2020-03-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Hej tråden.

Har ni några konkreta förslag på hur man pluggar inför provet? Med lite mer än en månad kvar.

Blir första gången jag gör detta satans prov 😅

Provet har ändrats lite genom åren. Eftersom det är första gången du skriver föreslår jag att du börjar med det senaste och arbetar dig bakåt.

På matte delen: Var noga med att anteckna vart du gör fel (och varför!). Du kommer då upptäcka att den är några sorters frågor majoriteten av dina fel hamnar på och kan enklare arbeta upp detta. Här tänker jag inte bara på var provdel utan på själva typen av fråga. Exempelvis om det är olikheter, vinklar, kombinatorik eller vad det nu kan vara du har svårt för.

Lycka till!
Citera
2020-03-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Provet har ändrats lite genom åren. Eftersom det är första gången du skriver föreslår jag att du börjar med det senaste och arbetar dig bakåt.

På matte delen: Var noga med att anteckna vart du gör fel (och varför!). Du kommer då upptäcka att den är några sorters frågor majoriteten av dina fel hamnar på och kan enklare arbeta upp detta. Här tänker jag inte bara på var provdel utan på själva typen av fråga. Exempelvis om det är olikheter, vinklar, kombinatorik eller vad det nu kan vara du har svårt för.

Lycka till!

Tack ska du ha!

Jag ska skriva ut provet i eftermiddag och börja. Ska man köra på tid eller göra i sin egna takt?
Citera
2020-03-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Tack ska du ha!

Jag ska skriva ut provet i eftermiddag och börja. Ska man köra på tid eller göra i sin egna takt?

Jag brukar rekommendera att man tar god tid på sig första 2-4 prov delarna man gör. Ingen press alls men att du gör provet i en sittning. På så sätt vet du att dina fel beror på brist i kunskap och inte tidsstress så kan du enklare fylla dessa luckor.

Men eftersom att det är så kort tid kvar till provet finns det bra argument för att plugga på tid redan nu så att du får en bättre känsla för provstrukturen.

Går som du vill helt enkelt
Citera
2020-03-11, 11:36
Medlem
Kan någon rekommendera någon hemsida eller mattebok på nätet där med en massa matteuppgifter och som kostar högst 1000kr. HP Guiden verkar väldigt bra men det har jag inte råd med och gamla prov har jag löst.
Tack så mycket!
Senast redigerad av deggen 2020-03-11 kl. 11:44.
Citera
2020-03-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deggen
Kan någon rekommendera någon hemsida eller mattebok på nätet där med en massa matteuppgifter och som kostar högst 1000kr. HP Guiden verkar väldigt bra men det har jag inte råd med och gamla prov har jag löst.
Tack så mycket!

Kan du inte gå till ditt lokala bibliotek och låna en mattebok? Lämpligen en som används på gymnasiet. Om du inte hittar en själv så prata med bibliotekarierna, de kan hjälpa dig.
Citera
2020-03-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Kan du inte gå till ditt lokala bibliotek och låna en mattebok? Lämpligen en som används på gymnasiet. Om du inte hittar en själv så prata med bibliotekarierna, de kan hjälpa dig.

Har jag redan gjort. Har du tips på hemsida/digitalt läromedel likt matteboken.se eller något billigare alternativ till HP Guiden?
Citera
2020-03-11, 17:45
Medlem
joyyys avatar
Vad tror ni kommer att hända?

A: Provet genomförs som det var tänkt
B: Provet skjuts fram
C: Provet ställs in
Citera
2020-03-11, 19:03
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy

Jag undrar också detta då min son ska skriva högskoleprovet nu i vår. Jag tror att alternativ B eller C är troligast. Alternativ A, att provet genomförs som tänkt tror jag bara kommer att ske i det fall smittspridningen upphör, vilket jag inte tror kommer att ske. Dock kan man aldrig vara säker när det gäller Sverige som hela tiden ligger tio steg efter!
Citera
2020-03-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy

B, Sverige ligger förmodligen i någon form av karantän om 3 veckor. Förhoppningsvis skjuts det fram tills det blir varmare men har redan börjar ställa in mig på att det kanske inte blir något. Kompletteringstiden kanske i sånna fall även måste skjutas fram.
Citera
2020-03-12, 21:12
Medlem
Tror ni det kommer se ut något annorlunda denna gång när hp skrivs?
ang Corona samt de fusk som har förekommit?
Citera
2020-03-12, 22:53
Medlem
HPakademin har en bloggpost om det. Tydligen så har nån på UHR just nu konfirmerat i alla fall att HP förväntas hållas, men att det kan ändras. Har man en kurs med dem så får man den förlängd om provet skjuts upp!

https://hpakademin.se/hogskoleprovet-och-coronaviruset-kommer-hogskoleprovet-att-hallas/
Citera
2020-03-13, 16:10
Medlem
Skadans avatar
Jaja då är det inställt. Tur att jag lyckades komma in på mitt program som reserv. Phew
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in