Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-09, 12:58
  #23905
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Enkelte journalister og folk som jobber i avisen vet faktisk mer enn de kan skrive.
Eksempelvis den artikkelen du publiserte i går om en nær-hagen de mener snart blir pågrepet som er avhørt tidligere. Avisen vet garantert hvem dette er.
De vet også navnet til JPU selv om de ikke poster dette, og antagelig flere som visste om dette før han ble pågrepet også i og med at de var så raskt på stedet.
Så det kan stemme at journalisten har mer informasjon enn de har lov å skrive, og de har ofte informasjonen i ferdige artikler slik at de kan publisere med en gang de får klar signal.
En annen problemstilling her er heller at journalisten ikke klarer å holde sin taushetsplikt og sladrer til sin venn, som igjen skriver her.
Har verkligen journalister tysthetsplikt? Att vara journalist är ju ingen myndighetsutövning.
Citera
2020-05-09, 12:59
  #23906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har verkligen journalister tysthetsplikt? Att vara journalist är ju ingen myndighetsutövning.
Venninnen min jobbet i media som eier Se og Hør osv, hun fikk værtfall ikke lov til å fortelle om ting i avisene som de ikke kunne publisere enda av politiet eller andre årsaker til andre utenfor bedrift. Det sto i arbeidskontrakten hennes også, men om det er slik overalt vet jeg ikke?
Citera
2020-05-09, 13:00
  #23907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
De har nok flere i kikkerten ja


Takk for informasjon! Det kan hende at det er slik som du skrev om virkedager.

Jeg kan ingenting om det, men det var idag kl 12 avhør og fengslingsmøte kanskje mandag, som de sa på nyhetene. Så jeg bare gjetta det med virke dager.
Citera
2020-05-09, 13:01
  #23908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror RU har søkt på noe spesifikt. Noe RU må ha, enten sett trusselbrevet og kryptoopplegget for å kunne søke på, eller, ha forfattet trusselbrev og eller kryptoopplegg selv for å kunne vite.

I og med at søkene kan ha vært etter at AEH forsvant, kan det hende at han har fått info fra familien.

Det er vel det jeg mener, men så tenker jeg at politiet har jo faktisk siktet han, ikke varetektsfengslet han enda, kan politiet være så dumme at de sikter en fyr på et slikt grunnlag. Og om relasjonen kun dreier seg om at TH har vært i kontakt med han fordi han har kompetanse på dette.

Vanskelig og tro det også.Sitter jo mange folk rundt og leker politi i kjølvannet av denne saken.
Citera
2020-05-09, 13:01
  #23909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för alla bra förklaringar här. Men hur var det med undersökningen av huset.

Hittade polisen något onormalt när huset undersöktes 2018?

Det er også mye og oversiktlig informasjon i disse og andre VG-spesialer:

https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

https://www.vg.no/spesial/2019/loren...ned=januar2019
Citera
2020-05-09, 13:04
  #23910
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Venninnen min jobbet i media som eier Se og Hør osv, hun fikk værtfall ikke lov til å fortelle om ting i avisene som de ikke kunne publisere enda av politiet eller andre årsaker til andre utenfor bedrift. Det sto i arbeidskontrakten hennes også, men om det er slik overalt vet jeg ikke?
Det låter rimligt, en avis längtar inte efter att bli stämda för förtal! Själv skulle jag läcka som ett såll till nära vänner så det är bra att jag inte är journalist. Det är väldigt mänskligt att skvallra.

Blodspår i hela huset, om det stämmer så är det förfärligt.
Citera
2020-05-09, 13:04
  #23911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för alla bra förklaringar här. Men hur var det med undersökningen av huset.

Hittade polisen något onormalt när huset undersöktes 2018?

Politiet er veldig tilbakeholdne med informasjon rundt spor og beviser, og forteller minst mulig til pressen.

Det jeg husker, er at like etter at saken ble kjent i januar 2019 sa politiet at GM hadde "stor voldskapasitet". Det tyder på at politiet fant spor av at AEH var blitt utsatt for vold. Sannsynligvis grov vold. Mulig at politiet vurderer at volden har vært for overdreven, at det ble en slags "over-vold" i forhold til kidnappingsscenarioet.

Den senere tiden har politiet sagt at det er to åsteder i huset, ett åsted der AEH ble drept, og ett annet åsted som ble arrangert og staget med falske spor som etter en faket kidnapping.
Citera
2020-05-09, 13:10
  #23912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Åja, trodde det var kjent for allmennheten? Har lest det flere steder, og også fått det bekreftet.
Noen i min familie (ikke nære) bor i samme nabolag, og barna deres har også vært innom i huset deres for å leke med deres barn når dem var små. Jeg støtte på dem for et halvt år siden og det er jo naturlig å snakke om blant annet aktuelle saker, spesielt siden de bor i område og de sa det samme at både TH og AEH har hatt et turbulent forhold til alkohol, og generelt familien er litt "kaos".
Det betyr jo ikke at noen av dem har drept hverandre for det, men at saken er mystisk og påfallende.

Folk vil vel observere forskjellig ting og da oppfatte ting ulikt. Alle personer har også ulike grenser, så alkohol misbruk for noen kan være å drikke flere ganger i uka, men for andre kan det være hver helg? Det vil alltid sikkert være ulike tolkninger etter ulike opplevelser.


Ja hvis dine kilder er riktige er jo dette interessant. Aldri hørt noe om alkohol da, bortsett fra at jeg tippet at de hadde drukket alkohol dagen i forveien siden de tok taxi frem og tilbake til Oslo, men det er jo ikke så påfallende da.Det jeg derimot har hørt er at det skulle vært noe skriking fra huset den natten, også at politiet rykket ut, men dette er som sagt ubekreftede rykter. Men politiet vet nok mer om dette, men her holder iallefall pressen kjeft.Burde ikke være spesielt vanskelig og finne ut om en eller begge hadde alkoholproblemer. I disse dager med kortbruk burde det være en enkel affære og finne ut hvor mye penger som gikk til alkohol.
Citera
2020-05-09, 13:12
  #23913
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Det er vel det jeg mener, men så tenker jeg at politiet har jo faktisk siktet han, ikke varetektsfengslet han enda, kan politiet være så dumme at de sikter en fyr på et slikt grunnlag. Og om relasjonen kun dreier seg om at TH har vært i kontakt med han fordi han har kompetanse på dette.

Vanskelig og tro det også.Sitter jo mange folk rundt og leker politi i kjølvannet av denne saken.
HVIS RU har søk som er konkrete i forhold til f eks trusselbrevet så kommer INGEN til å sette ham fri. En varetektcelle er mer komfortabel en kjelleren, så det kan være bevisst at de forsinker prosessen pga avhørsituasjonen er mer effektiv før en eventuell varetektsfengsling. Dette er mer et håp en en spådom og jeg frykter at dette smuldrer opp mellom fingrene på politiet.
Citera
2020-05-09, 13:12
  #23914
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet er veldig tilbakeholdne med informasjon rundt spor og beviser, og forteller minst mulig til pressen.

Det jeg husker, er at like etter at saken ble kjent i januar 2019 sa politiet at GM hadde "stor voldskapasitet". Det tyder på at politiet fant spor av at AEH var blitt utsatt for vold. Sannsynligvis grov vold. Mulig at politiet vurderer at volden har vært for overdreven, at det ble en slags "over-vold" i forhold til kidnappingsscenarioet.

Den senere tiden har politiet sagt at det er to åsteder i huset, ett åsted der AEH ble drept, og ett annet åsted som ble arrangert og staget med falske spor som etter en faket kidnapping.

Har de yttrat sig så de facto eller är det din slutledning? De har talat om den fingerade och sen har de talat om bevis för en reell våldshandling... Men svävat lite på målet rörande den senare.
Citera
2020-05-09, 13:13
  #23915
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
I siste del av denne artikkelen står det om spor i huset:
https://www.nrk.no/norge/anne-elisab...ngt-1.14998946

og her:

Slepespor:
"De spesielle sporene skal ha vært noe av det første ektemannen Tom Hagen (68) fortalte om da han varslet politiet, får VG opplyst."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...pespor-i-huset

Her er det fleste VG-artiklene om saken samlet:
https://www.vg.no/spesial/2019/direk...avnet/artikler

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er også mye og oversiktlig informasjon i disse og andre VG-spesialer:

https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

https://www.vg.no/spesial/2019/loren...ned=januar2019

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet er veldig tilbakeholdne med informasjon rundt spor og beviser, og forteller minst mulig til pressen.

Det jeg husker, er at like etter at saken ble kjent i januar 2019 sa politiet at GM hadde "stor voldskapasitet". Det tyder på at politiet fant spor av at AEH var blitt utsatt for vold. Sannsynligvis grov vold. Mulig at politiet vurderer at volden har vært for overdreven, at det ble en slags "over-vold" i forhold til kidnappingsscenarioet.

Den senere tiden har politiet sagt at det er to åsteder i huset, ett åsted der AEH ble drept, og ett annet åsted som ble arrangert og staget med falske spor som etter en faket kidnapping.
Bra artiklar.
Citat:
Det var flere årsaker til at politiet trodde bortføringen var iscenesatt.

– Det er blant annet den tiden som har gått, mangelen på livsbevis, en lite egnet kommunikasjonsform, liten vilje til kommunikasjon og kontakt, sa Brøske. Etter det NRK kjenner til, begynte politiet sin skjulte etterforskning av Tom Hagen den sommeren.
TH verkar ha lejt mördare som inte lämnade alltför många spår och kan ha konstruerat en dålig historia om kidnappning som dock inte räcker för fällande dom på indicier.

TH får leva med skammen men inte gå i fängelse?
Citera
2020-05-09, 13:23
  #23916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har de yttrat sig så de facto eller är det din slutledning? De har talat om den fingerade och sen har de talat om bevis för en reell våldshandling... Men svävat lite på målet rörande den senare.

Jeg har lest det, sannsynligvis i VG i forbindelse med varetektsfengslingen i tingretten. Jeg har lest det tidligere også.

Det er politiet som snakker om to åsteder.

Vi får be om bistand fra Poirot til å google det frem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback