2020-04-13, 15:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Reparation av Tillståndet Power!
Jag har läst det och konstaterar att åtgärderna verkar vara förenlig med det sunda förnuftet och jag har nyss kollat etiktillståden och konstaterar att det ungefär är den samma! Det vill säga att man håller koll på grafen så att man vidtar åt gärder när den är på väg ner och gör mer av det som får den att gå upp! (om man vill ha det mer exakt så är det bara och läsa tillstånden själv!)

Det påminner om kyrkans pamflett ”Vägen Till Lycka” som också verkar var ett utryck för sunt förnuft! Texterna är så vitt jag kan se överflödiga och kan inte generera någonting mer än det man kan få fram när man gör det man själv tycker är rätt! Till och med ”Maffian” förstår väll att när dom tappar greppet om sina minst sagt skumma affärer att det är nödvändigt att komma underfund med varför det går sämre och vida åtgärder och mer av det som var framgångsrikt! Det jag försöker säga är att det är naivt att tro att det skulle finnas en mall på sidan om som visar hur man förbättrar alla tänkbara tillstånd! Man måste förstå situationen själv och se vad man ska göra!

Ingvar Kamprad i sin ungdom startade med två tomma händer och byggde upp ett internationellt möbelimperium över hela värden och vart en av värdens rikaste människor utan att IKEA gjort sig känd för att tillämpa L. Ron Hubbards Etiktillstånd, eller att han skulle ha någon annan mall på sidan av som talar om för honom hur han ska gå tillväga!

Scientologikyrkan expanderade över hela värden på sextio och en bit in på sjuttiotalet även i Sverige men började mot mitten – slutet av sjuttiotalet att gå utför utan att kyrkan har kunnat göra något åt det! Dom har ju koll på sina statistiker och skulle gjort något åt det om hade kunnat!
Det finns inga avgörande feltillämpningar som lett fram till det! Dom expanderade för att det var nytt och outforskat, tidningarna i Sverige hade inte hunnit skriva så mycket om det! Allmänheten började klaga så myndigheterna i England och Australien och så vidare kände sig tvungna att ta itu med det på sextiotalet!
http://www.xenu.net/archive/audit/

Eller Nyss i Clearwater där invånarna har röstat in Scientolog Kritikern Mark Bunker som vill ha bort kyrkan eller åtminstone reformera den, till City Councilman!
https://tonyortega.org/2020/03/31/mark-bunker-now-as-city-councilman-confronts-issues-with-scientology-on-day-one/

Scientologikyrkan har aldrig mig veterligen medgivit att dom problem som dom har med myndigheterna eller överhuvudtaget är orsakat av att dom själva har gjort något fel, och sen visat värden vad bra det blir när man tillämpar Etik och etiktillstånden på problemen! Det är alltid en konspiration varpå Hubbard (han vart utsparkad av myndigheterna i England) gav sig ut på havet på mitten av sextiotalet för att utforska OT3 vilket han trodde var orsaken till sina problem , att återvända till USA gick inte för där var han lagsökt av myndigheterna! Det är alltid en konspiration när Hubbard eller kyrkan har problem, men inte när en vanlig medlem har problem för då har han ”pullat in” och är ”nattrig”
Då är det alltid etikhanteringar som gäller!

En bra sammanfattning av problemet med "etikteknologin". Dem som borde ha visat att den verkligen fungerar har inte gjort det.
Sunt förnuft är bra, men det måste tillämpas. Ibland kan "etiktillstånden" vara bra att tillämpa, men ibland (oftast?) inte. Man måste kunna se helheten och hitta det verkliga problemet. Det spelar t.ex. ingen roll hur mycket "promotion" man gör om den produkt man säljer inte är vad folk vill ha eller inte vill betala så mycket för.
Citera
2020-04-13, 22:32
Medlem
stone_sleepers avatar
De är väl inte värre än andra religioner?
Citera
2020-04-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Ja, jag skulle rent personligen inte invalidera någons uttalade upplevelser av auditering, och skulle en person som befinner sig mellan Clear och OT III hänvisa till "non-interference zone" skulle jag personligen inte försöka lägga mig i det som den personen auditerar...

När det gäller vad Ron skrivit och sagt, så kan ju knappast allt sägas vara lika viktigt som allt annat, och därifrån får man ju använda sin egen grad av insatthet i ämnet för att utvärdera vad som i sådant fall skulle vara mer viktigt.

Grundläggande böcker som Dianetics: Evolution of a Science och Dianetics: The Modern Science of Mental Health innehåller infallsvinklar på relativ viktighet, Study Tech gör det också, även boken How to Live Though an Executive och t.ex. Data Series.

Att mycket av senare tiders destruktiva händelseförlopp är dramatiseringar av helspårsmaterial är åtminstone verkligt för mig, och att kunna se "out-points" (vilket definieras i Data Series) i OT III tyder på mer konfront än att bara godtaga allt som ingår i nivån rakt av, och det vore inte en helt dålig infallsvinkel att kritiskt utvärdera hur Ron själv utvecklades efter OT III.

Jo, det finns ju begrepp som "stat-push" och falsk rapportering av statistiker, och för att Scientologins statistikrapportering som helhet skall kunna vara relevant behöver den innefatta ärlig statistik kring den tekniska leveransen, samt att denna är av god kvalitet.

Att sälja böcker och föreläsningsserier går att göra med påtryckningar, och att få in mer pengar går att göra med insamlingskampanjer (som ju strider mot policy).

Frågan är, när fungerade Scientologin så pass bra att folk frivilligt var beredda att betala rimliga belopp för den, och hur levererades den tekniskt då? (Alternativt, hur fick man in cykeln Etik->Teknologi->Administration då?)

Själv kom jag hit långt senare så jag upplevde aldrig Ot3 situationen personligen. Jag gjorde som många har gjort och som vi alltid har gjort på helspåret, d.v.s skapa sig ett "case" av det man har som någorlunda motsvarar rådande situation man vill anpassa sig till för att passa in.

När jag vart av med en Loyal officer som fick "specialbehandlingen" och som innan motsvarade Theta clear så ändrades jag totalt. Hans kraft hade vänts emot mig och gjorde mig till ingenting jämfört med min inneboende egentliga kapacitet. Han vände sig om emot mig när jag frigjort honom efter några 100 meter och tackade för friheten. Detta hade han väntat på länge! För mig vart det som att jag reste mig upp och gick rak och fick ut huvudet ur en mörk burk. Bildligt talat.

Vill man förstå och få lite djupare inblick i hur det hela gick till så rekommenderar jag att man läser det som Bill Robertson skrivit om Ot3. Det nyanserar det hela ordentligt genom en del intressanta berättelser.

De som säger sig vara Ot4-5-6 o.s.v och menar på i efterhand efter att ha lämnar SCN att Ot3 bara var Hubbards case tror jag inte på. De har inte gjort nivåerna på rätt sätt och det är det som deras besvikelse handlar om. Förutom all övrig förnekelse. Många f.d Scientologer har rätt i mycket av sin kritik men det finns många bittra oseriösa individer också. Även Pre-Ot`s skuldbelägger.

Den ursprungliga Scientlogirörelsen fungerade bra tills några år innan D.Miscavige tog över, helt. Efter övertagandet gjorde han sig av med ALLA gamla välansedda trotjänare som varit med och byggt upp det hela. Det hela var en kupp, inget snack om den saken! Nu är det en farlig rörelse.

Det är frizonen som gäller om man vill gå vidare.

Angående "stats", jag får tidskriften Advance regelbundet och där kan man se, över tid, hur de fuskar med statistiken om avslut.
Citera
2020-04-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
De är väl inte värre än andra religioner?

Jo de är det. De har kunskapen om hur man kan ändra det mentala hos en person på ett vis som ingen annan religion eller kunskap på denna planet har. Används den på rätt sätt så betyder den människans frihet samt insikt om hennes andlighet, på fel sätt, så kan den användas till att göra henne till en än värre marionett eller till hennes undergång.

