2020-03-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ja, oj så trött man blir på ordet "vart" när det inte anger riktning. Inte bara i skrift, utan även i talspråk.

Fast det det där reddes ut i programmet "språket" i P1 för en tid sedan och där kom man fram till att användandet av "vart" kan vara lite dialektalt och skiljer sig över landet och så skulle det få förbli enligt expertisen där.

Jag lyssnade bara med ett halvt öra men jag tror ett spår var att "vart" är en utveckling av "vars" alltså "vars är min klocka" > "vart är min klocka"
Citera
2020-03-22, 01:33
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Nazism

Rasism

Facism

Dessa tre ord har blivit så oerhört över ”exploaterade” att de har förlorat sin mening. Helt fantastiskt hur de som ska vara de så kallade ”motståndarna” till dessa ord missbrukat dessa ord till sån grad att det blivit normaliserat. Får mig att tänka på Jordan Peterson när han sa att om man kallar någon för rasist/nazist/facist tillräckligt mycket (som inte är det) så finner de sig till slut i facket.

Har inte läst hela tråden men tack er vänsterblivna att ni återigen bidrar till auktoritära systems växt.....

Som sagt, kan ni inte något mer orginellt? Sjukt tröttsamt och så 2019. Dessutom stavas det fascism. Men ni högerblivna har ju lite svårt med stavningen och kreativiteten.
Citera
2020-03-22, 01:42
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Nu har journalister ersatt vårt vedertagna "respirator" med "ventilator".
En respirator är inte detsamma som en ventilator. Enkelt förklarat: en respirator forcerar en andningstakt, en ventilator hjälper till att andas när det behövs.

Själv slutar jag läsa när någon skriver någon form av "jude" - agendan är uppenbar och barnslig; förresten I princip alla typer av generaliserande invektiv oavsett åt vilket håll det riktas.

Något som verkligen irriterar mig är de som skriver (i AB&K, företrädesvis) något i stil med "Kom igen nu flashback!!! Vem är GM?" (typiskt någon med < 50 inlägg och som inte bidragit själv med något alls).
.
Citera
2020-03-22, 01:45
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarthFrequency
"Peeps" (=people)

Mår illa av att uppleva det i engelska sammanhang. När det slängs in i kombination med svenska ord blir det kraftig kräkreflex.

Varför?
Det är ett oerhört fjolligt uttryck och används enligt min erfarenhet av mobboffer med en tillfällig sinnesförvirring där självförtroendet antar orimliga proportioner.

Används alltså inte bara av homosexuella män, vilket man kan tro vid första anblicken.

Edit:
Folk som använder ordet fräsch felaktigt.

Ex. Göran vill ha mindre kvinnor i politiken. "Vi har under flera års tid nu experimenterat med att ge kvinnor makt. Nu har vi fått resultatet och bör lägga om kursen."

Genusmillenial: "Frääääsch snubbe. Fräsch tanke. Fräsch värdegrund.. 30-talet ringde."

Fräscht användes friskt på 80-talet vill jag minnas. Både i bemärkelsen "fräsch kille" i både positiv och negativ bemärkelse. "Frääääscht" sades väl när någon gjorde något mindre aptitretande, som att äta snor. Att säga att ordet används fel är väl inte riktigt, det kan användas för både något dåligt och bra, eller vad menar du?

Annars avskydde jag beeeeeigt, i betydelsen när något var dåligt (90-tal, tidigt 2000-tal?)
Citera
2020-03-22, 02:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Annars avskydde jag beeeeeigt, i betydelsen när något var dåligt (90-tal, tidigt 2000-tal?)

Föregångaren var färglöst innan det antog en beige ton.
Citera
2020-03-22, 02:05
Medlem
Thunderaces avatar
Det enda ord som får mig att sluta läsa är när ts skriver ”ända” istället för ”enda”...
Citera
2020-03-22, 02:05
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Det enda ord som får mig att sluta läsa är när ts skriver ”ända” istället för ”enda”...

Nu är du väl endå elak.
Citera
2020-03-22, 02:42
Medlem
Dimaks avatar
Använder vänsterbliven när motpartnern eller sällskapet inte kan ta in ny information.
Citera
2020-03-22, 02:56
Medlem
RingRing2014s avatar
Negrar

Med betydelsen negrer.

Då är det kört för mig
Citera
2020-03-22, 03:09
Medlem
Igor-Mortiss avatar
När kvinnor benämns som Fittdjur, så tappar jag intresset.

När rubriken inleds med Feminister och fortsätter med någon irrelevant fråga, typ "Feminister, varför vill ni att män ska sluta titta på tysk djurporr?"

Igor-Mortis, som varken är Fittdjur eller feminist.
Citera
2020-03-22, 03:25
Medlem
Allt som används av vänsterfolk/feminister;

Fräscht
Rasifierad
Livmoderbärare
Tolkningsföreträde
Poc
Incel
En (i stället för man)
Cis
Killgissar

Boomer
Cringe
Älskart
Bästaste
Frivillig kram/styrkekram
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-22 kl. 04:05.
Citera
2020-03-22, 03:45
Medlem
.
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-22 kl. 03:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in