2020-03-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
När hade vi 500% ränta?
Jo mellan 16 september och 21 september 1992.

Återigen vad babblar du om?
Lär dig varför priserna gått upp de senaste 30 åren.
Du är pinsam.
Citera
2020-03-30, 12:26
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Pfff..... Vet inte riktigt hur jag ska känna, göra eller tänka angående det här. Men för att få bästa möjliga tips & råd så behöver jag rådfråga er som är insatta i ämnet.

Jag köpte en bostadsrätt för dryga månaden sen, min nuvarande bostadsrätt låg då också till försäljning med en köpare som drog sig ur. Nu står jag med två lägenheter och jag börjar få småpanik över att inte ha fått lägenheten såld.

Vad ska ja göra?? Troll undanbedes tack!

Köparen får betala skadestånd till dig för att han drog sig ur, om papperna var underskriven utan klausul. Inget på skrift så kan du inte göra något annat än att betala för bostadsrätten tills du får den såld.
Citera
2020-03-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Återigen vad babblar du om?
Lär dig varför priserna gått upp de senaste 30 åren.
Du är pinsam.

Skulle du trott på en kraftig prisuppgång om du hade fått frågan i slutet av 1992?
Citera
2020-03-30, 12:28
Medlem
Citat:
Skulle du trott på en kraftig prisuppgång om du hade fått frågan i slutet av 1992?

Men då gick det att stimulera marknaden.
Det går inte att stimulera den nu?
Gör vad fan du vill.
Citera
2020-03-30, 12:29
Medlem
Citat:
Men då gick det att stimulera marknaden.
Det går inte att stimulera den nu?
Gör vad fan du vill.

Du svarade inte på frågan: Skulle du trott på en kraftig prisuppgång om du hade fått frågan i slutet av 1992?
Citera
2020-03-30, 12:33
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan: Skulle du trott på en kraftig prisuppgång om du hade fått frågan i slutet av 1992?

Varför tjatar du om 92?
Utifrån min kunskap nu, ja.

Det har gått tre veckor och enligt dig är vi i 92. Absolut INTE 90, utan VI MÅSTE VARA PÅ 92.
Du kommer bli körd på marknaden med den attityden. Det finns en rätt tidpunkt för allt.
Fastigheter är inte det just nu.
Citera
2020-03-30, 12:38
Medlem
Citat:
Varför tjatar du om 92?
Utifrån min kunskap nu, ja.

Det har gått tre veckor och enligt dig är vi i 92. Absolut INTE 90, utan VI MÅSTE VARA PÅ 92.
Du kommer bli körd på marknaden med den attityden. Det finns en rätt tidpunkt för allt.
Fastigheter är inte det just nu.

Utifrån den kunskap du hade då givetvis. Då gällde extrem kris och vi hade nyss haft 500% ränta, kronan i fritt fall, skulle du då ha sagt att nu kommer en rusning av priserna uppåt att inledas?

Nej knappast, du skulle ha tagit fasta på alla de negativa faktorerna som fanns då och sagt att priserna kommer krascha, det sa alla med detta sätt att tänka då och så har de resonerat i alla kriser sedan dessa.

Ni förstår helt enkelt inte vad en krona i fritt fall får för konsekvenser och vad det innebär.
Citera
2020-03-30, 12:43
Medlem
Citat:
Utifrån den kunskap du hade då givetvis. Då gällde extrem kris och vi hade nyss haft 500% ränta, kronan i fritt fall, skulle du då ha sagt att nu kommer en rusning av priserna uppåt att inledas?

Nej knappast, du skulle ha tagit fasta på alla de negativa faktorerna som fanns då och sagt att priserna kommer krascha, det sa alla med detta sätt att tänka då och så har de resonerat i alla kriser sedan dessa.

Ni förstår helt enkelt inte vad en krona i fritt fall får för konsekvenser och vad det innebär.

Är du dum eller?
Med 500% ränta finns utrymme för räntan att gå ner, nu finns det knappt utrymme på 0%. Jävla idiot.

Har ALLA det sättet i kriser? ALLA? Du också? Eller?

Du verkar inte förstå en global ekonomi i kris. Det är inte bara Sverige som kommer ha rabatterade fastigheter.
Citera
2020-03-30, 12:57
Medlem
Citat:
Är du dum eller?
Med 500% ränta finns utrymme för räntan att gå ner, nu finns det knappt utrymme på 0%. Jävla idiot.

Har ALLA det sättet i kriser? ALLA? Du också? Eller?

Du verkar inte förstå en global ekonomi i kris. Det är inte bara Sverige som kommer ha rabatterade fastigheter.

Precis det var en extrem ekonomisk kris som satte företag i konkurs, skapade arbetslöshet, ledde till att banker stramade åt alla kranar som fanns då bankerna hamnade i akut kris, och räntan för låntagarna var mycket högre än nu.

Trots allt detta blev det en kraftig prisökning.
Den gemensamma prisdrivande faktorn var en fallande krona. När kronan försvagas krävs det fler kronor för att köpa samma vara.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-30 kl. 13:11.
Citera
2020-03-30, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Pfff..... Vet inte riktigt hur jag ska känna, göra eller tänka angående det här. Men för att få bästa möjliga tips & råd så behöver jag rådfråga er som är insatta i ämnet.

Jag köpte en bostadsrätt för dryga månaden sen, min nuvarande bostadsrätt låg då också till försäljning med en köpare som drog sig ur. Nu står jag med två lägenheter och jag börjar få småpanik över att inte ha fått lägenheten såld.

Vad ska ja göra?? Troll undanbedes tack!

Prekärt läge. Hyra ut en bostadsrätt är nog inte att tänka på. Tillåter föreningen uthyrning andra hand pga skälet? Knappast.+ att du lär väl ha ett behov av pengarna som ärlåsta i den andra brn. + att risken för prisfall har väl aldrig varit mer överhängande än nu.

2 alternativ som jag ser det. Sätta ut bägge lgh till försäljning och bo i den som icke blir såld först. Är det din gamla lgh som blir kvar. Fortsätt sälja o köp nåt först då du har kontrakt med köpare.

Andra alternativet; sänka priset tills du får en köpare.

Något tredje alternativ är svårt se.

Vi har en i vår förening som inte tillåts hyra ut mer i andra hand.
Icke fått den såld och nu sänkt priset. Hen hade ut den förra året men drog tillbaka den då hen inte fick ut det önskade. Samt absolut sista året godkänt Ett stort misstag som det ser ut.
Citera
2020-03-30, 14:17
Medlem
Citat:
Precis det var en extrem ekonomisk kris som satte företag i konkurs, skapade arbetslöshet, ledde till att banker stramade åt alla kranar som fanns då bankerna hamnade i akut kris, och räntan för låntagarna var mycket högre än nu.

Trots allt detta blev det en kraftig prisökning.
Den gemensamma prisdrivande faktorn var en fallande krona. När kronan försvagas krävs det fler kronor för att köpa samma vara.

Lilla gubben.
Det blev en kraftig ökning på grund av sänkta räntor och att bankerna blev ÄNNU generösare än tidigare.
Vad ska hända nu?
"Trots allt detta blev det en kraftig prisökning.
Den gemensamma prisdrivande faktorn var en fallande krona. När kronan försvagas krävs det fler kronor för att köpa samma vara"
- Detta tror du ska leda till värdeökning? Hur fan blir det en värdeökning om kronan går ner? ditt jävla miffo
Citera
2020-03-30, 14:22
Medlem
Citat:
Lilla gubben.
Det blev en kraftig ökning på grund av sänkta räntor och att bankerna blev ÄNNU generösare än tidigare.
Vad ska hända nu?
"Trots allt detta blev det en kraftig prisökning.
Den gemensamma prisdrivande faktorn var en fallande krona. När kronan försvagas krävs det fler kronor för att köpa samma vara"
- Detta tror du ska leda till värdeökning? Hur fan blir det en värdeökning om kronan går ner? ditt jävla miffo

Sänkta räntor men fortfarande väldigt höga räntor och banker i akut kris som inte lånade ut nya pengar. Det är lite som om ICA har rea på rostbiff trots att de har slut på rostbiff, då leder inte det lägre priset till högre försäljning. Men kronförsvagningen gjorde att det krävdes fler kronor för att köpa samma vara.

Om du inbillar dig att bankerna var generös med utlåningen när priserna drog uppåt har du grundligt fel och du var uppenbarligen inte med då när det hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in