2020-04-15, 15:10
Medlem
Grattis till alla som lyckats vinna sin överklagan. Jag har försökt ett flertal gånger men bara en enda gång lyckats få rätt. Min upplevelse är att parkeringsvakterna har blivit bättre på att hålla sig till regelverk och dokumentera ned vad som är felaktigt. Dessutom kryllar det av p-vakter i princip alla dygnets timmar.

Imponerade om du lyckas vinna denna fight.
Citera
2020-04-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Det är kontrollavgift jag fått, tydligen måste det har hänt när jag gått upp med varor, sen kommit ner igen efter ett par minuter. Har fått boten för jag parkerat framför en port. Står att dem varit där 7 minuter och sen bötfällt mig.

Rent spontant så tror jag du är lite ”optimistisk” med dina ”ett par minuter”

Sannolikt var du borta från bilen länge nog för dem att hinna både vänta en stund och skriva boten, och du hade inte så bra koll på hur lång din ”uppe en sväng i lägenheten” verkligen var...

Känns som det är läropengar för dig.
Citera
2020-04-15, 15:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Överklaga kan du alltid göra och hoppas att parkeringsbolaget har förståelse, de har det ibland.

Tror dock inte att du vid avslag ska ta detta till högre instans, då du sannolikt kommer förlora.

Men du ska absolut överklaga till parkeringsbolaget.
Citera
2020-04-15, 15:37
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Överklaga kan du alltid göra och hoppas att parkeringsbolaget har förståelse, de har det ibland.

Tror dock inte att du vid avslag ska ta detta till högre instans, då du sannolikt kommer förlora.

Men du ska absolut överklaga till parkeringsbolaget.
Visst vem vill förlora pengar lixom? Men det samma gäller mig oxå.
Jag tänkte mer på, visst min bil stått där dem har regnr. Behöver dem inte ha foto på regnr framifrån där dem lagt boten?
Vem vet ifall dem tagit bilden, och kört iväg därifrån och hittat en vit bil lagt boten där, sen åkt iväg och skickat in den till mig?
Varför jag tror så, är för att jag fick aldrig se den gula lappen? Borde dem inte bevisa med bättre bilder? Där dem får in regnr på bild med boten på?
Jag läser recensionerna på bolaget, många verkar vara missnöjda med dessa, just därför blir man fundersam.
Citera
2020-04-15, 15:42
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jag tänkte mer på, visst min bil stått där dem har regnr. Behöver dem inte ha foto på regnr framifrån där dem lagt boten?
Vem vet ifall dem tagit bilden, och kört iväg därifrån och hittat en vit bil lagt boten där, sen åkt iväg och skickat in den till mig?
Varför jag tror så, är för att jag fick aldrig se den gula lappen? Borde dem inte bevisa med bättre bilder? Där dem får in regnr på bild med boten på?
Jag läser recensionerna på bolaget, många verkar vara missnöjda med dessa, just därför blir man fundersam.

Du har erkänt för oss att boten är korrekt. Hade du beskrivit en situation där du är oskyldig hade du möjligtvis haft en chans. Bilder kvittar.

Är bolaget HOJAB?
Citera
2020-04-15, 15:55
Medlem
Citat:
Det är kontrollavgift jag fått, tydligen måste det har hänt när jag gått upp med varor, sen kommit ner igen efter ett par minuter. Har fått boten för jag parkerat framför en port. Står att dem varit där 7 minuter och sen bötfällt mig.

Bestrid fakturan bara. Sedan hänvisar du till att du får stå framför porten när du lossar ditt gods som tog x antal minuter att lossa och bära upp till lägenheten. Givetvis var det hisskö.

Det är upp till SmartPark att bevisa att du inte stod där och lossade. Vi i transportbranchen är vana vid detta förförande av kontrollavgifter och vi kan vara borta i 20 minuter från bilen om det är lång väg att gå med tungt gods. Jag hade en gång ett besök av två P-vakter av den mer fula modellen av företag (de som har bytt namn tre gånger) och de satte kontrollavgift på mig för att jag stod felparkerad. Jag sa lycka till och fotade själv mina tre pallar med 400kg gods på vardera PÅ bakgavellyften och 2 pallar på marken bakom. Vem tror ni gav sig efter att jag bestred kontrollavgiften?
Senast redigerad av Methos 2020-04-15 kl. 16:02.
Citera
2020-04-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du har erkänt för oss att boten är korrekt. Hade du beskrivit en situation där du är oskyldig hade du möjligtvis haft en chans. Bilder kvittar.

Är bolaget HOJAB?

Hojab är inget parkeringsbolag. Ts har nämnt företagsnamnet tidigare i tråden.
Citera
2020-04-15, 16:41
Medlem
Citat:

Det finns inget krav på foto alls, för att slippa alltför mycket ifrågasättande i efterhand har det blivit vanligt med fotodokumentation som komplement till den skriftliga rapporten.

Du får lasta och lossa utan att det räknas som parkering, men det måste ske utan uppehåll, står bilen vid en port och det inte är ett höghus anses 6 minuter vara tillfyllest, vid längre tid presumeras parkören ha gjort mer under sin bortovaro från bilen än just lastning/lossning.

Annat: Försök att skilja på "de" och "dem", skall vara "de nästan på alla ställen där ni skrivit "dem".
Citera
2020-04-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Nej.

Foto är inget krav.
Bara för att bättra på bevisbördan.

Du ska inte betala och inkomma med ett bestridande till SmartPark.
Om P-bolaget vidhåller parkeringsanmärkningen måste du betala eller driva det som ett civilt mål.

Betala och ta lärdom.
Är det en parkeringsanmärkning skall den betalas innan överklagan (som skall göras till polisen), i aktuellt fall rör det sig dock om den kontrollavgift, då skall besvärsinlaga meddelas utfärdande bolag.
Citera
2020-04-17, 20:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Nej.

Foto är inget krav.
Bara för att bättra på bevisbördan.

Du ska inte betala och inkomma med ett bestridande till SmartPark.
Om P-bolaget vidhåller parkeringsanmärkningen måste du betala eller driva det som ett civilt mål.

Betala och ta lärdom.

Oavsätt överklagan på en parkeringsbot så ska den alltid betalas. Om man får rätt så får man pengarna tillbaka.
Citera
2020-04-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Oavsätt överklagan på en parkeringsbot så ska den alltid betalas. Om man får rätt så får man pengarna tillbaka.

Finns inget som heter "parkeringsbot", det är sådana uttryck som genererar begreppsförvirring. "Felparkeringsavgift", då skall påförd avgift erläggas innan överklagan sker. "kontrollavgift", då gäller vanliga civilrättsliga regler, därmed inget krav på betalning innan besvärsskrivelse lämnas in.
Citera
2020-04-21, 09:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Nej, det är en allmän missuppfattning.

Betalar man en kontrollavgiftsfaktura så har man släppt allt hållhandske man hade mot bolaget. De har då pengarna och behöver inte göra något mer.

Visserligen så kan man ju stämma p-bolaget/markägaren, få dom om betalning, vända till Kronofogden för utmätning, då om inte tidigare så lär en återbetalning komma.

Eller så bestrider man bara, och låter bolaget/markägaren stämma bilägaren, om de vill ha betalt.

Att bestrida, och strunta i att betala är det smidigaste. Betalar man så kan det även se ut som att man har accepterat fakturan.

Det man måste betala är en felparkeringsavgift, även om man då vill överklaga beslutet.

Felparkeringsavgifter och kontrollavgiftsfakturor hanteras på helt olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in