Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-21, 18:24
  #30397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Och på tal om FFF: FFF grundades samtidigt som Greta satte sig vid Riksdagshuset. Namnet var klart redan då, likaså ansökan om att registrera websajten med det namnet. Senare har någon planterat ett frö hos Greta att hon borde skapa FFF med just det namnet - och vips! var det "skapat". Greta tror att hon skapade FFF och således har ansvar för FFF. Inspiratoeren är lika "väl"-informerad som Greta. Skulle vara intressant om Greta kunde redogöra för hur hon ansökte om namnet "fridaysforfuture" på nätet. :-)
Det finns en anledning till varför jag konsekvent refererar till Greta™. Det handlar om en kommersiell produkt.
2020-04-21, 19:14
  #30398
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Din post innehöll inga frågor. Tyckte bara det var konstigt att du anser att Greta sprider vederlagda fakta.
Varför skulle hon göra det ifall hon är briljant? Det borde hon överlåta till foliehattarna.
Inget skall överlåtas till foliehattarna, det kan bli hur fel som helst. Greta sprider den fakta som är vedertagen i forskarvärlden. Dessutom uppmanar hon till att lyssna på forskarna. Hon vare sig lägger till eller drar ifrån något som hon själv kommit på. Hon är bara helt ärlig och en strålande opinionsbildare, kanske den främsta i Världen just nu.
2020-04-21, 20:36
  #30399
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Inget skall överlåtas till foliehattarna, det kan bli hur fel som helst. Greta sprider den fakta som är vedertagen i forskarvärlden. Dessutom uppmanar hon till att lyssna på forskarna. Hon vare sig lägger till eller drar ifrån något som hon själv kommit på. Hon är bara helt ärlig och en strålande opinionsbildare, kanske den främsta i Världen just nu.

opinionsbildare=hjärntvättare. Hon har lyckats hjärntvätta dig. Greta blir glad.
Greta sprider den fakta som är vedertagen i forskarvärld som hon har valt
Kan du hitta "en forskare" som säger exakt samma "fakta" vad Greta säger?

Greta började med att vi ska försöka hålla "2 gradersmålet"
Just nu är det 1.5graders mål som hon har tjatat den senaste tiden.

Greta använder inte forskning som bas för sina tal och "opinioner"
Greta sprider en av de värsta och mest extrema "klimatmodellerna" som just nu är från "CB" (carbonbudget)

Då Greta saknar helt kunskap i vetenskapen (har slutat 9:an) garderar hon sig med : "lyssna på forskningen" "lyssna på forskarna"

Forskning bygger på exakta data och observationer. De gör inte Greta's "fakta"
Klimatmodeller har sina bästa och värsta scenario och kan lätt "justeras" dvs skillnader kan vara enorma beroende på vilka formler som man tror mest på används. Detta är inte forskning. Samma sak med alla Corona-modellerna. Hur många kommer att stämma?

Så Greta fuskar enormt när hon säger "listen to the science" medan hon själv använder de mest extrema klimatmodellerna som oftast har stora felmarginaler. Många modeller har fallerat redan och Gretas modeller väntar samma sak. (och har redan justerats från 2 till 1.5C graders mål)

Hon är ärlig och hon tror på det. Men hamnar hon i en debatt eller ska svara på några frågor, då slutar hennes "opinionbildare" egenskaper plötsligt och det blir grus i maskineriet. Och att hon har aldrig nämnt Kina en enda gång säger ju hur mycket hon kan.

Jag rekommenderar att du ska läsa hennes bok (talsamling). Det är inte mycket som Greta lär ut där.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-21 kl. 20:45.
2020-04-21, 20:44
  #30400
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Rösta?

Ja, inte får väl styrelsemedlemmarna "spendera" pengar på ett annat sätt???
2020-04-21, 21:21
  #30401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad gäller FFF:s ekonomi så omsätts miljoner, och idag hanteras det hela av ungdomar. Även här delar förstås Greta ansvaret med många andra i FFF, men även här är det troligt att man vid en juridisk prövning skulle komma fram till att Greta har det yttersta ansvaret. Gretas ansvar både för demonstrationerna och för ekonomin utökas av att hon varken nationellt eller internationellt har någon styrelse att dela ansvaret med! En styrelse har ett kollektivt ansvar!


Har extremt svårt att tro att en omyndig person någonstans i västvärlden skulle kunna betraktas som juridiskt ytterst ansvarig för en organisation. (Utan att ha kollat upp det gissar jag att myndighetsåldern är 18 på de flesta håll.)

Tydligen är ju organisationen FFF registerad sedan flera månader (av omyndiga personer?) men saknar styrelse, stadgar och redovisning, åtminstone enligt dig. Samtidigt hanterar ett gäng ungdomar miljonbelopp.

Det kan knappast vara enligt lagar och regelverk någonstans.
2020-04-21, 21:31
  #30402
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
opinionsbildare=hjärntvättare. Hon har lyckats hjärntvätta dig. Greta blir glad.
Greta sprider den fakta som är vedertagen i forskarvärld som hon har valt
Kan du hitta "en forskare" som säger exakt samma "fakta" vad Greta säger?

Greta började med att vi ska försöka hålla "2 gradersmålet"
Just nu är det 1.5graders mål som hon har tjatat den senaste tiden.

Greta använder inte forskning som bas för sina tal och "opinioner"
Greta sprider en av de värsta och mest extrema "klimatmodellerna" som just nu är från "CB" (carbonbudget)

Då Greta saknar helt kunskap i vetenskapen (har slutat 9:an) garderar hon sig med : "lyssna på forskningen" "lyssna på forskarna"

Forskning bygger på exakta data och observationer. De gör inte Greta's "fakta"
Klimatmodeller har sina bästa och värsta scenario och kan lätt "justeras" dvs skillnader kan vara enorma beroende på vilka formler som man tror mest på används. Detta är inte forskning. Samma sak med alla Corona-modellerna. Hur många kommer att stämma?

Så Greta fuskar enormt när hon säger "listen to the science" medan hon själv använder de mest extrema klimatmodellerna som oftast har stora felmarginaler. Många modeller har fallerat redan och Gretas modeller väntar samma sak. (och har redan justerats från 2 till 1.5C graders mål)

Hon är ärlig och hon tror på det. Men hamnar hon i en debatt eller ska svara på några frågor, då slutar hennes "opinionbildare" egenskaper plötsligt och det blir grus i maskineriet. Och att hon har aldrig nämnt Kina en enda gång säger ju hur mycket hon kan.

Jag rekommenderar att du ska läsa hennes bok (talsamling). Det är inte mycket som Greta lär ut där.
Du tramsar på och lägger saker i Gretas meningar som hon aldrig menar. Hon säger att man skall lyssna på experterna. Det innebär att om dessa experter ändrar på något skall vi också lyssna på det osv.
Jag behöver inte läsa någon bok, jag har hört alla talen (tror jag) och jag håller med om allt. Hon är en fantastisk talskrivare och världsledande i opinionsbildning.
2020-04-21, 21:47
  #30403
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Du tramsar på och lägger saker i Gretas meningar som hon aldrig menar. Hon säger att man skall lyssna på experterna. Det innebär att om dessa experter ändrar på något skall vi också lyssna på det osv.
Jag behöver inte läsa någon bok, jag har hört alla talen (tror jag) och jag håller med om allt. Hon är en fantastisk talskrivare och världsledande i opinionsbildning.

Välkommen med till klubben där man "föreställer" sig Greta som gudomlig utan att veta exakt varför!
Om du har hört hennes tal, då har du inget annat att komma med än Gretas:

"Listen to the science"
"Listen to the scientists"

Gretas tal har vi hört recensioner på. Man är överens att en samling av Gretas tal är:
"The same shit over and over"

Tramsa=säger åt någon att hen tramsar utan att kunna argumentera. Det är precis vad du gör.
Så håller du med Gretas "The Real Zero, and now 2020!"??
Argumentera varför du håller med Gretas "The Real Zero 2020"??

Vi välkomnar såna som och vi vill höra era åsikter. Då lär vi oss mera hur Greta påverkar människor och på vilka grunder. (i era öron =förmedlar opinion genom glasklar forskning)

Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Du tramsar på och lägger saker i Gretas meningar som hon aldrig menar.
Kan du ge ett exempel??

Man brukar ge exempel för att verka mera trovärdig, som jag nu gör med Gretas "The Real Zero 2020"
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-21 kl. 21:55.
2020-04-21, 23:06
  #30404
Avstängd
AcchiaHe:
"Du - om någon - borde veta, att "the road to hell is paved with good intentions". Greta kan inte göra avbön för goda avsikter - eller hur har du nu tänkt dig egentligen? Att mässa "mea culpa, mea maxima culpa" är inte ens bra som symbol längre, oavsett om det framför på latin, svenska eller något indianspråk.

Hon kan bara peka på att det var fel att delta i demonstrationen, men det var ju inte hennes beslut att tvinga folk att samlas där. Att få order uppifrån eller bli vilseledd av någon annans exempel är knappast ens en förmidrande omständighet för den som gör fel. Efter andra världskriget blev mången hängda för, att de följde order, med hänvisning till det personliga ansvaret. Greta gav inte ens order om, att folk skulle samlas.

Och dessutom... den tyska ärkebiskopen av den svenska protestantiska f.d. startskyrkan? Vad har människan med katolska (90%) Belgien att göra? Om man nu prompt ska föra Greta tillbaka till medeltiden så duger det inte med mindre än en katolsk överstepräst, känd under begreppet "påve". Annars blir symboliken mest att likna vid hån. Vill du verkligen att Greta ska framstå som hånfull?"

Mitt svar:
Skulle aldrig i livet vilja stämma Greta, tycker mycket om henne, vi är kompisar, och jag delar hennes oro och arbete för klimat och natur! Men Greta har gott om fiender, som kan vilja stämma henne. I tidigare diskussion har det missats en viktig omständighet. Man är straffmyndig i Sverige redan från man är femton år gammal. Så Greta kan redan idag bli juridiskt ansvarig för vad som gjorts och inte gjorts i FFF!

Att en så stor internationell organisation som FFF med så omfattande verksamhet inte har förbundsstadga, förbundsstyrelse och förbundsredovisning är närmast unikt, i vart fall inom EU! Så Greta tar en hel del risker med det nuvarande lösa upplägget! Som någon tidigare skrev, är dock både Greta och Svante vana vid att improvisera, men det finns gränser för hur långt man kan improvisera. Sedan handlar det inte bara om juridik utan även om mänskligt stöd.

Idag händer det på FFF:s möten, att Greta inte vill svara, antingen för att hon inte tycker att hon kan frågan, eller för att hon är utmattad och orkar ej svara på fler frågor. Då läggs enligt vad jag hört frågan, som Greta inte svarat på åt sidan, i väntan på att Greta kanske senare kommer att svara. Detta innebär en hel del förseningar, trots att Greta både vad gäller klimatet, miljön och musiken vill göra sitt allra bästa. Tjejen är mycket ambitiös och blir lätt mycket generad, om hon gör ett litet fel av misstag!

Vid det senaste internationella FFF-mötet i Lausanne, Schweiz hann man aldrig komma in på de konstituerande delarna. Det tog för lång tid att fatta beslut om ett kortare rätt allmänt principprogram. Greta med flera ville vara ultrademokratiska, vilket innebar att var och en av de många valda delegaterna, som mådde dåligt över något, fick tjugo minuter på sig att tala om detta. Det var nästan lika illa som om varje delegat hade fått en individuell vetorätt, som i den gamla polska adelsriksdagen! Frånvaron av stadga gjorde också att det blev många tidsödande intensiva diskussioner om hur olika beslut skulle tas och på vilket sätt. Många frågor hade vidare otillräckligt beslutsunderlag, vilket Greta även medgav och erkände, men sa att det berodde på tidsbrist i förberedelserna. Växtvärk i FFF! Den här gången hade Greta demonstrerat och talat precis innan FFF-mötet, vilket gjorde att även hon själv inte var tillräckligt förberedd, vilket hon också medgav. Det är farligt även för en verkligt intelligent tjej, att göra flera saker samtidigt eller nästan samtidigt!

Sverige är inget katolskt land, Svenska kyrkan är långt, långt större än alla andra trossamfund, därav förslaget om syndabekännelse inför Ärkebiskopen, som Greta nu får ta ställning till. Tror att Greta
hade de allra bästa avsikter, men Greta skulle samtidigt förhandla i både EU-kommissionen och i EU:s ministerråd, samt förbereda demonstrationen i Bryssel. Överallt på alla tre ställen skulle hon dessutom tala.

Tunnelseendet av denna svåra stress som Greta drabbades av, skulle även de allra mest erfarna och kunniga stats- och regeringscheferna drabbats av i Gretas komplicerade situation. Jag varnade Greta för att kombinationen skulle ge henne både huvudvärk, dålig sömn och tunnelseende samt betydligt sämre överblick, men hon valde att köra ändå och fick just tunnelseende, som ett brev på posten. Märkte ockå att Greta gick ensam in i både EU-kommissionen och EU:s ministerråd, vilket var mycket olämpligt, hon hade behövt haft med någon från FFF, både som stöd och som minnesantecknare. Det är närmast omöjligt även för de allra skickligaste, att både tala och föra minnesantackningar samtidigt!

En riktig erfaren politiker hade antagligen skjutit upp demonstrationen enbart för att arbetsbördan blev för stor och tung, men Greta hade svårt för att försvara sig själv, här tittade tonåringen i Greta fram! Jag skrev till Greta, att det blir antagligen många fler toppmöten, som du kan vara med på!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-21 kl. 23:59.
2020-04-21, 23:41
  #30405
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Inget skall överlåtas till foliehattarna, det kan bli hur fel som helst. Greta sprider den fakta som är vedertagen i forskarvärlden. Dessutom uppmanar hon till att lyssna på forskarna. Hon vare sig lägger till eller drar ifrån något som hon själv kommit på. Hon är bara helt ärlig och en strålande opinionsbildare, kanske den främsta i Världen just nu.
Vedertagen eller vederlagd, vilket menar du?
2020-04-22, 00:00
  #30406
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
AcchiaHe:
Idag händer det på FFF:s möten, att Greta inte vill svara, antingen för att hon inte tycker att hon kan frågan, eller för att hon är utmattad och orkar ej svara på fler frågor. Då läggs enligt vad jag hört frågan, som Greta inte svarat på åt sidan, i väntan på att Greta kanske senare kommer att svara. Detta innebär en hel del förseningar, trots att Greta både vad gäller klimatet, miljön och musiken vill göra sitt allra bästa. Tjejen är mycket ambitiös och blir lätt mycket generad, om hon gör ett litet fel av misstag!

Dessa möten... samlas ni någonstans eller, har ni någon egen favotirlokal?
Bara lite nyfiken på er organisation. Vad är det senaste ärendet som gick igenom på ert möte?
Jag gissar att det måste ha varit före corona...och nu är allting på paus, vad jag förstod av det du skriver.

Edit: såg att det var internationella möte...men jag undrar över den svenska.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-22 kl. 00:02.
2020-04-22, 00:06
  #30407
Avstängd
Här är programmet för förra årets internationella möte för FFF. Ser nu att mötet enbart var för FFF-grupperna i Europa. Kan vara en anledning till att mötet mera blev förberedande.

https://smileforfuture.eu/program/
2020-04-22, 00:09
  #30408
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Skulle aldrig i livet vilja stämma Greta, tycker mycket om henne, vi är kompisar, och jag delar hennes oro och arbete för klimat och natur! Men Greta har gott om fiender, som kan vilja stämma henne. I tidigare diskussion har det missats en viktig omständighet. Man är straffmyndig i Sverige redan från man är femton år gammal. Så Greta kan redan idag bli juridiskt ansvarig för vad som gjorts och inte gjorts i FFF!

Under 18 år har man begränsad juridisk kapacitet. Förvånande att du är så säker i dina åsikter utan att ha kunskap. Och nej, du behöver överanvända utropstecken, detta är ingen "shouting contest", utan ett vanligt och - förhoppningsvis - vänligt meningsutbyte. Lite hyfs, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vid det senaste internationella FFF-mötet i Lausanne, Schweiz hann man aldrig komma in på de konstituerande delarna. Det tog för lång tid att fatta beslut om ett kortare rätt allmänt principprogram. Greta med flera ville vara ultrademokratiska, vilket innebar att var och en av de många valda delegaterna, som mådde dåligt över något, fick tjugo minuter på sig att tala om detta. Det var nästan lika illa som om varje delegat hade fått en individuell vetorätt, som i den gamla polska adelsriksdagen! Frånvaron av stadga gjorde också att det blev många tidsödande intensiva diskussioner om hur olika beslut skulle tas och på vilket sätt. Många frågor hade vidare otillräckligt beslutsunderlag, vilket Greta även medgav och erkände, men sa att det berodde på tidsbrist i förberedeserna. Växtvärk i FFF! Den här gången hade Greta demonstrerat och talat precis innan FFF-mötet, vilket gjorde att även hon själv inte var tillräckligt förberedd, vilket hon också medgav. Det är farligt även för en verkligt intelligent tjej, att göra flera saker samtidigt eller nästan samtidigt!
Greta är ingen bra organisatör. Inget man väntar sig av en 17-18-åring. Inte alla kan vara som Alexander den tredje.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sverige är inget katolskt land, Svenska kyrkan är långt, långt större än alla andra trossamfund, därav förslaget om syndabekännelse inför Ärkebiskopen, som Greta nu får ta ställning till. Tror att Greta
hade de allra bästa avsikter, men Greta skulle samtidigt förhandla i både EU-kommissionen och i EU:s ministerråd, samt förbereda demonstrationen i Bryssel. Överallt på alla tre ställen skulle hon dessutom tala.
Nej, Sverige är inget katolskt land, trosor eller icke. Men varför springa till en protestantisk prälle när "synden" begicks gentemot katoliker i ett katolskt land? Är meningen med avbön att skymfa katolikerna? Om inte - då är det kanske bättre att inte göra avbön alls.

Och jag fortsätter hävda att Greta inte ansvarar för andra människors handlingar. Väljer de att följa henne, då får de ta det ansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tunnelseendet av denna svåra stress som Greta drabbades av, skulle även de allra mest erfarna och kunniga stats- och regeringscheferna drabbats av i Gretas svåra situation. Jag varnade Greta för att kombinationen skulle ge henne både huvudvärk, dålig sömn och tunnelseende samt betydligt sämre överblick, men hon valde att köra ändå och fick just tunnelseende, som ett brev på posten. Märkte ockå att Greta gick ensam in i både EU-kommissionen och EU:s ministerråd, hon hade behövt haft med någon som stöd och minnesantecknare. Det är närmast omöjligt även för de allra skickligaste att både tal och föra minnesantackningar samtidigt!

Märkligt att du bara babblar på utan att erbjuda Greta den hjälp hon behöver, när hon behöver den och var hon än behöver den. Jag vet att det är enklare att babbla än att agera. Du borde kanske ha blivit politiker?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback