2020-03-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Jo får se hur det slår.

Det lär bli enorm tryck på andrahandsmarknaden med fortsatt ökade hyror. Efterfrågan på hyreslägenheter försvinner inte. Folk ska ha någonstans att bo oavsett konjunktur. Och det byggs allt för långsamt, nu saktar det ner ytterligare med utländsk arbetskraft som försvinner hem.

Där har du helt rätt.

Andrahandsmarknaden kommer fortsätta att vara starkt attraktiv, även om de hyrorna också kommer att påverkas negativt.

Sedan har en central och billig hyresrätt nog aldrig varit så attraktiv som i dagsläget.

Det här kommer skapa många problem. Även byggbranscher som håller på att bygga, det kommer bli förseningar och människor ekonomier kommer förändras = nyproduktionsavtal kommer sägas upp i förtid. Det en dominoeffekt på allt.
Citera
2020-03-18, 09:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det lär bli enorm tryck på andrahandsmarknaden med fortsatt ökade hyror. Efterfrågan på hyreslägenheter försvinner inte. Folk ska ha någonstans att bo oavsett konjunktur. Och det byggs allt för långsamt, nu saktar det ner ytterligare med utländsk arbetskraft som försvinner hem.
Hur får du ihop detta, med en recession som ger fler arbetslösa, lägre löner, svårare att låna i bank? Du lever uppenbarligen i en bubbel-värld. Självklart kommer alla priser att gå ner, folk kommer inte att byta upp sig utan ner sig, bo fler i en lägenhet osv.
Citera
2020-03-18, 09:35
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Om det ska vara så undrar man vad FI riktlinjer har för nytta? Om vi ändå ska hjälpa svensken så mycket så fort det krisar på 1 vecka... Det är pinsamt. Och om ni inte förstått det, uppbyggt till fördel för de som har mest.

Nu hoppas jag absolut inte på en krasch men marknaden behöver klart korrigeras ned för att återspegla de belånades faktiska betalningsförmåga, amorteringsfrihet mm till följd av Corona kan mycket väl vara rätt beslut men det sänder ju onekligen signalen att ”går det på röven är det statens problem och inte ditt”. Kort sagt säger staten ”belåningsgraden måste ner och hög belåning är dåligt” å andra sidan säger staten ”om du är högbelånad räddar vi dig”, sen kan man ju ställa sig frågan varför det är lämpligt att staten nu subventionerar en boendeform men inte andra för att de boende/medborgarna drabbas av Coronaviruset? Det är ju inte direkt som att de som bor i hyresrätt får hyresreducerade månader till följd av Corona.
Citera
2020-03-18, 09:37
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hur får du ihop detta, med en recession som ger fler arbetslösa, lägre löner, svårare att låna i bank? Du lever uppenbarligen i en bubbel-värld. Självklart kommer alla priser att gå ner, folk kommer inte att byta upp sig utan ner sig, bo fler i en lägenhet osv.

Jag tror inte på ett prisfall. Men om det sker tror jag fler som inte får bolån söka sig till andrahandslägenheten. Vi såg samma tendenser under finanskrisen. Även då gick hyrorna upp på lägenheter till andrahand pga den ökade efterfrågan.

Bankerna får ju mer och mer pengar in i systemet så problemet är ju inte att de inte kan låna ut likt finanskrisen. Men givetvis måste en ha en stadigvarande inkomst för att få ett lån beviljat.

Det ska även komma ihåg att immigrationen har skjutit upp priserna, och en kan endast spekulera att om corona blir epicentrum i Mellanöstern kommer vi få se nya massiva flyktningströmmar, som även dem ska ha någonstanns att bo.
Citera
2020-03-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Ni som hoppas på krasch går ni och väntar på att köpa bostad eller är ni bara allmänt bittra?

Köpa bostad.
Citera
2020-03-18, 09:42
Medlem
''Spridningen av coronaviruset gör att många hushåll och företag kan möta ekonomiska påfrestningar. Även om krisen förväntas vara övergående så kan effekterna bli betydande. När det finns särskilda skäl kan banker och låntagare komma överens om att tillfälligt minska eller pausa amorteringarna. FI ser inkomstbortfall kopplat till coronaviruset som ett sådant särskilt skäl.

FI ser inkomstbortfall kopplat till coronaviruset som ett sådant särskilt skäl där banken och låntagaren ska ha möjlighet att komma överens om att under en begränsad period minska eller pausa amorteringarna. FI har också kommunicerat sin syn till bankerna.''

Källa:
https://www.finansinspektionen.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2020/inkomstbortfall-kopplat-till-coronaviruset-skal-till-undantag-fran-amortering/
Citera
2020-03-18, 09:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tror inte på ett prisfall. Men om det sker tror jag fler som inte får bolån söka sig till andrahandslägenheten. Vi såg samma tendenser under finanskrisen. Även då gick hyrorna upp på lägenheter till andrahand pga den ökade efterfrågan.

Bankerna får ju mer och mer pengar in i systemet så problemet är ju inte att de inte kan låna ut likt finanskrisen. Men givetvis måste en ha en stadigvarande inkomst för att få ett lån beviljat.

Det ska även komma ihåg att immigrationen har skjutit upp priserna, och en kan endast spekulera att om corona blir epicentrum i Mellanöstern kommer vi få se nya massiva flyktningströmmar, som även dem ska ha någonstanns att bo.
Vilket tungt argument "jag tror inte på ett prisfall", verkligen vetenskapligt. Men då vet vi.

En recession ger längre löner och fler arbetslösa. Det kommer att finnas mindre pengar i samhället bland de utsatta det kommande året. Det blir då färre som vill köpa eller hyra, tvärtom vill man dra ner. Detta leder till lägre priser. Det är min analys.

Det kommer tom att bli gå så illa att de sämst fungerande bostadsbyggarna i Stockholm som Veidekke och Oscar riskerar att gå i konkurs.
Citera
2020-03-18, 09:48
Medlem
Citat:

Det kommer tom att bli gå så illa att de sämst fungerande bostadsbyggarna i Stockholm som Veidekke och Oscar riskerar att gå i konkurs.

Har ju knappast med Corona att göra, vet inget om Veidekke men Oscar Properties slutade ju betala sina underleverantörer redan för ett år sedan och sålde väl inte en enda bostad under hela förra året
Citera
2020-03-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Nu hoppas jag absolut inte på en krasch men marknaden behöver klart korrigeras ned för att återspegla de belånades faktiska betalningsförmåga, amorteringsfrihet mm till följd av Corona kan mycket väl vara rätt beslut men det sänder ju onekligen signalen att ”går det på röven är det statens problem och inte ditt”. Kort sagt säger staten ”belåningsgraden måste ner och hög belåning är dåligt” å andra sidan säger staten ”om du är högbelånad räddar vi dig”, sen kan man ju ställa sig frågan varför det är lämpligt att staten nu subventionerar en boendeform men inte andra för att de boende/medborgarna drabbas av Coronaviruset? Det är ju inte direkt som att de som bor i hyresrätt får hyresreducerade månader till följd av Corona.

Ja eller så kan man sänka skatterna för alla?
Varför ska bara de som har en bostad få fördel?
Alla de som hyr i andrahand då? Ska inte de få något?
Alla som sitter på dyra hyresrätter?

Signalerna som skickas ut nu är hemska. Man köper ut stora bolag och de som äger, dvs har någon sorts likviditet, de får de fördelaktigare. Det är inte därför jag betalar skatt.
Så de som har en lön som är tio gånger högre en den vanliga medborgaren får behålla sitt jobb.
Eller de som sitter på bostäder medan andra går hemlösa..
Citera
2020-03-18, 09:52
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Vilket tungt argument "jag tror inte på ett prisfall", verkligen vetenskapligt. Men då vet vi.

En recession ger längre löner och fler arbetslösa. Det kommer att finnas mindre pengar i samhället bland de utsatta det kommande året. Det blir då färre som vill köpa eller hyra, tvärtom vill man dra ner. Detta leder till lägre priser. Det är min analys.

Den som lever får se. Det ger sig.
Citera
2020-03-18, 09:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Den som lever får se. Det ger sig.
Det är ju sant men även det en helt meningslös kommentar. Kommentarer som "jag tycker" och "vi får se" kan en moderator direkt radera.
Citera
2020-03-18, 09:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Har ju knappast med Corona att göra, vet inget om Veidekke men Oscar Properties slutade ju betala sina underleverantörer redan för ett år sedan och sålde väl inte en enda bostad under hela förra året
De har dock hankat sig fram, trots dålig marknadsanalys. men Corona kommer att fälla dem helt. Då kommer några 100 nybyggda lägenheter ut på marknaden till marknadspris, inte till hittepå-pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in