Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-09, 13:29
  #23917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har de yttrat sig så de facto eller är det din slutledning? De har talat om den fingerade och sen har de talat om bevis för en reell våldshandling... Men svävat lite på målet rörande den senare.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har lest det, sannsynligvis i VG i forbindelse med varetektsfengslingen i tingretten. Jeg har lest det tidligere også.

Det er politiet som snakker om to åsteder.

Vi får be om bistand fra Poirot til å google det frem.

Her

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Avvik i forlaringer peker mot han. (14:33)

Fotavtrykk fra en sprox-sko er funnet på åstedet og politiet hevder det er funnet biologiske spor som beviser at disse avtrykkene ble laget etter at Lisbeth ble utsatt for det som politiet mener at kan være et drap.(16:21)

Fra krimpodden her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...skog-saken-naa

Det ble også nevnt i krimpodden at spor på åstedet var todelt: Noen spor peker i retning av kidnapping (strips, brev, konvolutt) og andre spor kunne kobles til et mulig drap.

2 typer spor:
En type spor som viser hva som faktisk har skjedd, og en type spor som er plassert der for å villede.


Det er også intervju med flere:
Bl.a.:
Intervju med en som sa at det første som slo han var konedrap. Vedkommende kontaktet politiet og fortalte om ting fra fortiden.

Intervju med en niese av Tom og Lisbeth.

Om det fetade: Da tenker jeg at det ev ble funnet biologiske spor oppå slepespor og at det ble funnet sproxavtrykk oppå dette/disse biologiske sporet/sporene
Citera
2020-05-09, 13:30
  #23918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är faktiskt helt otroligt konstigt att TH icke har utfäst en dusör/belöning för tips som leder till en eller flera GM, om han nu är o s k y l d i g.

Ja er helt sprøtt og da kjøper jeg heller ikke ideen om at han er så redd dette ikke skal bli oppklart
En av forklaringene kan være at han er gjerrig, men samtidig hvis han ikke resten av livet vil leve med at folk mistenker han er dette trolig den eneste måten og for alvor bli kvitt mistanken.

Er ikke sikkert det hadde ført frem, men hadde muligens trigget noen som visste noe?
Citera
2020-05-09, 13:33
  #23919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
HVIS RU har søk som er konkrete i forhold til f eks trusselbrevet så kommer INGEN til å sette ham fri. En varetektcelle er mer komfortabel en kjelleren, så det kan være bevisst at de forsinker prosessen pga avhørsituasjonen er mer effektiv før en eventuell varetektsfengsling. Dette er mer et håp en en spådom og jeg frykter at dette smuldrer opp mellom fingrene på politiet.

Hvorfor mener du at han ikke vil bli satt fri om han har søkt på trusselbrevet? Det er mange hobby detektorer i Norge og sikkert Sverige også som på egen hånd setter igang og Google for å finne ut noe.

Hadde han derimot gjort dette før forsvinningen hadde det nok vært mer mistenkelig.
Citera
2020-05-09, 13:34
  #23920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flode
https://imgur.com/a/Zuw9nCc

Her snakker RU om kryptovaluta og mangel på sporbarhet som gjør det populært som betalingsmiddel for kriminelle.

Virker som han generelt er opptatt av, både i dette og andre innlegg, at kryptovaluta skal være stuerent, og at etterretningstjenesten bør kunne utvikle systemer for å spore transaksjoner.

Interessant, det er jo fra før hun forsvant
Citera
2020-05-09, 13:45
  #23921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
HVIS RU har søk som er konkrete i forhold til f eks trusselbrevet så kommer INGEN til å sette ham fri. En varetektcelle er mer komfortabel en kjelleren, så det kan være bevisst at de forsinker prosessen pga avhørsituasjonen er mer effektiv før en eventuell varetektsfengsling. Dette er mer et håp en en spådom og jeg frykter at dette smuldrer opp mellom fingrene på politiet.

T.O. Skal man bli overført til fengsel (eller en såkalt varetektscelle, som du kaller det) etter 48 timer uansett om man blir varetektsfengslet eller ei, med mindre det er umulig av praktiske grunner.
Citera
2020-05-09, 13:51
  #23922
Medlem
Om det er denne personen fra Råholt som er pågrepet og han har en relasjon til sønnen. Kan da TH ha fått hjelp av en kryptovalutta Kyndig sønnen kjente til, for å betale ut disse 10 millionene. Jeg sier ikke at det er det som har skjedd, men det ville jo vært en årsak som kan knytte begge sammen i saken. Også uten at de er gjerningsmenn
Citera
2020-05-09, 14:02
  #23923
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har lest det, sannsynligvis i VG i forbindelse med varetektsfengslingen i tingretten. Jeg har lest det tidligere også.

