2020-04-23, 14:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Om munskydd
Citat:
– Det finns andra risker med munskydd om man inte hanterar dem korrekt. Vi har landat i att inte rekommendera dem för närvarande. Det kommer mer information om det här de närmaste dagarna.
Citat:
Kan det vara aktuellt i framtiden? lyder följdfrågan.
– Om studier pekar på att det gör skillnad tar vi självklart ställning till det. För närvarande har vi inte sett att det är något som vi behöver rekommenderas, svarar Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
Om? Det finns en uppsjö av studier som visar att de minskar smittspridningen.

Även enkla munskydd av bomull ger visst skydd.
Citera
2020-04-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Du efterfrågade källa på att 80% knappt får några symptom för du litar inte på FHM, när du får det så duger inte utländska studier helt plötsligt.
Nej, jag säger att FHM envisats med att utländska studier inte fungerar på svenska förhållanden. Varför? Enkelt! Då får FHM isf erkänna att även utlänningar kan ha rätt.

Och nej, jag litar inte på FHM eftersom att de blivit ertappade med brallorna nere för många gånger för att de ska förtjäna min tillit. Jag fattar inte hur du kan känna så stort förtroende för dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Fler än grannländerna, men mindre än många andra. 10% av döda som smittats...vi testar ju nästan inte så så kan du inte räkna.

Klart det är bedrövligt att vi inte har kunnat hålla coronan utanför äldreboendena. Det har ökat på siffrorna rejält.
Nej, och just eftersom att de inte testat alla kan vi omöjligt med säkerhet veta. Men, och det här är viktigt, FHM har vägrat masstesta folk. Och att då säga med säkerhet vad vi ska göra är fel eftersom att vi inte vet något med säkerhet.
Citera
2020-04-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om munskydd
Om? Det finns en uppsjö av studier som visar att de minskar smittspridningen.

Även enkla munskydd av bomull ger visst skydd.
Studierna visar inte det resultat FHM vill att det ska visa. Därför avvisas dem!
Citera
2020-04-23, 15:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Studierna visar inte det resultat FHM vill att det ska visa. Därför avvisas dem!
Ja och då journalisterna inte pressar dem så kommer de undan med det.
Citera
2020-04-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja och då journalisterna inte pressar dem så kommer de undan med det.
Ja precis! Det är när man är som mest okritisk man ska ta initiativet till att ställa kritiska frågor eftersom att om man INTE gör det så hamnar vi i en situation där alla springer åt samma håll. Visar det sig då att det var fel så blir framtidens dom hård! Vi har flera exempel på detta! Olle Möller, Styckmordet, Thomas Quick och fallet Kevin... Alla tyckte samma sak och all kritik kastades bort!

Säga vadman vill om journalisterna, men deras uppdrag är mycket mycket viktigt! Det är medierna som ska se till att fel uppmärksammas!
Citera
2020-04-23, 20:41
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Tycker Aftonbladets journalist satte fringret på det viktiga i gårdagens utfrågning: Hur bör man som privatperson agera när man ser att det sitter för många och för nära varandra på en uteservering?

Det var den enda fråga han ställde.

Det blir nog inte stora journalistpriset för honom i år.
Citera
2020-04-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Nej. Han har bland annat bekämpat ebola på plats. Sverige är det land som hittills klarat corona bäst ekonomiskt sett, och Stockholm förväntas snart uppnå flockimmunitet.

En sann vetenskapsman på alla sätt.

Citat:
Nu står det 50%. Vetenskaplig fakta uppdateras konstant. Å jag skrev det för någon vecka sedan.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/04/01/europe/iceland-testing-coronavirus-intl/index.html

Citat:
Inget av dina citat pekar på något annat än en kompetent vetenskapsman.

Att du inte förstår hur vetenskap fungerar talar inte emot Tegnell.. Det som han har sagt har hela tiden varit sant enligt de bevis som funnits att tillgå när han sagt det.

Faktan kring corona ändras varje dag med nya studier. Så alla vetenskapliga personer kommer ändra åsikt nästan dagligen om inte oftare. Att ändra sig ofta tyder på kompetens när det kommer till vetenskap.

Du framstår som en mer än lovligt obegåvad sosse...
Citera
2020-04-24, 04:04
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Många som har en master examen har delat labb i flera månader med folk som håller på med sina forskarstudier. De kanske, som i mitt fall, gått samma kurser tillsammans tidigare och hjälpt varandra med labbrapporterna.

Forskare är inga magiska varelser, det finns mer eller mindre lämpade sådana. Man lär sig det mesta inom ämnet på master studierna, forskarna går sen vidare och lär sig ytterligare några procent kunskap till, ofta väldigt detaljerad och väkdigt snävt. Det är inte så att forskare kan något nytt om ett ämne bredvid det som master student kan och som han aldrig hört talas om, det är snarare så att forskaren kan lite mer mellan de sakerna som mastern kan, i ett visst litet område.

Däremot är forskaren mycket bättre på att producera material än master studenten, Forskaren har även stor erfarenhet av att designa sina test så att de faktiskt visar det som forskaren försöker visa, och inte något som man sen inte kan utesluta.

Så nej, tills det kommer epedemiologer forskare med specialiteten Corona virus och dess smittsamhet mellan människor så kan man i stort värdera en forskares ord lika som en master som sen jobbar vidare inom ämnet. Jag skulle dock lita betydligt mer på en rapport om smittsamheten från vilken forskare som hellst än vad hade gjort från en med master examen.

Jag låter professorer har företräde, du blir inte det av en slump.

Nån galning som experimenterar på människor med en master som ligger 16 år tillbaka i tiden ger jag inget för i jämförelse.
Synd att Naucler terroriserades av FHMs fans hon var den enda som verkligen vågade tala klarspråk och säga exakt som det är.
Citera
2020-04-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Jag låter professorer har företräde, du blir inte det av en slump.

Nån galning som experimenterar på människor med en master som ligger 16 år tillbaka i tiden ger jag inget för i jämförelse.
Synd att Naucler terroriserades av FHMs fans hon var den enda som verkligen vågade tala klarspråk och säga exakt som det är.
Enligt FHM finns det inga risker med deras metoder. Allt är bara bra och ingenting är farligt... Säger du emot är du en alarmist. Påminner inte det här om något?
Citera
2020-04-24, 09:23
Medlem
Jaha... Så har Dr. Tegnell och Folkohälsomyndigheten gjort bort sig igen, men vad var annat att vänta?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459277

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-har-underskattat-dodssiffrorna/

Den här listan kommer bara att bli längre och längre:

https://tegnellcitat.se/
Citera
2020-04-24, 09:57
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jaha... Så har Dr. Tegnell och Folkohälsomyndigheten gjort bort sig igen, men vad var annat att vänta?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459277
Vid flera tillfällen har Folkhälsomyndigheten underskattat utvecklingen av hur många svenskar som dör i covid-19. Det visar Ekots granskning.
– Att jag och även andra, vi är ju många som suttit och tittat på det här, har underskattat eftersläpningen och underskattat utvecklingen, det verkar ju, när man tittar bakåt helt klart. Det har jag inget som helst problem att hålla med om, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Citera
2020-04-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Det är detta jag menar. Varenda svennebanan tror sig plötsligt vara kompetent att bedöma vad som är riktigt och icke både vad gäller själva viruset och FHM's strategi. Det enda ni gör är att rabbla det som SVT vill att ni ska rabbla.

Världens samlade experter och även WHO menar att strategin med flockimmunitet inte fungerar.

FHM har lyckats ha fel i samtliga prognoser hittills. Och nu senast tvingas man ta tillbaka rapporter för att det framkommit att man återigen mörkat. Men SVT passar så klart på att rapportera om annat just den dagen.

Att viruset muterar säger Tegnell är helt normalt och inget att bry sig om, bara ut och bli smittade nu!

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8237849/Coronavirus-mutated-Strains-evolved-far-deadlier-spread-Europe-New-York.html

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3080771/coronavirus-mutations-affect-deadliness-strains-chinese-study

Och de dumma svenskarna klappar händerna när antalet smittade ökar i jakt på flockimmunitet som varenda utbildad i resten av världen avfärdar som strategi.

Sweden - skål jävla f****!

IFall inte flockimunitet fungerar får vi bara acceptera att detta nu är en sjukdom som dödar vissas, och öppna upp samhället. Enda alternativet. Kan inte flockimmunitet uppnås får man sikta på att naturligt urval får lösa det. DVS, de som saknar immunitet får över tid dö, de som föds av den immuna gruppen har med stor sannolikhet själva immunitet.

För vaccin blir det nog inget, och evig karantän dödar fler än viruset. EFtersom viruset smittar från djur till människa samt från människa till djur kan vi aldrig få bukt på sjukdomen med karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in