2007-05-08, 03:32
Medlem
Hejsan!

Har försökt luska fram vilka efternamn som är typiska hos de finska kaale-romerna vi har här i Sverige men också de som fortfarande bor i Finland. Egentligen behöver dom inte vara särskilt typiska, jag eftersöker namn som överhuvudtaget innehas av kaale. Det är alltså den typen av romer som bär stora sammetskjolar jag vill veta litet mer om (i det här fallet -- namn bland dem).

Har hittat ett par, men det verkar inte finnas så mycket dokumenterat gällandes efternamn när det gäller dessa. Resandeefternamn finns det ju hundratals där ute, kanske är det helt enkelt så att det inte finns så många olika efternamn bland kaale-romerna?

Några typiska, som förmodligen ses som kända, kaale-efternamn är:

Grönfors (Insider-kändisarna)
Borg
Palmroth
Schwartz
Bollström
Blomerus
Grönroos
(alternativt med ett O)

Sedan tar det stopp i stort sett. Har luskat fram ett par andra som inte verkar bäras i lika stor utsträckning, men det känns som om det måste finnas många fler än de tiotal jag har funnit.

Vore trevligt och intressant att höra vad ni sitter på för information angående detta. Ett plus är om ni kan säga vart i landet de flesta av den släkt ni nämner befinner sig, men kan ni inte det ska ni absolut inte skippa att namedroppa efternamn.

Tack på förhand!

mvh,
Citera
2007-05-08, 05:30
Medlem
Hittade ett par till som eventuellt kan vara kaale-efternamn, bekräftelse någon?

Palm
Hagert
Långström
Stobin
Citera
2007-05-08, 08:39
Medlem
snafflebits avatar
Lindgren
Citera
2007-05-08, 08:45
Medlem
SamBams avatar
Nyman

Dom flesta Nymans finns i södra sthlm.
Citera
2007-05-08, 08:52
Medlem
Lustigt, för Lindgren är ju ett väldigt stort resandesläkte, eller hur? Hur har dessa kaale-romer fått detta namn, beblandat sig med resande? Tagit det när de kom hit på 50-talet? Vad hette de under tiden i Karelen, hade de dessa namn då? Lindgren finns ju som sagt långt bak i tiden när det gäller Sverige, så det är därför jag undrar lite. Nyman, låter inte särskilt finlandssvenskt heller, vad jag förstått det som är det rätt så poppis med finlandssvenska namn bland kaale-romerna (Grönroos, Grönfors etc.). Deras namnhistoria vore intressant att veta mer om.

mvh,
Citera
2007-05-08, 09:24
Medlem
Lindberg, inte Lindgren.
Molle Lindberg, färgstark predikant och resande:
http://www.hagglundsforlag.se/pagang/bilder/MalleLindberg.jpg

Svenska resande och finska kaale har med allra största säkerhet samma ursprung, men medan resande, "tattare" förmodligen är mer eller mindre assimilerade rester av den zigenarbefolkning, "sinti", som har funnits här sedan 1520, så har kaale levt ganska isolerade i Karelen, dit de deporterades 1650.
Kaale har utvecklat en del traditioner som inte finns bland andra ziggisar, t.ex. den svarta sammetskjolen (aldrig sett på andra zigenare i Europa).
Citera
2007-05-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Lindberg, inte Lindgren.
Molle Lindberg, färgstark predikant och resande:
http://www.hagglundsforlag.se/pagang/bilder/MalleLindberg.jpg

Svenska resande och finska kaale har med allra största säkerhet samma ursprung, men medan resande, "tattare" förmodligen är mer eller mindre assimilerade rester av den zigenarbefolkning, "sinti", som har funnits här sedan 1520, så har kaale levt ganska isolerade i Karelen, dit de deporterades 1650.
Kaale har utvecklat en del traditioner som inte finns bland andra ziggisar, t.ex. den svarta sammetskjolen (aldrig sett på andra zigenare i Europa).
Jo, jag vet att du berättat om det där tidigare, men läs följande:

http://genealogi.aland.net/discus/messages/83800/13100.html?954115861

Det där ser jag som en relativt säker källa över resandesläkter iallafall. Saken är den att jag undrar över NÄR dessa romer tog sina namn. När fick de finska romerna sina Lindgren/Palmroth/Grönfors/Grönroos-namn? Särskilt undrar jag över Lindgren då det (enligt den där siten och då förutsätter jag det) listas som en stor resandesläkt. Jag har även hört från resande själva att Lindgren är ett stort resandesläkte som många tillhör. Har även träffat på resande som tillhör Lindgren-släktet som inte alls är lika mörka som de finska kaale-romerna etc.

Well, med andra ord, jag är väldigt förundrad över hela situationen. Er hjälp, och särskilt vasiles expertis, är väldigt uppskattad. Och förtsätt att namedroppa, det är trots allt topicen, men detta är intressant också.
Citera
2007-05-08, 09:41
Medlem
snafflebits avatar
När jag bodde i Småland på 70-talet kom det en hel hög med Lindgrenar inflyttande. Jag tror att de kom direkt från Finland. Det var några som talade svenska men fler som knappast talade någon svenska alls. Kvinnorna hade svarta sammetskjolar, så mycket minns jag iaf. Killarna i min egen ålder (13-15) såg ut som komna ur en film. I knähöga läderstövlar med låg klack, skjortor och byxor, typ ridbyxor, utgjorde de ett udda inslag i stadsbilden. Har i övrigt tyvärr ingen mer information att komma med. Visste knappt att jag kom håg detta ens
Citera
2007-05-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
När jag bodde i Småland på 70-talet kom det en hel hög med Lindgrenar inflyttande. Jag tror att de kom direkt från Finland. Det var några som talade svenska men fler som knappast talade någon svenska alls. Kvinnorna hade svarta sammetskjolar, så mycket minns jag iaf. Killarna i min egen ålder (13-15) såg ut som komna ur en film. I knähöga läderstövlar med låg klack, skjortor och byxor, typ ridbyxor, utgjorde de ett udda inslag i stadsbilden. Har i övrigt tyvärr ingen mer information att komma med. Visste knappt att jag kom håg detta ens
Hahaha, snackar vi gabardinbrallor och elvisfrillor? Intressant. Då antar jag att dom hade Lindgren som namn redan i Finland. Det som är lustigt är att Lindgren ju är ett resandesläkt som varit i Sverige i många år också, iallafall enligt siten jag länkade till. Hade dom det så tidigt som innan 1650 innan dom skickades till Finland då eller? Låter föga troligt. Nu blev jag ännu mer kluven.
Citera
2007-05-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Killarna i min egen ålder (13-15) såg ut som komna ur en film. I knähöga läderstövlar med låg klack, skjortor och byxor, typ ridbyxor, utgjorde de ett udda inslag i stadsbilden.
Det lät ju nästan lite coolt. Skulle föredra den looken jämfört med "uniformen" som gäller nu, d.v.s vit skjorta, svarta gabardinbrallor, loafers och brun midjekort skinnjacka modell 1986.
Citera
2007-05-08, 10:32
Medlem
Citat:
Resande-anor
Av: Bo Lindwall och Lars Lindgren
Tryckt 1992. Artikeln ingår i Sveriges Släktforskarförbund, Årsbok 1992, sid. 71–104. Finns hos Sveriges Släktforskarförbund i Stockholm och Göteborg.
Ämnesord: Resande (tattare), Släkter: antavlor

Resandefolket, eller rommano, gemenligen kallade tattare, zigenare, skojare eller kältringar, har sin speciella historia i det svenska samhället. Under ett flertal år har arbetet med att försöka kartlägga de svenska resandesläkternas historia pågått. Lars Lindgren och Bo Lindwall presenterar här en resande-antavla, med de speciella metod- och källproblem som uppstår vid forskning kring resandesläkter.

Släktnamn som förekommer är Lindgren, Lindberg, Rosengren, Hult, Fogelqvist, Lindström, Laurin, Klosterman, Linck, Lundström, Klarin, Österman, Rolin, Holm, Hultin och Bergman.

Som sagt, förvirrande. Saxat från http://genealogi.aland.net/bokkatalog/index.php?typ=search&field=all&kat=92&extern=4
Citera
2007-05-08, 18:14
Medlem
ja vet dessutom många finska romer som har finska efternamn. Och av någon anledning verkar "grön" var med i många namn också. Den kända finska sångaren Eino Grön var väll zigenare vad jag vet. Han sjunger ju den där kända låten, olen syntynyt mustalai...nått

I Hammarkullen i Göteborg fanns det ett gäng som snackade finska, men dem var blonda och blåögda, inte mörka som dem flesta andra jag sett. men dem körde hela kittet med elvis-frillor och sånt.
Dessa umgicks inte bara med varrandra, romer emellan, utan vilken finsktalande grupp som helst gick bra verkade det som.

Det är rätt intressant det där med finska romer. Här i Stockholm har jag sett en del zigenare som e väldigt mörka, vissa ser ut som araber nästan, men bland dem finns en del ljusa. En del är väligt svåra att se att dom e zigenare, många ser väldigt finska ut, och en del ser bara ut som mörkhåriga finnar. Det känns som att det enda gemensamma dom har e kläderna och att dom snackar finska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in