Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 10:13
  #7501
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har inte redigerat någonting, att du direkt går in och anklagar meddebattörer visar dock att du fortfarande är oseriös då det är vad du väljer att fokusera på, troligen för att du saknar motargument.

Så återigen, Storbritannien lämnar inte EU helt fören 1:a Januari 2021 detta är för att undvika en ekonomisk krasch, det skulle inte förvåna mig om EU ger britterna 6-12 månader extra just för att Covid-19 bokstavligen stoppar en massa förhandlingar som skulle ha skett under den här tiden, Storbritannien kommer alltid att behöva anpassa sin situation efter handelsunionen som EU är så länge som EU existerar, Storbritannien har ingen förtur, tvingas Schweiz, Norge och Island att anpassa sig så kommer britterna att behöva göra lika så.
Brexit sätter fingret på ett stort problem med EU. Varför skall de brittiska skattebetalarna betala 2 miljarder i veckan för att få vara med i frihandelsområdet? Det skall vara gratis. Det är vad de brittiska förhandlarna nu kräver (eller påstår sig kräva, i alla fall).
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-07 kl. 10:18.
Citera
2020-05-07, 11:33
  #7502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar att man skall samarbeta. Det skall vara lätt att gå med eller ur EU. Jag tror inte heller att internationella regler tillåter att sätta upp skyddstullar mot ett land. Man kan inte ha olika tullar mot olika länder.

Jag menar att EU ska bli ett Europeiskt Förenta Staterna som det inte går att dra sig ur. Apropå tullar så sätter man dem som man vill. Jämför med de tariffer Trump sätter mot Kina i handelskriget.

Nej kasta ut UK utan avtal och sätt upp skyhöga skyddstullar mot UK som en varning till andra som kanske skulle kunna få för sig liknande dumheter om det var lätt.
Citera
2020-05-07, 11:38
  #7503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar han menar att folk kan bli så missnöjda med politikerna att det uppstår oro i landet.

Något mer du vill berätta som alla redan förstått? Frågan är vad britternas missnöje med massinvandring har med Brexit att göra?
Citera
2020-05-07, 12:06
  #7504
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Brexit sätter fingret på ett stort problem med EU. Varför skall de brittiska skattebetalarna betala 2 miljarder i veckan för att få vara med i frihandelsområdet? Det skall vara gratis. Det är vad de brittiska förhandlarna nu kräver (eller påstår sig kräva, i alla fall).

Jag vet inte om du har svårt att ta till dig vad som sägs eller om du bara spelar dum, men 2 där miljarderna är enbart fram till 1:a januari 2021, du har fått det förklarat för dig så många gånger nu att jag börjar genuint undra om du inte bara har en agenda med din dumhet.

Schweiz, Norge och Island betalar inte för att få handla med EU länderna, de måste dock följa de EU lagar som gäller för import/export med EU vilket indirekt betyder att man är indirekt med i EU samt saknar möjligheten att påverka lagar och regler, ovanpå att de där 2 miljarderna som britterna betalar idag kommer att hamna direkt i deras NHS som idag fortfarande betalas av EU, NHS kommer att bli barskrapad den 1:a Januari 2021 om Boris Johnson inte skapar en skattehöjning där pengarna är öronmärkte till HNS.
Citera
2020-05-07, 12:12
  #7505
Medlem
whogivesafucks avatar
Ibland kanske EU är något att ha

"The British government is quietly seeking access to the European Union’s pandemic warning system, despite early reluctance to cooperate on health after Brexit"
https://www.theguardian.com/politics...of-coronavirus

I övrigt verkar det som det rullar på enligt plan.
Citera
2020-05-07, 12:43
  #7506
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag vet inte om du har svårt att ta till dig vad som sägs eller om du bara spelar dum, men 2 där miljarderna är enbart fram till 1:a januari 2021, du har fått det förklarat för dig så många gånger nu att jag börjar genuint undra om du inte bara har en agenda med din dumhet.

Schweiz, Norge och Island betalar inte för att få handla med EU länderna, de måste dock följa de EU lagar som gäller för import/export med EU vilket indirekt betyder att man är indirekt med i EU samt saknar möjligheten att påverka lagar och regler, ovanpå att de där 2 miljarderna som britterna betalar idag kommer att hamna direkt i deras NHS som idag fortfarande betalas av EU, NHS kommer att bli barskrapad den 1:a Januari 2021 om Boris Johnson inte skapar en skattehöjning där pengarna är öronmärkte till HNS.
Britterna vill ha ett frihandelsavtal. EU säger att då måste britterna följa EU-regler. Det är illa nog. Vad jag sett har inte avgifterna nämnts. Men jag börjar tro att
om britterna slipper avgift efter 2021 så kan hela EU krascha. I så fall måste Sverige och flera andra länder kräva samma avtal. Dvs utan avgifter.

Vad jag vet har Norge redan kommit långt på väg. De betalar visst bara 8 mdr brutto och håller hemligt vad de får tillbaka. (Det där var ur minnet, kan vara något fel. Sverige betalar 40 brutto.) Norrmännen får dessutom själva sätta tullar på varor som stannar i landet. Små länder kan inte påverka det som sker genom parlamentet. Om Norges avtal togs upp skulle svenskar nog klaga.

Att du kallar andra för dumma avslöjar dig bara som proffstroll.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-07 kl. 13:05.
Citera
2020-05-07, 15:33
  #7507
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Britterna vill ha ett frihandelsavtal. EU säger att då måste britterna följa EU-regler. Det är illa nog. Vad jag sett har inte avgifterna nämnts. Men jag börjar tro att
om britterna slipper avgift efter 2021 så kan hela EU krascha. I så fall måste Sverige och flera andra länder kräva samma avtal. Dvs utan avgifter.

Vad jag vet har Norge redan kommit långt på väg. De betalar visst bara 8 mdr brutto och håller hemligt vad de får tillbaka. (Det där var ur minnet, kan vara något fel. Sverige betalar 40 brutto.) Norrmännen får dessutom själva sätta tullar på varor som stannar i landet. Små länder kan inte påverka det som sker genom parlamentet. Om Norges avtal togs upp skulle svenskar nog klaga.

Att du kallar andra för dumma avslöjar dig bara som proffstroll.

Så du menar att ett avtal där du inte har möjligheten till att säga något om regler och lagar ovanpå att du inte har samma skyddsnät som när du är inom EU är bättre än att faktiskt ha en massa fördelar samt rätten till att kunna påverka reglerna?

Som sagt, avgifterna har inte nämnts för att det är allmän kunskap, vet man hur EU fungerar så vet man att avgiften enbart gäller så länge en nation är med i EU och fortfarande tar del av fördelarna i form av EU bidrag osv.

Och nej att kalla dig för korkad gör ingen till ett troll utan till en realist, seriöst du har fått saker förklarat till dig som om du vore 12 år gammal och du har fortfarande inte förstått det som förklaras för dig
Citera
2020-05-07, 18:41
  #7508
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Britterna vill ha ett frihandelsavtal. EU säger att då måste britterna följa EU-regler. Det är illa nog. Vad jag sett har inte avgifterna nämnts. Men jag börjar tro att
om britterna slipper avgift efter 2021 så kan hela EU krascha. I så fall måste Sverige och flera andra länder kräva samma avtal. Dvs utan avgifter.

Vad jag vet har Norge redan kommit långt på väg. De betalar visst bara 8 mdr brutto och håller hemligt vad de får tillbaka. (Det där var ur minnet, kan vara något fel. Sverige betalar 40 brutto.) Norrmännen får dessutom själva sätta tullar på varor som stannar i landet. Små länder kan inte påverka det som sker genom parlamentet. Om Norges avtal togs upp skulle svenskar nog klaga.

Att du kallar andra för dumma avslöjar dig bara som proffstroll.

Verkar inte som att norrmännen jublar direkt över sitt avtal.
Och man har inte heller rekommenderat Boris att göra på samma sätt. Det borde ju innebära att det inte är ett bra avtal totalt sätt.
När de dessutom nu inte längre kan använda oljan på samma sätt i sina diskussioner blir det säkert tuffare och tuffare vad det lider.
Citera
2020-05-07, 19:56
  #7509
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Verkar inte som att norrmännen jublar direkt över sitt avtal.
Och man har inte heller rekommenderat Boris att göra på samma sätt. Det borde ju innebära att det inte är ett bra avtal totalt sätt.
När de dessutom nu inte längre kan använda oljan på samma sätt i sina diskussioner blir det säkert tuffare och tuffare vad det lider.

Norrmännen är för det mesta glada. De har inte avrått britterna men de har däremot förklarat vad Norges avtal innebär och orsaken var att en del britter(och svenska EU-hatare) drar upp Norge som exempel på länder utanför EU. Norge är med i EES och har fri invandring. Det räcker så...
Citera
2020-05-08, 05:34
  #7510
Medlem
wwrs avatar
Den 30 juni skall man avgöra om övergångsperioden skall förlängas.
Citat:
30 June 2020: Will we decide or not, before that date, and by joint decision with the British, to extend the transition period, according to the possibility that is foreseen in the Withdrawal Agreement?

And, 31 December 2020 – the date of the ‘economic Brexit', following the ‘political Brexit' that took place at the beginning of this year: On this date, which will bring important and definite changes in many areas, will the United Kingdom leave the Single Market and Customs Union with or without an agreement with the EU?
...
In recent days, the UK government has made clear that it would refuse any extension of the transition period.
https://ec.europa.eu/commission/pres...atement_20_739

Johnson har dock uteslutit en förlängning
Citat:
Britain has no intention of seeking an extension to the transition period beyond December 2020 after it leaves the European Union, Prime Minister Boris Johnson’s spokesman said on Monday.
https://www.reuters.com/article/uk-b...-idUSKBN1Z5139

Fyra år efter folkomröstningen rinner fortfarande brittiska skattebetalares pengar till EU med 2 miljarder i veckan. I detta läge måste politikerna göra sitt yttersta. Man kan inte skylla ytterligare fördröjning på Corona. Man skall jobba övertid, hålla videomöten etc. Med så ansvarsfulla befattningar, höga löner och andras pengar att försvara måste de avgöra om de kan komma överens eller Storbritannien skall gå ur EU utan avtal.

Johnson har tidigare sagt att Storbritannien kan lämna förhandlingarna redan i sommar.
Citat:
Boris Johnson has threatened to walk away from Brexit trade talks if negotiations have failed to progress by June, focusing instead on preparations for a hard exit on World Trade Organization terms at the end of the year.
https://www.ft.com/content/0d1645b6-...5-8e03987b7b20
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-08 kl. 06:23.
Citera
2020-05-18, 09:39
  #7511
Medlem
wwrs avatar
De har nu hållit på i 4 år och kan inte komma till ett avtal. De kan inte heller inse att avtal är omöjligt och bara låta Storbritannien gå ur EU.

För tillfället är det nog EU-ledarnas fel, spekulerar man i. De har inte kunnat 'fokusera på Brexit i dessa tider av Corona'. Så det är inte omöjligt att man måste förlänga ytterligare ett eller två år ...

Men nu skall man starta om processen ...

De har tydligen också blivit lite trötta för nu skall man försöka sätta in mer energi i samtalen ...

Brittiska förhandlare tycker att EU:s förhandlare gör ett bra jobb under omständigheterna.

Varken EU:s eller Storbritanniens politiker vill att Storbritannien skall lämna EU så de gör sitt yttersta för att fördröja. Under tiden de håller på rinner de brittiska skattebetalarnas pengar bort med 2 miljarder i veckan ...

Det här helt enkelt skapats en politikerklass som sätter EU och globala intressen framför det egna landet och folket.
Citat:
British negotiators fear Michel Barnier has been unable to get EU leaders to focus on Brexit trade and security talks as a result of the coronavirus pandemic, as Downing Street prepares to publish a draft treaty this week in an effort to reboot the process.

With British negotiators determined to energise the talks, ...

Under the withdrawal agreement, an extension of “up to one or two years” must be agreed by 1 July. The two teams will restart talks in the first week of June.

One UK source close to the negotiation said Barnier was “doing a good job with the hand he has been given” but added that the mandate handed to him by the EU capitals was “unnegotiable” in key areas.
https://amp.theguardian.com/politics...brexit-process
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-18 kl. 10:21.
Citera
2020-05-18, 09:58
  #7512
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag upphör aldrig att fascineras hur lite du förstår av vad du läser för att du är så låst i din syn på vad som borde hända.

Det är britterna som vill återstarta förhandlingarna tydligen men EU har annat att tänka på. Då kommer britterna inte få något avtal precis som de vill. Inget avtal är vad hård Brexit handlar om. Då får vi se om det var ett bra eller dåligt val men det var vad britterna ville en gång i tiden.

När EU har gett Barnier ett "unnegotiable" mandat i vissa områden är det för att britterna bara har att acceptera eller lämna utan avtal.

Men jag håller med dig om att det är märkligt om britterna har kalla fötter nu. Det är ju det här de hela tiden hotat med och framhållit är jättepättebra. Hård Brexit...
__________________
Senast redigerad av von Hindenburg 2020-05-18 kl. 10:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback