Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 21:50
  #7489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Inbördeskriget kan inte vara långt bort nu för Storbritannien. Självaste Nigel Farage, står och bevakar gränsen där myndighetspersonal fortsätter hjälpa illegla invandrare in i landet: video finns här.

Vad tror ni? Smäller det innan 2025?

Vad har detta med Brexit att göra?
Citera
2020-05-06, 22:20
  #7490
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Britterna vill ha ett frihandelsavtal med EU, precis som Kanada har. Men EU anser att Storbritannien då måste följa EU:s regler på många områden (vilket inte Kanada gör, naturligtvis). EU vill t.ex påverka "mänskliga rättigheter" och dataskydd i Storbritannien.

Det är Britterna som måste ha ett avtal. EU gynnas av ett avtal, men kan även leva med att GB lämnar avtalslöst.

Detta är grundförutsättningarna, och den som tror att man får vad som är "rättvist" är naiv. Man får vad man förhandlar sig till, inte vad man tycker sig ha rätt till, och jämförelser med avtalsvillkor med andra länder är meningslösa i sammanhanget.

EU kommer icke desto mindre att behandla GB som vänner och allierade i sammanhanget (vilket är mer än vad de förtjänar pga sin hybris och oförmåga till självinsikt) men det har EU råd med, och mer än så kan inte GB räkna med.
Citera
2020-05-07, 04:01
  #7491
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
EU bör kasta ut dem utan avtal och sedan sätta upp gigantiska skyddstullar mot dem. Det anser jag.
Jag menar att man skall samarbeta. Det skall vara lätt att gå med eller ur EU. Jag tror inte heller att internationella regler tillåter att sätta upp skyddstullar mot ett land. Man kan inte ha olika tullar mot olika länder.

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja? Det där är inget mot vad USA kräver. USA vill att britterna ska ge bort sin sjukvård och betala dubbla läkemedelspriser. Bland mycket annat.

Du glömmer vilka krav britterna ställer men till och med någon som är så faktaresistent som du förstår förstås att britterna är den svaga parten här. Precis som alla som var mot utträdet förstod och alla som var för utträdet förnekade.

Britterna har åtagit sig att betala det de är skyldiga. Det handlar bland annat om Nigel Farages pension.

De är redan ute utan permanent avtal. Vad de förhandlar om är om deras tillfälliga avtal ska ändras till ett permanent.
Vad förhandlingar med USA kommer att ge, får vi se. Dessa förhandlingar har ju inte kommit igång förrän efter nästan 4 år.

Tillståndet under det tillfälliga avtalet är ju nästan likadant som att vara med i EU. (Förutom representationen i Bryssel.) Man måste i praktiken gå ur EU.

Politikerna från EU och Storbritannien samarbetar i att inte genomföra Brexit. De brittiska politikerna försöker inte gå ur EU på ett seriöst sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Inbördeskriget kan inte vara långt bort nu för Storbritannien. Självaste Nigel Farage, står och bevakar gränsen där myndighetspersonal fortsätter hjälpa illegla invandrare in i landet: video finns här.

Vad tror ni? Smäller det innan 2025?
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Vad har detta med Brexit att göra?
Jag gissar han menar att folk kan bli så missnöjda med politikerna att det uppstår oro i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är Britterna som måste ha ett avtal. EU gynnas av ett avtal, men kan även leva med att GB lämnar avtalslöst.

Detta är grundförutsättningarna, och den som tror att man får vad som är "rättvist" är naiv. Man får vad man förhandlar sig till, inte vad man tycker sig ha rätt till, och jämförelser med avtalsvillkor med andra länder är meningslösa i sammanhanget.

EU kommer icke desto mindre att behandla GB som vänner och allierade i sammanhanget (vilket är mer än vad de förtjänar pga sin hybris och oförmåga till självinsikt) men det har EU råd med, och mer än så kan inte GB räkna med.
Fast EU (ex. Merkel) har uttryckt oro att Storbritannien blir för starkt om det blir fritt från EU.

...

4 år efter folkomröstningen är Storbritannien fortfarande i praktiken med i EU. (Förutom att representationen i Bryssel är borta.) Varje vecka som går, medan brittiska och EU-politiker påstår att de inte kan komma överens, läcker 2 miljarder av brittiska skattebetalares pengar till EU, utan hjälpa britterna på något vis. Det är oacceptabelt, menar jag bestämt.
Citera
2020-05-07, 04:40
  #7492
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar att man skall samarbeta. Det skall vara lätt att gå med eller ur EU. Jag tror inte heller att internationella regler tillåter att sätta upp skyddstullar mot ett land. Man kan inte ha olika tullar mot olika länder.

Då vet du inte hur tullar funkar, EU kan välja att sätta upp tullar hur de vill inom ramarna för vad medlemsländerna säger är okej.

Exempelvis så har Sverige inga tullar mot kinesisk import och därmed ingen tullavgift, däremot så har man det mot USA, Ryssland, Sydafrika och snart Storbritannien.

Skulle Storbritannien vika sig för USAs krav på att få bestämma över den brittiska sjukvården eller deras matkonsumtion så kommer EU högst troligen att börja sätta strafftull på brittiska varor i form av importförbud av brittisk mat då de viker sig för import av amerikansk mat där kvalitékontroller över mat nu har slopats i samband med pandemin. (Blekt kyckling är inkörsporten till köttfärs som är utspätt med sågspån)
Citera
2020-05-07, 04:51
  #7493
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Då vet du inte hur tullar funkar, EU kan välja att sätta upp tullar hur de vill inom ramarna för vad medlemsländerna säger är okej.

Exempelvis så har Sverige inga tullar mot kinesisk import och därmed ingen tullavgift, däremot så har man det mot USA, Ryssland, Sydafrika och snart Storbritannien.

Skulle Storbritannien vika sig för USAs krav på att få bestämma över den brittiska sjukvården eller deras matkonsumtion så kommer EU högst troligen att börja sätta strafftull på brittiska varor i form av importförbud av brittisk mat då de viker sig för import av amerikansk mat där kvalitékontroller över mat nu har slopats i samband med pandemin. (Blekt kyckling är inkörsporten till köttfärs som är utspätt med sågspån)
OK. Så EU skulle alltså kunna sätta upp extremt höga tullar mot enbart Storbritannien, om EU vill?
Citera
2020-05-07, 05:10
  #7494
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
OK. Så EU skulle alltså kunna sätta upp extremt höga tullar mot enbart Storbritannien, om EU vill?

Så länge medlemsländerna enas om det ja, de har redan möjligheten till det mot USA, Iran, Ryssland (och då räknar jag inte in sanktionerna mot Ryssland) eller vilket annat land de vill, så länge medlemsländerna kan enas om att det är rätt väg att gå, EU kan även välja att sätta upp sanktioner mot ett annat land om medlemsländerna anser att det är korrekt.

Nu lär de inte sätta några strafftullar mot Storbritannien, så länge som britterna inte försöker sälja klorblekt kyckling in i den europeiska marknaden eller något annat lika dumt.
Citera
2020-05-07, 05:20
  #7495
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så länge medlemsländerna enas om det ja, de har redan möjligheten till det mot USA, Iran, Ryssland (och då räknar jag inte in sanktionerna mot Ryssland) eller vilket annat land de vill, så länge medlemsländerna kan enas om att det är rätt väg att gå, EU kan även välja att sätta upp sanktioner mot ett annat land om medlemsländerna anser att det är korrekt.

Nu lär de inte sätta några strafftullar mot Storbritannien, så länge som britterna inte försöker sälja klorblekt kyckling in i den europeiska marknaden eller något annat lika dumt.
Bra. Det var ett tydligt besked. Jag skall läsa på vad WTO-reglerna säger om tullar. Men det var en detalj i mitt inlägg.

Det väsentliga är:
Storbritannien har formellt gått ur EU och tagit hem representationen från Bryssel. Ändå måste brittiska skattebetalare fortsätta att betala mer än 2 miljarder kronor varje vecka till EU. Det är netto, dvs inga av de pengarna kommer Storbritannien till godo. (Storbritannien följer dessutom EU-regler.)

Det är oacceptabelt att ett land utanför EU måste betala så stora summor till EU, enligt min uppfattning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-07 kl. 05:26.
Citera
2020-05-07, 05:28
  #7496
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra. Det var ett tydligt besked. Jag skall läsa på vad WTO-reglerna säger om tullar. Men det var en detalj i mitt inlägg.

Det väsentliga är:
Storbritannien har formellt gått ur EU och tagit hem representationen från Bryssel. Ändå måste brittiska skattebetalare fortsätta att betala 2 miljarder kronor varje vecka till EU. Det är netto, dvs inga av de pengarna kommer Storbritannien till godo. (Storbritannien följer dessutom EU-regler.)

Det är oacceptabelt att ett land utanför EU måste betala så stora summor till EU, enligt min uppfattning.

De har lämnat EU parlamentet men lämnar inte EU fören 1:a januari 2021, detta är efter en bestämmelse som Storbritannien själva har bestämt då de ville ha 1 år på sig att fixa det sista som behövs för att inte hamna i en liknande situation som om Lombardien skulle bryta sig ut ur Italien.

Nu kom Covid-19 fruktansvärt olägligt vilket kan leda till att britterna ber om 6 - 12 månaders förlängning vilket är helt rimligt.

I slutändan så kommer Storbritannien fortfarande att tvingas till att följe EU regler om de ska handla med EU, klorblekt kyckling är olagligt, så det får inte exporteras något sådant och om USA får som de vill så kommer britterna att ta bort sin innehållsförteckning (vilket är en EU lag för övrigt) vilket betyder att EU troligen stoppar all import av mat från Storbritannien just för att matprodukterna skulle bryta mot de lagar som finns inom EU, men det betyder även att Storbritannien byter från att vara med i en union där de kan vara med o påverka lagarna till att få et land som kräver lagändringar av dem för att ens tillåta import och export av varor.

Och nej, det är inte oacceptabelt då Storbritannien har bara lämnat parlamentet och inte EU som helhet, återkom 2021 när britterna faktiskt har lämnat EU.
Citera
2020-05-07, 05:43
  #7497
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De har lämnat EU parlamentet men lämnar inte EU fören 1:a januari 2021, detta är efter en bestämmelse som Storbritannien själva har bestämt då de ville ha 1 år på sig att fixa det sista som behövs för att inte hamna i en liknande situation som om Lombardien skulle bryta sig ut ur Italien.

Nu kom Covid-19 fruktansvärt olägligt vilket kan leda till att britterna ber om 6 - 12 månaders förlängning vilket är helt rimligt.

I slutändan så kommer Storbritannien fortfarande att tvingas till att följe EU regler om de ska handla med EU, klorblekt kyckling är olagligt, så det får inte exporteras något sådant och om USA får som de vill så kommer britterna att ta bort sin innehållsförteckning (vilket är en EU lag för övrigt) vilket betyder att EU troligen stoppar all import av mat från Storbritannien just för att matprodukterna skulle bryta mot de lagar som finns inom EU, men det betyder även att Storbritannien byter från att vara med i en union där de kan vara med o påverka lagarna till att få et land som kräver lagändringar av dem för att ens tillåta import och export av varor.

Och nej, det är inte oacceptabelt då Storbritannien har bara lämnat parlamentet och inte EU som helhet, återkom 2021 när britterna faktiskt har lämnat EU.
Men detta visar hur sjuk situationen är. Efter fyra år går man ur EU, men betalar ändå stora summor till EU och följer EU-regler. Politiker på båda sidor bedrar folket med en förhalningstaktik. 2021 kan man mycket väl ha infört ytterligare förlängning.
Citat:
UK left the EU at 11 p.m. GMT on 31 January 2020. This began a transition period that is set to end on 31 December 2020, during which the UK and EU will negotiate their future relationship.[2] The UK remains subject to EU law and remains part of the EU customs union and single market during the transition, but is no longer part of the EU's political bodies or institutions.[3][4]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexit
Citera
2020-05-07, 05:47
  #7498
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men detta visar hur sjuk situationen är. Efter fyra år går man ur EU, men betalar ändå stora summor till EU och följer EU-regler. Politiker på båda sidor bedrar folket med en förhalningstaktik. 2021 kan man mycket väl ha infört ytterligare förlängning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexit

Återigen, Storbritannien har än så länge enbart lämnat EU parlamentet och inte EU som helhet, Storbritannien genomför sista delen av Brexit 2021, det ända som skulle kunna leda till förlängningar är om Covid-19 har orsakat för mycket ekonomiska problem för att det ska vara säkert för Storbritannien att lämna EU helt och då tror jag att det snarare är så att EU lägger fram ett förslag om att förlänga och inte tvärtom.

Och återigen, vill Storbritannien komma åt EU marknaden så kommer de att behöva göra precis som Island, Norge och Schweiz som alla tre har sina egna avtal med EU där de följer EU lagar men inte har någon möjlighet att påverka dem.
Citera
2020-05-07, 07:03
  #7499
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men detta visar hur sjuk situationen är. Efter fyra år går man ur EU, men betalar ändå stora summor till EU och följer EU-regler. Politiker på båda sidor bedrar folket med en förhalningstaktik. 2021 kan man mycket väl ha infört ytterligare förlängning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexit

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Återigen, Storbritannien har än så länge enbart lämnat EU parlamentet och inte EU som helhet, Storbritannien genomför sista delen av Brexit 2021, det ända som skulle kunna leda till förlängningar är om Covid-19 har orsakat för mycket ekonomiska problem för att det ska vara säkert för Storbritannien att lämna EU helt och då tror jag att det snarare är så att EU lägger fram ett förslag om att förlänga och inte tvärtom.

Och återigen, vill Storbritannien komma åt EU marknaden så kommer de att behöva göra precis som Island, Norge och Schweiz som alla tre har sina egna avtal med EU där de följer EU lagar men inte har någon möjlighet att påverka dem.

Har du redigerat mitt inlägg så att den fetstilta markeringen runt en mening försvunnit? Så här ser det ut när du citerar mig:
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men detta visar hur sjuk situationen är. Efter fyra år går man ur EU, men betalar ändå stora summor till EU och följer EU-regler. Politiker på båda sidor bedrar folket med en förhalningstaktik. 2021 kan man mycket väl ha infört ytterligare förlängning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexit

Att man klipper ut relevanta stycken och helst markerar det borttagna med punkter är ju vanligt. Eller fetmarkerar det man kommenterar. Men att gå in i texten och ändra formateringen, det har jag inte sett förut.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-07 kl. 08:02.
Citera
2020-05-07, 08:51
  #7500
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har du redigerat mitt inlägg så att den fetstilta markeringen runt en mening försvunnit? Så här ser det ut när du citerar mig:


Att man klipper ut relevanta stycken och helst markerar det borttagna med punkter är ju vanligt. Eller fetmarkerar det man kommenterar. Men att gå in i texten och ändra formateringen, det har jag inte sett förut.

Jag har inte redigerat någonting, att du direkt går in och anklagar meddebattörer visar dock att du fortfarande är oseriös då det är vad du väljer att fokusera på, troligen för att du saknar motargument.

Så återigen, Storbritannien lämnar inte EU helt fören 1:a Januari 2021 detta är för att undvika en ekonomisk krasch, det skulle inte förvåna mig om EU ger britterna 6-12 månader extra just för att Covid-19 bokstavligen stoppar en massa förhandlingar som skulle ha skett under den här tiden, Storbritannien kommer alltid att behöva anpassa sin situation efter handelsunionen som EU är så länge som EU existerar, Storbritannien har ingen förtur, tvingas Schweiz, Norge och Island att anpassa sig så kommer britterna att behöva göra lika så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback