Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-11, 13:24
  #1
Medlem
wwrs avatar
Nu är det mindre än hundra dagar kvar till den nya Mars-bilens avfärd. I dagarna tankar man upp landningssystemet. Den kommer att skjutas upp i slutet av juli och landa på Mars den 18 februari 2021.

Under nedfärden med fallskärm tar ekipaget bilder av terrängen och jämför med bilder tagna från omloppsbanan. Därefter frigörs den ett ton tunga bilen från fallskärmarna (väger kanske en tredjedel på Mars) och raketmotorer styr in bilen till en bra landningsplats. På 8 meters höjd firas bilen ned, repen klipps och landningsmodulen flyger iväg.

Allt sker givetvis automatiskt eftersom det skulle ta för lång tid för styrsignaler att nå från jorden.

I dagarna har man monterat helikoptern under rovern. Den frigörs under rovern som sedan kör iväg. Helikoptern börjar sina flygningar i maj 2021. Atmosfären på Mars är bara 1% så tunn som på jorden så helikoptern får nog snurra på bra.

Där kan man snacka hi-tech. Borde vara värt en egen tråd.

https://mars.nasa.gov/news/8645/mars...verance-rover/
https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/overview/
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-04-11 kl. 13:29.
Citera
2020-04-11, 13:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu är det mindre än hundra dagar kvar till den nya Mars-bilens avfärd. I dagarna tankar man upp landningssystemet. Den kommer att skjutas upp i slutet av juli och landa på Mars den 18 februari 2021.

Under nedfärden med fallskärm tar ekipaget bilder av terrängen och jämför med bilder tagna från omloppsbanan. Därefter frigörs den ett ton tunga bilen från fallskärmarna (väger kanske en tredjedel på Mars) och raketmotorer styr in bilen till en bra landningsplats. På 8 meters höjd firas bilen ned, repen klipps och landningsmodulen flyger iväg.

Allt sker givetvis automatiskt eftersom det skulle ta för lång tid för styrsignaler att nå från jorden.

I dagarna har man monterat helikoptern under rovern. Den frigörs under rovern som sedan kör iväg. Helikoptern börjar sina flygningar i maj 2021. Atmosfären på Mars är bara 1% så tunn som på jorden så helikoptern får nog snurra på bra.

Där kan man snacka hi-tech. Borde vara värt en egen tråd.

https://mars.nasa.gov/news/8645/mars...verance-rover/
https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/overview/

Tack för bra information. Jag har trappat ned lite och jag visste inte att helikopten skulle med vid denna marsexpedition. Jag vill man skall koncentrera sig på vad som finns under marsytan. Europa skulle ju ha sänt iväg Exo-Mars i år också men tyvärr har man skjutit på uppsändningen till 2022. Som jag ser det bör man göra Vikingexperimenten från 1970-talet med prover från under ytan för att utröna om det fortfarande finns mikroliv. Man bör också söka sig till det salthatliga vattnet. Jag får läsa på lite mer på din bifogade information.
Citera
2020-04-11, 15:15
  #3
Medlem
Finns det officiella uppgifter hur mycket Rovern kostat med RND och hela faderullan?
Citera
2020-04-11, 16:02
  #4
Medlem
wwrs avatar
Här är en animation av den förra bilens landning. Bilen i år landar på samma sätt. Nästan ofattbart. Bilarna väger ett ton på jorden och drygt 300 kg på Mars.
https://youtu.be/Ti_yre6dsa4

Helikoptern som skall följa med i år:
https://youtu.be/oOMQOqKRWjU
https://youtu.be/vpBsFzjyRO8
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-04-11 kl. 16:20.
Citera
2020-04-11, 19:46
  #5
Medlem
Hur länge kan helikoptern flyga då? Kan den återvända till roven och ladda upp igen för nya flygturer eller det är one time only?
Citera
2020-04-11, 19:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hur länge kan helikoptern flyga då? Kan den återvända till roven och ladda upp igen för nya flygturer eller det är one time only?

Jag har inte läst på men har följt rymdforskningen många år rent allmänt. Att kunna återvända till rovern för uppladdning vore naturligtvis bäst men jag kan inte se att det vore möjligt. Helikoptern får väl fälla ut lite solcellspaneler och stå och ladda länge för att sedan kunna lyfta igen. Jag skall försöka läsa på annars blir det mest flum från min sida.
Citera
2020-04-11, 22:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte läst på men har följt rymdforskningen många år rent allmänt. Att kunna återvända till rovern för uppladdning vore naturligtvis bäst men jag kan inte se att det vore möjligt. Helikoptern får väl fälla ut lite solcellspaneler och stå och ladda länge för att sedan kunna lyfta igen. Jag skall försöka läsa på annars blir det mest flum från min sida.
Okej. Ja det förutsätter ju att den klarar av att landa och sedan lyfta igen utan problem. Min Phantom 3 drönare har själv problem med att landa på egen hand utan att fucka till det, så man får ju hoppas att deras grejor är bättre på sånt.
Citera
2020-04-11, 22:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Okej. Ja det förutsätter ju att den klarar av att landa och sedan lyfta igen utan problem. Min Phantom 3 drönare har själv problem med att landa på egen hand utan att fucka till det, så man får ju hoppas att deras grejor är bättre på sånt.

Att den här helikoptern skulle kunna precisionsnavigera tillbaka till rovern tycker jag verkar helt uteslutet. Det vore i så fall en ingenjörskonst utan like. Jag har fortfarande inte läst på, men jag förutsätter att där finns ett huvudbatteri som är laddat men sedan måste solpaneler ladda upp batterierna igen.
Citera
2020-04-11, 22:57
  #9
Medlem
Jag är faktiskt lite besviken på rymdforskningen beträffande Mars. När man sände Vikingsonderna redan 1976 hade man ju med ett laboratorium med olika näringslösningar. En arm och skopa lastade in material och vid dom tror jag 3 första testerna visades att någon gas utvecklades som tydde på mikroliv. Men vid den sista testen fann man att det var kemiska reaktioner, inte biologiska.

Sedan har nyare sonder mer avancerade rovers inte varit utrustade för att testa biologiska reaktioner utan det har mest varit geologi och kemiska strukturer som man undersökt. Jag tror inte heller den nya rovern har en riktigt avancerad biotest utan det är någon sorts apparat som skjuter och mejslar, den ser vad sten och mark består av men hittar inte mikroliv.

Den hittils bästa sonder var Phoenix, där kunde man konstatera att trots det låga trycket så frös små vattendroppar på landningsstagen. Den landade i utkanten av ett polarområde. Och när den grävde fann den is, som sedan förångades. Den hade också en liten ugn som smälte is och man undersökte och fann olika salter. Om jag minns rätt. Europas Mars Express har en klassisk bild där man i en krater fann en stor isklump. Den borde man landa på anser jag. Jag är fortfarande lite besviken men skall naturligtvis följa denna uppsändning och sonderingen av Mars. Hoppas att inte coronan påverkar personalen som sköter uppskjutningen.
Citera
2020-04-12, 12:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att den här helikoptern skulle kunna precisionsnavigera tillbaka till rovern tycker jag verkar helt uteslutet. Det vore i så fall en ingenjörskonst utan like. Jag har fortfarande inte läst på, men jag förutsätter att där finns ett huvudbatteri som är laddat men sedan måste solpaneler ladda upp batterierna igen.
Förmodligen. Eller så används den tills den dör sen låter de den krascha. De tycker ju om att slösa bort utrustning på det viset. 🤬
Citera
2020-04-12, 12:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Förmodligen. Eller så används den tills den dör sen låter de den krascha. De tycker ju om att slösa bort utrustning på det viset. 🤬

Jag har fortfarande inte läst på. Men jag tror det är på detta sättet att detta bara är en försöksfarkost. Det kan mycket väl bli framtidens utforskning av Mars att man kan hoppa till intressanta områden, med utvecklad avancerad teknik och sedan återvända med material till en huvudsond för obemannade laboratorietester. Jag har faktiskt inte hört talas om att man redan nu skulle ha denna teknik. Därför är jag övertygad om att detta bara är en enkel försöksmodell och att utvecklingen ligger 15 år frammåt.

Man gjorde ju likdant med rovrarna. Man landsatte en enkel Sojourner och gick efter några år vidare med mer avancerade rovrar. Dock inte så avancerade så att jag är nöjd. NASA har i alla fall gjort det mycket bättre än ESA.
Citera
2020-04-17, 04:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för bra information. Jag har trappat ned lite och jag visste inte att helikopten skulle med vid denna marsexpedition. Jag vill man skall koncentrera sig på vad som finns under marsytan. Europa skulle ju ha sänt iväg Exo-Mars i år också men tyvärr har man skjutit på uppsändningen till 2022. Som jag ser det bör man göra Vikingexperimenten från 1970-talet med prover från under ytan för att utröna om det fortfarande finns mikroliv. Man bör också söka sig till det salthatliga vattnet. Jag får läsa på lite mer på din bifogade information.

Ja, ESA verkar tyvärr ha skjutit upp sin Marsfärd. Kina och Förenade Arabemiraten verkar dock fortfarande satsa på att lyfta i juli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback