Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-07, 18:57
  #30001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad gäller vitaminer och mineraler, vet jag att Greta avskyr flytande sådana, som mixturer. Varför vet jag dock inte. Kanske att Greta kan tänka sig vitamin- och mineraltabletter. Ett till problem är att Greta är så strikt vegan. Hon har betonat att de flesta vitamin- och mineraltabletter har ett hölje av gelatin, som är gjort av djurben, och därför är otänkbara för henne!.
Dumheter, det finns en jävla massa tillskott för just veganer och de är givetvis tillverkade utan animalier.
2020-04-07, 20:54
  #30002
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, jag nöjer mig med att vara vegetarian. Skulle önska att även Greta kunde gå med på att vara vegetarian en tid, då hon är så undernärd, och hon skulle verkligen behöva dricka mjölk och äta ost en tid, men Greta avgör. En sak är säker, Greta tål inte kött. Hon menar att kött framställs via tortyr av djur och denna tortyr vill hon aktivt bojkotta! Det är alltså både miljöskäl och djurrättsskäl bakom Gretas hållning. Greta måste få vara den hon är, annars får hon ångest! Tur att Greta har musiken och dansen som tröst. När hon är ledsen, borrar hon också in sitt söta ansikte i pälsen på sina stora hundar! Tur att de finns! Greta har sagt, att det är inte lätt för Greta att vara Greta!

Så Greta har alltså inget emot att tortera kossor för att ha en fåtölj att sitta på, men vägrar äta kokött? Snacka om logik.
2020-04-07, 21:09
  #30003
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Så Greta har alltså inget emot att tortera kossor för att ha en fåtölj att sitta på, men vägrar äta kokött? Snacka om logik.

Hon skulle älska Indien!!

http://indiskaoceanen.se/wp-content/.../india-cow.jpg

https://www.nyteknik.se/fordon/helig...afiken-6843005

Greta borde besöka Indien så fort som möjligt! Tänk vad glad skulle hon bli...att mata kossorna varje dag! Var det inte i närheten hennes gudomliga andar (Zen) kommer ifrån???

Citat:
Förhållandena borde vara tvärt om. För Indien har världens näst största vägnät, och ligger i topp när det kommer till antalet döda och skadade i trafiken. En viktig faktor är de dåligt underhållna vägarna, men några av de största olycksriskerna går på fyra ben.

Greta kanske vill ha korna på gatorna också? Släppa ut alla direkt?
2020-04-07, 21:29
  #30004
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Så Greta har alltså inget emot att tortera kossor för att ha en fåtölj att sitta på, men vägrar äta kokött? Snacka om logik.
De verkligt fina fåtöljerna i helskinn är EJ Gretas fel. Det var hennes föräldrar, som bestämde sig för att köpa dem. Undrar hur arg Greta var då!? Hon har sagt, att familjen tidigare inte levde vidare hållbart, och jag tror att hon då menar bland annat fåtöljerna och alla flygresor. Greta flög som barn ovanligt mycket på grund a Malenas alla turneer. Dock tycker Greta numera om att sitta och läsa uppkrypt i en fåtölj. Vad gäller urbefolkningarna har Greta sagt, att de har mycket visdom i sitt tänkande, som vi borde lära oss av. Greta är inte perfekt, och har aldrig påstått sig vara perfekt, men hon vill kämpa för klimatet och miljön.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-07 kl. 21:36.
2020-04-07, 21:38
  #30005
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Och hundar katter lejon halva näringskedjan av djur....är de mördare enligt Greta?
Människor som överlevde genom att jaga i tusentals år? Är de mördare?
Kan Greta äta djur som äter människor? Enligt vad du påstår så är det ju omvänd tortyr.

Kan du sluta byta ämne? Det är som om du får ångest om du inte skriver tillräckligt om Greta?

Jag känner en vegetarian och hon säger att det är äckligt att sätta i munnen det som har varit levande. Det förstår jag.

Jag har minskat min köttkonsumtion och mår bättre av det. Förr var det vitbröd + skinka eller peperonikorv ca30% av min mat. Det kan vara också minskad brödkonumption också. Eller båda och mer omväxlande mat helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Det vet vi redan. Greta är en hypokriter.
Hon var i Jokkmokk och där plötsligt gillade hon rennäringen. Inte ett ord plötsligt att de ska sluta använda fossila bränslen och börja vara veganer.

Flög hon en helikopter där?? Är det sant?

Greta tycker tydligen att folkgrupper som Nordamerikas indianer och samerna ska få fortsätta att äta kött. hon är också mycket försiktig i sin kritik mot Kinas och Indiens utsläpp.

Det är tydligen bara vi i den stora, stygga västerländska civilisationen som ska tvingas till att mycket radikalt minska våra utsläpp och sluta äta kött, allt enligt den Gretardiska läran eller Gretologin som Sankta Gretas lärdomar kallas.

Jag vet inte om det är hennes vänstervridna mor som satt i henne alla dessa dumheter men summan av det hela blir att hennes framtida drömsamhälle, åtminstone här i väst liknar den mardröm som de Röda Khmererna skapade i Kambodja. Lägg sedan till detta de våldstendenser som finns hos vissa djurrättsaktivister och Gretas kompisar i Extinction Rebellion så får åtminstone jag onda aningar.

jag känner människor som är veganer och vegetarianer på grund av omtanke om djuren och det kan jag acceptera och förstå. Det jag däremot inte kan acceptera är de som till varje pris ska tvinga sin övertygelse på andra. Då blir jag riktigt tvärt emot och ökar min köttkonsumtion.
2020-04-07, 21:41
  #30006
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad gäller urbefolkningarna har Greta sagt, att de har mycket visdom i sitt tänkande, som vi borde lära oss av. Greta är inte perfekt, och har aldrig påstått sig vara perfekt, men hon vill kämpa för klimatet och miljön.

Varför lyssnar Greta inte på Aboriginerna? De har torrbränt sina skogar i flera hundra år... så förbjöd man det plötsligt med stora böter som straff. Sen gnäller hon på att...bränderna orsakades av 1 grads temperaturökning. (sa aldrig ett ord att de flesta fall startade pga människor) Det fanns en man som fick böta 10.000$ för att han torrbrände skog bredvid sitt hus. Resultatet? Alla andras hus är aska nu, medan han lever kvar i sitt hus!!!

Greta kämpar för klimatet, men när jag börjar fundera vad hon har gjort för miljön...då tar det stopp!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.vice.com/en_asia/article...-something-new

One of the activists in the group felt it might be helpful to recount past successes, but Thunberg didn’t seem at ease in self-care mode. Her overall message was that in this moment, climate activists need to do what they always do: “Listen to the science.”

Greta kan bara berätta om sig själv! Du säger att hon pratar med forskare, läser allt möjligt men när hon ska svara på frågorna eller blir intervjuad då kan hon säga bara en sak! "Listen to the science"

Frågan är varför får vi aldrig höra något av Greta själv? Hon har möjlighet att berika oss med fakta och vad som händer...men hon gör aldrig det!

Du sa att Greta tycker om grafer, även om hon har bara visat klimatmodeller som inte är "science" och beror mest på vilka parametrar man väljer och cherrypickar. Varför är det så när man läser allt möjligt om Greta att hon kan aldrig beskriva miljöproblemen som finns runt om på jorden? Sen kommer förstås du och -Info- och måste förklara oss så noga vad Greta vill och gör.

Kan någon nämna vad Greta har gjort för miljön??? Något riktigt alltså! Som man kan beskriva som en vinst för Greta i hennes CV!
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-07 kl. 22:24.
2020-04-07, 22:17
  #30007
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Greta tycker tydligen att folkgrupper som Nordamerikas indianer och samerna ska få fortsätta att äta kött. hon är också mycket försiktig i sin kritik mot Kinas och Indiens utsläpp.

Det är tydligen bara vi i den stora, stygga västerländska civilisationen som ska tvingas till att mycket radikalt minska våra utsläpp och sluta äta kött, allt enligt den Gretardiska läran eller Gretologin som Sankta Gretas lärdomar kallas.

Precis. + det som vad Greta och speciellt hennes kult från fattiga länder kallar "CLIMATE JUSTICE". Vad är CJ? Det är precis vad Greta bestämmer sig för tillfället. Senaste webinaren undrade hon: "Vad kan vi göra för att sätta press på våra politiker, så att de kan hjälpa fattigare länder med Corona" Sverige skickar mycket pengar till UN, men Greta har aldrig något koll. Hur kan man kräva såna saker när politikerna har ingen aning på hur de ska lösa Coronakrisen i sina egna länder!

Gretas logik dvs "Gretologin" är att det finns ingen logik mellan krav och lösningar. Och Bara de rika som Sverige ska lida meda vi dessutom hjälper andra länder som får öka sina utsläpp hur mycket de vill. (t.ex Kina fram till 2030 får öka hur mycket det vill)

Hennes TED tal från 2018. Sverige måste minska sina CO2 utsläpp 20% årligen för att vi ska klara 2 graders målet (märk att det är bara 1.5C nu). Så Enligt Gretas logik Sverige är viktig. Sanningen??

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Mi...,13,14,15/all/

Sveriges utsläpp??? 52! Se på grafen hur mycket Kinas utsläpp ökar! Se vad Sveriges 20% av 52 kan göra!

Gretas logik? -Nämner aldrig Kina. De är västländer som Greta attackerar, även om utsläppen i EU har liksom USA:s minskat i snart 20 år nu!
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-07 kl. 22:19.
2020-04-07, 22:21
  #30008
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Varför lyssnar Greta inte på Aboriginerna? De har torrbränt sina skogar i flera hundra år... så förbjöd man det plötsligt med stora böter som straff. Sen gnäller hon på att...bränderna orsakades av 1 grads temperaturökning. (sa aldrig ett ord att de flesta fall startade pga människor) Det fanns en man som fick 10.000$ för att han torrbrände skog bredvid sitt hus. Resultatet? Alla andras hus är aska nu, medan han lever kvar i sitt hus!!!

Greta kämpar för klimatet, men när jag börjar fundera vad hon har gjort för miljön...då tar det stopp!!!!



Greta kan bara berätta om sig själv! Du säger att hon pratar med forskare, läser allt möjligt men när hon ska svara på frågorna eller blir intervjuad då kan hon säga bara en sak! "Listen to the science"

Frågan är varför får vi aldrig höra något av Greta själv? Hon har möjlighet att berika oss med fakta och vad som händer...men hon gör aldrig det!

Du sa att Greta tycker om grafer, även om hon har bara visat klimatmodeller som inte är "science" och beror mest på vilka parametrar man väljer och cherrypickar. Varför är det så när man läser allt möjligt om Greta att hon kan aldrig beskriva miljöproblemen som finns runt om på jorden? Sen kommer förstås du och -Info- och måste förklara oss så noga vad Greta vill och gör.

Greta är mycket noga med, att beskriva sig som miljö- OCH klimataktivist, se hennes presentationer! Greta har verkligen utvecklats positivt, men har ännu vissa svårigheter med debatt. Ofta har hon också betydligt lättare för att förklara för några få som hon tycker om, än för många okända.

För bara några år sedan hade Greta svårare selektiv mutism och pratade i stort sett bara med familjen. Greta vet också att många blir trötta på att lyssna, om hon skulle hålla ett långt tal. Sedan har hon ofta talbegränsningar. I EU-parlamentet fick hon tala i högst tio minuter. Samma tidsgräns hade hon i USA:s kongress. Det är omöjligt att göra ett mer omfattande vetenskapligt resonemng på så kort tid.

Sedan är Greta idag kommunikatör och inte vetenskapsman. Hon kan ovanligt mycket för att vara en tonåring, men är ännu inte forskarutbildad. Sedan vill Greta göra sitt allra bästa, hon vill bara spela offentligt om hon kan spela stycket riktigt bra, och hon vill bara tala om hon vet att hon verkligen kan det som hon har tänkt tala om.

Greta har betonat att de unga kan skapa opinion, men det är de vuxnas ansvar att lösa problemen!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-07 kl. 22:35.
2020-04-07, 22:30
  #30009
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är mycket noga med, att beskriva sig som miljö- OCH klimataktivist, se hennes presentationer! Greta har verkligen utvecklats positivt, men har ännu vissa svårigheter med debatt. Ofta har hon också betydligt lättare för att förklara för några få som hon tycker om, än för många okända.

Problemet är just att jag har sett flera av hennes "presentationer" men inte blir klokare av det. Jag skulle säga bara dummare då vi måste minska drastiskt medan de största bovarna får släppa ut hur mycket de vill. Logik???

"Vi blir utrotade om vi* inte slutar att använda fossila bränslen direkt" -*Gäller inte Kina och Indien.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta vet också att många blir trötta på att lyssna, om hon skulle hålla ett långt tal. Sedan har hon ofta talbegränsningar. I EU-parlamentet fick hon tala i högst tio minuter. Samma tidsgräns hade hon i USA:s kongress. Det är omöjligt att göra ett mer omfattande vetenskapligt resonemng på så kort tid.

Okej Greta fick----och hur länge hon pratade.

USA --- 5min -------------- 90s
EU ----10min-------------- 7,5min.

Hennes genomsnittliga längd på tal i olika länder (för folk som har väntat i timmar) 3-4 min. Knappast någon gräns där.

Kan du beskriva noga vad Greta har lyckats med för miljön? Dvs resultat. Jag vill gärna läsa, för jag kan ha missat något. Och du har ju följt Greta sen början antar jag.

1) -Minskat flygande, speciellt i Sve. Där är vi överens, antar jag.
2) -??
3) -??
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-07 kl. 22:40.
2020-04-07, 22:40
  #30010
Avstängd
Var det inte två gånger hon fick framträda i USA:s kongress, varav en gång med tio minuters talestid?
2020-04-07, 22:44
  #30011
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har betonat att de unga kan skapa opinion, men det är de vuxnas ansvar att lösa problemen!

Du menar, kräva omöjliga saker, och gnälla sen att politikerna inte lyssnar?
2020-04-07, 22:45
  #30012
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Greta tycker tydligen att folkgrupper som Nordamerikas indianer och samerna ska få fortsätta att äta kött. hon är också mycket försiktig i sin kritik mot Kinas och Indiens utsläpp.

Det är tydligen bara vi i den stora, stygga västerländska civilisationen som ska tvingas till att mycket radikalt minska våra utsläpp och sluta äta kött, allt enligt den Gretardiska läran eller Gretologin som Sankta Gretas lärdomar kallas.

Jag vet inte om det är hennes vänstervridna mor som satt i henne alla dessa dumheter men summan av det hela blir att hennes framtida drömsamhälle, åtminstone här i väst liknar den mardröm som de Röda Khmererna skapade i Kambodja. Lägg sedan till detta de våldstendenser som finns hos vissa djurrättsaktivister och Gretas kompisar i Extinction Rebellion så får åtminstone jag onda aningar.

jag känner människor som är veganer och vegetarianer på grund av omtanke om djuren och det kan jag acceptera och förstå. Det jag däremot inte kan acceptera är de som till varje pris ska tvinga sin övertygelse på andra. Då blir jag riktigt tvärt emot och ökar min köttkonsumtion.
Greta har sagt att hon inte kan tala om för andra hur de ska resa eller leva, men att varje människas val får konsekvenser.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback