Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 21:37
  #1
Medlem
Snyggingggs avatar
Vet ej om detta är rätt forum, men men.

Som rubriken lyder: Om vi bortser från WW2 som hela tiden dras upp och väldigt många anser sig vara tvungna att påpeka hur äckligt och fegt Sverige agerade.
Jag har släktingar som get sina liv i WW2, men inte fan går jag och hatar tyskar för det.

Jag bor numera i Norge och läser norska tidningar och det känns nästan som att ex VG är mer intresserade av att rapportera läget i Sverige och publicera bilder på fulla uteserveringar i Sthlm än att rapportera om sina inhemska problem. F.ö så är det överfullt i alla köpcentrum etc i Oslo och då har man ändå "karantän" i landet, men det skrivs ingenting om.

Jag kan ändå förstå det, det är ju journalistik, det som förvånar mig mest är kommentarerna till dessa artiklar, där folk kallar svenskar för strutsar som är vana att ha huvudet under sanden, att dom är idioter, slavar åt norrmän etc etc.
Läste artikel om en handlare i Strömstad som var hotad att gå i konkurs och kommentarerna där fick mig att spy. Folk jublade över det och tyckte det var bra att svenskar äntligen erkänner att dom inte kan överleva utan norrmän.

Jobbar inom sjukvård och vet ej hur många ggr jag fått höra: "jag är inte dum, jag är bara svensk" - stämmer det på dig?

Det är mest lite äldre personer, c:a 40 år och uppåt, men även en del yngre. WTF? Alla är förstås inte så, men alltför många och det gör mig förvånad och ledsen.

Är inte ens svensk, men blir ändå provocerad när jag läser/hör detta.

Vad tror ni det beror på?
Citera
2020-04-28, 21:46
  #2
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Jag tror det är för att norrisar har mindrevärdekomplex. Utan oljan hade norge varit sveriges bitch. Ursäkta ordvalet.
Citera
2020-04-28, 21:56
  #3
Medlem
franges avatar
Antagligen har de lyssnat på svensk massmedia och den svenska regimen och tagit efter dessa - det är därför de lärt sig att hata svenskar.
Citera
2020-04-28, 22:03
  #4
Medlem
Därför att de var tvingade in i en union med sverige 1814 till 1905. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk-norska_unionen
Citera
2020-04-28, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Jag tror det är för att norrisar har mindrevärdekomplex. Utan oljan hade norge varit sveriges bitch. Ursäkta ordvalet.

Där har du svaret! Dina ord och din attityd! Sverige var länge storebror och många behandlade Norrmän som den fattige kusinen från landet. Norge var fattigt efter kriget men vi svenskar hade inte behövt vara så nedlåtande. När Sverige vid en tidpunkt sa nej till oljan i Nordsjön medans Norge sa ja, så vände det hela. Norge blev det som Sverige inte klarade av. Välstånd utan stadsskuld.Plus att de inte längre behövde ta skit från dryga svenskar.
Nej jag är inte Norrman, men jag har stor respekt för dem och kan mycket väl tänka mig flytta dit när Sverige en dag tas över av korrumperade kriminella element. Men det är en annan tråd.
Citera
2020-04-28, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Där har du svaret! Dina ord och din attityd! Sverige var länge storebror och många behandlade Norrmän som den fattige kusinen från landet. Norge var fattigt efter kriget men vi svenskar hade inte behövt vara så nedlåtande. När Sverige vid en tidpunkt sa nej till oljan i Nordsjön medans Norge sa ja, så vände det hela. Norge blev det som Sverige inte klarade av. Välstånd utan stadsskuld.Plus att de inte längre behövde ta skit från dryga svenskar.
Nej jag är inte Norrman, men jag har stor respekt för dem och kan mycket väl tänka mig flytta dit när Sverige en dag tas över av korrumperade kriminella element. Men det är en annan tråd.

Ursäkta? När slutade vi se ner på norrmän?

Norge blev det Sverige inte klarade av?? Mig veterligen är Norge ingenting. Det skulle ta flera sekel om det ens räcker för att Norge skulle kunna bli som Sverige sett till bolagsbyggande.

Sverige behövde ingen olja för att skapa välstånd. Det gjordes genom hårt arbete och innovativa idéer och det är värt mer än all olja i hela Nordsjön.
Att vara kaxig och skryta över olja är lika intelligent som att skryta över en lottovinst.

Som svar på frågan så är många norrmän avundsjuka på Sverige och svenskarna och därav bitter attityd.
Citera
2020-04-28, 22:39
  #7
Medlem
mikkelbergs avatar
norge var "nyligen" svenskt,

tror det har med detta att göra
Citera
2020-04-28, 22:39
  #8
Medlem
TuffRobbans avatar
Varje gång som jag har stött på norrmän har de pratat väldigt varmt om Sverige och svenskar:
"Svenskar?! Brødrarfolk!!"
De hyser också stor respekt för svensk ungdom och anser deras egna som bortskämda.
Citera
2020-04-28, 22:40
  #9
Medlem
Finns säkert en viss fixering. Sverige är just nu ett öppet mål. Alla länder kritiserar Sverige just nu.

Vetifan.. Norge är tämligen värdelöst land. Fint med värdelöst. Utan oljan har dom ju inget alls... några företagare är dom inte. Uppfinningar?

Jag menar.. tänk er Norge utan oljan, hur fan skulle det se ut?
__________________
Senast redigerad av joeykiller 2020-04-28 kl. 22:43.
Citera
2020-04-28, 22:45
  #10
Medlem
Termos99s avatar
Syskonkärlek.


Finns Norrmän som inte gillar Svenskar, finns Svenskar som inte gillar Norrmän.

Norrmän är stolta över sitt land, vilket de borde vara. Önskar Svenskar hade mer sådan nationalism. 2 stolta brödranationer.
Citera
2020-04-28, 22:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasd
Ursäkta? När slutade vi se ner på norrmän?

Norge blev det Sverige inte klarade av?? Mig veterligen är Norge ingenting. Det skulle ta flera sekel om det ens räcker för att Norge skulle kunna bli som Sverige sett till bolagsbyggande.

Sverige behövde ingen olja för att skapa välstånd. Det gjordes genom hårt arbete och innovativa idéer och det är värt mer än all olja i hela Nordsjön.
Att vara kaxig och skryta över olja är lika intelligent som att skryta över en lottovinst.

Som svar på frågan så är många norrmän avundsjuka på Sverige och svenskarna och därav bitter attityd.

Tala för dig själv när du pratar om att se ner på norrmän.
Absolut, Sverige klarade sig från en tysk invasion. Sveriges industri stod intakt vid fredsslutet. Och, visst, det var hårt arbete, både i skogen och på verkstadsgolvet.
Men måste man därför se ner på de som i mångt och mycket fick börja om igen?
Om vi går till nutid så är oljan mycket värd. Men de har säkert stinna kassakistor och pensionsfonder. Vidare har de inte ens hälften så svåra invandrarproblem som Sverige har. De har problem, men inte samma magnitud. Så jag är inte helt säker på att gemene Ola Norrman är avundsjuka på oss. Skulle i så fall vara att vi har billigare bilar och billigare sprit.
Citera
2020-04-28, 22:51
  #12
Medlem
Våra nordiska grannar är våra vänner. Det är inte svårare än så. Att det sedan finns individer som inte verkar uppskatta norrmän, finländare, svenskar osv, det är inte så relevant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback