Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-10, 07:31
  #29065
Avstängd
wwrs avatar
Hon uppmanar till att "störta systemet". Intressant att hon bjuds in till EU och alla andra ledare, när hon gjort det.
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

https://i.imgur.com/oJ4Dziq.jpg
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-10 kl. 07:40.
2020-03-10, 07:57
  #29066
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Misstänker att hon har fått dispens för tusenpersonersregeln, och att hon tänker dra ihop minst 25000--30000, vilket ju är farligt ur smittskyddssynpunkt.

Betyder ordet "misstänker" för dig "jag spekulerar hejvilt utan att ha en endaste uns av fakta, däremot en mängd privata önskemål som jag projicerar på Greta"?
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-03-10 kl. 08:20.
2020-03-10, 08:04
  #29067
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är bara Greta som kan välja att berätta om detta.

Det har cirkulerat uppgifter om, att hon skulle ligga runt IQ 160, och i så fall skulle hon vara nära genigränsen, som man i vart fall tidigare ansåg låg runt IQ 170. Dessa helt obekräftade uppgifter kan dock mycket väl vara helt fria spekulationer!

Om jag har förstått Greta rätt, så tycker hon att testresultat är väldigt personliga, och normalt därför inte ska lämnas ut! Inget är därför säkert idag.

Observera att det förutom den intellektuella intelligensen, även finns en emotionell intelligens!

Tänk också på att AS lägger vissa begränsningar i kommunikationsförmågan hos någon, som både är verkligt överintelligent/särbegåvad och samtidigt har AS.

Ärligt talat förstår jag inte varför man ens ska ifrågasätta Gretas intelligens. IQ säger inget om ens duglighet till att klara verkliga livet, den siffran anger bara på hur bra kapacitet man har vad gäller faktabearbetning. Den anger inte heller folks kapacitet till att välja "rätt" fakta.

Exempel: påtagligt många kriminella har testats för hög IQ - de har förmågan att bearbeta fakta och lyckas med sina brott (ibland), men de har valt fel fakta att jobba med.
2020-03-10, 08:06
  #29068
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon uppmanar till att "störta systemet". Intressant att hon bjuds in till EU och alla andra ledare, när hon gjort det.
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

https://i.imgur.com/oJ4Dziq.jpg

Inbjudningarna säger väl en del om att beslutsfattarna inte tar henne på allvar: stryker medhårs i hopp om att hon försvinner så småningom. Det som Greta inte fattar är att det kan vara svårt för henne att överleva om hon lyckas med att störta systemet.
2020-03-10, 08:12
  #29069
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Betyder ordet "misstänker" för dig "jag spekulrerar hejvilt utan att ha en endaste uns av fakta, däremot en mängd privata önskemål som jag projicerar på Greta"?
Misstänker betyder just misstänker. Jag hade inte tillgång till all fakta, när jag först skrev, även om jag läst en hel del nyhetsartiklar. Trots allt är den här tråden ingen tidning.

Nu vet jag mera. Det visar sig att demonstrationer får ett allmänt undantag i Frankrike, så Greta slipper att söka dispens, OM undantaget står fast. Beslutet om undantaget för demonstrationer kan dock ändras med mycket kort varsel!
2020-03-10, 08:15
  #29070
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Inbjudningarna säger väl en del om att beslutsfattarna inte tar henne på allvar: stryker medhårs i hopp om att hon försvinner så småningom. Det som Greta inte fattar är att det kan vara svårt för henne att överleva om hon lyckas med att störta systemet.
Henne blir de inte av med i första taget.

Med det budskapet är det intressant att hon bjuds in till så höga beslutsfattare.

(Hur får man visum till USA om man ämnar hålla massmöten och har yttrat att man vill störta systemet, t.ex?)

Det är helt enkelt så att eliten idag vill sprida kaos och konflikt i samhället, eftersom hon godtas med det budskapet. (Kaos bland oss gräsrötter men naturligtvis inte till den grad att eliten hotas.)
2020-03-10, 08:18
  #29071
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ja, jag har en viss tillgång till Greta, men det innebär inte nödvändigtvis, att hon vill lyssna noga på mej, eller ta större hänsyn till vad jag framför. Greta kan mycket, men hon kan dock långtifrån allt, och ibland blir hon fartblind. När andra är i fara glömmer hon ofta bort sej själv!

De som Greta oftast tar mest hänsyn till deras åsikter, är ett urval rådgivare som hon valt ut, som är med i den så kallade inre cirkeln, en slags mycket provisorisk internationell rådgivande ledningsgrupp för FFF. Än har jag inte fått Gretas förtroende, att vara med där.

-Vissa som är med i den inre cirkeln är olika slags forskare, andra är ungdomar som varit länge aktiva i FFF. Ett problem är att svenska medlemmar än är kraftigt överrepresenterade! Internationella FFF har vad jag vet än varken stadga, styrelse eller ens en budget. Jag har därför retat Greta, och sagt att internationella FFF i mångt och mycket är i ett flytande tillstånd och kan liknas vid en amöba!

Jag har rått Greta att ordna med mer struktur i internationella FFF, men hon har än bara sagt, att hon ska tänka på förslaget, som rätt många i internationella FFF numera har ställt sig bakom. Allt för mycket improviseras, vilket kan fungera för stunden men inte i längden, klagar en hel del i internationella FFF!

Får ändå fortsätta att försöka försiktigt övertyga Greta!

Att retas med Greta kan vara ett av de sämre sätten att komma fram till henne. Däremot vad gäller FFF så får du acceptera att det du inte vet inte nödvändigtvis måste saknas, det finns nog både styrelse och budget i och med att det finns ekonomiska medel. Det är nog bara det att man inte basunerar ut det, utan håller det på "need to know basis".

Från det ena till det andra: har du berättat för Greta att om hon vill ha ett skyddat kommunikationsforum för sin inre krets så är det lämpligast att hon ordnar det via FFFs websajt? Samma personer som hon har bett skapa websajten kan utöka den med den typen av programvara, finns hur många (gratis-)varianter som helst som är enkla att implementera.
2020-03-10, 08:19
  #29072
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Henne blir de inte av med i första taget.

Med det budskapet är det intressant att hon bjuds in till så höga beslutsfattare.

(Hur får man visum till USA om man ämnar hålla massmöten och har yttrat att man vill störta systemet, t.ex?)

Det är helt enkelt så att eliten idag vill sprida kaos och konflikt i samhället, eftersom hon godtas med det budskapet. (Kaos bland oss gräsrötter men naturligtvis inte till den grad att eliten hotas.)

Eliten berörs inte så mycket av samhället i stort. Har man sett filmen "Elysium" så förstår man den delen av budskapet.
2020-03-10, 08:28
  #29073
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Eliten berörs inte så mycket av samhället i stort. Har man sett filmen "Elysium" så förstår man den delen av budskapet.
Det stämmer. De vet att Greta är till för att hetsa massorna till klimathysteri. Då kan EU lägga på sina styrmedel som påstås gynna klimatet men mest gynnar EU själv och företagen. Det är förmodligen Gretas huvuduppgift.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-10 kl. 09:00.
2020-03-10, 09:34
  #29074
Medlem
Korv-Bajss avatar
Man pratar om klimatförändringar och klimatomställningar.

Det verkar som om
Klimatförändringar = Dåligt
Klimatomställningar = Bra

Hur går det ihop?
2020-03-10, 10:12
  #29075
Medlem
Är det fler än jag som ställer sig frågan hur många personer som fått utfärdat kontaktförbud gentemot Greta™? Det fanns väl någon som hade hotat henne och familjen med våld, men det kan ju även finnas andra som behöver hållas på avstånd. Kanske inspiratoeren, som ju har frekvent kontakt, kan ge Greta™ och familjen några goda råd om hur säkerheten kan upprätthållas?
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag tycker EJ, att det här är bra, och har varnat Greta bestämt flera gånger för, att nya större demonstrationer kan sprida virussmittan, och då vara rejält farliga även för henne själv.

Jag har föreslagit Greta, att FFF gör några månaders uppehåll med demonstrationerna, så vi ser hur det går med Coronaviruset.

Är dock rädd för, att om jag tjatar på Greta, att hon blir ännu mera envis!

Tyvärr verkar Greta närmast tycka, Hit med lite farligheter! Hur får man Greta mera riskmedveten!? Tack på förhand för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ja, jag har en viss tillgång till Greta, men det innebär inte nödvändigtvis, att hon vill lyssna noga på mej, eller ta större hänsyn till vad jag framför.

