2020-04-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Du kan ha rätt, men att just denna dna-analys skulle ha någon avgörande betydelse är långsökt: Finns dna-spår från en tänkbar gärningsman borde dessa analyserats innan KP uttalade sig om ett förestående uppklarning.

Som jag ser det (jag kanske är halvblind i denna fråga) så kan det lika gärna handla om att avskriva framtida spekulationer.

När det gäller mediernas fokus på SE är det initierat av boken "Den osannolika mördaren" och filtrers reportage.
KP och PU har dock hållt tätt, så att media skulle snappat upp en ev. CA är inte en nödvändighet.

Men visst, ingen av oss kände SE.
Både KP och HM har sagt att de gjorde ett genombrott i utredningen genom att studera brottsplatsen närmare istället för att fokusera på motivbilden. Det passar också bättre ihop med SE än CA. Visst kan det vara så att det är CA eller någon annan de samlat ihop bevis för, men skulle de verkligen lägga ner så mycket tid och resurser på att avskriva SE? Det är i så fall inte bara DNA-spåret, de har också belagt SE:s exfru med yppandeförbud. SE är ingen favorit bland privatspanare och en spontan reaktion från medelsvensson angående SE är att "hans känns fel". Det skulle förmodligen inte vara svårt för många av att släppa SE om KP lade fram övertygande indicier/bevisning mot någon annan, det skulle tvärtom om vara ett scenario många hoppats på.
Citera
2020-04-28, 17:23
Medlem
omigas avatar
DNA från mordplatsen som kan kopplas till Skandiamannen, bör väl inte binda honom till själva brottet, han var ju där.
Citera
2020-04-28, 18:25
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
DNA från mordplatsen som kan kopplas till Skandiamannen, bör väl inte binda honom till själva brottet, han var ju där.
Precis. Det måste isåfall vara på mordvapnet om det ska betyda något.
Citera
2020-04-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Både KP och HM har sagt att de gjorde ett genombrott i utredningen genom att studera brottsplatsen närmare istället för att fokusera på motivbilden. Det passar också bättre ihop med SE än CA. Visst kan det vara så att det är CA eller någon annan de samlat ihop bevis för, men skulle de verkligen lägga ner så mycket tid och resurser på att avskriva SE? Det är i så fall inte bara DNA-spåret, de har också belagt SE:s exfru med yppandeförbud. SE är ingen favorit bland privatspanare och en spontan reaktion från medelsvensson angående SE är att "hans känns fel". Det skulle förmodligen inte vara svårt för många av att släppa SE om KP lade fram övertygande indicier/bevisning mot någon annan, det skulle tvärtom om vara ett scenario många hoppats på.

Jag håller med helt och hållet, bortsett från att vi inte vet hur mycket resurser de lagt på att utreda SE.

Det har spekulerats mycket kring SE, men det är journalisterna som står för det. KP har i princip knipigt käft.
Precis som i fallet med CA så vet "vi spekulanter" väldigt lite om SE som person. Vi har inte alla vittnesmål.

Bägge är intressanta men ironiskt nog av helt olika anledningar.
Citera
2020-04-28, 19:37
Medlem
omigas avatar
Björkman, fyllbulten som var 5-10 meter bakom händelserna, var säker på att GM hade en mössa på huvudet.

"Björkman omtalar att mannen som sköt var klädd i en mörk eller mörkblå stickad mössas som var ihoprullad ett par gånger"

Förhör med Björkman sida 1 och sida 12 för skiss
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

Brottsplatsundersökningen säkrar sedan en "blå tygmössa med skärm, rött foder och öronlappar" vid korsningen Sveavägen -- Kungsgatan.

Brottsplatsundersökningen Sida 5
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQzRRb0l6dTMtY0U/view

Om PU säkrat DNA mha ny teknik från CA i den mössan blir det förstås intressant. Möjligen så intressant att KP är beredd att avsluta utredningen. Det passar också in i KP:s berättelse om vad han kommer att presentera.

Dagens händelseutveckling skulle i så fall förklaras med att man vill avföra Engström helt från mössan för att undvika vidare spekulation.

Det skulle i så fall hänga ihop med att man nu slutgiltigt håller på att gå igenom materialet och därför först i mars, efter KP besked, skickar in en sådan DNA-begäran.
Senast redigerad av omiga 2020-04-28 kl. 19:52.
Citera
2020-04-28, 22:45
Medlem
omigas avatar
Konstigt att bettingbolagen inte hakat på. De hade kunnat dra in en massa pengar på Skandiamannen, serverad på fat av både författare och massmedia.

Själv spelar jag inte men hade gjort ett undantag i det här fallet. Högoddsaren CA känns ännu mer attraktiv efter dagens fars.

Säga vad man vill men KP har i alla fall lyckats leverera en riktig nagelbitare.
Citera
2020-04-29, 02:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Om PU säkrat DNA mha ny teknik från CA i den mössan blir det förstås intressant.

Enligt Paul Smiths bok "Palmes Morder" (sida 7) så blev CA kremerad och hans aska spridd över minneslunden på Trångsunds kyrkogård, så ställer mig tveksam till hur man säkrat DNA från CA, det måste då ske från nära anhörig eller om man ex. funnit kläder med hans hår på.

Vet inte om SE blev begraven i kista eller kremerad.

CP blev kremerad vad jag vet.
Citera
2020-04-29, 02:15
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
kremerad vad jag vet

Möjligt, men CA har varit misstänkt så länge man har haft tid att säkra DNA från honom vid förhör, i sommarstugan eller via bror och syster i efterhand som i fallet SE. Borde man kunna fixa men man vet aldrig.
Citera
2020-04-30, 15:16
Medlem
Jag såg precis en liten interjuv med den gode GW:
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-palmemordet-man-har-testat-sl%C3%A4ktingar-till-skandiamannen-12583115

Visserligen pratas det om Skandimannen. MEN det intressanta är att GW avfärda honom. Och tidigare i vår gick ju GW ut i Aftonbladet och sa att antingen Skandimannen Eller CA utförde mordet.
Ur det perspektivet blir det ju genast intressant och lämnar ju således CA som huvudmisstänkt om man läser mellan raderna.

Nu behöver man ju inte ta GW på orden i allt. Men han är ju inte född i går när det kommer till mordutredningar.
Citera
2020-04-30, 15:51
Medlem
omigas avatar
För mig är det fascinerade att det tycks vara 4 av 5 som fortfarande tror på Skandiamannen, plus samtliga media. Det går inte ens att få ihop en gärningsbeskrivningen av förloppet.

CA tycks ha legat i blinda fläcken under hela mordutredningen, något som även utredarna kan ha drabbats av.

Varför är en gåta. Möjligen är han för enkel och simpel som mördare.

Däremot vet jag att många kommer att ändra åsikt. Andra är så fastlåsta i sina spår att vi kommer att få se mängder av böcker om brister och mystiska konspirationer runt KP:s lösning.
Citera
2020-04-30, 16:44
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
För mig är det fascinerade att det tycks vara 4 av 5 som fortfarande tror på Skandiamannen, plus samtliga media. Det går inte ens att få ihop en gärningsbeskrivningen av förloppet.

Visst är det helt sjukt (bara för det så är det han). Men som du skriver, gärningsbeskrivningen blir så komplicerad och krävande att det inte går att få ihop....
Citera
2020-04-30, 17:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

CA tycks ha legat i blinda fläcken under hela mordutredningen, något som även utredarna kan ha drabbats av.

Varför är en gåta. Möjligen är han för enkel och simpel som mördare.

Däremot vet jag att många kommer att ändra åsikt. Andra är så fastlåsta i sina spår att vi kommer att få se mängder av böcker om brister och mystiska konspirationer runt KP:s lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Visst är det helt sjukt (bara för det så är det han). Men som du skriver, gärningsbeskrivningen blir så komplicerad och krävande att det inte går att få ihop....

Nej, SE är verkligen den "osannolike mördaren" (om det nu blir han som presenteras).

Den enkla anledningen till att CA "legat i blinda fläcken" är för att man inte kunnat binda honom till mordplatsen. Nåt annat kan jag inte se.
Däremot är ju koppling till vapen klart mycket starkare vad gäller CA.
SE's koppling till vapen känns långsökt. Skulle han fått låna det av vapensamlaren, eller har han lyckats "låna" det utan vetskap för den samme?(dålig säkerhet och förvaring?)
Nej... totalt osannolikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in