Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2020-02-29, 21:22
  #90133
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om du anser att man kan jämställa UK:s rättsliga hantering av JA, under öppen mediabevakning som kablas ut över hela världen via olika artiklar, tweets etc, med Sovjets behandling av dissidenter via deras rättssystem, så är det din fulla rätt att ha den åsikten. Personligen anser jag, och jag tror att 99% av befolkningen håller med, att din åsikt kring detta är en orättvis överdrift som är helt uppåt väggarna. Varför dessa absurda överdrifter?
Jag säger inte att UK är som Sovjet. Vad jag säger är snarare att om någon tittade på hur den här processen gått till i veckan utan att veta vilket land det gällde, så skulle den antagit att det var Uzbekistan eller Turkiet eller möjligtvis Mongoliet.
Citera
2020-02-29, 22:20
  #90134
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om du anser att man kan jämställa UK:s rättsliga hantering av JA, under öppen mediabevakning som kablas ut över hela världen via olika artiklar, tweets etc, med Sovjets behandling av dissidenter via deras rättssystem, så är det din fulla rätt att ha den åsikten. ...

Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag säger inte att UK är som Sovjet...

Det kan vara intressant att fundera på likheter och skillnader mellan rättsprocessen mot Assange och hur man behandlade dissidenter i gamla Sovjet. Sovjet stämplade med förkärlek sina dissidenter som psykiskt sjuka, där kritik av Sovjetstaten uppfattades som uttryck för psykisk störning. Det liknar ju Anonymares ständiga påhopp på Assange med beskyllningar om att vara mentalt störd, behöva tvångsvård och inte veta sitt eget bästa. Medias beskrivningar av Assange har ofta betonat hans dåliga personliga egenskaper, ibland med undertonen att han är psykiskt störd.

Det finns också likheter med dagens Ryssland. Tydligast i fallet Jurij Dimitrij. JD är en nutida dissident och vissleblåsare som dokumenterar Stalins massmord i ryska Karelen, ibland i samarbete med den svenska journalisten Kaa Eneberg. Jurij Dimitrij har anklagats av Putins regim för att vara pedofil och har dömts och fängslats efter skenrättegångar.

Jag vet inte om Jurij Dimitrij suttit i glasbur, som Assange, men det skulle inte förvåna. Likheten är annars att varken den ryska makteliten eller den amerikanska vill att envisa visselblåsare/journalister/publicister skall sprida kunskap om deras brott i nutid och dåtid.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/en...stalins-offer/
__________________
Senast redigerad av trenterx 2020-02-29 kl. 22:28.
Citera
2020-02-29, 23:03
  #90135
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det kan vara intressant att fundera på likheter och skillnader mellan rättsprocessen mot Assange och hur man behandlade dissidenter i gamla Sovjet. Sovjet stämplade med förkärlek sina dissidenter som psykiskt sjuka, där kritik av Sovjetstaten uppfattades som uttryck för psykisk störning. Det liknar ju Anonymares ständiga påhopp på Assange med beskyllningar om att vara mentalt störd, behöva tvångsvård och inte veta sitt eget bästa. Medias beskrivningar av Assange har ofta betonat hans dåliga personliga egenskaper, ibland med undertonen att han är psykiskt störd.

Det finns också likheter med dagens Ryssland. Tydligast i fallet Jurij Dimitrij. JD är en nutida dissident och vissleblåsare som dokumenterar Stalins massmord i ryska Karelen, ibland i samarbete med den svenska journalisten Kaa Eneberg. Jurij Dimitrij har anklagats av Putins regim för att vara pedofil och har dömts och fängslats efter skenrättegångar.

Jag vet inte om Jurij Dimitrij suttit i glasbur, som Assange, men det skulle inte förvåna. Likheten är annars att varken den ryska makteliten eller den amerikanska vill att envisa visselblåsare/journalister/publicister skall sprida kunskap om deras brott i nutid och dåtid.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/en...stalins-offer/

Nu ljuger du igen. Jag har aldrig hävdat att JA skulle vara mentalt störd. Men att han inte verkar vara psykiskt frisk och därmed också tycks göra tokiga bedömningar. Han borde verkligen fått hjälp med avhysning från ambassaden långt tidigare så att han hade kunnat få vård i tid. Det är Ecuador som bär huvudansvaret för hur han mår idag enligt min bedömning. De lät honom nämligen hållas, styrd av hans egna demoner. Han blev inte bättre med tiden. Han borde ha avhysts långt tidigare av medicinska skäl. Obegripligt att Ecuador lät detta fortgå i hela 7 år.
Citera
2020-02-29, 23:48
  #90136
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Din argumentation är falsk. Vilken rättegång? Den enda rättegång JA medverkat i sedan 2010 är den för det mycket grova borgensbrottet, som gav honom 50 veckors fängelse i UK med villkorlig frigivning efter halva tiden. Ingen annan rättegång har hållits.
Valde jag fel ord kan du ju bjuda på ett bättre hellre än att bara håna och peka ut fel. Domstolsprocess? Vad kallar dom det på engelska i UK?
Citera
2020-03-01, 00:09
  #90137
Medlem
Creaturs avatar
Amnesty UK påpekar att processens fairness hotas när JA förnekas möjlighet till effektiv kommunikation med advokater. De nämner också att Belmarsh måste upphöra att trakassera honom.
https://www.amnesty.org/en/latest/ne...ulian-assange/
Citera
2020-03-01, 00:25
  #90138
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Nu ljuger du igen. Jag har aldrig hävdat att JA skulle vara mentalt störd. Men att han inte verkar vara psykiskt frisk.... .
Du vränger ord. Psykisk sjukdom ger väl störd mental funktion? I övrigt ger ditt inlägg stöd åt mitt påstående: du klistrar psykisk sjukdom på Assange precis som Sovjet gjorde på sina dissidenter.
Citera
2020-03-01, 01:11
  #90139
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Nej, nej, nej. Din teori är hopplöst fel. Saknar belägg.

USA kan inte styra läckor, tvärtom är de extremt besvärade av läckor som avslöjar deras krigsbrott och politiska intriger i andra länder.

Vad menar du med att WL:s läckor aldrig lett till åtal? Manning åtalades, torterades och fick 35 års fängelse. Assange är åtalad med risk för 175 års fängelse .

Ärligt talat: du är helt på fel spår. Dags att tänka om. Krångla inte till det.
Ja. De som åtalades var de som läckte, inte de som satt i helikoptern och sköt på civila!
Manning benådades dessutom. Även Assangefallet är en show.

Om Manning torterats borde hon väcka åtal. Assange tillkallar ju FN:s "tortyrexperter" bara någon snott hans rakapparat! Assange har haft en lång och säkert jobbig tid. Men det är självvalt, som en del i en plan tillsammans med USA.

Jag lägger in hela mitt inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Wikileaks skapades av USA för att USA skulle kunna styra läckor. WL:s läckor har aldrig lett till åtal.

CIA, Assange och tjejerna ordnade dejterna för att skapa en flykting. Assange borde rimligen ha åkt tillbaka till Sverige och svarat på polisens frågor.

Assange kunde sedan istället ta in på ambassaden för att störa Correa-regeringen.

På ambassaden kunde Assange
1. Ta fallet för Binis verksamhet
2. Delta i att plantera Snowden i Ryssland
3. Assange har säkert bidragit till regimskiftet i Ecuador, men jag känner ej detaljer.

Här finns kommentarer till de aktuella domstolsförhandlingar och mer:
http://www.snowleopard.info/global/g...trial_feb_2020
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-01 kl. 02:08.
Citera
2020-03-01, 07:18
  #90140
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Du vränger ord. Psykisk sjukdom ger väl störd mental funktion? I övrigt ger ditt inlägg stöd åt mitt påstående: du klistrar psykisk sjukdom på Assange precis som Sovjet gjorde på sina dissidenter.

Jag klistrar inget alls utan beskriver tillgängliga fakta. Även JA-sidan själv med Melzer i spetsen är mycket noga med att beskriva tecken på att JA inte mår psykiskt bra, har du missat den delen? Kanske anser du att JA istället är psykiskt helt opåverkad av tiden på ambassaden och fängelset? Där har jag avvikande mening i så fall.

Bl.a.

Citat:
The mental and physical condition of Julian Assange has so deteriorated that he could die in a British jail before his February hearing on extradition to the United States, a group of international doctors has warned.

In an open letter to Britain’s home secretary, Priti Patel, more than 60 doctors called for Mr. Assange, the 48-year-old founder of WikiLeaks, to be transferred from the high-security Belmarsh prison in London to a university teaching hospital to receive an expert medical assessment.

“Were such urgent assessment and treatment not to take place, we have real concerns, on the evidence currently available, that Mr. Assange could die in prison,” the letter said. “The medical situation is thereby urgent. There is no time to lose.”

Du får som sagt tycka vad du vill men baserat på det man skriver i media verkar hans psykiska hälsa vara dålig.
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2020-03-01 kl. 07:30.
Citera
2020-03-01, 07:22
  #90141
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Valde jag fel ord kan du ju bjuda på ett bättre hellre än att bara håna och peka ut fel. Domstolsprocess? Vad kallar dom det på engelska i UK?

Extradition hearing är termen man använder i UK. Det är ingen rättegång. Jag kan tipsa om det allmänt mycket kända sökverktyget Google. Exempel på träff där termen används:

https://www.theguardian.com/media/20...political-ends
Citera
2020-03-01, 12:46
  #90142
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Lite OT, men nu har det kommit fram att Podemos kände till att underrättelsechefen PR skulle utvisas om (när) domstolen tog ett sånt beslut men partiledaren för Podemos deltog, för syns skull, inte i det regeringssammanträdet men det har inte hjälp, Correa är rasande och hotar avslöja att även Ecuador har, förutom Venezuela och Bolivia, hjälp till att finansiera och bygga upp Podemos. Tidningen skriver att Correa är en mycket hämndlysten person och att han nu hotar med att offentliggöra dokumenten kring detta (exakt vad lite oklart).

Så turerna kring domstolsförhandlingen i London sprider sig som typ som ringar i vattnet och kanske orsakar regeringskris i Spanien ...

Kan Correa har varit inblandad i försöket att få JA till Moskva, eller kanske snarare, kan det varit en gammal plan från hans tid vid makten som dammades av. Nu kan man nämligen läsa att Correa varit direkt inblandad i ett försök att smuggla ut sin tidigare underrättelsechef PR från Spanien där tanken var att föra honom till Venezuela via Portugal.

Spansk underrättelsetjänst var dock denna plan på spåren, satt tex och bevakade Venezuelas ambassad i Madrid från ett fik tvärsöver gatan och kunde därifrån följa hur en medarbetare till Correa besökte den. Correa blev varse att planen var avslöjad men kunde sen jublande konstatera att Podemos ledare Iglesias skulle hamna i regeringen som vice premiärminister och då övertalades PR att hålla sig lugn för han, Correa, skulle se till att PR fick politisk asyl i Spanien istället; Correa skulle utnyttja tumskruvarna han hade på Iglesias. Men som sagt, det sprack, Iglesias trotsade tumskruvarna. Correa har återigen framfört hotet att avslöja hur Podemos olagligen finansierats från Venezuela, Bolivia och, som sagt, Ecuador.

Dessa försök till utsmuggling eller asyl visar ju på hur farlig den information PR sitter inne med är för Correa. Det måste ju vara samma sak med all information JA sitter på och inte bara farlig för Correa ...

Iglesias är nu 2:e vice premiärminister och ska tydligen få underrättelsetjänsten i Spanien på sitt bord med all den insyn det innebär. Det är ju som om Vänsterpartiet skulle hamna i regeringen och V-ledaren få SÄPO och MUST på sitt bord. Bäva månde spanjorerna.
Citera
2020-03-01, 13:44
  #90143
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag klistrar inget alls utan beskriver tillgängliga fakta. Även JA-sidan själv med Melzer i spetsen är mycket noga med att beskriva tecken på att JA inte mår psykiskt bra, har du missat den delen? Kanske anser du att JA istället är psykiskt helt opåverkad av tiden på ambassaden och fängelset? Där har jag avvikande mening i så fall......
Jo, jag känner till Melzers uppfattning. Melzer gör ett tungt inlägg i frågan om Assanges psykiska hälsa idag. Positivt att du numera säger dig dela Melzers uppfattning, dvs att tvångsåtgärderna mot Assange utgjort en stark psykisk press som äventyrar hans psykiska hälsa. Jag citerar Melzer (mina fetningar):

"Julian Assange has been intentionally psychologically tortured by Sweden, Britain, Ecuador and the U.S. First through the highly arbitrary handling of proceedings against him. The way Sweden pursued the case, with active assistance from Britain, was aimed at putting him under pressure and trapping him in the embassy. Sweden was never interested in finding the truth and helping these women, but in pushing Assange into a corner. It has been an abuse of judicial processes aimed at pushing a person into a position where he is unable to defend himself. On top of that come the surveillance measures, the insults, the indignities and the attacks by politicians from these countries, up to and including death threats. This constant abuse of state power has triggered serious stress and anxiety in Assange and has resulted in measurable cognitive and neurological harm. I visited Assange in his cell in London in May 2019 together with two experienced, widely respected doctors who are specialized in the forensic and psychological examination of torture victims. The diagnosis arrived at by the two doctors was clear: Julian Assange displays the typical symptoms of psychological torture. If he doesn’t receive protection soon, a rapid deterioration of his health is likely, and death could be one outcome."

Och Melzer tillhör inte "JA-sidan" som du påstår, utan är FN:s speciella rapportör kring tortyr. Oberoende sakkunnig.
https://www.republik.ch/2020/01/31/n...julian-assange
__________________
Senast redigerad av trenterx 2020-03-01 kl. 13:47.
Citera
2020-03-01, 13:55
  #90144
Medlem
Om Assange utlämnas till USA och där döms för spioneri = att illegalt komma över hemligstämplad information och lämna över den till fienden, vem är då "fienden"?

Det amerikanska folket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback