Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det var ett tydligt svar!
Tackar
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Med tanke på att Jeff Bezos ännu bara knapp lyckats kravla sig till kanten av rymden medförande barnens vykort medan däremot SpaceX skjuter upp bemannat denna månad (och levererat till ISS sedan många år) så känns det som att Blue Origin inte kan ta ifatt försprånget på 10 månader?
Blue origin är en del av ett konsortium under namnet National Team, övriga bolag som deltar där är Lockheed Martin, Northrop Grumman, och Draper. Dom tillsammans hoppas kunna bygga en månlandare åt NASA. Med Jeff Bezos pengar via Blue Origin och kunskapen från dom andra gamla rävarna i det laget så är jag kluven på vart jag skulle lagt ett vad på. SpaceX ligger mig varmt om hjärtat, men med tanke på hur mycket pengar Jeff Bezos spenderar på att bygga upp Blue Origin för att bli någonting stort och långvarigt så kan jag inte utesluta National team i dagsläget.
Rent tekniskt så kommer National team att använda sig av Blue Origins BE-7 motor. En motor som drivs på syrgas och väte. Just vätet är ett notoriskt jävligt grundämne att använda sig utav i raketmotorer. Helt underbart om man vill skjuta iväg någonting från jordytan, där kan man toppa upp tankarna hela tiden innan start, men om du behöver lagra det under längre tid så blir det lite mer problematiskt.
SpaceX använder sig utav metan och flytande syre i sin månlandare. Det är lite bättre sett från lagringsperspektiv men allra helst så hade jag nog velat sett hypergolics användas. Giftigt som fan, men det har långtidslagrats tidigare vilket ger möjligheter att stanna på månen under lång tid innan hemfärd.
Orionkapselns motorer använder sig av hypergolics och efter lite googlande så noterar jag att Dynetics det tredje konsortiet som tävlar om månlandare har en motor som drivs av RP-1(fotogen)/Flytande syre. (Aerojet Rocketdyne AR1)
Med det sagt, SpaceX är intressant för NASA då dom erbjuder klara delmål. Ett av dom här delmålen är att landa månlandaren på månens yta innan huvuduppdraget. Jag vet inte om dom andra bolagen erbjuder delmål då jag inte har hunnit läsa mig in på deras förslag, men det kan nog vara ett intressant ämne att studera för att kunna sia om vilket eller vilka bolag som slutgiltigheten vinner kontraktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Samma med OneWeb som är närmaste konkurrenten till Starlink. Företaget ligger på randen till konkurs. Grundaren åker Tesla.
Om du menar att Oneweb ligger nära konkurs, så har dom kursat redan. I dag är sista dagen för att lägga anbud på deras tillgångar om mitt minne tjänar mig rätt.