Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2020-03-13, 00:31
  #90217
Medlem
probe53s avatar
Manning sitter ju som bekant inlåst igen, på obestämd tid för att inte vittna i cirkusen kring okynnesåtalen mot JA.

Hon skaĺl enligt uppgift försökt ta sitt liv häromdagen. Mycket sorgligt.

https://gizmodo.com/chelsea-manning-...day-1842277955
Citera
2020-03-13, 01:24
  #90218
Medlem
probe53s avatar
Lite andra uppgifter.

Citat:
BREAKING: A federal judge has ordered the release of Chelsea Manning: "the court finds Ms. Manning's appearance before the Grand Jury is no longer needed, in light of which her detention no longer serves any coercive purpose."

https://twitter.com/wikileaks/status...646391296?s=19
Citera
2020-03-13, 05:24
  #90219
Avstängd
wwrs avatar
Jag har inte hunnit kollat detaljerna. Men jag tycker det ser ut som ett fult trix av massmedia. Anklagelserna om sexövergrepp kommer tidigt i artiklarna i både Expressen och Der Spiegel. Men dessa anklagelser har aldrig varit grova och utredningen har nu lagts ned. Vad "bråket" egentligen gäller verkar inte helt klarlagt.

Världspressen hyllade Assange och publicerade hans läckor. Men nu riskerar han fängelse 175 år för dem. Fast idag har tidningarna helt vänt honom ryggen. De drar istället upp information som anknyter till de mycket ringa, nedlagda sexanklagelserna.

AA och Melzer tillhör enligt min mening samma lag. De verkar ha fått order att vispa ihop något. Den som inte haft tid att följa detta röriga fall (de flesta) och ser artiklarna kan lätt få intrycket att JA:s situation idag handlar om sexanklagelserna, vilket är fel.

När tidningarna sviker helt och inte stöder sin tidigare källa, Assange så försöker de prångla ut desinformation istället "så det i alla fall skrivs något om Assange".

Sexmålet är nedlagt. AA har i Twitter medgivit att hon är CIA-agent. Hon verkar ha fått nya uppdrag inom kyrkan. Hon har stött Greta. Min uppfattning är att när man går tillbaka och rör i sexmålet nu, tar man fokus från "tryckfrihetsmålet" som pågår. AA kanske inte direkt tar upp de äldre händelserna, men tidningarna gör det.

Sammanfattning:

Detta är oväsentliga detaljer, jämfört med att den källa som tidningarna hyllade för 10 år sedan nu kan få 175 års fängelse för de uppgifter han gav och tidningarna nu vänder honom ryggen. Detta är desinformation från pressen för att försöka mörklägga att den inte rapporterar tryckfrihetsmålet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-13 kl. 05:51.
Citera
2020-03-13, 06:41
  #90220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Vad jag vet har inte min farsa varit misstänkt för våldtäkt. Men JA har det. Om du inte ser skillnaden så är det inte mitt problem. Jag har läst allt som är tillgängligt, inklusive det från den röda sidan (JA med svans).

Du brukar hävda oskuldslpresumtion när det passar. Nu hävdar du att JA inte hâllit kuken i styr pga att han varit misstänkt. Det är han ju inte längre så därför så har han inga sådana problem ens enligt din egen definition.

Fast misstänkt är inte detsamma som skyldig. Tidigt i trąden så hade du som försvar till falska uppgifter att du inte läst de fakta som gjorts tillgängliga för dig. Nu har du enligt dig själv läst allt men trots det inte tagit till dig vittnesmålen från SWs vänner som hävdar att hon inte sov. Tydligare bevis på att du är kommunist går inte att hitta. Faktaresistens, upprepade falsarier till absurdum, total avsaknad av logik, uppenbart anställd i den tärande sektorn då du har tid att ąr in och år ut massproducera och massupprepa dravel. Nu hoppas vi alla att Corona sköter darwinismen åt oss.
Citera
2020-03-13, 08:29
  #90221
Avstängd
wwrs avatar
Har AA svängt nu och hoppar på Melzer som, liksom de flesta (utom Anonymare) säger att rättsinstansernas agerande mot JA var överdrivet.

Det här är Google translate. Men vad jag kan se så anklagar AA Assange för "patriarkala tekniker". Så har inte fallet uppfattats tidigare.

Möjligen spelar AA, Melzer och JA ett spel tillsammans. Men nu attackerar AA JA. Så här hårt har hon inte gått ut tidigare.

Och tidningarna har svängt. JA är nu sexförbrytare, tidigare var han avslöjande journalist.

Det här känns som en illaluktande vridning av fallet.
Citat:
Assange victim criticizes UN torture expert

The UN special rapporteur on torture, Nils Melzer, is vehemently committed to WikiLeaks founder Julian Assange. Now a Swede accuses the lawyer according to SPIEGEL information to spread falsehoods.

...

But one of the two women who testified to the police in Sweden in 2010 because Assange had sexually harassed her is now resisting Melzer's account.

She has never felt "so much abused" as by him, writes ... [AA] from Sweden in a dossier that she sent to Melzer's office

So he blames the victims, the woman writes; it was "a classic patriarchal technique to define the conditions for how 'a real rape victim' should behave". She also accuses the lawyer of personally slandering her.

https://www.spiegel.de/politik/ausla...0-ec3012dd886b
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-13 kl. 08:50.
Citera
2020-03-13, 10:46
  #90222
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
....AA och Melzer tillhör enligt min mening samma lag. De verkar ha fått order att vispa ihop något..
Order från vem? Melzer tar knappast order från någon.
Du virrar till saker och ting. Anna vill få Melzer avsatt från sin FN-post. Det är på riktigt -inte på låtsas. Jag tror dock att internationella Advokatsamfundet stöttar Melzer.
Citera
2020-03-13, 11:07
  #90223
Medlem
trenterxs avatar
Här är Internationella Advokatsamfundets pepprade uttalanden från i tisdags. Man är chockerad över hur Assange behandlas vid rättegången och som fängslad i Belmarsh. Man citerar Melzer med gillande.

https://www.ibanet.org/Article/NewDe...9-26824208a750
Citera
2020-03-13, 11:28
  #90224
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hunnit kollat detaljerna. Men jag tycker det ser ut som ett fult trix av massmedia. Anklagelserna om sexövergrepp kommer tidigt i artiklarna i både Expressen och Der Spiegel. Men dessa anklagelser har aldrig varit grova och utredningen har nu lagts ned. Vad "bråket" egentligen gäller verkar inte helt klarlagt.

Världspressen hyllade Assange och publicerade hans läckor. Men nu riskerar han fängelse 175 år för dem. Fast idag har tidningarna helt vänt honom ryggen. De drar istället upp information som anknyter till de mycket ringa, nedlagda sexanklagelserna.

AA och Melzer tillhör enligt min mening samma lag. De verkar ha fått order att vispa ihop något. Den som inte haft tid att följa detta röriga fall (de flesta) och ser artiklarna kan lätt få intrycket att JA:s situation idag handlar om sexanklagelserna, vilket är fel.

När tidningarna sviker helt och inte stöder sin tidigare källa, Assange så försöker de prångla ut desinformation istället "så det i alla fall skrivs något om Assange".

Sexmålet är nedlagt. AA har i Twitter medgivit att hon är CIA-agent. Hon verkar ha fått nya uppdrag inom kyrkan. Hon har stött Greta. Min uppfattning är att när man går tillbaka och rör i sexmålet nu, tar man fokus från "tryckfrihetsmålet" som pågår. AA kanske inte direkt tar upp de äldre händelserna, men tidningarna gör det.

Sammanfattning:

Detta är oväsentliga detaljer, jämfört med att den källa som tidningarna hyllade för 10 år sedan nu kan få 175 års fängelse för de uppgifter han gav och tidningarna nu vänder honom ryggen. Detta är desinformation från pressen för att försöka mörklägga att den inte rapporterar tryckfrihetsmålet.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har AA svängt nu och hoppar på Melzer som, liksom de flesta (utom Anonymare) säger att rättsinstansernas agerande mot JA var överdrivet.

Det här är Google translate. Men vad jag kan se så anklagar AA Assange för "patriarkala tekniker". Så har inte fallet uppfattats tidigare.

Möjligen spelar AA, Melzer och JA ett spel tillsammans. Men nu attackerar AA JA. Så här hårt har hon inte gått ut tidigare.

Och tidningarna har svängt. JA är nu sexförbrytare, tidigare var han avslöjande journalist.

Det här känns som en illaluktande vridning av fallet.


Assange victim criticizes UN torture expert

The UN special rapporteur on torture, Nils Melzer, is vehemently committed to WikiLeaks founder Julian Assange. Now a Swede accuses the lawyer according to SPIEGEL information to spread falsehoods.

...

But one of the two women who testified to the police in Sweden in 2010 because Assange had sexually harassed her is now resisting Melzer's account.

She has never felt "so much abused" as by him, writes ... [AA] from Sweden in a dossier that she sent to Melzer's office

So he blames the victims, the woman writes; it was "a classic patriarchal technique to define the conditions for how 'a real rape victim' should behave". She also accuses the lawyer of personally slandering her.


https://www.spiegel.de/politik/ausla...0-ec3012dd886b

Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Order från vem? Melzer tar knappast order från någon.
Du virrar till saker och ting. Anna vill få Melzer avsatt från sin FN-post. Det är på riktigt -inte på låtsas. Jag tror dock att internationella Advokatsamfundet stöttar Melzer.
Vi kan skippa den delen av diskussionen där vi har olika uppfattning. (Huruvida de inblandade samarbetar under andras ledning)

Men bortsett från Anonymare har ju nästan alla i tråden givit stöd åt Assange.

Pressen publicerade hans läckor. AA har inte talat i sådana här termer tidigare. Tjejerna har inte velat åtala. Men nu tar AA fram anklagelser. Och även pressen svänger mot Assange.

Citat:
She has never felt "so much abused" as by him, writes ... [AA] from Sweden in a dossier that she sent to Melzer's office

So he blames the victims, the woman writes; it was "a classic patriarchal technique to define the conditions for how 'a real rape victim' should behave".

Jag tycker det luktar ruttet. AA och pressen vänder och går mot Assange när han nu ställs inför rätta. (Pressen mörklägger hans rättegång och AA anklagar.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-13 kl. 11:40.
Citera
2020-03-13, 19:11
  #90225
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Förvånar mig inte alls. AA och SW är brottsoffer på många sätt:
- Brottsoffer för JA, enligt misstankar som aldrig fick prövas i domstol via åtal
- Brottsoffer för svenska och brittiska rättsprocecsssen som lät JA löpa flera gånger, inte minst via borgen och att han kunde vara på rymmen i 7 år.
- Brottsoffer för Melzer som baktalat kvinnorna och lagt fram JA:s partsinlaga och skruvade bild av verkligheten rakt av.

Hur vore det om Melzer lyssnade på AA och SW istället för att agera papegoja åt JA?

Problemet är att varken AA eller SW sagt något väsentligt om detta under 10 år. Om man ska kunna lyssna på någon måste denne säga något.
Även jag är intresserad av att höra vad AA och SW tycker om Meltzer skrivelser. Vad tycker de är fel? Är det bara det faktum att han tar upp och kommenterar ett avslutat ärende med oklar betydelse för Assanges nuvarande belägenhet som de tyckte var onödigt, eller anser de att det fanns sakfel i Melzers skrivelser?
Det enda som jag såg framförts konkret i den tyska artikeln är att AA anser att Assange inte var villig att vittna. Följer hon inte denna tråd på Flashback?
Nej, jag anser inte att EMF nu kan tala för SW. Nu måste SW tala för sig själv om hon har något som hon vill säga.
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2020-03-13 kl. 19:29.
Citera
2020-03-14, 09:01
  #90226
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nej, jag anser inte att EMF nu kan tala för SW. Nu måste SW tala för sig själv om hon har något som hon vill säga.

Varför anser du det? Fallet är inte preskriberat än, det är SW:s eget val att låta EMF uttala sig eller inte. Om fallet går till preskription, vilket är det mest troliga, lär det komma ett rejält angrepp, kanske kan man få SW att träda fram då i någon form. Så att världen får se hennes perspektiv som brottsoffer och rättslös som följd av JA:s hänsynslösa ormande undan rättvisan.
Citera
2020-03-14, 11:20
  #90227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Varför anser du det? Fallet är inte preskriberat än, det är SW:s eget val att låta EMF uttala sig eller inte. Om fallet går till preskription, vilket är det mest troliga, lär det komma ett rejält angrepp, kanske kan man få SW att träda fram då i någon form. Så att världen får se hennes perspektiv som brottsoffer och rättslös som följd av JA:s hänsynslösa ormande undan rättvisan.

Du menar Marianne Ny's ormande och krånglande.
Citera
2020-03-14, 14:56
  #90228
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Varför anser du det? Fallet är inte preskriberat än, det är SW:s eget val att låta EMF uttala sig eller inte. Om fallet går till preskription, vilket är det mest troliga, lär det komma ett rejält angrepp, kanske kan man få SW att träda fram då i någon form. Så att världen får se hennes perspektiv som brottsoffer och rättslös som följd av JA:s hänsynslösa ormande undan rättvisan.

Är inte insatt i detalj i lagar och förordningar i Sverige, men ser det som obegripligt att SW ännu inte verkar krävt skadestånd av staten för att svenska myndigheter förstört hennes liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback