2020-04-29, 10:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är del av vad som är skumt.

Man har inte hymlat med att det kan råda brist på IVA och respiratorer.

Men ingen har ens antytt att det ska råda någon brist på förmåga att testa. Snarare så har man flaggad för att det finns en stor kapacitet (50k i veckan var en siffra som de nämnde) och möjlighet att skala upp. Frågan är varför vi inte testar maximalt

Ur isolations synpunkt så är det uppenbarligen i dagsläget inte möjligt att isolera alla friska från alla sjuka. Men man kan isolera alla riskpersoner från de sjuka. Men för att göra det så behöver alla som måste möta riskpersoner testas regelbundet.

För mig verkar detta självklart. Men man verkar inte göra detta och media frågar inte varför. De bara surrar om munskydd och öppna restauranger.

Hela uteserveringsdebatten är desinformation för att flytta fokus till något FHM kan påverka, från fokus på FHM många dödsbringande misstag. Och vår dumma media sväljer lockbetet istället för att ställa de relevanta frågorna.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har min gamla morsa på ett äldreboende, och efter ett år jag har inte hittat en enda anställd som pratar fullgod svenska.

I övrigt är det taskiga löner, snålt med resurser, massor med timvikarier osv. De anställda har helt enkelt inte råd att stanna hemma.
Sagts tidigare ett antal gånger i denna tråd.
Här är anledningen att våra siffror skiljer sig från våra nordiska grannländer (samt fler skidresenärer och massa flyg från Iran)

Lockdown eller inte hade gjort en marginell skillnad om ens någon alls, dessa individer hade oavsett tagit in smittan på äldreboenden och i sina hemkvarter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inget om Brasilien, men för Rysslands del handlar det dels om att de ligger senare i fas, just för att de motade Olle i grind bättre i januari/februari/mars. Och för att spridningen initialt var väldigt koncentrerad till Moskva, och sedan sipprat vidare i andra regioner, vilket såklart ökar totala dödsfrekvensen då.

Jag har då inte märkt att någon här skulle vara rädd. Snarare tvärtom att folk tar lättare på det än vad jag skulle tycka de borde göra. På vilket sätt "märker" du det? Att någon skulle "råka illa ut" för något de säger till dig låter helt obegripligt - hur skulle det gå till?
Jag har två bekanta i Ryssland: dels den här tjejen i St Petersburg, dels en snubbe som varit på affärsresa och som fick sitt se sitt flyg hem annulleras. När vi skrev till varandra senast ville han inte ens berätta var han befann sig. När jag frågade honom hur situationen var fick jag alltid samma svar: "I'm safe", punkt, och inget mer.
Citera
2020-04-29, 11:00
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ingen under 20 har dött i Sverige:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/...45db13f7e/data

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns på folkhälsomyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Platz är bra.

https://platz.se/coronavirus/

Bra info. Tackar för den. Hittade allt jag ville ha där förutom vilka yrken som drabbats. Vet någon om lärare drabbats hårdare än andra?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast även om du vill få det att låta värre än det är så är Covid19 inte AIDS. Inte i närheten sett till hur virusen fungerar.
Du har helt fel. Det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset vilket flera forskare oberoende av varandra har konstaterat.
Ett fakta i detta är att Indien kort efter att forskningen publicerades gick ut med direktiv till sina medicintillverkare att börja massproducera HIV medicinerna Lopinavir och Ritonavir för att sedan lagra dessa inför ett eventuellt stort utbrott av Corona i Indien. Idag är dessa mediciner standard för att bota sjuka i Covid19, och resultaten är så pass bra att även Thailand börjat använda dessa.

Nu har man även satt igång testerna av ytterligare ett HIV preparat Leronlimab och enligt de första testerna ser det lovande ut.

Humaniserad monoklonal antikroppsläkemedel Leronlimab har visat "imponerande resultat" i en liten observationsstudie Covid-19, säger läkemedelsutvecklaren CytoDyn VD Dr Nader Pourhassan i ett konferenssamtal. Ursprungligen utvecklat för att behandla HIV, är läkemedlet en CCR5-antagonist som hämmar virusinträde. Det genomgår kliniska fas II-studier som en behandling för HIV och säkerställd snabbspårning från US Food and Drug Administration (FDA).

Diagnosföretaget IncellDX VD Dr Bruce Patterson noterade också att läkemedlet minskade viral belastning i plasma och återställd immunceller. IncellDXs laboratorium analyserade blodprover från de första tio patienterna i Covid-19-studien. Patterson sa: ”Det är anmärkningsvärt för ett läkemedel att återställa immunsystemet och minska den virala bördan hos dessa patienter. Det är vad som ger oss stort hopp och stor spänning om leronlimab framöver i dessa försök. (google translate)

Enligt initialdata minskade leronlimab plasmavirusbelastningen och återställde immunsystemet hos Covid-19-patienter.
Källa.Clinical Trails Arena
https://www.clinicaltrialsarena.com/...covid-19-data/
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Larm från vården

vi räcker inte till

Med film inifrån vården

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ker-inte-till/

Äntligen kommer en del saker ut.
Hoppas alla jävla idioter som ifrågasatte mig nu kan sluta ljuga och förstå allvaret. Vi som försöker förklara allvaret i det hela. Det finns folk som bara försöker förstöra fakta och info i denna tråd.

Helt övertygad om att det kommer mer sånt här. För det är verkligen kaos.
Citera
2020-04-29, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Bryter mitt löfte till dig då din dumhet tvingar mig att rätta ditt felaktiga påstående.
Forskningen finns fortfarande kvar där den ursprungligen publicerades.
KÄLLA.Biorxiv(Se länk)
https://www.biorxiv.org/content/10.1...01.30.927871v1

Det finns ingen seriös kritik baserad på forskning mot deras rapport förutom från några biologer och cancerforskaren Dr Victoria Forster, som hänvisade till vad Dr. Shi Zhengli sagt om Indiens forskningsrapport.
Även Dr. Shi Zhengli (aka Zhengli-Li Shi)en Kinesisk virologist vid Wuhan Institute of Virology hävdar att Indiens forskning var helt felaktig, dock ifrågasatte hon aldrig de 4% av Coronaviruset som Indierna kommit fram till att de innehöll fyra stycken olika injektioner av bla en sekvens av HIV. (Se Indiernas forskningsrapport i länken ovan)
Ingen av dessa har bedrivit forskning om Coronaviruset förutom Dr. Shi Zhengli som var den personen som ledde arbetet med Coronavirus i Wuhan när utbrottet kom, att hon förkastar den Indiska forskningen som visar att det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset är självklart när hon indirekt blir utpekad som en av de personer som anses vara ansvariga till att smittan kom ut.

Biologerna saknar all trovärdighet när detta inte ligger i deras gebit samt att de inte har gjort någon egen forskning som fått fram ett annat resultat. En biologisk forskare sysslar med andra saker än virologi, jämförelsen faller på sin egen rimlighet. Att dom inte tror på Indiens forskning är en helt annan sak än att säga att den inte stämmer och är felaktig.

Till detta hör att det finns annan forskning som kommit fram till exakt samma sak som Indierna.
Dr Luc Montagniers forskning kom fram till samma slutsats, det finns injicerade sektioner av HIV i Coronaviruset.
https://www.gilmorehealth.com/chines...iscovered-hiv/
...
I sin publikation den 06-APR-2020 konstaterade svenska forskare vid Karolinska Institutet att det fanns sekvenser med slående likheter av HIV, men dom berättade aldrig att det handlade om identiska likheter.
Notera även att detta är något Folkhälsomyndigheten väl känner till:
JOURNAL
Submitted (20-FEB-2020) Unit for Laboratory Development and Technology Transfer
Public Health Agency of Sweden,
Folkhalsomyndigheten, Tomtebodavagen 12 B, Solna, Uppland 17165,
Sweden

Här kan du enkelt jämföra sekvenserna(Se länkar)
Deras Resultat:
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 isolate SARS-CoV-2/human/SWE/01/2020, complete genome
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MT093571

Och deras jämförelse material.
HIV-1 isolate 19663.24H9 from Netherlands envelope glycoprotein (env) gene, complete cds
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/GU455503.1
....
Info om Dr Victoria Forster
https://victoria-forster-sbta.squarespace.com/

Info om Dr. Shi Zhengli
https://www.conservapedia.com/Shi_Zhengli

Jag kan om du vill lägga upp mer material men du är nog inte mottaglig för den typen av information?
Dr Luc Montagnier är numera avförd som en knäppgök:

https://en.wikipedia.org/wiki/Luc_Mo...gnals_from_DNA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kommunen har ansvaret föräldreboenden, och är som arbetsgivare ansvarig för att man följer de regler som finns vad gäller smittskydd.

Vanliga år är det lunginflammation och influensa som skördar de äldres liv, nu är det corona-viruset.

Om kommunerna inte har följt regelverket tidigare år, vad får dig att tro att de skall lyckas göra det i en extremsituation som den som råder nu?

Man har inte mer resurser, varken pengar eller anställda har ökat i antal.
Redan innan gick dessa verksamheter på fälgarna, med få fast anställda medarbetare.

Och detta gäller i både "röda" och "blå" kommuner, ingen vill satsa på äldrevården.

Öh om du läste mitt inlägg så hade du förstått min poäng.
Varenda gräsrot kunde förutse att äldrevården inte klarar denna kris, men Tegnell och FHM verkar yrvakna och förvånade. Det är de inte. De visste att det skulle gå åt helvete.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag läste den artikeln och det handlade om hur långt smittan kunde färdas vid en nysning. Däremot så är smittan aerosol och luftburen, och kan beroende på utrymme och ventilation finnas kvar i luften i upp till tre timmar, studien avbröts efter tre timmar.

Om det stämmer är ju rekommendationen om ”två-meters-regeln” helt värdelös. Skönt isf. Då är det bara att gå ut på krogen igen för det spelar ändå ingen roll.
Citera
2020-04-29, 11:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Att vara dumsnål är så jävla svenskt som det kan vara. Bott i flera länder men aldrig träffat så många dumsnåla människor som i Sverige.

Här är den dumsnåle:
Vi äter ofta middag tillsammans. Vi delar alltid på notan. Man betalar just det man ätit för (för det är så det funkar ofta i Sverige).

En dag bjuder jag på middag för jag känner mig glad.
Nästa dag, när jag ätit lövbiff och den andre har ätit oxfile, förslår jag att vi delar notan utan att jag ska behöva betala mindre, utan bara fifty-fifty.
Nästa dag är det jag som äter oxfile. Medan den andre äter lövbiff. När vi ska dela på notan betalar han bara för det han ätit.

Detta är att vara dumsnål. Man förstår inte att man motarbetar sig själv. Nästa gång tänker jag inte bjuda på lunch, även om jag känner mig glad. Och inte heller föreslå att vi delar lika fast jag ätit mindre.

Sverige har varit dumsnål under pandemi.
Åhhhh i Italien stänger alla. Hur fan ska de överleva?
Åhhhhh i Spanien finns inga frisörer öppna. De kommer gå i konkurs. Åhhhhhhhhhh!

Nej, här i Sverige ska vi inte stänga nåt. Även om det är mindre än hälften kunder som innan. Vi vet att det är pandemi men vi tvättar händer ofta.

Å andra sidan börjar man nu inse vad som kan hända när det har gått några månader av pandemi.
Tex: NZ stängde allt. Inga frisörer öppna. Inga restauranger öppna. Men sen är man på väg att få bort viruset.
Och sen öppnar man igen. Kanske i maj eller juni. Och då är dem igång igen.

Vad händer samtidigt i Sverige? Det vet vi inte än. Men fortsätter det pågå det som pågår nu i flera månader (knappast omöjligt, tvärtom) så kan det bli så att frisören fortsätter ha hälften så många kunder.

Sverige är dumsnålt. Och motarbetar sig självt. Dumsnåla människor kommer förr eller senare få ångra sig för deras just dumsnåla beslut.
Att Sverige inte gjode någon lock-down beror nog främst på att vi helt enkelt inte kan. Sverige har en nedmonterad och svag polis som inte kan följa upp sådana åtgärder och vi har också en splittrad befolkning som förmodligen inte skulle följa ett sådant beslut. Det hade blivit kaos och det vågade sig regeringen inte in på.
Citera
2020-04-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Finns bara ett sätt att minska skadan av detta virus, total lockdown.
Det finns bara ett sätt att utrota detta virus, total lockdown

Ändå sitter nästan hela det här forumet och diskuterar halvmesyrer på bekostnad av gamla och svaga.

Ni är bara varianter av Tegnells cyniska dödsspel, där gambling med människoliv och människooffer är legio!
Det kommer inte bli nån lockdown. Studenterna håller nu på att omlokalisera sig inför nedstängningen av ex.vis stadsparken i Lund. Den är inhängnad nu, hönsgödsel skall spridas ut över gräsmattorna (för att det skall stinka rejält) och polis skall finnas på plats över valborg. Detta kommer hjälpa föga. Det kommer bli 30 000 studenter som firar på andra platser i Lund istället.

Samma sak kommer hända i Uppsala, Umeå och andra universitet. Om en månad har vi en spridning som kommer få april månads covid-19-utbrott att se ut som rena västanfläkten. Det är vad jag befarar.
Citera
2020-04-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är del av vad som är skumt.

Man har inte hymlat med att det kan råda brist på IVA och respiratorer.

Men ingen har ens antytt att det ska råda någon brist på förmåga att testa. Snarare så har man flaggad för att det finns en stor kapacitet (50k i veckan var en siffra som de nämnde) och möjlighet att skala upp. Frågan är varför vi inte testar maximalt

Ur isolations synpunkt så är det uppenbarligen i dagsläget inte möjligt att isolera alla friska från alla sjuka. Men man kan isolera alla riskpersoner från de sjuka. Men för att göra det så behöver alla som måste möta riskpersoner testas regelbundet.

För mig verkar detta självklart. Men man verkar inte göra detta och media frågar inte varför. De bara surrar om munskydd och öppna restauranger.

Jag tycker mig ändå läst mellan raderna i ett antal uttalanden från FHM och Socialstyrelsen, att det är brist på såväl testutrustning (topspinnar och reagens) som kvalitetssäkrad lab-kapacitet. Så hela kedjan kring testning verkar halta. Därav prio på sjuka och vårdpersonal. Hoppas dock det släpper inom kort så en bredare testverksamhet kan komma igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in