Andra rörelser kan indoktrinera en, ordentligt, denna kan - "fuck you up badly".
Citera
2020-04-18, 21:02
Medlem
isasos avatar
Citat:
Reparation av Tillståndet Power!
Jag har läst det och konstaterar att åtgärderna verkar vara förenlig med det sunda förnuftet och jag har nyss kollat etiktillståden och konstaterar att det ungefär är den samma! Det vill säga att man håller koll på grafen så att man vidtar åt gärder när den är på väg ner och gör mer av det som får den att gå upp! (om man vill ha det mer exakt så är det bara och läsa tillstånden själv!)

Det påminner om kyrkans pamflett ”Vägen Till Lycka” som också verkar var ett utryck för sunt förnuft! Texterna är så vitt jag kan se överflödiga och kan inte generera någonting mer än det man kan få fram när man gör det man själv tycker är rätt! Till och med ”Maffian” förstår väll att när dom tappar greppet om sina minst sagt skumma affärer att det är nödvändigt att komma underfund med varför det går sämre och vida åtgärder och mer av det som var framgångsrikt! Det jag försöker säga är att det är naivt att tro att det skulle finnas en mall på sidan om som visar hur man förbättrar alla tänkbara tillstånd! Man måste förstå situationen själv och se vad man ska göra!

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
En bra sammanfattning av problemet med "etikteknologin". Dem som borde ha visat att den verkligen fungerar har inte gjort det. Sunt förnuft är bra, men det måste tillämpas.

Jag håller väl både med och inte med, beroende på vad man betonar i sammanhanget. Även om många personer säkert naturligt agerar i stor utsträckning i enlighet med såväl etik-formlerna som Vägen till lycka, så tänker jag knappast att allt innehåll som finns i dessa samlingar är helt känt för alla av dessa, och då skulle ju kännedom om något av innehållet fortfarande kunna bidraga till helheten.

Det väl i sådant fall en allt för ensidig och fyrkantig tillämpning av innehållet som blir problematisk om något. Utan att förutsätta att det måste vara så, så kanske ni inte nödvändigtvis har fullt medhåll med allt som sägs kring Scientologins s.k. emotionella tonskala heller, men där beskrivs (i Science of Survival) att en person på 2.0 tillämpar sitt studerade material bokstavligt, en person på 3.0 försöker så ärligt som möjligt att följa den moral som den blivit skolad i (och härledningsmässigt då åtminstone inte alltid helt bokstavligt) och en person över 3.0 (upp mot åtminstone 3.5) försöker att följa materialet men lyckas förfina det utifrån vad förnuftet kräver.

Jag skulle själv hävda att det utifrån denna värderingsgrund finns såväl Scientologer som personer som aldrig har studerat någon Scientologi överhuvudtaget som befinner sig på 2.0 och 3.0, men att om man befinner sig ovanför 3.0, så borde man kunna ta till sig det som är vettigt i en kunskapsmängd utan att för den sakens skulle känna att man måste "köpa hela paketet"...

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ibland kan "etiktillstånden" vara bra att tillämpa, men ibland (oftast?) inte. Man måste kunna se helheten och hitta det verkliga problemet. Det spelar t.ex. ingen roll hur mycket "promotion" man gör om den produkt man säljer inte är vad folk vill ha eller inte vill betala så mycket för.

Nu skall jag inte betona detta alltför mycket, men utifrån Non-existence-formelns "Discover what is needed or wanted", så är man kanske inte i Emergency om man inte erbjuder något faktiskt behövs eller efterfrågas, utan i Non-Existence (eller lägre).

Angående att hitta det verkliga problem finns det material kring detta i t.ex. Data Series:

---

"'WHY' as used in Logic is subject to non-comprehension.

WHY = that basic outness found which will lead to a recovery of stats.

WRONG WHY = the incorrectly identified outness which when applied does not lead to recovery."

/.../

It is NO disgrace to find a wrong Why. It is only a disgrace not to keep trying on and on until one does find it. Then the clouds open, the sun shines, the birds pour out their souls in purest melody and the Ideal Scene is approached or reached."

Citat:
Ingvar Kamprad i sin ungdom startade med två tomma händer och byggde upp ett internationellt möbelimperium över hela värden och vart en av värdens rikaste människor utan att IKEA gjort sig känd för att tillämpa L. Ron Hubbards Etiktillstånd, eller att han skulle ha någon annan mall på sidan av som talar om för honom hur han ska gå tillväga!

Jag är högst medveten om att det finns bra många människor som har varit högst framgångsrika inom alla möjliga verksamhetsområden, och även i områden där enstaka Scientologer faktiskt är framgångsrika går det oftast att hitta flertalet personer som inte är Scientologer som på något sätt är mer framgångsrika.

Detta utesluter dock inte i sig att Scientologin fortfarande skulle kunna innehålla något som skulle vara till faktisk hjälp för människor.

Citat:
Scientologikyrkan expanderade över hela värden på sextio och en bit in på sjuttiotalet även i Sverige men började mot mitten – slutet av sjuttiotalet att gå utför utan att kyrkan har kunnat göra något åt det! Dom har ju koll på sina statistiker och skulle gjort något åt det om hade kunnat!

/.../

...Hubbard (han vart utsparkad av myndigheterna i England) gav sig ut på havet på mitten av sextiotalet för att utforska OT3...

Jag skulle själv säga att flera av de stora svårigheterna med Scientologin uppstod runt OT3, samt under den tidiga halvan av sjuttiotalet, och det faktum att Scientologikyrkan sedan dess har försökt att lösa sina svårigheter helt och hållet (eller huvudsakligen) med hjälp av Scientologin har i sig bidragit till att det har gått utför med rörelsen...

Citat:
...Scientolog Kritikern Mark Bunker som vill ha bort kyrkan eller åtminstone reformera den...

Jag tror personligen helt och fullt på att en reformation av Scientologi-kyrkan är möjlig, och att det är möjligt att tiden (dessvärre) inte har varit mogen för detta, men att den nu mycket möjligt börjar att bli det...
Citera
2020-04-18, 21:42
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Själv kom jag hit långt senare så jag upplevde aldrig Ot3 situationen personligen. Jag gjorde som många har gjort och som vi alltid har gjort på helspåret, d.v.s skapa sig ett "case" av det man har som någorlunda motsvarar rådande situation man vill anpassa sig till för att passa in.

Det där kan jag definitivt känna igen, då jag själv i praktiken körde helspårsinnehåll redan på de lägre graderna...eftersom det gick att använda vinsterna till att uppnå och förbättra de slutfenomen som fanns på graderna, så vart detta ju fortfarande giltigt som resultat, men det kan ju bli lite lurigt att köra t.ex. Grad II om man inte kan berätta för sin auditör att man i praktiken kör helspårsmaterial som kanske inte ens auditören själv vet om existerar...

Citat:
När jag vart av med en Loyal officer som fick "specialbehandlingen" och som innan motsvarade Theta clear så ändrades jag totalt. Hans kraft hade vänts emot mig och gjorde mig till ingenting jämfört med min inneboende egentliga kapacitet. Han vände sig om emot mig när jag frigjort honom efter några 100 meter och tackade för friheten. Detta hade han väntat på länge! För mig vart det som att jag reste mig upp och gick rak och fick ut huvudet ur en mörk burk. Bildligt talat.

Jo, med tanke på att det finns händelser av en sådan tyngd på helspåret, så kan jag personligen knappast hoppas på att det t.ex. kommer att gå att uppnå en särskilt fullständig Grad II-release innan det blir möjligt att köra helspårshändelser på ett betydligt mildare sätt än vad som nu är fallet.

(Men för den som faktiskt behöver köra Overts/Withholds så borde Grad II likväl kunna ge en hel del lättnad...)

Citat:
Vill man förstå och få lite djupare inblick i hur det hela gick till så rekommenderar jag att man läser det som Bill Robertson skrivit om Ot3. Det nyanserar det hela ordentligt genom en del intressanta berättelser.

Med tanke på att Bill Robertsons material var det första som jag själv började att titta på utöver att titta på det ortodoxa Scientologi-materialet utanför Scientologikyrkan, så är det nog ett naturligt setg för många. (Jag har själv t.ex. läst Teegeeack Book och Sector 9, samt läst/lyssnat på Tech Briefings ovanför de som finns i dessa böcker, samt ytterligare föreläsningar av Bill Robertson.

Något som går att påtala är att medan även den Scientologi-rörelse som uppstod kring Bill Robertson hade svenskar som uppnådde höga nivåer på bron, så verkar detta inte förekomma i lika stor utsträckning på senare tid (det var då på 80-talet).

Bill Robertson-materialet påtalar betydelsen av Data Series, i "Tech Briefing 6" heter det t.ex. såhär:

---

"And once you know all that, you know everything that is necessary to know for your survival in the coming next 10-20 years. I mean, that’s what we’ve been able to uncover by using the Data Series and using the investigatory Tech of HCO, applied to the situation of: “Who’s attacking the Church and why?” You understand?

And when we came out, that’s what the data showed us. That’s what it was. It’s evaluated. It’s been verified now by 5 different times – by 5 different people. They were also [trained] in the Data Series and didn’t believe my evaluations. Then they did it and they can’t come to another conclusion, because that’s where the data leads them. "

---

...och, att rekommendera Data Series kan jag helt klart göra utan att känna mig särskilt partisk i varken den ena eller andra riktningen...

Citat:
De som säger sig vara Ot4-5-6 o.s.v och menar på i efterhand efter att ha lämnar SCN att Ot3 bara var Hubbards case tror jag inte på. De har inte gjort nivåerna på rätt sätt och det är det som deras besvikelse handlar om. Förutom all övrig förnekelse. Många f.d Scientologer har rätt i mycket av sin kritik men det finns många bittra oseriösa individer också. Även Pre-Ot`s skuldbelägger.

Det är ju mycket som blir lätt att säga så här på avstånd (och det säger jag allmänt och för egen del, inte för att kommentera just dina erfarenheter), men jag har inte själv upplevt OT 3 invaliderad för egen del utifrån några erfarenheter ifrån några OT 4-8 (och då har jag ändå träffat en hel del personer inom intervallet OT 3 - OT 8 både inom och utanför kyrkan...jag träffade aldrig någon som jag vet var på OT 4 medan jag träffade personen, men åtminstone någon som rörde sig från OT 3 till OT 7 under tiden som jag hade kontakt med personen)...

Citat:
Den ursprungliga Scientlogirörelsen fungerade bra tills några år innan D.Miscavige tog över, helt. Efter övertagandet gjorde han sig av med ALLA gamla välansedda trotjänare som varit med och byggt upp det hela. Det hela var en kupp, inget snack om den saken! Nu är det en farlig rörelse.

Den gjorde nog det i relativ bemärkelse, men jag tänker själv att det går att hitta nyanser och relativa grader i ordet bra också, och att trotjänarna rensades ut framstår som väldigt sannolikt för egen del! Kring resten är det väl i praktiken bra mycket lättare att hitta information som stöder detta än som pekar på vad som är bra med Scientologin!

Citat:
Det är frizonen som gäller om man vill gå vidare.

Angående "stats", jag får tidskriften Advance regelbundet och där kan man se, över tid, hur de fuskar med statistiken om avslut.

Jag har inte kollat själv på den här sidan på ett tag nu, men tyckte själv att den var upplysande när jag började titta utanför kyrkan:

http://www.friendsoflrh.org/
Citera
2020-04-18, 22:49
Medlem
Citat:
Jag skulle själv säga att flera av de stora svårigheterna med Scientologin uppstod runt OT3, samt under den tidiga halvan av sjuttiotalet, och det faktum att Scientologikyrkan sedan dess har försökt att lösa sina svårigheter helt och hållet (eller huvudsakligen) med hjälp av Scientologin har i sig bidragit till att det har gått utför med rörelsen...

Kan du utveckla din mening här?
Om kyrkan har gått utför därför att dom i huvudsakligen använt Scientologin för att lösa sina problem? Hur ska då en individ kunna förbättra sitt tillstånd med Scientologi? Då bör det väl rimligen gå utför med individen också?
Citera
2020-04-19, 21:05
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Om kyrkan har gått utför därför att dom i huvudsakligen använt Scientologin för att lösa sina problem? Hur ska då en individ kunna förbättra sitt tillstånd med Scientologi? Då bör det väl rimligen gå utför med individen också?

Det finns inga lyckliga scientologer. Tro mig
Citera
2020-04-21, 19:06
Medlem
isasos avatar
Citat:

Det här:

Scientologi i Oändligheten (PM:a om du vill ha en PDF-fil)

Scientology Infinity

Infinity Series
Citera
2020-04-22, 11:03
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:

Det kan säkert fluktuera, folk kommer och går!
Jag har åttitalet i åtanke då såg jag att kyrkan hade runt 40 staff på kammakargatan 46, och minst 4 auditörer- Peter Anstrin-Per Ola Lindberg-Manfred Reuthal - Oti Hattari som var C/S.
Jag kommer ihåg att man måste vara tyst på övervåningen där dom höll till för det var alltid någon i session! I akademin var det alltid minst 10 stycken på kvällar och helger!
Jag hörde av andra som var med på sjuttiotalet när kyrkan låg i korsningen Drottninggatan-Mäster Samuelsgatan utanför Åhléns så var det 120 Staf och akademin var full!

När jag började på staff hösten 1980 fanns det drygt 100 personer på lönelistan. Tre år senare var det mindre än hälften. Jag vet inte exakt vilket år orgen flyttade till Kammakargatan 46, men 1980 hade den i alla fall legat där i några år. Tiden på Drottninggatan lär ha varit tämligen kort. Tidigare på 70-talet ska orgen ha legat på Tegnérgatan vill jag minnas att folk berättade.
Citera
2020-04-22, 17:28
Medlem
Mark Gs avatar
Anledningen till personalminskningen mellan 1980 och 1983 var främst den internationella omstruktureringen av scientologirörelsen mellan 1981 och 1983 som bland annat mynnade ut i att Guardian Office (GO) avvecklades, vilket för Stockholms del medförde att drygt 20 personer "försvann". Office of Special Affairs (OSA), som kom i stället, sysselsatte bara en till två personer i Stockholm.
Citera
2020-04-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Anledningen till personalminskningen mellan 1980 och 1983 var främst den internationella omstruktureringen av scientologirörelsen mellan 1981 och 1983 som bland annat mynnade ut i att Guardian Office (GO) avvecklades, vilket för Stockholms del medförde att drygt 20 personer "försvann". Office of Special Affairs (OSA), som kom i stället, sysselsatte bara en till två personer i Stockholm.

Det var under de åren "kuppen" genomfördes av Miscavige. DET, var den främsta anledningen. Han minskade ner på Hubbards makt och satte dit sitt folk.

Guardian office skyddade Scientologirörelsen vilket namnet antyder. OSA, var och är en spion och detektivbyrå som samarbetade med allt ochh alla, främst myndigheter, för att försvara sig och överleva. En bra grogrund för korruption.

Rörelsens höjdpunkt nåddes efter att OT5 släppts c:a 78-79. Det skapade en ny framtidstro och energi. En tid efter det gick det bara nedför. Då handlade det bara om statistik, resultat, inte om människor. Humanism. Det skapade en förödande anda på "orgen". Vilken skapades av Miscavige och hans nya management.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in