Det er politiet som snakker om to åsteder.

Vi får be om bistand fra Poirot til å google det frem.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Her

Nämen ser man på. Det hade jag helt missat. Tål att upprepas kanske... Tack!

Ja men där har vi ju nånting substantiellt. Som då rimligen är av en sådan bevismässighet att sproxbäraren måste förklara varför han har fingerat ett mord utan att vara delaktig i detsamma. Det kommer inte gå så bra som det ser ut just nu.

Och sen en niese som berättar om fortiden.

Sen om krimkommentatorn där, vad han nu hette. Dokumentarsirien ”Gåten Orderud”, har han visst ”stått bak”. Jag är inte så förtjust i gåtor. Det är så mördarsvinen har velat ha det. Hade nån av dem kvalificerat sig för vårt förtroende så hade övriga suttit efter förtjänst och ”gåtan” hade inte funnits. Det är inte så ”gåtfullt” att smyga sig på en familj av egna anhöriga på en bondgård och döda dem i sömnen för att man vill komma över deras gård: ”Offren hittades i sina nattdräkter i samma rum, skjutna med flera skott från mycket nära håll.” (Wikipedia) Och sannolikt lura eller betala en mördare att utföra saken för att man är för finkänslig själv och dessutom vill ha ett snyggt alibi och göra livet svårare för politiet.

Det är som är gåtfullt är hur det ser ut i huvet på kräken.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2020-05-09 kl. 14:32.
Citera
2020-05-09, 14:07
  #23924
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
T.O. Skal man bli overført til fengsel (eller en såkalt varetektscelle, som du kaller det) etter 48 timer uansett om man blir varetektsfengslet eller ei, med mindre det er umulig av praktiske grunner.
Frister ved pågripelse og varetektsfengsling står i Ot Prop nr 66 2001-2006 Poenget mitt var bare at det sikkert ligger taktikk bak avgjørelsene.
Citera
2020-05-09, 14:08
  #23925
Avstängd
wwrs avatar
De påstådda kidnapparna skulle alltså ha använt sekretessen i kryptovalutan för att kommunicera.

Skickar man 1 BTC så betyder det kanske att man godtar kidnapparnas krav, 2 BTC betyder nej etc

Kryptovalutan kan användas för att gömma brottslingar!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-trusselbrevet

Det var nog tyvärr erfarna mördare som TH kan ha lejt. Det gäller att gå tillbaka och se hur TH kan ha fått kontakt med sådana typer.

Jag gissar att FBI etc kan knäcka Tor, men kanske inte kryptovalutan?

Edit
Eller rättare sagt, polisen kan uppenbarligen inte knäcka kryptovalutan. Pengarna betalades ut till okänd som inte gick att spåra.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-09 kl. 14:20.
Citera
2020-05-09, 14:09
  #23926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Frister ved pågripelse og varetektsfengsling står i Ot Prop nr 66 2001-2006 Poenget mitt var bare at det sikkert ligger taktikk bak avgjørelsene.

Ja, forhåpentligvis.
Citera
2020-05-09, 14:22
  #23927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Kan siktelsen mot TH vært planlagt mellom TH og politiet? For så følge ekstra godt med på GM?
.... nei?

Isåfall er det sjakkmatt for gjerningsmannen.
Citera
2020-05-09, 14:22
  #23928
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ja, forhåpentligvis.
De hadde alle muligheter til å fremprovosere feil hos den siktede i tiden før pågripelsen. Jeg er sikker på at om han er skyldig, så har de ett eller annet. Er selvtilliten stor, så trenger de ikke skynde seg med hverken varetekt eller kommentarer til pressen. Politiet trenger jo å finne ut om han 31/10 i fjor rygga opp til huset og henta en svartsekk med likdeler og arrangerte et åsted eller om de også utførte et drap.
70% av jorden er dekt av vann og det er et yndet skjulested for lik. Registrer likevel at noen kjente "klarsynte" har "sett" at hun er i havet og trolig vil ta på seg æren og høste beundring om de får rett. Et par 30-åringer har muligens tæl til å frakte liket frem til havet og jeg føler på meg at en av dem snakker med politiet akkurat nå. Det er lov å håpe, som du sier.
__________________
Senast redigerad av NikoBoris 2020-05-09 kl. 14:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback