvfølgelig, jeg vet ikke hvilken planet jeg har vært på de siste spørsmålene mine ang. hvordan siktelsen fungerte uten utfall. Jeg tenkte jo ikke på at utfallene ikke var knyttet til opplegget.
Velkommen tilbake, det er hyggelig å ha deg her.
Citera
2020-05-10, 00:57
Medlem
Citat:
Tja, hvis de finner bevis risikerer de å ikke kunne bruke bevisene...

Politi og påtalemakt har all verdens tid. Drapet vil aldri bli foreldet.

Om Tom Hagen nå velger å fremstå som en person som har noe å skjule, som er skyldig, er det hans valg.
Citera
2020-05-10, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Velkommen tilbake, det er hyggelig å ha deg her.
Takker og bukker, turen kan ikke anbefales.
Citera
2020-05-10, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politi og påtalemakt har all verdens tid. Drapet vil aldri bli foreldet.

Om Tom Hagen nå velger å fremstå som en person som har noe å skjule, som er skyldig, er det hans valg.
Leste du siste avsnitt i sitatet?

"Jusprofessor ved Universitetet i Bergen, Ørnulf Øyen, mener at lovteksten ikke er tydelig nok til klart å si om politiet har lov eller ikke lov til ransake i medhold av reglene om tredjemannsransaking, og dermed nekte Hagen tilgang til sitt eget hus.

Tredjemannsransaking av bolig, rom eller oppholdssted for å sikre bevis kan foretas «hos andre», forutsatt at det er skjellig grunn til mistanke om at det har funnet sted en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff.

– Dersom man ser på det språklige, er det ikke helt klart ut ifra loven hvordan ordet «andre» skal tolkes. For meg virker det språklig sett ikke helt klart om ordet «andre» også omfatter personer som er mistenkt, men ikke så sterkt at det er skjellig grunn til mistanke, sier han.

Kan påvirke funn av bevis.

Professoren har selv ingen bestemt oppfatning om hva som er riktig tolkning av bestemmelsen, men han mener at det ikke er kurant å prøve dette direkte i en straffesak.

– I den grad man finner bevis, kan spørsmålet om ransakingen var ulovlig komme opp. Det kan ha betydning for adgangen til å bruke eventuelle bevis som er funnet, sier han."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-en-graasone
Senast redigerad av POlROT 2020-05-10 kl. 01:06.
Citera
2020-05-10, 01:04
Medlem
Citat:
Leste du siste avsnitt i sitatet?

Hva mener du?

Tror du ikke at politi og påtalemyndighet har tilstrekkelig med tid til å sørge for at de har alle formaliteter i orden før de fortsetter ransakingen?

Vanskelig å forstå hva du mener.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback