Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-25, 08:54
  #169
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
När ska du testa då?

Testar du dag 5 kanske du utvecklar Covid dag 6....därför bättre med karantän.
Det håller jag inte alls med om. Man kan inte sätta stora grupper av människor i karantän på diffusa kriterier. Testning skall användas för att skilja smittade från icke smittade. Exakt vilka kriterier som skall användas måste smittskyddsläkare avgöra. Jag tror karantäntiden är 14 dagar nu. Jag är övertygad om att den kan förkortas med testning vilket skulle lugna folk samt få samhället att rulla igen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-25 kl. 08:58.
Citera
2020-03-25, 09:01
  #170
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
När ska du testa då?

Testar du dag 5 kanske du utvecklar Covid dag 6....därför bättre med karantän.
Man skall testa i det skedet man uppfyller karantänkriterierna. Är man inte smittad då så är man det inte om 6 dagar heller, inte mera än vad random person är.
Citera
2020-03-25, 09:06
  #171
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Man skall testa i det skedet man uppfyller karantänkriterierna. Är man inte smittad då så är man det inte om 6 dagar heller, inte mera än vad random person är.
Det här alltså utfärdats kriterier för karantän? (Jag är utomlands just nu.)
Citera
2020-03-25, 09:06
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det håller jag inte alls med om. Man kan inte sätta stora grupper av människor i karantän på diffusa kriterier. Testning skall användas för att skilja smittade från icke smittade. Exakt vilka kriterier som skall användas måste smittskyddsläkare avgöra. Jag tror karantäntiden är 14 dagar nu. Jag är övertygad om att den kan förkortas med testning vilket skulle lugna folk samt få samhället att rulla igen.


Om du av nån anledning måste testas, kanske smittad familjemedlem, resa etc.

Testning räcker inte hela vägen. Om du testar dig dag 5 kan sjukdomen bryta ut dag 6... vilket gör att testet lurar dig att du tror att du är frisk. Så du lämnar karantän, tror du är frisk, du har inga symptom eller milda, men du vet att det inte är Corona och lever som vanligt - smittar flertalet.

Karantän är exakt pga ovanstående.
Citera
2020-03-25, 09:10
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Man skall testa i det skedet man uppfyller karantänkriterierna. Är man inte smittad då så är man det inte om 6 dagar heller, inte mera än vad random person är.

Vad är karantänkriterierna? Ex dag 14 sedan man träffade en smittad?
Citera
2020-03-25, 09:11
  #174
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Om du av nån anledning måste testas, kanske smittad familjemedlem, resa etc.

Testning räcker inte hela vägen. Om du testar dig dag 5 kan sjukdomen bryta ut dag 6... vilket gör att testet lurar dig att du tror att du är frisk. Så du lämnar karantän, tror du är frisk, du har inga symptom eller milda, men du vet att det inte är Corona och lever som vanligt - smittar flertalet.

Karantän är exakt pga ovanstående.
Nej. Man kan inte sätta stora grupper i karantän baserat på enstaka undantagsfall. Självklart skall testning användas för att avgöra hur samhället snabbast kommer tillbaka i normal funktion.

Exakt vilka kriterier som skall användas måste smittskyddsläkare avgöra. Nu testas inte ens folk med symptom.

Nu sprids en osäkerhet och nästan panik i samhället. Klara kriterier för karantän skall utfärdas, likaså skall testning självklart användas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-25 kl. 09:17.
Citera
2020-03-25, 09:22
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Man kan inte sätta stora grupper i karantän baserat på enstaka undantagsfall. Självklart skall testning användas för att avgöra hur samhället snabbast kommer tillbaka i normal funktion.

Exakt vilka kriterier som skall användas måste smittskyddskäkare avgöra. Nu testas inte ens folk med symptom.

Nu sprids en osäkerhet och nästan panik i samhället. Klara kriterier för karantän skall utfärdas, likaså skall testning självklart användas.

Min första respons var utifrån denna frågeställning
" Det är absolut märkligt att man väljer 2 v karantän framom ett test."

Svarade inte utifrån hur man hanterar stora stora grupper

Det var mer den enskilda individen som varit i en väldigt utsatt situation, många smittade på jobbet tex. Den personen klarar sig inte från karantän för att han/hon tidigt gör ett test.
Visst, sannolikheten minskar dag för dag under 14 dagar, så om man får en acceptabel "risk" med ett test dag 8 eller så det vet jag inte.
Citera
2020-03-25, 09:29
  #176
Avstängd
wwrs avatar
Det förefaller råda kaos. Folk stannar hemma och är oroliga.

Det måste finnas klara kriterier för karantän. Den som uppfyller vissa kriterier måste få träffa en läkare omedelbart. Den läkaren skall ha fått instruktioner från smittskyddsläkare. Sedan skall den läkaren undersöka, testa v.b. och avgöra handläggandet. Det går mycket fort att göra och skall prioriteras med tanke på oron i samhället.

Myndigheterna klarar inte av situationen och det måste vara medvetet. Detta är en lindrig epidemi/pandemi. Man skapar medvetet kaos genom oklar information. Precis som med klimatet. Greta är med i båda.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-25 kl. 09:34.
Citera
2020-03-25, 10:26
  #177
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vad är karantänkriterierna? Ex dag 14 sedan man träffade en smittad?
Ingen aning. Jag pendlar för närvarande relativt regelbundet mellan Finland och Sverige och får textmeddelande om att jag bör hållas i karantän varje gång jag kommer till Finland. Att passera gränsen från Sverige utgör allts en grund i Finland. Rätt överdrivet tycker jag då det är ungefär likvärdiga områden.
Citera
2020-03-25, 10:43
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad kostar ett test egentligen. Blodprov görs10 i timmen av en sjuksköterska och sen lite laboratoriejobb. Det är absolut märkligt att man väljer 2 v karantän framom ett test. Nu säger säkert någon då att det inte finns resurser i rena provtagare för att testa. Men när svininfluensan härjade fanns det nog resurser att massvaccinera. Är det snabbare och billigare att vaccinera? Att låta pensionerade sjukskötare och läkare samt studeranden sköta testandet vore ett enkelt sätt att utöka resursera i antal händer temporärt. Men man föredrar massiva restriktioner som lamslår hela samhället framom en billigare utökad kapacitet.

Allt sker dessutom utan att någon ifrågasätter. Folk har blivit helt okritiska och sväljer allt politikerna kommer med. Den enda kritik som framförts är varför det inte gjorts än större inskränkningar.

Jag ser ingen egentlig konspiration men väl att det visar att vi gått långt mot en acceptans av väldigt auktoritärt och centraliserat styrande. Jag känner mig helt malplacerad i rådande samhällsordning.

Det finns en prislista på https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ieanalyser.pdf

Sen om summorna är tillämpliga vet jag inte. Men det är inte direkt ett lackmustest eller graviditetstest vi snackar om...

Med facit i handen från Estonia,Tsunamin i Thailand, flyktingkrisen 2015, stora skogsbränderna så vet i tusan om förtroendekapitalet är så stort mot styrande politiker och myndigheter..

Det är möjligt att det är undantag nu, men rädd för att efter Corona kommer det visa sig än en gång att det har skötts fruktansvärt illa..

Sen kan man kalla det konspiration eller vad man vill...
Citera
2020-03-25, 10:50
  #179
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Det finns en prislista på https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ieanalyser.pdf

Sen om summorna är tillämpliga vet jag inte. Men det är inte direkt ett lackmustest eller graviditetstest vi snackar om...

Med facit i handen från Estonia,Tsunamin i Thailand, flyktingkrisen 2015, stora skogsbränderna så vet i tusan om förtroendekapitalet är så stort mot styrande politiker och myndigheter..

Det är möjligt att det är undantag nu, men rädd för att efter Corona kommer det visa sig än en gång att det har skötts fruktansvärt illa..

Sen kan man kalla det konspiration eller vad man vill...
Jag menar att kaoset uppenbarligen är medvetet konstruerat. Vi får höra diffusa uppgifter om att Greta eller hennes pappa kanske är sjuka och stannar hemma. Det är vad folk har att fatta beslut på, då stannar vi också hemma tänker en del.

Det är enkla saker att genomföra, men

Inga klara rekommendationer finns för själv-karantän.
Inga klara rekommendationer finns för läkarbesök.
Sjukvården har ingen frontlinje där den kan ta emot stora volymer av patienter som uppfyller vissa kriterier och snabbt avgöra handläggandet.

Man slår medvetet sönder vårt samhälle genom att sprida oro och kaos.

Vi skulle aldrig klara ett verkligt problem om vi stod inför det. Och det är avsikten. Att hålla landet svagt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-25 kl. 11:00.
Citera
2020-03-25, 12:14
  #180
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar att kaoset uppenbarligen är medvetet konstruerat. Vi får höra diffusa uppgifter om att Greta eller hennes pappa kanske är sjuka och stannar hemma. Det är vad folk har att fatta beslut på, då stannar vi också hemma tänker en del.

Det är enkla saker att genomföra, men

Inga klara rekommendationer finns för själv-karantän.
Inga klara rekommendationer finns för läkarbesök.
Sjukvården har ingen frontlinje där den kan ta emot stora volymer av patienter som uppfyller vissa kriterier och snabbt avgöra handläggandet.

Man slår medvetet sönder vårt samhälle genom att sprida oro och kaos.

Vi skulle aldrig klara ett verkligt problem om vi stod inför det. Och det är avsikten. Att hålla landet svagt.

Men varför vill man hålla landet svagt? Vad är poängen med det? Vill man inte att landet ska vara starkt och livskraftigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback