2020-03-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hehe ja det va nog kinesernas baktanke att söndra och förstöra västvärldens ekonomi.. köpa in sig i aktier när de är på väg upp igen.
Även köpa på sig alla bostäder och mark i väst.
Sedan i det tysta mobiliserar sig Ryssland, EU, USA, och alla andra länder i en gemensam attack mot Kina och bombar bort dem från jordens yta
Krig är det oundvikliga och när detta är över kommer hela världen rikta sina blickar mot Kina i hat.

Bostadspriserna kommer givetvis att falla! Allt annat vore konstigt men frågan är hur mycket..?
Jag gissar på 25% - 35%..... efter 6-8 år är de på 2019 års nivå igen förutsatt att vaccin finns om ett par år.

Om ett år ägs 30% av Stockholms innerstad av Kina. Enjoy!
Citera
2020-03-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines

Hellre KINESERän otacksamma flyktingar!!
Citera
2020-03-28, 13:34
Avslutad
Hoppas på ett ordentligt ras då folk måste sälja när dom blir arbetslösa. Vet personer som har belånat sig till max och det är inte en krona över av lönen. Nu blir lönen mycket lägre och dom sitter i skiten.

Jag låter cynisk och bitter och det är jag också. Men de personer som har gjort på rätt sätt, dvs de som fortfarande kan bo kvar även vid arbetslöshet med hjälp av buffert/rimliga lån har jag inget emot, tvärtom så har jag respekt för dom.

Men jag hoppas att paret fru städerska + herr industriarbetare som har leasat två sprillans nya BMW's och belånat sig till MAX ska ryka nu. Dom förtjänar inget annat efter deras vårdslösa beteende som inte är hållbart.

Jag har iaf mitt på det torra denna gång, och har kontanter redo om priserna skulle falla.
Citera
2020-03-28, 13:35
Avslutad
Har en kompis som köpte lägenhet på Ersboda Umeå runt 1989-90. Betalade nånstans 130-160 000kr vill jag minnas. Tyckte det var ett klipp. Sålde för runt 10 000kr ett par år senare. Svårt bli av med den. Men han kom igen utan problem. En annan var väldigt skraj för att den nybyggda brföreningen på Umedalen skulle gå i konkurs eller ja upplösas o insatserna borta. Fattade det klara sig med en hårsmån.
Citera
2020-03-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
Hellre KINESERän otacksamma flyktingar!!

Exakt! Vi pröjsar cash, dom tar era cash...
Citera
2020-03-28, 13:49
Avslutad
Kan dra en jämförelse: min kompis köpte runt 1990 sin 2a Ersboda Umeå för säg runt 130000kr. Jag köpte en Audi 80, 1 år gammal, 600 mil ungefär samtidigt för 114000kr.
En 2a i dag på Ersboda ligger på runt 1 100 000kr. En Audi A3 ett år gammal, ca 600 mil ligger på runt 200 000kr i dag..
Hmmm

Är det Audin som blivit billig eller lägenheten som blivit dyr?
Citera
2020-03-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines

Med andra ord kommer de bli i minoritet, stackare bara 30%. Mellanöstern står väl för 50% när detta är över och grekiska gränsen kollapsar

”Svenskar” får bli de nya judarna eller romerna som får driva runt från land till land och sitta och tigga i tex Thailand när vi blivit så fattiga

Nejdå Vi har en regering som kommer skydda samhället så finns inte en chans att allt blir utsålt staten tar över sådant
Citera
2020-03-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Med andra ord kommer de bli i minoritet, stackare bara 30%. Mellanöstern står väl för 50% när detta är över och grekiska gränsen kollapsar

”Svenskar” får bli de nya judarna eller romerna som får driva runt från land till land och sitta och tigga i tex Thailand när vi blivit så fattiga

Nejdå Vi har en regering som kommer skydda samhället så finns inte en chans att allt blir utsålt staten tar över sådant

Ja sveriges regering tar verkligen väl hand om det svenska samhället och det svenska folket
Citera
2020-03-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar

Min åsikt är att mäklare blir de som är alldeles för ohederliga för att handla med begagnade bilar.

Citera
2020-03-28, 15:37
Medlem
[quote=Fontyl|70926140]Nej det finns inga tecken på prisfall ännu, det är korrekt. Marknaden ger inte utslag direkt efter att händelser sker. Det är givetvis så att det finns en fördröjning. Alla lägger ju inte ut sina bostäder till försäljning dagen efter att de har blivit varslade. Och de som säljer i förebyggande syfte nu har inte fått sin bostad såld än. Så nu ligger det många objekt ute till vanliga priser. Men i takt med att de inte får sina bostäder sålda kommer priserna att sjunka som en effekt av det. Många sitter nog still i båten ett litet tag till och hoppas på att det vänder, i synnerhet dom som "endast" har blivit permitterade som fortfarande har en förhoppning om att kunna gå tillbaka till arbetet snart.

Det vi däremot kan se utifrån länkarna nedan är att det har skett en upptrappning av publicerade bostadsannonser gentemot motsvarande månad föregående år. Lägger upp siffror/länkar för både feb och mars nedan. De får tala för sig självt.

Februari:

"Utbudet av bostadsrätter till salu på bostadssajten Hemnet ökade något i februari drivet av att 8 procent fler bostäder lades ut till försäljning än i februari i fjol." - Placera

Det finns fina grafer och mer utförlig text på länken nedan.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/03/02/bomarknad-utbud-okar-nagot-nar-fler-bostader-laggs-ut-hemnet.html

Mars:

"Vi har sett de senaste veckorna att ökningstakten för antalet publicerade annonser för bostadsrätter eskalerar. Förra veckan var det i riket 20 procent fler bostadsrätter som lades ut, jämfört med samma vecka i fjol, och hela 39 procent fler i Stockholms innerstad. Det kan vara ett tecken på en stressad marknad" - Staffan Tell, hemnet

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/23/hemnet-manga-nya-borattsannonser.html

Vill tillägga att jag inte sitter på någon magisk spåkula om någon trodde det. Detta är mina analyser baserat på den information som finns tillgänglig. [/QUOTE

Totalt utbud är ungefär samma som föregående år. Procentsatserna du nämner faller i kategorin brus.

https://www.hemnet.se/statistik

Det finns Inge som säger just nu att det vi är i en nedåtgående trend. Utan det är ren spekulation
Citera
2020-03-28, 15:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Men jag hoppas att paret fru städerska + herr industriarbetare som har leasat två sprillans nya BMW's och belånat sig till MAX ska ryka nu. Dom förtjänar inget annat efter deras vårdslösa beteende som inte är hållbart.

Jag har iaf mitt på det torra denna gång, och har kontanter redo om priserna skulle falla.
Håller delvis med dig, men ändå inte. Industriarbetare och städerskor har jag inget emot iofs, men den som har lånat till lyxkonsumtion och tatueringar, läppfyllning och vettlös shopping förtjänar att få gå från hus och hem.

Precis som du har jag mitt på det torra, söker en bättre bostad och har "cash to burn". Ska bli skoj att gå på visning efter sommaren, Hemnet kommer att vara som en riktig godisbutik med möjlighet att pruta.

Den nya homestajlingtrenden blir nog inte doftljus och limefrukter i rostfritt stålfruktfat. Snarare information att bostaden är nyligen coronasanerad. Jag vill inte heller bo nånstans där nån har hängt sig i takkroken. Det kan ju spöka!
Citera
2020-03-28, 16:09
Medlem
frdks avatar
Spekuleras mycket om ökningen av fastigheter på Hemnet

Jag tror det är påskyndad planerad försäljning endast, inga nya försäljningar i den meningen. Folk lockas sällan till försäljning i kristider, man sitter i båten.
Efter maj så kommer ingen ny fastighet ut fram till hösten.

Såna som inte har råd kommer ändå klara sig till hösten då man inte förlorar jobbet på studs och folk drar åt svångremmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in