2020-05-02, 23:03
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Tycker att det är oroväckande att Norge har fler smittade av covid-19 men färre avlidna än Sverige, som ändå har färre antal smittade.

Då har du knappast läst den här eller andra trådar, där det förklaras säkert 500 gånger hur många man testar i Norge, eller läst mycket annat än rubriker.

Det som är desto mer oroväckande är att man har en politisk ledning i det här landet som verkar dra nytta av sin egen okunskap. Då kan allt läggas på myndigheter och tjänstemän.

Dessa kan inte ta politiska beslut som i grannländerna och exempelvis stänga av gränser, som de gjort för svenskar, eller införa två veckors karantän för den som åker över till Sverige och återvänder till Norge. Eller stänga av landets folkrikaste region som man gjorde i Finland.

Det är inte konstigt om folk nu gjort tatueringar med Anders Tegnell på. Han ses som den verkliga ledaren för landet. För en månad sedan var det ironiskt, men nu kommer beundrarna på allvar. Nu kommer de som tror att han är den som leder, för det är han som syns i TV.
Citera
2020-05-03, 12:27
Medlem
Mindbusinesss avatar
Intressant sammanställning av FHM och Tegnells alla misstag, samt varför folk har fortsatt förtroende trots det.
” Tro hopp och vetenskap
Det är en av alla oräkneliga presskonferenser om coronaviruset. Uppställningen är den vanliga: En duo från Socialstyrelsen, en herre från MSB som alla undrar vad han egentligen har för funktion och statsepidemiologen, Anders Tegnell. Dragningen är slut och det öppnas upp för frågor från pressen. En skog av händer sträcks omedelbart upp i luften.”
https://kvartal.se/artiklar/16415/
Citera
2020-05-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Intressant sammanställning av FHM och Tegnells alla misstag, samt varför folk har fortsatt förtroende trots det.

Karl är oduglig, men eftersom våra politiker inte gör någonting så är det ändå denna man vi svenskar måste lita på.

Och litar på honom gör folk mest av ekonomiska skäl. De vill inte förlora sitt eget jobb och lägenhet och ägnar sig åt önsketänkande.

Vilket sorgligt folk vi är.
Citera
2020-05-03, 18:23
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=W-sOWoE7wsc&feature=youtu.be

hahha anders !!! Inte trodde han att han skulle bli större än greta år 2020
Citera
2020-05-04, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Vad det finns för alternativ? När det gäller just makt är det viktigt att låta fristående få ha insyn och få sin röst hörd, istället för att enbart lyssna på en grupp forskare. Detta för att om ingen insyn sker finns det risk att gruppen blir för sluten (vilket har hänt förr inom medierna och rättsväsendet). I slutändan ska Riksdagen efter att ha hört fler olika forskare och institutioner fatta beslut baserade på vad som fungerar bäst för alla. I ett läge av en pandemi är det dessutom extra viktigt att vara flexibel och förstå att beslut aldrig kan huggas i sten utan man måste vara benägen att ändra sin linje och uppfattning.

Sen att Tegnell och co. haft fel i så många prognoser och dessutom med facit i hand gjort helt fel åtgärder gör det extra viktigt att lyssna på andra experter. För ärligt talat, varför inte? Vad finns det för argument att inte lyssna på andra experter?

Sen undrar jag vad det är som gör dig så benägen att till varje pris försvara FHMs linje? Saknas det totalt anledning till att kritisera dem i dina ögon?

Hej.

Nej jag har absolut inget intresse av att försvara dom som beslutsfattare. Däremot har jag intresse av att försvara saklighet. I och med att dom flesta här på Flashback verkar tänka och tycka likadant när det kommer till det mesta. Känns det för mig då rimligt att ifrågasätta det som resonemangen bygger på.

Jag tycker du exemplifierar det jag "ogillar" när det kommer till politiska diskussioner här på forumet. Anledningen är följande, i början av ditt 1a stycke så får du det att låta som att det skulle saknas insyn från fristående och att dessa inte har någon talan. Att någon/ några skulle lyssna på enbart en grupp. Det där kan du omöjligen bevisa och sannolikheten för att det där skulle vara sant är så gott som obefintlig. Sen går du vidare och påstår något svävande om medierna och rättsväsendet, detta också en extrem ifråga om spekulationer. Vad är för sluten? Vilka måttstockar?

Du skriver inte ut att det skulle vara så att riksdag och i förlängningen FHM skulle ha misslyckats med alla dom sakerna du nämner i 1a stycket. Men om jag förstår dig rätt så menar du just det. Och om det är så, så kan du omöjligen styrka att det skulle vara så som du framställer det.

Andra stycket blir lite lättare att prata om då det innehåller exempel på slutsatser tagna ur luften. Du pratar som att det du säger är en objektiv sanning. Just det här med prognoserna är intressant Jag kan inte påstå att FHM har haft rätt alla gånger men vad jag ställer mig frågande till är hur det sett ut hos andra prognosmakare. Det där facitet du har i hand, verkar inte överensstämma med t ex WHOs inställning, vilket i sig talar för att du åtminstone inte bör tala helt fel åtgärder. Slutligen såklart att det är nödvändigt att lyssna på "andra" experter. Vare sig du eller jag vet vilka dom pratat med och inte pratat med.
Citera
2020-05-04, 08:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Tro hopp och vetenskap
Det är en av alla oräkneliga presskonferenser om coronaviruset. Uppställningen är den vanliga: En duo från Socialstyrelsen, en herre från MSB som alla undrar vad han egentligen har för funktion och statsepidemiologen, Anders Tegnell. Dragningen är slut och det öppnas upp för frågor från pressen. En skog av händer sträcks omedelbart upp i luften.”
Väldigt intressant artikel!
Den visar också hur Tegnell undkommer frågor som skulle kunna synliggöra hans ständiga falska påståenden. Han svamlar alltid om att vårt höga antal döda beror på att smittan kommit in på äldreboenden, detta till trots att siffrorna för äldreboenden är än värre i Norge och Finland samt snarlika i Danmark.

Det visar att våra höga dödstal beror primärt på att smittan är så pass spridd i samhället och inte pga att ålderdomshemmen är drabbade.
Citera
2020-05-06, 16:49
Medlem
Frammes avatar
Tegnells teorier håller inte. Han känns så oseriös i sina antaganden. För jag tror inte han har många fakta att presentera. Ändrar sej titt som ofta. Hur ska vi som medborgare kunna ta till oss allt om Corona, när experterna ändrar sej hela tiden. Ett standardsvar är: Vi förutsåg inte. Bara det får mej att tappa trovärdigheten för experterna.
Just nu så litar jag bara på mina egna expertutlåtande. Det som lekman och en person med sunt förnuft. Det kommer man långt med. Expert hit och dit. Nä, det imponerar inte på många av oss.
Citera
2020-05-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varforarniidioter
Hej.

Nej jag har absolut inget intresse av att försvara dom som beslutsfattare. Däremot har jag intresse av att försvara saklighet. I och med att dom flesta här på Flashback verkar tänka och tycka likadant när det kommer till det mesta. Känns det för mig då rimligt att ifrågasätta det som resonemangen bygger på.

Jag tycker du exemplifierar det jag "ogillar" när det kommer till politiska diskussioner här på forumet. Anledningen är följande, i början av ditt 1a stycke så får du det att låta som att det skulle saknas insyn från fristående och att dessa inte har någon talan. Att någon/ några skulle lyssna på enbart en grupp. Det där kan du omöjligen bevisa och sannolikheten för att det där skulle vara sant är så gott som obefintlig. Sen går du vidare och påstår något svävande om medierna och rättsväsendet, detta också en extrem ifråga om spekulationer. Vad är för sluten? Vilka måttstockar?

Du skriver inte ut att det skulle vara så att riksdag och i förlängningen FHM skulle ha misslyckats med alla dom sakerna du nämner i 1a stycket. Men om jag förstår dig rätt så menar du just det. Och om det är så, så kan du omöjligen styrka att det skulle vara så som du framställer det.

Andra stycket blir lite lättare att prata om då det innehåller exempel på slutsatser tagna ur luften. Du pratar som att det du säger är en objektiv sanning. Just det här med prognoserna är intressant Jag kan inte påstå att FHM har haft rätt alla gånger men vad jag ställer mig frågande till är hur det sett ut hos andra prognosmakare. Det där facitet du har i hand, verkar inte överensstämma med t ex WHOs inställning, vilket i sig talar för att du åtminstone inte bör tala helt fel åtgärder. Slutligen såklart att det är nödvändigt att lyssna på "andra" experter. Vare sig du eller jag vet vilka dom pratat med och inte pratat med.
Det här är ett klassiskt exempel på när någon försöker snedvrida en debatt. Det du försöker diskutera är mina ordval, sematik och filosofiska diskussioner kring vad som är sanningen. Jag skulle ju kunna ställa samma filosofiska mumbo jumbo till dig också, men jag diskuterar hellre sakfrågan.

Vad Tegnell och c.o haft fel i? Ja, exempelvis att smittan inte skulle nå Sverige, att man inte behöver skyddshandskar, eller varför inte varenda gång de utlovat att det sker en avmattning, vilket blivit rn daglig tradition sedan dag 1?

Sen att du säger att det inte saknas insyn... För det första borde du själv förstå att jag pratar om att de slår bort sig all kritik hela tiden och att journalisterna inte granskar dem tillräckligt. Eller vad säger du? Tycker du att FHM blivit granskade? Och för det andra så säger jag att det är samhällsfarligt när en liten institution blir sluten och inte tar till sig kritik. Tycker du att FHM varit bra i att ta till sig kritik? Och tror du naivt på att de är duktiga på att lyssna på utomstående bakom kulisserna? Knappast hurru...

Sen är det intressant att du tar upp WHO... Hur vet du att WHO har rätt när de hyllar Sverige? Ingen av oss har ju facit i hand sa du...
Citera
2020-05-08, 00:06
Medlem
Flashshits avatar
Angående kravet på munskydd:

Expressen: "Enligt Anders Tegnell är kunskapsläget ”extremt svagt”. – Dessutom passar det dåligt i det vi försöker driva"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-munskydd-vet-inte-om-det-fungerar/

Så nu är kunskapsläget svagt? Kommer från mannen som sedan i januari uttalat sig tvärsäkert och haft fel varenda gång!
Ja du, Anders Tegnell! Jag förstår att krav på munskydd passar dåligt in i det du och regeringen försöker driva...
Att döda så många svenskar som möjligt, helst gamla för att slippa betala ut så mycket pengar i pension, pengar som inte finns! Desto fler gamlingar som dör, desto mer pengar att ösa ut över sossarnas valboskap!

När skall folket inse vad som händer?
Landet styrs av inkompetenta idioter!
Citera
2020-05-08, 06:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
”Det är fruktansvärt tragiskt. Det är en situation som vi verkligen aldrig kunnat tänka oss att vi kunde hamna i.” - Anders Tegnell kommenterar att vi passerat 3000 rapporterade dödsfall
Kunde ni på FHM inte tänka er det? Trodde ni att med de slappa restriktionerna, öppna spjäll vid gränserna och outbildade timvikarier inom äldreomsorgen att det aldrig kunde bli 3,000 eller fler döda?

Undrar hur det går till när de gör sina modeller...
Citera
2020-05-08, 11:04
Medlem
Jag är så fascinerad av att vetenskap inte längre tycks vara eftersträvansvärt. Vetenskap bygger på ifrågasättande och att gå emot det man tror sig vara övertygad om. Men i det här fallet gäller inte den principen utan allt som råder är att utan kritik följa FHMs modell utan att ifrågasätta! Hur fan kan detta hända? Jag greppar verkligen inte detta...
Citera
2020-05-08, 12:34
Medlem
[quote=Flashshit|71492662]Angående kravet på munskydd:

Expressen: "Enligt Anders Tegnell är kunskapsläget ”extremt svagt”. – Dessutom passar det dåligt i det vi försöker driva"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-munskydd-vet-inte-om-det-fungerar/

Så nu är kunskapsläget svagt? Kommer från mannen som sedan i januari uttalat sig tvärsäkert och haft fel varenda gång!
Ja du, Anders Tegnell! Jag förstår att krav på munskydd passar dåligt in i det du och regeringen försöker driva...
Att döda så många svenskar som möjligt, helst gamla för att slippa betala ut så mycket pengar i pension, pengar som inte finns! Desto fler gamlingar som dör, desto mer pengar att ösa ut över sossarnas valboskap!

När skall folket inse vad som händer?

Landet styrs av inkompetenta idioter![/QUO

Det är något fundamentalt efterblivet hos folkhälsomyndigheten, prestige stänger myndighetens dörr då fakta knackar på.
Tegnell är som en igel på att hans taktik är den rätta för att uppnå flockimmunitet. Alltså rekommenderar varken han själv eller hans allierade munskydd. Smitta på bara!
Anders Wallensten vet vad som händer och är säkert under egen moralisk press. Under en pressträff nämnde han att vid användande av munskydd riskerar den som bär det att ta i skyddet och sedan i ansiktet och riskerar att bli smittad utav Corona som fastnat på skyddet. Bra Wallensten, du visar på att munskydd skyddar, det är bara att ge fasen i att ta i munskyddet, folk lär sig.
3040 döda i onödan på grund utav en Folkhälsomyndighet som ej använder SUNT FÖRNUFT.
Det rödmarkerade områden som syns på Sverigekartan är skammens rodnad. Vi skäms över er FHM!
Senast redigerad av Latitud9 2020-05-08 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in