De som Greta oftast tar mest hänsyn till deras åsikter, är ett urval rådgivare som hon valt ut, som är med i den så kallade inre cirkeln, en slags mycket provisorisk internationell rådgivande ledningsgrupp för FFF. Än har jag inte fått Gretas förtroende, att vara med där.

Jag har rått Greta att ordna med mer struktur i internationella FFF, men hon har än bara sagt, att hon ska tänka på förslaget, som rätt många i internationella FFF numera har ställt sig bakom.

Får ändå fortsätta att försöka försiktigt övertyga Greta!

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har nu fått följande meddelande av mej:

Greta det är hög tid för dej att förstå allvaret! Hela Italien sätts nu i karantän!
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det har cirkulerat uppgifter om, att hon skulle ligga runt IQ 160, och i så fall skulle hon vara nära genigränsen, som man i vart fall tidigare ansåg låg runt IQ 170. Dessa helt obekräftade uppgifter kan dock mycket väl vara helt fria spekulationer!

Om jag har förstått Greta rätt, så tycker hon att testresultat är väldigt personliga, och normalt därför inte ska lämnas ut! Inget är därför säkert idag.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Håller helt med om att Greta behöver kramar, men Greta har en egen vilja, så fråga henne först ordentligt innan du tänker krama henne!

Kramtips: Störst chans att få krama Greta har småfolket! Dagisbarn och ännu yngre är särskilt populära för/hos Greta!
2020-03-10, 10:15
  #29076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju märkligt att du inte någonsin verkar hinna läsa det du ber om att få.
Även jag har på begäran för länge sedan lämnat läsförslag och listor med forskare.
Börja läsa eller sluta be om information som du ändå inte använder.

Hej Surtruten! Det är inte det att jag är arrogant. Däremot läser alltmer sällan här, ibland kan det gå flera dagar och när jag väl går in i tråden hinner jag oftast bara läsa de senaste inläggen.

När jag får tid ska jag mer än gärna gå tillbaka i din historik och mer än gärna bemöta dina läsförslag.

Sannolikheten för att få läsförslag som strider mot mina principiella invändningar mot Greta och hypen runt henne är dock nog obefintlig.

https://calgaryherald.com/opinion/op...0-2770fd9de867

Citat:
Greta Thunberg is a victim, in almost every way imaginable. She’s a victim of bullying, of mental health issues, of circumstance, and most notably, a victim of the left-wing climate movement that has exploited her vulnerability for political gain.

In an excerpt of Thunberg’s mother’s new memoir, Our House Is on Fire: Scenes of a Family and a Planet in Crisis, published in the Guardian, we learn more about the extent of the challenges and trauma Thunberg and her family have gone through. The tale is heart-wrenching, and only a monster could feel anything but sympathy for Greta after reading it. However, it also once again calls into question the decision to thrust someone so vulnerable and troubled into the spotlight.
Jag tycker det är förkastligt att skicka runt en tonårstjej med psykisk ohälsa som frontfigur i komplicerade vetenskapliga och politiska frågor. Jag tycker det är lika osympatiskt att med berått mod skrämma upp barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du har nog missförstått allt faktiskt.

Greta Thunberg forskar inte så det finns inget för forskare att hålla med om eller motsätta sig.
Däremot är det väldigt många forskare världen över som uppskattar den insats Greta Thunberg nu gör eftersom det har blivit mycket lättare att få makthavare, politiker och även allmänheten att lyssna och förstå vad de (forskarna) försökt framföra och få gehör för i tiotals år. Du får nog se dig själv som ett undantag som bekräftar regeln!

Det är inte forskare som samlar information till IPCC, det är IPCC som under många tiotals år samlat hundratusentals forskningsrapporter från alla världens forskare som de sedan sammanställer för att tydliggöra det aktuella forskningsläget.

Du är nog lite dåligt påläst på IPCC. Det där med peer reviews etc. låter ju jättebra. Många har förklarat att regelverken ändå inte följs. Av allt att döma är IPCC en minst lika korrupt institution som flera andra FN-institutioner visat sig vara

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vi befinner oss i början av den sjätte massutrotningen och varje dag som går utan att vi agerar på riktigt så förvärras situationen säger Greta Thunberg vid 1: 40-ish.
Verkar ju kunna stämma, https://www.pnas.org/content/pnas/114/30/E6089.full.pdf

200 arter utrotas varje dag, om vi ska tro Greta, och Osynlige.Mannen och jag har förgäves försökt att få information om hur man ö.h.t. kan räkna ut en sådan siffra.

Dessutom beror alla dessa dödsfall förstås på mänsklig, fossil förbränning. Inga insekter utrotas till följd av vindkraftverk, miljögifter, naturliga klimatförändringar, utdikade marker eller andra faktorer. Inte alls.

Lika lite som temperaturhöjningen på 0,8-1,2 grader sedan 1880-talet beror på något annat än mänsklig, fossil förbränning. Utan den hade klimatet varit exakt likadant nu som för 150 år sedan. Konstigt att det förändrats av sig självt under tidens gång ...

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
För att klimatfrågan nu diskuteras och det har blivit lättare för världens forskare att nå ut till världens beslutsfattare, politiker och allmänhet med information om vad som händer med vår jord.

Är världens forskare bekväma med uttalanden som nedanstående?

Citat:
Around the year 2030. 10 years 259 days and 10 hours way from now. We will be in a
position where we set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will
most likely lead to the end of our civilization as we know it.

Det finns tvärtom exempel på att forskare går ut aktivt och försöker tona ner alarmismen. Exempelvis Michael Tjernström som förklarade att flyghysterin var överdriven, eller Lennart Bengtsson som säger att det inte finns några tipping points av det slag Greta försöker hävda.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är forskarna själva som säger att de tack vare Greta Thunberg nu har lättare att nå ut med information till ledare, politiker och allmänheten.

Nej, jag har inte hört Greta Thunberg säga att vi ska ha ett omedelbart stopp för fossila bränslen, så lägg gärna in en länk till ett tal där hon säger det.

Vet inte om det varit till Gretas fördel att liera sig med XR, vänstergrupper och skrikiga ungdomar med ögonbindlar och lila hår.

För övrigt vet jag inte hur man ska uppnå nedanstående utan ett mer eller mindre omedelbart stopp för fossila bränslen. Our house is burning, you know, och vi har mindre än tio år på oss...

Citat:
We don’t need a “low carbon economy.” We don’t need to “lower emissions.” Our emissions have to stop. And, until we have the technologies that at scale can put our emissions to minus, then we must forget about net zero. We need real zero.

Any plan or policy of yours that doesn’t include radical emission cuts at the source starting today is completely insufficient for meeting the 1.5-degree or well-below-2-degrees commitments of the Paris Agreement.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om uppgiften stämmer att demonstrationer med över tusen deltagare normalt inte längre är tillåtna i Frankrike, lär Greta omgående ansöka om att få en dispens, antagligen hos franska presidenten.

Problemet lär bli de signaler som detta ger upphov till, särskilt om hennes dispensansökan beviljas. Då kan det bli en livlig debatt för Gretas del, både i Frankrike och internationellt.

Sådana här restriktioner sker främst för att minska antalet samtidigt sjuka, så det blir en lägre toppbelastning på sjukvården.

Ändå har Frankrike ett större fältsjukhus med vårdpersonal och medicinsk/kirurgisk utrustning i ständig beredskap att mobilisera i varje region, med goda möjligheter till intensivvård, totalt tretton fältsjukhus. Man utrymmer en större skola vid mobiliseringen av ett sådant fältsjukhus.

Någon som undrar hur många fältsjukhus Sverige har!? Vi har haft tjugofyra sådana för länge sedan, idag har vi noll, upprepar noll!

-Detta borde nog Greta nu börja tänka på! Som ytterst mager med ett därför sannolikt sämre immunförsvar, tillhör hon nu en riskgrupp! Så hon borde åka hem och vila! Om man är stressad och trött blir immunförsvaret ofta även sämre.

Högmod går före fall. Fruktansvärt att läsa om Gretas arrogans. Att hon anser att man ska strunta i förbudet om folksamlingar för hennes skull.

Frankrikes grannland Italien har karantän och nödläge. Coronaviruset sprider sig snabbt över Västeuropa. Så här säger t.ex. professor Agnes Wold:

Citat:
– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.

Och enligt Wold är det ingen idé att planera resor till sommaren eller hösten heller.
– Nu får vi ställa in oss på att det kommer att vara så här ett tag.

Fast enligt Inspiratoeren så ställde ju Greta upp i Davos trots influensa. (Varför lät inte hennes föräldrar vaccinera henne? Av veganskäl?) Han verkade tycka att hon var hjältemodig den gången.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback