2020-03-28, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Håller delvis med dig, men ändå inte. Industriarbetare och städerskor har jag inget emot iofs, men den som har lånat till lyxkonsumtion och tatueringar, läppfyllning och vettlös shopping förtjänar att få gå från hus och hem.

Precis som du har jag mitt på det torra, söker en bättre bostad och har "cash to burn". Ska bli skoj att gå på visning efter sommaren, Hemnet kommer att vara som en riktig godisbutik med möjlighet att pruta.

Den nya homestajlingtrenden blir nog inte doftljus och limefrukter i rostfritt stålfruktfat. Snarare information att bostaden är nyligen coronasanerad. Jag vill inte heller bo nånstans där nån har hängt sig i takkroken. Det kan ju spöka!
Har inget emot dessa yrken heller, men som du säger lyxkonsumtionen är vad som stör mig också.
Citera
2020-03-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Spekuleras mycket om ökningen av fastigheter på Hemnet

Jag tror det är påskyndad planerad försäljning endast, inga nya försäljningar i den meningen. Folk lockas sällan till försäljning i kristider, man sitter i båten.
Efter maj så kommer ingen ny fastighet ut fram till hösten.

Såna som inte har råd kommer ändå klara sig till hösten då man inte förlorar jobbet på studs och folk drar åt svångremmen.

... och sedan blåser karusellen igång igen, skulle jag tro. Med industrier, handel, etc.
Detta är ingen finansiell kris av normala mått. Det är ingen finanskrasch.
Fram till detta nådde Europa var det full fart i det mesta. Får vi bara bukt med det hyfsat snabbt tar det snabbt fart igen i ekonomin.
Citera
2020-03-28, 16:54
Medlem
mjohan84s avatar
Vad säger banken till en person Som är korttidspermitterad? Får den låna öht ?
Citera
2020-03-28, 16:55
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
... och sedan blåser karusellen igång igen, skulle jag tro. Med industrier, handel, etc.
Detta är ingen finansiell kris av normala mått. Det är ingen finanskrasch.
Fram till detta nådde Europa var det full fart i det mesta. Får vi bara bukt med det hyfsat snabbt tar det snabbt fart igen i ekonomin.

Du glömmer av att vi ska betala detta, lär bli kraftigt höjda skatter
Citera
2020-03-28, 17:08
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Viljen rävsax han sitter i. Men inte förvånande. Att köpa bostad är det inte många som funderar över just nu.

Har han råd att stå där med 2 hus? Hyra ut det?

han plockade ned skylten för två dagar sedan, har inte sett till honom men ryktena säger att han har sålt det till ett äldre par som behövde en enplansvilla
Citera
2020-03-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Argh hur fan ska man göra då? Finns ju inget facit.
Jag har en sommarstuga belånad för typ 350.000.
Ska jag binda räntan i ett antal år? Jag har ju råd med det utan problem, kanske bättre än att kanske riskera 30% ränta?

Bind aldrig räntor. Bland det dummaste man kan göra. Garanterat stor förlust över en livstid.

Däremot ska man ha buffert så man slipper leva på knäckebröd om oförutsedda händelser inträffar.

Så se istället till att spara undan det du tjänar på att ha rörliga istället för bundna räntor på lånen.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-28 kl. 17:22.
Citera
2020-03-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Håller delvis med dig, men ändå inte. Industriarbetare och städerskor har jag inget emot iofs, men den som har lånat till lyxkonsumtion och tatueringar, läppfyllning och vettlös shopping förtjänar att få gå från hus och hem.

Synd bara för dig att det är den grupp med människor du listar som främst bor i hyresrätt. Sysslar man med vettlös shopping så har man inte disciplinen att spara till ett vettigt boende.
Citera
2020-03-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Bind aldrig räntor. Bland det dummaste man kan göra. Garanterat stor förlust över en livstid.

Däremot ska man ha buffert så man slipper leva på knäckebröd om oförutsedda händelser inträffar.

Så se istället till att spara undan det du tjänar på att ha rörliga istället för bundna räntor på lånen.

Varför är binda räntan det dummaste man kan göra? För att den konstant sjunkt de senaste 20 åren så är det alltid en brilliant plan? Kan köpa att man i rådande situation inte ska binda upp sig allt för länge men att du redan nu kan säga att det blir förlust "på en livstid" är bara gissining.
Citera
2020-03-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Nej !
Citera
2020-03-28, 18:23
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Håller inte. Det är mer sannolikt att vi gå tillbaka till 6% ränta än vi kommer ha -5%.
Binda när ränta är låg är smart.
Citera
2020-03-28, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Om ett år ägs 30% av Stockholms innerstad av Kina. Enjoy!

Då plockar vi av dom hela skiten utan ersättning för att de tvingat på oss corona
o hänvisar dom till att begära ersättningen/skadeståndet från kinesiska staten
Citera
2020-03-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Varför är binda räntan det dummaste man kan göra? För att den konstant sjunkt de senaste 20 åren så är det alltid en brilliant plan? Kan köpa att man i rådande situation inte ska binda upp sig allt för länge men att du redan nu kan säga att det blir förlust "på en livstid" är bara gissining.

Nej, det är ingen gissning eftersom den korta räntan i regel är lägre än den längre.

Lång ränta är en dyr och onödig försäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in