Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Nej. Från Sydeuropa ser vi att en oerhört stor andel av dessa åldersgrupper blir svårt sjuka och är i behov av IVA-platser. I Stockholm finns 90 st. Som läkare; vad gör du när du har 400 20-40-åringar som är IVA-behov, men du har bara 90 platser? Detta är vad som sker i Italien just nu.
Att tro att "det är bara gamla och sjuka som kommer dö" är en bland de största missuppfattningarna.
Du kommer bli varse. Peaken lär bli runt maj/juni/juli. Då har IVA-vården redan kollapsat runt om i landet. Tusentals döda. Stor andel unga.
Kalla mig alarmist. Men det är bara att kolla på länderna före oss. Sedan tillämpa epidemiologi och matematiska modeller och empiriska data från tidigare pandemier.
Det finns en anledning till varför alla länders experter är panikslagna. Ja, alla utom Sverige och Tegnell.
Vad blir R0 när alla sitter hemma. Och går de ut är de försiktiga. Och tvättar händerna när de kommer hem.
Själv har jag jobbat hemma i en vecka nu. Och barnen här hemma och sköter studierna och spelar datorspel. Jag har inte ens hämtat in posten. (Borde väl göra det).
Skulle alla göra så i en vecka till skulle viruset dött ut.
Nu finns ju en del korkade som inte gör så, men R0 går ju ned ganska drastiskt i alla fall.