Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-22, 00:09
  #30409
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Dessa möten... samlas ni någonstans eller, har ni någon egen favotirlokal?
Bara lite nyfiken på er organisation. Vad är det senaste ärendet som gick igenom på ert möte?
Jag gissar att det måste ha varit före corona...och nu är allting på paus, vad jag förstod av det du skriver.

Edit: såg att det var internationella möte...men jag undrar över den svenska.
Både svenska och internationella möten och beslutsmöten i FFF sker som videomöten idag, precis som föredragen, p g a ett visst virus! Greta med flera hoppas kunna samla ett stort fysiskt internationellt möte i Augusti, men det förutsätter att viruset slutat att spridas. Tänk på att allt var nytt för alla i Lausanne, vilket Greta betonade. Nästa gång har både hon och vi andra lärt oss en hel del. Så vi går vidare och blir bättre! Idag är vi digitala, så verksamheten fortsätter, men vi undviker fysiska möten. Allt är verkligen EJ pausat i FFF, många goda förberedelser sker, men Greta behöver klart mera avlastning.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 00:29.
2020-04-22, 00:38
  #30410
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Här är programmet för förra årets internationella möte för FFF. Ser nu att mötet enbart var för FFF-grupperna i Europa. Kan vara en anledning till att mötet mera blev förberedande.

https://smileforfuture.eu/program/

Oj! Det var större än jag trodde.
Det där med virus, förstår jag nog. Själv tycker jag inte speciellt om digitala möten....mycket tid går åt för att få alla grejer/nätverk/uppkopplingar att funka.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-22 kl. 00:40.
2020-04-22, 00:45
  #30411
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Välkommen med till klubben där man "föreställer" sig Greta som gudomlig utan att veta exakt varför!
Om du har hört hennes tal, då har du inget annat att komma med än Gretas:

"Listen to the science"
"Listen to the scientists"

Gretas tal har vi hört recensioner på. Man är överens att en samling av Gretas tal är:
"The same shit over and over"

Tramsa=säger åt någon att hen tramsar utan att kunna argumentera. Det är precis vad du gör.
Så håller du med Gretas "The Real Zero, and now 2020!"??
Argumentera varför du håller med Gretas "The Real Zero 2020"??

Vi välkomnar såna som och vi vill höra era åsikter. Då lär vi oss mera hur Greta påverkar människor och på vilka grunder. (i era öron =förmedlar opinion genom glasklar forskning)


Kan du ge ett exempel??

Man brukar ge exempel för att verka mera trovärdig, som jag nu gör med Gretas "The Real Zero 2020"
Är Greta känd ute i Världen?
Samlades det några skolungdomar under hennes skolstrejks namn?
Har hon fått några utmärkelser?
Har hon utsetts till årets person (eller vad det heter)?
Har hon talat med statschefer?
Har hon suttit i talkshower och fått frågor om sitt liv mm som superkändisar brukar göra?
Har stora statschefer talat illa om henne?
Har hon gjort allt detta på mindre än ett år?

Om en ung tjej på (då) 16 år varit med om detta kan man inte då säga att hon gjort något stort för att hamna där?

Mitt svar är att den lilla försynta tjejen är en fullfjädrad opinionsbildare som nått en höjd som ingen tidigare nått. Dessutom på mindre än ett år!

Greta är ett unikum vi i Sverige med rätta skall vara stolta över!
2020-04-22, 00:46
  #30412
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Märkligt att du bara babblar på utan att erbjuda Greta den hjälp hon behöver, när hon behöver den och var hon än behöver den. Jag vet att det är enklare att babbla än att agera. Du borde kanske ha blivit politiker?

Greta mådde inte bra på EU-mötet. Om hon släpptes in ensam dit, då måste det ha varit extra svårt för henne. Jag tänkte inte på det före. Tänk dig flera hundra politiker mot bara dig!

Det där mötet måste Greta ha lärt sig en hel del. Sen att hon fick komma in men inte andra, det var ju jävligt orättvist.

Greta behöver nog en "vakt" bredvid sig hela tiden, dels för att hon inte ska tappa bort sig, dels för att stödet kan behövas när nya saker händer.
2020-04-22, 00:48
  #30413
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Vedertagen eller vederlagd, vilket menar du?
Om du kan läsa så ser du det!
2020-04-22, 00:49
  #30414
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Under 18 år har man begränsad juridisk kapacitet. Förvånande att du är så säker i dina åsikter utan att ha kunskap. Och nej, du behöver överanvända utropstecken, detta är ingen "shouting contest", utan ett vanligt och - förhoppningsvis - vänligt meningsutbyte. Lite hyfs, tack!


Greta är ingen bra organisatör. Inget man väntar sig av en 17-18-åring. Inte alla kan vara som Alexander den tredje.


Nej, Sverige är inget katolskt land, trosor eller icke. Men varför springa till en protestantisk prälle när "synden" begicks gentemot katoliker i ett katolskt land? Är meningen med avbön att skymfa katolikerna? Om inte - då är det kanske bättre att inte göra avbön alls.

Och jag fortsätter hävda att Greta inte ansvarar för andra människors handlingar. Väljer de att följa henne, då får de ta det ansvaret.



Märkligt att du bara babblar på utan att erbjuda Greta den hjälp hon behöver, när hon behöver den och var hon än behöver den. Jag vet att det är enklare att babbla än att agera. Du borde kanske ha blivit politiker?

Har många gånger erbjudit Greta hjälp samt stöd, och har kommit med tips och ideer, när hon bett om sådana! Greta har ibland bett mig att komma på FFF-möten i Stockholm, vilket jag då och då också har gjort. Vissa gånger har jag dock inte haft råd att resa, när Greta velat ha mitt stöd, då tågresan går på nästan en tusenlapp tur och retur, vilket jag har förklarat för Greta. Att svenska FFF som regel inte haft råd med resebidrag är ett betydande problem och har varit så länge!

Vill Greta ha mer hjälp av mig, är det bara för henne att fråga. Vill hon att jag ska komma oftare än cirka en gång i månaden till Stockholm, behövs dock ekonomiskt stöd, då jag inte är rik!

Rörande att Greta har ett visst juridiskt ansvar redan idag, har jag samrått med en mycket erfaren chefsjurist, som höll med.

I likhet med vissa kritiker här säger, tycker hon dock att för mycket ansvar har lastats på Gretas smala axlar, och är rädd för att tjejen ska bli allvarligt överansträngd. Hon betonar att även tonåringar, särskilt ambitiösa tonåringar, kan drabbas av värre utmattningsdepressioner.

Frånvaron av förbundsstyrelse och förbundsstadga ser chefsjuristen som allvarlig. Hon menar att därigenom kan man EJ tala om att internationella FFF har bildats. Av liknande skäl menar hon, att man inte heller kan tala om att svenska FFF har bildats, då svenska FFF också saknar stadga och styrelse.

Så den myckt erfarna chefsjuristen avvisar Gretas nya påstående om, att hon bildat FFF. Chefsjuristen sa sist, att hon om Greta bad om ett råd, skulle rekommendera Greta att ställa in all sin medverkan i FFF, tills allt det formella är ordnat! Möjligen har en interimsstyrelse bildats för svenska respektive internationella FFF, men en interimsstyrelses enda befogenhet är att kalla till ett konstituerande möte, avrundar hon.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 01:00.
2020-04-22, 00:50
  #30415
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Är Greta känd ute i Världen?
Samlades det några skolungdomar under hennes skolstrejks namn?
Har hon fått några utmärkelser?
Har hon utsetts till årets person (eller vad det heter)?
Har hon talat med statschefer?
Har hon suttit i talkshower och fått frågor om sitt liv mm som superkändisar brukar göra?
Har stora statschefer talat illa om henne?
Har hon gjort allt detta på mindre än ett år?

Om en ung tjej på (då) 16 år varit med om detta kan man inte då säga att hon gjort något stort för att hamna där?

Mitt svar är att den lilla försynta tjejen är en fullfjädrad opinionsbildare som nått en höjd som ingen tidigare nått. Dessutom på mindre än ett år!

Greta är ett unikum vi i Sverige med rätta skall vara stolta över!

För att vaddå? Tidningarna som Guardian valde att skriva om henne?

Du gillar att skälla ser jag. Jag har sett en hel del såna bredvid Greta. Sen har de noll koll på vad som egentligen händer. Du vet inte ett skit vad Greta talar om, t.ex "The Real Zero 2020".

Du är en NPC! - jag tänker inte slösa bort tid mot såna, läs varför.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-22 kl. 00:57.
2020-04-22, 01:21
  #30416
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Oj! Det var större än jag trodde.
Det där med virus, förstår jag nog. Själv tycker jag inte speciellt om digitala möten....mycket tid går åt för att få alla grejer/nätverk/uppkopplingar att funka.
Sedan skrev jag fel. Ser nu att det just var en polsk adelsriksdag för det stora internationella FFF-mötet i Lausanne. Det anges i programmet, att beslut fattas via konsensus, dvs att varje delegat hade individuell vetorätt mot alla beslut.

Undra på att Greta fick problem med mötet. Gissar att vissa FFF-grupper var så misstänksamma mot varandra, att de krävde vetorätten, för att över huvud taget komma. Greta berättade för mig lite om sina problem med journalisterna, och jag föreslog att hon skulle ta det försiktigt, då man är så beroende av journalisterna, för att få ut sitt budskap,

-Greta valde dock, att ett par gånger kasta ut journalisterna, då hon var så rädd för reportage om alla motsättningar på mötet. Här lät Greta sig styras av sin rädsla, som brukar vara en dålig rådgivare. Här tittade tonåringen i Greta fram skulle jag tro, men hon var i en mycket svår situation.

I och med att varje delegat hade vetorätt, var Gretas uppdrag nästan omöjligt från början! Nu förstår jag bättre Gretas tjugominutersregel, den lanserade hon förstås för att minska risken för veton!

Sist, ja det är en hel del trassel med sladdar, inställningar och kontakter även på FFF:s digitala möten. Alltid är det någon burk som krånglar, brukar jag säga. En kille med häftigt humör brukar säga, att han sätter yxan i den dator, som vågar krångla med honom!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 01:35.
2020-04-22, 01:44
  #30417
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Här är programmet för förra årets internationella möte för FFF. Ser nu att mötet enbart var för FFF-grupperna i Europa. Kan vara en anledning till att mötet mera blev förberedande.

https://smileforfuture.eu/program/
Trots vissa brister dock ett omfattande och ambitiöst program från Greta med medhjälpare. Som vanligt försökte Greta göra sitt bästa, även om tiden inte räckte riktigt till för henne. Många olika intressanta arbetsgruppsmöten om olika ämnen, främst inom klimat och miljö.

Så man kan EJ säga, att Greta är en dålig organisatör, upplägget visar på en mycket god intelligens,
men hon fick dåliga kort att spela med, i och med kravet på individuell vetorätt för delegaterna, som hon antagligen fick godta mot sin vilja. Som Greta säger ibland, Det är inte lätt för Greta att vara Greta!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 01:48.
2020-04-22, 02:05
  #30418
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Greta mådde inte bra på EU-mötet. Om hon släpptes in ensam dit, då måste det ha varit extra svårt för henne. Jag tänkte inte på det före. Tänk dig flera hundra politiker mot bara dig!

Det där mötet måste Greta ha lärt sig en hel del. Sen att hon fick komma in men inte andra, det var ju jävligt orättvist.

Greta behöver nog en "vakt" bredvid sig hela tiden, dels för att hon inte ska tappa bort sig, dels för att stödet kan behövas när nya saker händer.
Greta fick alltså bara komma in ensam, vilket jag också tror var extra svårt för henne. Varken jag eller någon annan från FFF fick lov att följa med Greta in på dessa möten. Greta borde ha krävt att få ha en medhjälpare med sig, men hon vek sig, men det var ett svårt beslut. Greta var förstås rädd för att inte släppas in, om hon ställde något krav.

-Det är mycket ovanligt, att utomstående som Greta släpps in på möten med EU:s ministerråd och EU-kommisionen. Hon fick både ställa frågor, ställa förslag och tala,
.
Greta sattes dock på ett mycket svårt prov!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 02:22.
2020-04-22, 02:42
  #30419
Avstängd
Greta varnade mycket tidigt om, som jag tidigare berättade om, att Covid-19-viruset skulle framkalla värre hungersnöd. Greta betonade att hungersnöd alltid drabbar mest små barn, och att vid svår svält dör nästan alla barn under fem års ålder, vilket hon avskyr!

Flera här kritiserade Greta för hennes uttalande, men nu instämmer FN i hennes allvarliga varning.

Greta är mera allmänbildad än vad många har förstått i denna tråd, och är väldigt intresserad av nyheter, då hon är mycket nyfiken.

Se mer om den nya viktiga FN-varningen om kommande hungersnöd på grund av Covid-19, på nedan länk!

Sist ska jag säga, att jag har vissa juridiska kunskaper själv, på grund av tidigare uppdrag.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7457432
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-22 kl. 02:52.
2020-04-22, 07:57
  #30420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Du tramsar på och lägger saker i Gretas meningar som hon aldrig menar. Hon säger att man skall lyssna på experterna. Det innebär att om dessa experter ändrar på något skall vi också lyssna på det osv.
Jag behöver inte läsa någon bok, jag har hört alla talen (tror jag) och jag håller med om allt. Hon är en fantastisk talskrivare och världsledande i opinionsbildning.

Det känns meningslöst att bemöta ditt svammel när du, iofs precis som Greta, pratar om experterna i bestämd form. Du tror uppenbarligen att alla forskare och vetenskapsmän inom området håller med henne i hennes snack som sträcker sig från allt från tipping points, veganism, kärnkraft och överbefolkning till framtidens temperaturutveckling. Medan alla som har motargument eller andra åsikter bara är köpta av oljeindustrin eller, med Gretas egna ord”, är ute efter att ”irritera” henne. Hur kan man vara så naiv, lättledd och lättlurad?

Gretanol har rätt. Det mesta Greta säger baseras på teoretiska framtidsmodeller av klimatets utveckling som visat sig baseras på orealistiska framtidsscenarier. Om du hade velat kunde du förstått att många experter kritiserar detta. Tyvärr vill du inte.

Hur vet du f.ö att Greta skriver sina tal själv? Var det också hennes initiativ att starta skolstrejker och FFF?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback