Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2020-02-27, 00:51
  #90097
Medlem
Creaturs avatar
Processen i UK verkar vara ren Kafka. JA hålls i nån sorts glasbur där han inte hör vad som sägs, och han har ytterst små möjligheter att konsultera med sina advokater. När han tas tillbaka till fängelset utsätts han för trakasserier och hindras att förbereda sig för nästa dag i Kafkaprocessen. Journalister på plats får slåss om ett onormalt litet antal platser, ibland används inte en mikrofon så att de inte ska kunna rapportera. Kolla vad twittrande journalister på plats skriver, man blir mörkrädd. Hade det här hänt i Uzbekistan skulle vi tänka att det är typiskt för såna diktaturer. Hade det hänt i Ungern skulle vi sett krigsrubriker i DN. Men en politisk fånge i Västeuropa, en sån kan man behandla hur som helst, för vår egen fascism är vi blinda för.
Citera
2020-02-27, 18:09
  #90098
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Processen i UK verkar vara ren Kafka. JA hålls i nån sorts glasbur där han inte hör vad som sägs, och han har ytterst små möjligheter att konsultera med sina advokater. När han tas tillbaka till fängelset utsätts han för trakasserier och hindras att förbereda sig för nästa dag i Kafkaprocessen. Journalister på plats får slåss om ett onormalt litet antal platser, ibland används inte en mikrofon så att de inte ska kunna rapportera. Kolla vad twittrande journalister på plats skriver, man blir mörkrädd. Hade det här hänt i Uzbekistan skulle vi tänka att det är typiskt för såna diktaturer. Hade det hänt i Ungern skulle vi sett krigsrubriker i DN. Men en politisk fånge i Västeuropa, en sån kan man behandla hur som helst, för vår egen fascism är vi blinda för.

Bra formulerat.
Citera
2020-02-27, 19:53
  #90099
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Bra formulerat.

Bra reflekterat.
Citera
2020-02-27, 21:52
  #90100
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om allt detta var känt av JA innan hans sängkammaräventyr i Sverige, som ledde till att han blev på sannolika skäl misstänkt för multipla sexualbrott inklusive våldttäkt, varför sökte han då skydd på Ecuadors ambassad först 2 år senare? Och bara en ren slump att detta skedde precis då han skulle bli utlämnad till Sverige för dessa misstänkta sexualbrott?
Det var väl hyggligt av honom att vänta så länge som möjligt för att ge MN maximal möjlighet att förhöra honom genom MLA via britterna, när hon nu envist dumpat chansen att göra det i Sverige. Han gav henne nästan två år, men hon vägrade i sten. Och sen började hon gnälla över asylen. Och du gnäller över att han inte sökte tidigare! Hur ska ni ha det, egentligen?
Citera
2020-02-27, 22:33
  #90101
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Processen i UK verkar vara ren Kafka. JA hålls i nån sorts glasbur där han inte hör vad som sägs, och han har ytterst små möjligheter att konsultera med sina advokater. När han tas tillbaka till fängelset utsätts han för trakasserier och hindras att förbereda sig för nästa dag i Kafkaprocessen. Journalister på plats får slåss om ett onormalt litet antal platser, ibland används inte en mikrofon så att de inte ska kunna rapportera. Kolla vad twittrande journalister på plats skriver, man blir mörkrädd. Hade det här hänt i Uzbekistan skulle vi tänka att det är typiskt för såna diktaturer. Hade det hänt i Ungern skulle vi sett krigsrubriker i DN. Men en politisk fånge i Västeuropa, en sån kan man behandla hur som helst, för vår egen fascism är vi blinda för.

Du överdriver å det grövsta. Plus att JA faktiskt inte är en politisk fånge. Han är misstänkt för kriminell verksamhet. Hur många journalister som får plats kan inte vara viktigt i sammanhanget, det finns ju flera journalister där som rapporterar. Det är inte tänkt att vara ett slags skådespel utan det är faktiskt en rättsprocess. De journalister som är där rapporterar ju till hela världen så det finns full insyn i vad som sker. Snack om diktaturer är rent trams i sammanhanget. Om JA-svansen inte hade en sådan fäbless för överdrifter kanske man skulle ta den på mer allvar.
Citera
2020-02-28, 00:01
  #90102
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du överdriver å det grövsta. Plus att JA faktiskt inte är en politisk fånge. Han är misstänkt för kriminell verksamhet. Hur många journalister som får plats kan inte vara viktigt i sammanhanget, det finns ju flera journalister där som rapporterar. Det är inte tänkt att vara ett slags skådespel utan det är faktiskt en rättsprocess. De journalister som är där rapporterar ju till hela världen så det finns full insyn i vad som sker. Snack om diktaturer är rent trams i sammanhanget.
Problemet är att det inte alls liknar en neutral, rättvis rättsprocess, utan mer en ytterst orättvis maktdemonstration mot en publicist som avslöjat krigsbrott. Därmed är det också politiskt.
Citera
2020-02-28, 01:04
  #90103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet är att det inte alls liknar en neutral, rättvis rättsprocess, utan mer en ytterst orättvis maktdemonstration mot en publicist som avslöjat krigsbrott. Därmed är det också politiskt.
Precis, de gör exempel av Assange. Hur kan de ha han i en glasbur vid rättegången, helt absurt

Det är uppenbart att han är chanslös i denna rättegång, de har redan bestämt hans öde
Citera
2020-02-28, 01:17
  #90104
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Precis, de gör exempel av Assange. Hur kan de ha han i en glasbur vid rättegången, helt absurt

Det är uppenbart att han är chanslös i denna rättegång, de har redan bestämt hans öde

Det är helt absurt faktiskt. Man noterar också tystnaden över rapporteringen på hemmaplan. Men det var väl inte speciellt oväntat.

Jag hoppas kvinnan som är domare kammar sig och räddar rättsväsendets anseende, men det är väl för mycket att hoppas på.



Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Bra reflekterat.

Finis💛
__________________
Senast redigerad av raxmouse 2020-02-28 kl. 01:22.
Citera
2020-02-28, 06:26
  #90105
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse

Jag hoppas kvinnan som är domare kammar sig och räddar rättsväsendets anseende, men det är väl för mycket att hoppas på.
Denna domares chef ar Alburnut...stavning som ej avsagt sig uppdraget och har dömt JA tva ganger redan. Glömdetta hopp.
Citera
2020-02-28, 07:26
  #90106
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Det är helt absurt faktiskt. Man noterar också tystnaden över rapporteringen på hemmaplan. Men det var väl inte speciellt oväntat.

Jag hoppas kvinnan som är domare kammar sig och räddar rättsväsendets anseende, men det är väl för mycket att hoppas på.

Finis💛
Jag tror jag bara har stött på kvinnliga domare i fallet. Kvinnliga åklagare i Sverige. (samt "målsäganden")
Är det fortfarande så?

Edit
Det verkar vara så?
Vanessa Baraitser
samt
Lady Emma Arbuthnot

Det ser ut som om min spådom från oktober kan slå in, åtminstone vad gäller genus.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall vi tippa på en stor andel kvinnliga, helst icke vita jurister som kräver och avgör Assanges överlämnande till USA. Lite ovanligt att dessa får spela skurkar men vi kanske får bevittna ett episkt drama speglande kampen mellan män och kvinnor. Torde finnas gamla klassiker om detta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-28 kl. 07:36.
Citera
2020-02-28, 12:10
  #90107
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror jag bara har stött på kvinnliga domare i fallet. Kvinnliga åklagare i Sverige. (samt "målsäganden")
Är det fortfarande så?

Edit
Det verkar vara så?
Vanessa Baraitser
samt
Lady Emma Arbuthnot

Det ser ut som om min spådom från oktober kan slå in, åtminstone vad gäller genus.

Det ser onekligen ut som du säger.


Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Denna domares chef ar Alburnut...stavning som ej avsagt sig uppdraget och har dömt JA tva ganger redan. Glömdetta hopp.

Jaså? Tråkig omständighet....fortsätter hoppas dock.
Citera
2020-02-28, 16:27
  #90108
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror jag bara har stött på kvinnliga domare i fallet. Kvinnliga åklagare i Sverige. (samt "målsäganden")
Är det fortfarande så?

Edit
Det verkar vara så?
Vanessa Baraitser
samt
Lady Emma Arbuthnot

Det ser ut som om min spådom från oktober kan slå in, åtminstone vad gäller genus.

Kvinnliga eller ej, de har gjort ett bra jobb. Det här är en fråga om misstänkt multipel kriminalitet från JA:s sida, försök inte reducera detta till någon slags antifeministisk propaganda. I beslutet att bibehålla häktning för på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt m.fl. sexualbrott som togs av HD 2015 var det exempelvis en kraftig överrepresentation av män bland justitieråden.

Rent generellt tycker jag att de brittiska domsluten är mycket bättre än de svenska för de brittiska domarna får markera mot gärningsmannen och uttala sig om gärningarna och dess konsekvenser, speciellt i fallet borgensbrottet som JA fick fängelse för. De svenska domarna/besluten utgår mer från den svenska mentaliteten att det är mer synd om gärningsmannen än vad det är om brottsoffren.
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2020-02-28 kl. 16:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback