2020-03-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här om något gör mig sömnlös på nätterna, de har vapen och gör uppror för minsta lilla. Tänk om polisen inte räcker till för halva kåren ligger sjuka, om dessa blir desperata blir det hembesök och länsa butiker..

Tänk på att även kriminella får de svårt i tuffa tider, alla har inte pengar att köpa deras knark för längre. Då måste de få sin inkomst på annat håll.

Förhoppningsvis behöver det inte gå så långt men alla som kan tänka steget längre oroar sig nog lite över sådant.
Kom igen kriminella är också människor och de du tänker på är i 20-årsåldern. Om inte deras mamma eller syskon och grannar kan få dem att skärpa sig så får man kalla in militären som får patrullera området. Är egentligen inte jätte svårt att stävja på kort sikt om makten bestämmer sig för att använda mer våld.
Senast redigerad av Kiya123 2020-03-20 kl. 00:26.
Citera
2020-03-20, 00:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det där var lite naivt resonerat och det måste finnas bättre sätt att ta hand om svårt sjuka än att stänga ner hela samhället en längre tid

Uppenbarligen inte eftersom hela världen gör det.

Vet du bättre än världsledarna? Trump? Merkel? Macron? Osv.

Tror inte Trump är så sugen på att ekonomin går åt helvetet innan valet men han inför också tuffa tag.
Citera
2020-03-20, 01:05
Medlem
Citat:

Tror inte Trump är så sugen på att ekonomin går åt helvetet innan valet men han inför också tuffa tag.
Vi får väl se vad som händer men detta som sker nu är inte sansat
Citera
2020-03-20, 01:20
Medlem
Citat:

Världens länder gör knappast rätt. Detta är vansinne och alla med en fungerande hjärna ser det.
Citera
2020-03-20, 01:27
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Personligen tycker jag att man kunde ha infört karantän på inresande ganska tidigt. Man kunde ha hyrt hotellrum och placerat de i. Sedan kunde Sverige ha kört på som vanligt.
Störningen hade blivit ganska liten då.

Ja, tänk om alla länder direkt hade satt alla inresande i karantän. Så enkelt. Då hade vi sluppit de ofrånkomliga soppköken som nu väntar.
Citera
2020-03-20, 01:31
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Världens länder gör knappast rätt. Detta är vansinne och alla med en fungerande hjärna ser det.

Hur kommer sig då att du har världens enda fungerande hjärna?
Citera
2020-03-20, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Hur kommer sig då att du har världens enda fungerande hjärna?
Läser du inte trådarna eller? Det finns många som tycker som jag, men den korkade pöbeln är fortfarande i majoritet.
Citera
2020-03-20, 01:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Kan du förklara för mig hur alla världsledare har en icke fungerande hjärna och ändå kan styra över världens mäktigaste länder?

De har betydligt mer insyn över konsekvenserna med att låta viruset härja fritt och de ekonomiska konsekvenserna av att stanna samhället.

Uppenbarligen ser man att det är viktigare att stoppa viruset än världsekonomin, därför jag tror att det är allvarligare än vad vi fått veta. Tror fan inte Trump skulle krossa sitt guldkort dvs den boomande ekonomin för att rädda några 75+. Nej här ligger en hund begraven.

Men man kan bara spekulera vad som är rätt eller fel, vi pöbeln har inte alls samma kunskaper som dessa världsledare och rådgivare har.

Fine om halva världen inte stängde ner samhället och halva gjorde det men nu stänger ALLA länder ner sina samhällen. Då måste det väl ändå ligga något i det kan man tycka?
Citera
2020-03-20, 01:59
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Läser du inte trådarna eller? Det finns många som tycker som jag, men den korkade pöbeln är fortfarande i majoritet.

Det handlar inte om att vi gör fel nu. Det handlar om att vi gjort fel i 100 år eller så. Kapitalismen är ett luftslott och kan alltid bara sluta på ett sätt...
Citera
2020-03-20, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nänä, hela ekonomin står tvärstilla. Vi har ej heller mött krisen än. Det är redan stora varsel. Sverige är kört, det var det sista landet behövde med skuldsatta kommuner

Verkligen inte, nu hade de öronmärkta pengar på intåg från regeringen men de hjälper knappast nu nej :/

Jag har redan nu hört och kommande varsel i kommunerna, det skall besparas något fruktansvärt mycket
Citera
2020-03-20, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Har kollat kvällens Aktuellt.
Både Hessius och Jacke hade vettiga synpunkter och argument anser jag.
Framförallt det som Hessius tryckte på - samhället måste komma igång igen. Annars kommer de statliga krisåtgärderna till näringslivet endast lindra symptomen?

Det blir ett moment22
Ingen vågar gå ut! Dels pga rädsla för att dö och dels pga restriktioner från regeringen samt media. Att även andra länder i hela Europa stänger ned får ju knappast svenne banan att tänka att det bara är en överdrift från Sveriges sida när HELA jordklotet stänger ner och militärer sätts in.

De har rätt i att hjulen måste börja snurra igen MEN då måste de flesta bli sjuka först och överleva sjukdomen och det är där vi har HELA problemet ...! Nämligen flaskhalsen sjukvården! Den är underdimensionerad för våra 10 miljoner invånare,, den måste byggas ut permanent de kommande åren inför nästa pandemi i framtiden.

Sverige skall ju pytsa ut typ Max 10.000 sjuka/månad innan de stänger ner allt igen så vi kommer dras med detta i över 1 år utan tvekan.
Citera
2020-03-20, 03:04
Medlem
Läste jag rätt nu, ska 50% av poliskåren och rättsväsendet stanna hemma med snörvlande barn bara för att förskolorna stängt?

Har dom inga vänner, grannar, släktingar, kusiner eller morföräldrar att lämna barnen hos?

Det är ju helt absurt. 50% är ju enormt. Måste man börja ha kniv på sig nu och förbereda för eventuella inbrott? Det blir ju öppet mål för kriminella att dörr för dörr bryta sig in.

Det blir att bygga lite spjut då antar jag? Surra fast en kökskniv i änden av en bandyklubba o ställa vid dörren.
Senast redigerad av fr0g 2020-03-20 kl. 03:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in