Citat:
Ursprungligen postat av
BKKBaby
Jag sökte på skoj på antagningsstatistik för läkarprogrammet och fick mig något av en chock. Man har ju alltid hört att det ska vara så förbaskat hård konkurrens om platserna, men vad jag kan se så ligger antagningspoängen för antagning via högskoleprovskvoten stadigt mellan 1.60 och 1.70. De högsta poängen jag kan se på Karolinska är 1.80, men då måste man titta tillbaks ända till 2016. Övriga lärosäten har snarlika antagningspoäng, Lund ligger i genomsnitt något högre men även där har det inte krävts 1.80 sedan 2017.
Är det något jag missar? Har man markant ökat antalet platser de senaste åren, eller har utbildningen tappat i prestige? Jag tänkte att det kanske krävs intervju också för att avgöra lämplighet, men jag kikade in på KI's webbsida och det verkar som att HP-kvoten och kvoten för alternativ ingång är helt separata.
Är det först på senare år som konkurrensen har avtagit eller har det varit såhär länge? Ifall det nyligen har blivit lättare, vad beror det på? Har utbildningen tappat i kvalitet i och med att det blivit lättare att ta sig in? Jag välkomnar alla analyser av situationen.
Du har fel.
Förklaring; de högre normerade poängen är svårare att nå idag än förr.
1,65-1,75 idag motsvarar 2,0 förr.
Förr kunde du ha 20-30 fel och ändå få 2,0. Med dagens normering får du ha maximalt runt 7-8 fel för att få 2,0.
Därtill; läkarprogrammen hör, tillsammans med HHS och något enstaka Indek program och något enstaka psykologprogram till de svåraste att bli antagen till.
Kort och gott; det är lättare att komma in på 99,8% av andra program och kurser än att bli antagen till läkarprogrammet. Även om man på senare tid har byggt ut antalet platser en hel del.
Och när det gäller Högskoleprovets svårighetsgrad;
- Man har gjort KVANT-delen lättare de senaste 7 åren.
- Man har gjord VERB-delen svårare.
Samtidigt som man har sänkt andelen med de riktigt höga normerade poängen.
Provet har blivit svårare på främst detta sätt; marginalerna! Att du förr kunde ha 20-30 fel för 2,0, men numera enbart ett mycket litet antal.
Antagningspoängen i HP-kvoten har sjunkit för alla program över tid på grund av detta; titta på tex juristprogrammen eller HHG; som förr låg uppe och nosade på 1,7-1,9 men numera är nere runt 1,15-1,45.
Men summa som sagt; det är lättare att komma in på 99,8% av andra program och kurser än att bli antagen till läkarprogrammet.
Vårens Topp 10: Samtliga läkarprogram ligger i absoluta toppen. Finns inga andra program som har högre antagningspoäng.
Höstens Topp 10: Samtliga läkarprogram ligger i absoluta toppen, tillsammans med ytterligare två och HHS.
Övriga över 1700 program att söka ligger
lägre i antagningspoäng än läkare.