Citat:
Om Greta skulle göra en offentlig utförlig syndabekännelse inför Ärkebiskopen beträffande att Brysselsdemonstrationen den 6/3 inte ställdes in, handlar det förstås mycket om symbolik. Givetvis skulle hon kunna göra motsvarande inför några av indianernas främsta andliga ledare, om hon föredrar detta. Trots allt så har hon en indiansk vigningstjänst, inte en vigningstjänst i svenska kyrkan. Idag är det ett öppet större sår i internationella FFF om att Brysseldemonstrationen inte ställdes in och i en ledares ansvar ingår att verka för försoning i den egna organisationen i allvarliga lägen, därav mitt förslag, som jag nu har framfört till Greta!
Du - om någon - borde veta, att "the road to hell is paved with good intentions". Greta kan inte göra avbön för goda avsikter - eller hur har du nu tänkt dig egentligen? Att mässa "mea culpa, mea maxima culpa" är inte ens bra som symbol längre, oavsett om det framför på latin, svenska eller något indianspråk. Hon kan bara peka på att det var fel att delta i demonstrationen, men det var ju inte hennes beslut att tvinga folk att samlas där. Att få order uppifrån eller bli vilseledd av någon annans exempel är knappast ens en fölmidrande omständighet för den som gör fel. Efter andra världskriget blev mången folk hängda för att de följde order, med hänvisning till det personliga ansvaret. Greta gav inte ens order att folk skulle samlas.
Och dessutom... den tyska ärkebiskopen av den svenska protestantiska f.d. startskyrkan? Vad har människan med katolska (90%) Belgien att göra? Om man nu prompt ska föra Greta tillbaka till medeltiden så duger det inte med mindre än en katolsk överstepräst, känd under begreppet "påve". Annars blir symboliken mest att likna vid hån. Vill du verkligen att Greta ska framstå som hånfull?
Citat:
Mycket av hennes feltänkande har sin rot i Gretas djupt felaktiga presentation av sig själv som enbart aktivist och inte ledare. Detta har lett till att Greta i vissa lägen inte riktigt insett hur stort ansvar som hon har! Greta har ett mycket stort inflytande, hade hon bestämt sig för att i enlighet med mångas råd och vädjanden i FFF ställa in demonstrationen i Bryssel den 6/3 hade detta följts! När Greta sedan ställde in demonstrationerna följde så gott som alla hennes ställningstagande. Greta behöver erkänna inte minst för sig själv, att hon faktiskt reellt är FFF:s högsta internationella ledare. Vilken domstol som helst skulle sannolikt komma fram till detta!
Jeez, vill du ställa Greta inför domstol, så gör det. Som tur är har FFF inga stadgar och således ingen person kan pekas ut som ledare. Domstolarna brukar vilja gå på det skrivna ordet. Däremot är Greta en aktivist med stort inflytande, för att inte säga avgörande inflytande. Det gör dock inte Greta till ledare, bara ledande aktivist. Och det är nog bäst, även för Greta, att det förblir så.
Citat:
Att Greta hela tiden ombeds att delta i internationella möten för FFF är också ett solklart bevis för hennes ställning som främsta ledare, även om Greta som mest lär går med på den gamla kyrkliga definitionen, "-Den fämsta bland likar!" (För övrigt definitionen av en Ärkebiskops roll)
Ärkebiskopen i Sverige är "primus inter pares", vilket betyder att denna har störst respekt, men inget formellt ledarskap eller ansvar för deras låtanden och göranden.
Citat:
Så Greta borde mycket även för sin egen skull ordna med konstituerande möten för FFF Sverige och internationella FFF, där det ordnas med styrelse, stadga och redovisning. Detta har jag både sagt och skrivit till Greta upprepade gånger! Greta har dock bara svarat, att hon vill fundera på saken, vilket inte håller i längden! Om jag skriver återigen om detta, är jag rädd för att Greta på tonåringars vis kommer säga eller skriva till mig: Sluta tjata!
När det är dags så kommer sådana konstituerande möten att hållas, med eller utan Gretas medverkan. Var så säker på det. Där det finns pengar, där finns det alltid villiga till att hjälpa till vid spenderandet.