Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-20, 00:06
  #109
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetse
Jag säger inte att det är skapat av de som cashar in. Bara att det finns uppenbara aktörer som tjänar på utvecklingen.

Hedgefonder/finansinstitut/spekulerare som tycker att marknaden är totalt övervärderad och tar bet på att blanka börsen och nu tjänar stora pengar på att börsen faller.

Medier som får en enorm boost i content och trafik.

På ett politiskt plan så har vi ju ett kommande presidentval i USA. Det kommer absolut bli tuffare för Trump att vinna valet om ekonomin kraschar, så alla som vill ha bort honom tjänar på det.

Man ska inte underskatta de som vill ha bort honom. "De" har försökt allting i 3,5 års tid och nu verkar han ställa upp mot misstänkte pedofilen och utpressaren Biden.



Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Efter att ha läst igenom hela tråden måste jag nästan nypa mig i armen. Jag hoppas innerligt att TS och även ett flertal skribenter i tråden representativt tillhör undantagen i vårt land. Antingen saknar ni läsförståelse eller så är ni kort och gott lågbegåvade. Vad är det som är så svårt att förstå? Vill ni ha fakta så läs på Folkhälsomyndighetens hemsida eller 1177. Inte på Flashback. Skärp er för fan!

För fan... t.o.m vissa av frågorna i sig innehåller faktafel i TS inägg.

Hann du skriva allt det här mellan TV4 Nyheterna och Aktuellt? Duktigt!
Citera
2020-03-20, 00:13
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag tycker det är allvarligt, och förringar inte viruset, men Folkhälsomyndigheterna, epidemiologerna och virologerna håller ju med mig! Tegnell tycker vi ska ta det lite lugnare, så även Norska och Danska folkhälsomyndigheterna, de avråder sina politiker från åtgärderna vi ser nu.

Jag tror dock att anledningen till politikernas panik, i motsats till epidemiologernas allvarliga jämnmod, är att de måste ta ansvar för något mycket större än en pandemi. Det kan vara så att internationell diplomati havererat och att de ser att EU och finansmarknaden kommer implodera och vad de kan få för konsekvenser. En epidemiolog behöver ju inte kalkylera för upplopp eller massarbetslöshet, det måste vara något mycket dystert i vår framtid som gör att politikerna världen över agerar på det här sättet. Pre corona hade i alla fall jag förutsatt att EU skulle ta sig an en pandemi med en enad front, vi ser ju inget av det idag.

Är nog absurt hög stress i systemet och bland världsledarna.

Ja detta!!
Hjälp mig att förstå hur EU i denna kris gett tillbaka vad som förväntas av dem, givet horribla medlemsavgifter.
Och om EU inte gjort vad som förväntas av EU - vad är rimlig respons från Sverige samt övriga EU-länder på detta eventuella faktum?
Citera
2020-03-20, 05:44
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Exakt! Mycket godis för kommande valrörelse och snacket att inte ställa grupper mot varandra är avslöjat med byxorna nere. Svenska pensionärer, svenska barn och svenska svårt sjuka offras i den humanitära stormaktens feministiska namn. Det är ganska precis två år kvar till nästa valrörelse. Jag uppmuntrar de vettiga partierna (inte 7 eller 8K) att försöka knyta till sig ledare likt Trump, Salvini, Orban, Farage osv. Några riktigt kapabla kändisar med tillräckligt fuck-off-pengar som månar om sitt land/folk. Behövs det sponsring så finns det garanterat tillräckligt många intresserade som önskar bidra.

När man tänker på hur väl rustat Sverige var på 80-talet och jämför med idag så är det så jävla vanskött att man måste ansträngt sig för att göra det. Det är inte en slump eller någon har varit naiv utan att man har aktivt förstört och det finns garanterat folk som vet vad som skett och av vem samt hur.
Bra skrivet nu får det vara nog...
Citera
2020-03-20, 07:34
  #112
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Tror inte på någon konspiration.

Politiker är som folk är mest och överreagerar, vill visa styrka osv. Man är ffa rädd för att ”göra för lite” då domen i efterhand då blir hård och då förlorar man nästa val. Så därför gör man istället för mycket och lyssnar inte på expertisen.

Att det skulle vara så att världens samlade politiker (tusentals människor) ”vet något” som de inte berättar utan att detta läcker ut är inte rimligt.

Det behöver inte vara en konspiration, men det är uppenbart att det gör en annan riskbedömning än Tegnell et al. Vad är det dom ser framför sig som motiverar en kollapsad ekonomi? Hur det kan anses vara en konspiration när exempelvis VD för tredje AP-fonden ställer samma frågor i aktuellt igår?
Citera
2020-03-20, 12:28
  #113
Medlem
Tänk om samhället agerat lika kraftfullt på de 321 skottlossningarna och de 41 dödsskjutningarna som inträffade under förra året. Eller allt dödligt våld som orsakas av kniv, knytnävar, sprängningar, etc så får man mörka siffror
som skrämmer mig mer betydligt mer än Corona.

Var är undantagstillståndet och alla extraordinära samhällsinsatser på den fronten?

Politiker! Vakna!!
Citera
2020-03-20, 13:18
  #114
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Hur är det ett faktum? Du har liksom bestämt dig för att de tar mer än vad det ger bara för att det passar din ideologi.


Det är ett faktum ditt vänsterblivna mongo!

https://uvell.se/2020/01/15/valfardsmyten/
Citera
2020-03-20, 13:41
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Efter att ha läst igenom hela tråden måste jag nästan nypa mig i armen. Jag hoppas innerligt att TS och även ett flertal skribenter i tråden representativt tillhör undantagen i vårt land. Antingen saknar ni läsförståelse eller så är ni kort och gott lågbegåvade. Vad är det som är så svårt att förstå? Vill ni ha fakta så läs på Folkhälsomyndighetens hemsida eller 1177. Inte på Flashback. Skärp er för fan!

För fan... t.o.m vissa av frågorna i sig innehåller faktafel i TS inägg.

Det är liksom meningen här att spekulera med öppet sinne!

jag har en magkänsla att hela grejen är en levande konstinstallation, typ att någon världslig makt eller annat (Gud?) som vill testa hur människan reagerar och vilka beslut som tas när snöbollen väl börjat rulla. (motsvarigheten till "det är lätt att starta krig men förbannat svårt att få till fred)
Citera
2020-03-20, 19:20
  #116
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja detta!!
Hjälp mig att förstå hur EU i denna kris gett tillbaka vad som förväntas av dem, givet horribla medlemsavgifter.
Och om EU inte gjort vad som förväntas av EU - vad är rimlig respons från Sverige samt övriga EU-länder på detta eventuella faktum?

Verkligen! Detta är kanske den bästa frågeställningen som dykt upp på forumet under pandemin.

EU skulle samarbeta och hjälpa varandra, vi skulle stå enade i såna här kriser..

Istället går alla emot varandra, gör tvärtom och kastar bajs på varann? Fattar inte.
Citera
2020-03-20, 21:28
  #117
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Det är ett faktum ditt vänsterblivna mongo!

https://uvell.se/2020/01/15/valfardsmyten/
Men gubben, den länken backade ju inte ens upp ditt påstående..
Citera
2020-03-20, 21:31
  #118
Medlem
Follow the money! För somliga kommer Coronahysterin som en skänk från ovan; t. ex. svenska kommuner vars ekonomi länge varit under isen med ofinansierade pensionsåtaganden, öppna-armar-attityd visavi massinvandring mm. Allt sådant som redan var på väg att krossa ekonomin hamnar nu i skuggan av de gigantiska förluster som står för dörren.
Förhållandet kan extrapolleras på världen i stort, Itallien t. ex: har sedan länge balanserat på randen av konkurs, nu står ECB, IMF m.fl. redo att öppna lädret. Det finns en anledning till att italienarna har lågt förtroende för landets politiker & myndigheter.
Här hemma lovar en samlad politikerkår att ingen ska hamna i sticket och öser ut skattebetalarnas pengar till höger och vänster.
You do the math.
__________________
Senast redigerad av Externalist 2020-03-20 kl. 22:09.
Citera
2020-03-20, 22:58
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Man ska inte underskatta de som vill ha bort honom. "De" har försökt allting i 3,5 års tid och nu verkar han ställa upp mot misstänkte pedofilen och utpressaren Biden.





Hann du skriva allt det här mellan TV4 Nyheterna och Aktuellt? Duktigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Follow the money! För somliga kommer Coronahysterin som en skänk från ovan; t. ex. svenska kommuner vars ekonomi länge varit under isen med ofinansierade pensionsåtaganden, öppna-armar-attityd visavi massinvandring mm. Allt sådant som redan var på väg att krossa ekonomin hamnar nu i skuggan av de gigantiska förluster som står för dörren.
Förhållandet kan extrapolleras på världen i stort, Itallien t. ex: har sedan länge balanserat på randen av konkurs, nu står ECB, IMF m.fl. redo att öppna lädret. Det finns en anledning till att italienarna har lågt förtroende för landets politiker & myndigheter.
Här hemma lovar en samlad politikerkår att ingen ska hamna i sticket och öser ut skattebetalarnas pengar till höger och vänster.
You do the math.

Virrigt inlägg.
Vart ska jag follow the money?
Sverige och Italien är en piss i Nilen i sammanhanget.
Är genuint intresserad då jag också tror detta är något mer än en pandemi men att hävda ”follow the money” och referera till svenska kommuner i samma mening i en världsomspännande pandemi får jag inte ihop. Svenska kommuner är totalt betydelselösa i detta. Det här är mycket större än så.

Jag tror tyvärr vi har en ny värld när detta blåst över. Till det sämre med mer kontroll... Tror detta bara är en rökridå.
I extrema lägen ska man kolla på vad som faktiskt händer i bakgrunden och inte vad som basuneras ut i diverse presskonferenser.

Jag ser tyvärr många extrema beslut i världens länder som accepteras pga pandemin. Att begränsa folksamlingar i lag och kontrollera.
Skulle kunna tänka mig en världsvaluta och någon form av ”överstat’ som ska ”skydda” oss framöver när detta löst sig.

Har en riktigt dålig magkänsla tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Orkanuz 2020-03-20 kl. 23:03.
Citera
2020-03-20, 23:23
  #120
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Virrigt inlägg.
Vart ska jag follow the money?
Sverige och Italien är en piss i Nilen i sammanhanget.
Är genuint intresserad då jag också tror detta är något mer än en pandemi men att hävda ”follow the money” och referera till svenska kommuner i samma mening i en världsomspännande pandemi får jag inte ihop. Svenska kommuner är totalt betydelselösa i detta. Det här är mycket större än så.

Jag tror tyvärr vi har en ny värld när detta blåst över. Till det sämre med mer kontroll... Tror detta bara är en rökridå.
I extrema lägen ska man kolla på vad som faktiskt händer i bakgrunden och inte vad som basuneras ut i diverse presskonferenser.

Jag ser tyvärr många extrema beslut i världens länder som accepteras pga pandemin. Att begränsa folksamlingar i lag och kontrollera.
Skulle kunna tänka mig en världsvaluta och någon form av ”överstat’ som ska ”skydda” oss framöver när detta löst sig.

Har en riktigt dålig magkänsla tyvärr.

Instämmer.

Jag har två teorier. Den ena är att det är regisserat av Trump och hans drain the swamp. Han ska enligt Q rensa upp världen i fem steg, bland annat Europa och han sparar "Israel for last". Jag har svårt att se att han skulle utsätta oskyldiga människor för ett dödligt virus och det låter osannolikt att man skulle kunna fejka alla dessa dödsfall.

Den andra teorin är att detta är regisserat av samma människor som vill ha bort Trump. Får han fyra år till vid makten så kan allt vara förlorat för dem.

Jag kan inte tänka mig att man stänger ner hela västvärlden och riskerar kasta västvärldens över en miljard människor in i en depression pga ett coronavirus. Precis som du skriver, det här är något mycket större. Frågan är om det är vi eller PK som ska vara rädda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback