Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-27, 19:54
  #1345
Medlem
Hugo.Draxs avatar
SpaceX vinner kontraktet att leverera gods till kommande Lunar Gateway. Ryktet på twitter är dock attt Lunar Gateway kommer att tappa finansieringen och dröja X antal år. (Delvis Coronarelaterat)

https://www.nasa.gov/press-release/n...stics-services
Citat:
NASA has selected SpaceX of Hawthorne, California, as the first U.S. commercial provider under the Gateway Logistics Services contract to deliver cargo, experiments and other supplies to the agency’s Gateway in lunar orbit. The award is a significant step forward for NASA’s Artemis program that will land the first woman and next man on the Moon by 2024 and build a sustainable human lunar presence.
Citera
2020-03-27, 20:03
  #1346
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"Beprövad" betyder inte bra resultat. Det betyder att man har prövat. Så när man går från 3 till 4 skärmar så vet man plötsligt inte hur det funkar? Sonder har landat på Mars sedan Viking 1976 med fallskärmar (en del av vägen), men nu klarar ESA inte av att upprepa det, trots bara 1/3 av Curiosity's landade massa.

Man trodde sig veta. Jag har inte läst om exakt vad det är som spökar med fyra fallskärmar men jag skulle tro att det är en stabilitetsfråga, att dom fyra skärmarna rör sig lite för mycket och slår in i varandra. I vilket fall som helst så verkar problemet vara löst och att det nu bara är en fråga om certifierande test som ska utföras.
Citera
2020-03-27, 20:11
  #1347
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men är det inte stor skillnad i bränsleåtgång på att bara använda motorerna under några sekunder vid launch abort och att landa hela vägen ned med motorer?

Det mesta av farten kommer att bromsas upp med värmeskölden. Man skulle kunna gå tillbaka till DM1 och landningen där för att se vid vilken hastighet fallskärmarna vecklade ut sig. Från det borde man kunna göra en uppskattning på om Dragon 2 i sin nuvarande konfiguration klarar av att landa med bara SuperDraco-motorerna.

Här är en lång tråd om huruvida man av säkerhetsskäl ska ge Dragon 2 möjligheten att landa med SuperDraco om fallskärmarna krånglar. Det var länge sedan jag läste den tråden men jag vill minnas att rent tekniskt så ska det fungera, dock så är det tonvis certifieringar som ska till stånd först innan NASA godkänner det. Enklare då att bara fortsätta landa med fallskärm.

https://forum.nasaspaceflight.com/in...?topic=47570.0
Citera
2020-03-27, 20:40
  #1348
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Lite mer om kontraktet att skicka gods till Lunar gateway

https://www.nasaspaceflight.com/2020...pply-contract/
Citat:
NASA has awarded SpaceX with a resupply contract for the Lunar Gateway. Built on the foundations of the successful agreement to resupply the ISS, SpaceX will employ its Falcon Heavy rocket to launch a new spacecraft called the Dragon XL to the lunar outpost under a Gateway Logistics Services (GLS) contract.

Jag vet inte vad man ska kalla det här, ett litet steg framåt? Dragon XL kommer att flyga längre och stanna ute längre än Dragon 2.

Saken är den att jag själv skulle gärna velat sett att SpaceX hade erbjudit sig att använda Starship för dessa godstransporter, då kunde dom fått den betald och klar av NASA. Dock så har dom redan prövat det på amerikanska flygvapnet tror jag det var, det kontraktet tappade dom då uppdragsgivaren inte trodde det var ett realistiskt alternativ. Så uppenbarligen har SpaceX lärt sig sin läxa när dom lägger anbud. Å andra sidan så blir det här bara lite mer av samma tråkiga gamla, inga jättesteg framåt dessvärre.

..Nåja, det är pengar på banken i alla fall och SpaceX kan fortsätta utveckla Starship på sidan.
Citera
2020-03-28, 03:04
  #1349
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det mesta av farten kommer att bromsas upp med värmeskölden. Man skulle kunna gå tillbaka till DM1 och landningen där för att se vid vilken hastighet fallskärmarna vecklade ut sig. Från det borde man kunna göra en uppskattning på om Dragon 2 i sin nuvarande konfiguration klarar av att landa med bara SuperDraco-motorerna.

Här är en lång tråd om huruvida man av säkerhetsskäl ska ge Dragon 2 möjligheten att landa med SuperDraco om fallskärmarna krånglar. Det var länge sedan jag läste den tråden men jag vill minnas att rent tekniskt så ska det fungera, dock så är det tonvis certifieringar som ska till stånd först innan NASA godkänner det. Enklare då att bara fortsätta landa med fallskärm.

https://forum.nasaspaceflight.com/in...?topic=47570.0
Det var intressant. Jag har inte hunnit läsa tråden. Sedan måste man väl ha med sig "dubbel mängd drivmedel"? I det fall en "launch abort" inträffar på hög höjd så måste drivmedlet även räcka till landning?

Challenger hade inget:
1. Inga raketstolar (går ej att montera för 7 personer)
2. Inget launch abortsystem
3. Ingen reservfallskärm för kabinen (vilket vissa tror kunde ha räddat besättningen)

När antalet astronauter ökas, försvåras problemen. Man kunde bara montera 2 raketstolar i rymdfärjorna. Fallskärmarnas antal. Det är där SpaceX verkar möta problem nu.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-28 kl. 03:09.
Citera
2020-03-28, 04:11
  #1350
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var intressant. Jag har inte hunnit läsa tråden. Sedan måste man väl ha med sig "dubbel mängd drivmedel"? I det fall en "launch abort" inträffar på hög höjd så måste drivmedlet även räcka till landning?
Den stora poängen att landningssystemet är också launch abort system. Man har så klart bränsle för att göra bådadera, men det är en billig försäkring jämfört med att ha ett launch abort tower som ska kopplas loss i rätt tid (annars dör alla för med den på nosen kan kapseln varken flyga eller landa mjukt), eller en rymdfärja som låtsas att rymdfart är flygfart.
Citera
2020-03-28, 06:34
  #1351
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Den stora poängen att landningssystemet är också launch abort system. Man har så klart bränsle för att göra bådadera, men det är en billig försäkring jämfört med att ha ett launch abort tower som ska kopplas loss i rätt tid (annars dör alla för med den på nosen kan kapseln varken flyga eller landa mjukt), eller en rymdfärja som låtsas att rymdfart är flygfart.
Jag tror det är bra om NASA övervakar SpaceX och Boeing. Det verkar som om SpaceX har designat en tung kapsel avsedd att landas med raketmotorer, men NASA godkänner inte detta.

Då ändrar SpaceX. Dels minskar man antalet astronauter från 7 till 4. Dels försöker man använda 4 fallskärmar vilket är förhållandevis oprövat.

SpaceX måste modifiera den ursprungliga planen. Det skapar problem. Det tycker jag inte man kan skylla på NASA. Men det är ju som vanligt. SpaceX har extremt stöd i media och då hamnar press på myndigheter.
Citera
2020-03-28, 06:40
  #1352
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det är bra om NASA övervakar SpaceX och Boeing. Det verkar som om SpaceX har designat en tung kapsel avsedd att landas med raketmotorer, men NASA godkänner inte detta.

Då ändrar SpaceX. Dels minskar man antalet astronauter från 7 till 4. Dels försöker man använda 4 fallskärmar vilket är förhållandevis oprövat.

SpaceX måste modifiera den ursprungliga planen. Det skapar problem. Det tycker jag inte man kan skylla på NASA. Men det är ju som vanligt. SpaceX har extremt stöd i media och då hamnar press på myndigheter.
Hur tycker du att det är bra att byråkraterna skapar problem genom att förbjuda fungerande lösningar?

Vilket litet barn som helst ser ju direkt att atmosfär, väder, fallskärm trassel trassel problem mamma blir arg på mig och jag kan bara skylla på katten. Man landade människor på Månen med raketmotorer.
Citera
2020-03-28, 06:51
  #1353
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur tycker du att det är bra att byråkraterna skapar problem genom att förbjuda fungerande lösningar?

Vilket litet barn som helst ser ju direkt att atmosfär, väder, fallskärm trassel trassel problem mamma blir arg på mig och jag kan bara skylla på katten. Man landade människor på Månen med raketmotorer.
Jag tycker du trollar lite nu. I just detta fall tror jag inte NASA har några baktankar utan godkänner de system som de bedömer säkra.
Citera
2020-03-28, 06:57
  #1354
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker du trollar lite nu. I just detta fall tror jag inte NASA har några baktankar utan godkänner de system som de bedömer säkra.
"som de bedömer"
Att du "tror" att statens parsitbyråkrater vet allt och alla vill väl, bryr verkligheten eller jag mig inte om. Det är en sån psyksjuk vanföreställning att du bara kan roa en psykoterapeut med att berätta om den.

Det är bara att jämföra byrtåkraternas SLS+Orion som kostat mer att "utveckla" (snarare avveckla genom att helt enkelt plocka bort rymdfärjan från den, som ryssarna gjorde för över 30 år sedan) än kosstnaden för utvecklingen av samtliga raketer som någonsin har flugit i hela världshistorien. Och den kommer ändå aldrig att flyga! Där har du dina politiskt styrda NASA-byråkrater som du tror inte bakar bullar i ugnen.

SLS+Orion är korruption som "heter rymdfart", och då kastar sig alla naiva entusiaster över det, för att de tycker om sånt som "heter rymdfart".
Citera
2020-03-29, 08:42
  #1355
Avstängd
wwrs avatar
SpaceX har redan utfört många leveranser till ISS och planerar fler till Gateway.
Citat:
SpaceX will launch a variant of Dragon, optimized to carry more than 5 metric tons of cargo to Gateway in lunar orbit
https://twitter.com/SpaceX/status/12...449130497?s=19

SpaceX har vana att skjuta upp, men inte att landa rymdfarkoster säkert. De tänkte att om man bara sätter dit en extra fallskärm så klarar man en tyngre kapsel. Men de glömde att situationen blir helt annorlunda när man monterar 4 fallskärmar så tätt. Var detta deras feltänk vilket skapat problemen med fallskärmarna?

Att flyga i rymden är inte som att bygga bilar, man kan inte bara lägga till några säten.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-29 kl. 09:28.
Citera
2020-03-29, 18:56
  #1356
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/SpacePadreIsle/s...04390783152128
Citat:
Sunday #Starship Update:
SN3 has been lifted onto the test stand at #Spacex #BocaChica
Pressure testing and raptor static fires next!

Parallellt med att SN3 testas inför kommande hopp så börjar SN4 ta form. Det går undan i Boca Chica.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback