2020-03-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Både ja och nej, arbetar själv inom industrin, ett företag som är ägt inom min familj.
Som jag ser det så lever många inom medelklassen pga industrins hårda slit.

Men allt är ju givetvis dubbelt, vi blir ingen överklass på att driva ett industriföretag på 50 anställda men åtminstone medelklass, man får nöjd med det helt enkelt.

Du har rätt i ditt resonemang delvis då många utav våra kunder är företag som ofta har startats av högskolestudenter inom den tekniska delen

Varför säger du ”både ja och nej”? Vi håller ju uppenbart helt med varandra. Vi kan inte tillåta vår industri kollapsa, annars blir vi ett U-land.
Citera
2020-03-23, 20:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja men vi slutade ju att testa allmänheten för någon vecka sedan så lite svårt med den strategin då, Sydkorea hade drive-in där folk kunde testa sig.

Om man ser fienden är det betydligt lättare att skydda sig.
Jag känner inte till att Singapore körde med random tester. Dom spårade folk och satte i "husarrest". Det lär inte ha kostat många dollar för dom.

Det var väl just Sydkorea som körde med mycket random testing. Men dom hade fått in en större mängd kristna smittade.
Men där var det ju privata aktörer som agerade mycket. Ett privat företag som snabbt tog fram ett test. Och privata labb som analyserade. Inget som offentlig sektor skulle klara av.

Hade offentlig sektor tagit hand om detta skulle dom fortfarande käbbla om resurser till forskningsprojektet som skall utveckla testet.
Citera
2020-03-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
14000 varsel förra veckan, rapporterar AB idag. Men vad är ett varsel? Ett varsel är en förvarning om uppsägning, det är ingen uppsägning. Och om det väl kommer en uppsägning, så har de allra flesta uppsägningstid på ofta upp till 6 månader. Innan dess är väl krisen över? Så vad spelar dessa varsel för roll för folks ekonomi?
Jo precis, bara för att Corona klingar av om en månad så rullar företagen i full rusch igen. Jag kan inte förstå människor när det kommer till tänkandet. Ibland känns som en del inte har tankeförmåga som är särskilt mer avancerad än en hund.

Troligen kommer flera hundra tusen varslas. Många av dessa jobb försvinner sedan permanent. Verksamheter börjar rulla på låg nivå. Det finns ingen efterfrågan på bilar, möbler, lastbilar... You name it... Det tar lång tid att varva upp från en lågkonjunktur. Denna gång har hjulen i princip stått helt stilla och många småföretagare försvinner för gott.

Nu antar jag att du kanske inte är mycket äldre än 15. Men redan då borde man förstå bättre. När du blir äldre lär du dig tänka mer i samband och konsekvenser

Hej på dig
Citera
2020-03-23, 20:26
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför säger du ”både ja och nej”? Vi håller ju uppenbart helt med varandra. Vi kan inte tillåta vår industri kollapsa, annars blir vi ett U-land.

Jag anser att en stor del av medelklassen är beroende av industrin, utan industrin hade de inte varit medelklass, en stor del av t ex it-branschen är beroende av den tillverkande industrin som tar jobb ifrån andra länder... det är ett givande och tagande.

Många har undervärderat industrin, frågan är dubbel helt enkelt, därför är det ja och nej samtidigt.

Helt rätt att vi blir ett uland utan industrin, industrin är helt klart sveriges motor och vi ska vara stolta över den, kolla på norge nu när oljan kollapsar, det är deras enda ben... nu får de plikta
Citera
2020-03-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag anser att en stor del av medelklassen är beroende av industrin, utan industrin hade de inte varit medelklass, en stor del av t ex it-branschen är beroende av den tillverkande industrin som tar jobb ifrån andra länder... det är ett givande och tagande.

Många har undervärderat industrin, frågan är dubbel helt enkelt, därför är det ja och nej samtidigt.

Helt rätt att vi blir ett uland utan industrin, industrin är helt klart sveriges motor och vi ska vara stolta över den, kolla på norge nu när oljan kollapsar, det är deras enda ben... nu får de plikta

Medelklassen och industrin lever i symbios. Industrin finns för att medelklassen finns och medelklassen finns för att industrin finns.
Citera
2020-03-23, 22:08
Medlem
Pågår detta ett par månader till utan förändring så kommer nog folk få svårt att klara sig, alltså dom som redan fått gå nu.
Får se hur det går för en själv, ryktena går i korridorerna på jobbet och det är många "panik" möten just nu, med både ägare och kunder...
Citera
2020-03-23, 22:11
Medlem
hejsan07s avatar
Utbud och efterfrågan känner ju alla till men blir det inte lite mer hoppfullt om man vänder på det lite.
Ändrad efterfrågan - ny sorts produktion/tjänst - nytt Utbud

Om efterfrågan ändras Nya behov nya branscher, nya jobb......

Ex Många piloter finns nu på marknaden, kan de jobba med annan logistik? Kommunikation? osv
Hotell restaurante hemkörning catering....all inclusive frukost lunch och middag levererad eller för upphämtning.
Citera
2020-03-23, 22:41
Medlem
Gigjobb och projektjobb är det som väntar efter krisen.
Senast redigerad av Slaskfarsan 2020-03-23 kl. 22:41. Anledning: Missat ord
Citera
2020-03-23, 22:45
Medlem
"Bland personer med en inkomst på mellan 45.001 och 50.000 kronor i månaden är det 17 procent som uppger att de klarar sig maximalt en månad utan inkomst.

Det visar en undersökning som Länsförsäkringar har genomfört.

Den inkomstgrupp som har sämst förutsättningar vid oväntat inkomstbortfall är de som tjänar mellan 15.001 och 20.000 kronor, där nästan en fjärdedel uppger att de inte skulle klara sig mer än en månad utan lön.

”Bland ensamstående med barn är det 27 procent som inte klarar sig mer än en månad”, säger Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar Bank.

Sammantaget är det fyra av tio svenskar som klarar sig högst sex månader om en inkomst försvinner. Däremot säger 48 procent att de klarar sig mer än ett halvår. Inte oväntat är det i gruppen 40–69 år där flest säger sig klara mer än sex månader."

https://www.di.se/nyheter/svenskarna-har-ursvag-ekonomisk-buffert/

man brukar ibland läsa om att sverige är ett rikt land
Citera
2020-03-23, 23:08
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Bland personer med en inkomst på mellan 45.001 och 50.000 kronor i månaden är det 17 procent som uppger att de klarar sig maximalt en månad utan inkomst.

Det visar en undersökning som Länsförsäkringar har genomfört.

Den inkomstgrupp som har sämst förutsättningar vid oväntat inkomstbortfall är de som tjänar mellan 15.001 och 20.000 kronor, där nästan en fjärdedel uppger att de inte skulle klara sig mer än en månad utan lön.

”Bland ensamstående med barn är det 27 procent som inte klarar sig mer än en månad”, säger Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar Bank.

Sammantaget är det fyra av tio svenskar som klarar sig högst sex månader om en inkomst försvinner. Däremot säger 48 procent att de klarar sig mer än ett halvår. Inte oväntat är det i gruppen 40–69 år där flest säger sig klara mer än sex månader."

https://www.di.se/nyheter/svenskarna-har-ursvag-ekonomisk-buffert/

man brukar ibland läsa om att sverige är ett rikt land

Det fetade gäller bara i bananrepubliken Sverige, om skattepengar går till att lösa ut sådana personer blir jag fan mörkrädd..
Citera
2020-03-23, 23:31
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det fetade gäller bara i bananrepubliken Sverige, om skattepengar går till att lösa ut sådana personer blir jag fan mörkrädd..

Läste att 40% av amerikanerna inte klarar en oförutsedd utgift på 400$. Förstå hur snabbt en total ekonomisk härdsmälta kommer uppstå.
Citera
2020-03-23, 23:44
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/RXpy-ziycZQ
Amerikanarna verkar få de tufft, om de går mot den arbetslösheten kan jag bara tänka mig vilket kaos det kommer bli i Sverige.

Det är svårt, å ena sidan kan Corona döda hundratusentals (och inte bara äldre uppenbarligen) bara i Sverige men å andra sidan är de ekonomiska konsekvenserna också otroligt farliga..
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-23 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in