2020-01-19, 22:57
Medlem
Elektriker är ett dåligt jobb.
Din nacke, axlar, rygg är paj innan pensionen.
Allt elektriskt sitt nära taket eller nära golvet.
Hade heller jobbat som fastighetsskötare.
Citera
2020-01-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Katrineholm är ju generellt ett förjävla märkligt ställe.

Ts borde kunna jobba i både Eskilstuna och Västerås.

Haha Katrineholm är ju Sveriges lustgård blir antagligen Eskilstuna jag går till, men det har ändrats sig lite, är rätt säker på att jag kör med KylTekniker istället.

Närmare till utbildningen, och känns som att man får mer möjligheter då man får grundläggande el behörighet där, borde inte vara så svårt efter ett par år att få full elektriker behörighet om man vill det

Sen så börjar ju ansökningarna i februari så bleV ju bra timing.

Men för att kanske slippa öppna en ny tråd, eftersom vi verkar ha några kyltekniker här.
Kyltekniker? Hur är det? Har ju redan fått en hel del info, men allt hjälper Lönestege? Tros företag titta på en konstigt om man åker in o frågar om man kan "hänga med nån dag"? Inriktningar? Och vad/vilka delar är bäst där?
Citera
2020-01-20, 09:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askys
Men för att kanske slippa öppna en ny tråd, eftersom vi verkar ha några kyltekniker här.
Kyltekniker? Hur är det? Har ju redan fått en hel del info, men allt hjälper Lönestege? Tros företag titta på en konstigt om man åker in o frågar om man kan "hänga med nån dag"? Inriktningar? Och vad/vilka delar är bäst där?

Lönen borde börja på runt 25000 kr, sen när du har jobbat nåt år bör du ha runt 30000. Ytterligare några år och om du är duktig bör du ha nånstans kring 35000 kr/månad.

Iofs kan jag tänka mig att lönerna är lite sämre närmare Katrineholm.

Det borde väl inte spela nån roll om de tittar snett på dig, åk in och fråga om du får följa med nån en dag, alla vettiga företag borde se det som en möjlighet att få anställa dig på sikt.

Som kyltekniker förväntas du vara självständig och kunna lite om ALLT i en fastighet. När du dyker upp hos en kund, exempelvis en ICA-butik, kommer de fråga dig om ventilation, vatten, avlopp, larm och lås, och efter några år kommer du lära dig det mesta om det mesta.
Citera
2020-01-20, 10:05
Medlem
Citat:
Det borde väl inte spela nån roll om de tittar snett på dig, åk in och fråga om du får följa med nån en dag, alla vettiga företag borde se det som en möjlighet att få anställa dig på sikt.

Som kyltekniker förväntas du vara självständig och kunna lite om ALLT i en fastighet. När du dyker upp hos en kund, exempelvis en ICA-butik, kommer de fråga dig om ventilation, vatten, avlopp, larm och lås, och efter några år kommer du lära dig det mesta om det mesta.

Nej det är sant, kan ju vara ett bra sätt att luska ut de bra företagen och de mindre bra.

Känner att det där är nått som gäller de flesta brancher i viss grad, har blivit frågad många gånger "vilket meterial ska jag ha? Hur djupt ska vi gräva?" Osv även fast mitt jobb egentligen i grunden bara är att köra dit materialet, men man hjälper ju folk så mycket man kan och lär sig på vägen.
Citera
2020-02-16, 11:20
Medlem
elbels avatar
En brorson pluggar till elektriker Han har fått bra betyg och har bra referenser. De få företag som svarar säger att de inte tar in lärlingar, och då söker han i flera storstäder.

Hur svårt är det få praktik två månader och sen lärlingsplats i nuläget?

Finns det siffror på hur många procent som lyckas få lärlingsplats?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är framförallt brist på kylmontörer där underskottet de närmaste åren är runt 10.000 personer i Sverige pga pensionsavgångar mm. Det är lite olika utbildning för kyltekniker, kylmontörer, vvs-montörer osv. (kylmontör jobbar inte ensam utan med kyltekniker). Man får kolla vilka utbildningar som finns i hemorten och utgå därifrån. Vill man ha elbehörighet så kan man försöka ordna så att man kan läsa elbehörigheten på deltid under praktiktiden för kylutbildningen. Det innebär ofta att man pluggar på veckorna och jobbar extra under helgen som lärling och får tillräckligt med lön för att slippa alltför mycket studielån. Det gäller att ha en bra mix mellan arbeten och studier så att man inte blir överarbetad.

Citat:
Lönen borde börja på runt 25000 kr, sen när du har jobbat nåt år bör du ha runt 30000. Ytterligare några år och om du är duktig bör du ha nånstans kring 35000 kr/månad.

Iofs kan jag tänka mig att lönerna är lite sämre närmare Katrineholm.

Citat:
Ursprungligen postat av askys
Nej det är sant, kan ju vara ett bra sätt att luska ut de bra företagen och de mindre bra.

Känner att det där är nått som gäller de flesta brancher i viss grad, har blivit frågad många gånger "vilket meterial ska jag ha? Hur djupt ska vi gräva?" Osv även fast mitt jobb egentligen i grunden bara är att köra dit materialet, men man hjälper ju folk så mycket man kan och lär sig på vägen.
Citera
2020-02-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
En brorson pluggar till elektriker Han har fått bra betyg och har bra referenser. De få företag som svarar säger att de inte tar in lärlingar, och då söker han i flera storstäder.

Utbildade mig till Elektriker 2017 var jag klar. Fortfarande arbetssökande. De flesta(nästan alla) vill ha en lärling som redan har ett lärlingsår eller mer gjort med körkort eller en helt färdig elektriker.

De må vara en del elektriker jobb ute men väldigt få för en nyutbildad utan kontakter och erfarenhet. Iaf här på västkusten.

Utöver det är rätt många "service-elektriker" jobb glorifierade men välbetalda vaktmästare. Sätta upp projektorer och skarva kablar o skit som är ruggigt depp. Även här kräver dom oftast lite erfarenhet och givetvis körkort dock.

Ruggigt trist för mig och andra som inte har någon tur :/ Känns som man glömt hälften nu när tiden gått med.

Folk som säger "De skriker efter X och de tjänar asgrymt!" vet oftast inte asteriskerna som t.e.x ovan eller att de varierar starkt var du bor osv.
Citera
2020-02-17, 12:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är stor brist på auktoriserade elektriker och stor tillgång på lärlingar. Elföretagen har idag inte ekonomi nog att anställda lärlingar utan vill bara ha färdiga elektriker.

Ett tips kan vara att söka lärlingsplats hos de elektriker som installerar solpaneler och kanske gå den kurs som krävs. Det är ganska ont om folk så man behöver även ta in lärlingar.
Citera
2020-02-17, 19:51
Medlem
Angerods avatar
Citat:

Var har han för referenser? Tidigare praktiker?

Praktikplats är väl inte speciellt svårt att få, däremot är det osäkert om det leder till något mer... Jag jobbar själv på en firma med ca 15 montörer. Vi har i princip alltid 2 lärlingar och 1 eller fler praktikanter.
Jag själv började som praktikant och sen lärling för typ 5 år sedan. Skickade massor med mail till olika företag utan resultat och började istället åka runt knacka dörr för att överlämna cv/ansökan personligen och snacka mig in. Funkade uppenbarligen bättre.

En lärling är en rätt stor investering som kan gå lite hur som helst. Därför är många tveksamma att anställa bara utifrån nått mail. Mitt råd är att skriva ihop ett vettigt personligt brev och sen börja åka runt och presentera sig. Satsa på företag med minst 10-15 anställda.
Vettigt klädd, ett bra handslag och visa att man är redo att ta sig an ett jobb och det ansvar som kommer med det. Sen för fan se till att hålla tider och sköta sig under praktiken.
Citera
2020-03-31, 23:23
Medlem
Kan man som distributionselektriker istället välja jobba som installationselektriker? Vet inte om någon kan svaret på detta. Då jag försöker hitta utbildning till att jobba inom nybygg och dra kablar i hus osv. Men just nu har dom inget i närheten för mig förutom distributionselektriker..
Citera
2020-04-02, 20:50
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Elektriker med BE och C-kort brukar få lite mer eftersom de kan framföra tyngre servicefordon samt släp (framförallt som starkströmselektriker).

Ursäkta men vad menar du med starkströmselektriker?

Tänker du på linjemontörer?
Citera
2020-04-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thekillersan
Kan man som distributionselektriker istället välja jobba som installationselektriker? Vet inte om någon kan svaret på detta. Då jag försöker hitta utbildning till att jobba inom nybygg och dra kablar i hus osv. Men just nu har dom inget i närheten för mig förutom distributionselektriker..

Förmodligen. Kan du länka till utbildningen så kan jag kika.

Rent krasst så krävs det inte någon utbildning för att bli anställd. Men många företag, och framförallt facket, kräver det.

Många teletekniker och andra svagströmselektriker jobbar sig in på installation med tiden om dom är anställda av ett företag som pysslar med sådant.
Citera
2020-04-02, 20:56
Medlem
Stora företag, typ Elajo, Bravida, Midroc och Assemblin anställer lärlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in